הכי קל היה לסגור את מערכת החינוך, אבל מתווה שרת החינוך נותן תקווה

שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון במליאה, 15 בדצמבר 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון במליאה, 15 בדצמבר 2021

לאחרונה הצהירה שרת החינוך הד"ר יפעת שאשא ביטון:

"קיבלנו החלטה אמיצה לחיות לצד הקורונה – ביטול הבידודים לילדים הוא צעד חשוב במדיניות הזו שאנו מובילים. הכי קל היה לסגור את מערכת החינוך אבל החובה שלנו היא להציל כל ילד וילדה שחוו שנתיים מורכבות. כל ילד שמגיע לבית הספר – הוא ילד שאנחנו מצילים".

בתקופה האחרונה, בה מערכת החינוך מתמודדת עם השפעות "גל האומיקרון", ניצבת שרת החינוך חוצץ נגד הניסיונות לסגור את מערכת החינוך. מתווה הבידודים החדש שנכנס בימים אלה לתוקף מתבסס על בדיקות אנטיגן ביתיות אשר יבוצעו ע"י התלמידים. המתווה מבטא את תפיסת עולמה הערכית והחינוכית של שרת החינוך בדבר מערכת היחסים הרצויה והקשר הרצוי בין ההורים לבין עובדי מערכת החינוך (בגני ילדים ובבתי הספר).

שרת החינוך יוצאת חוצץ נגד הניסיונות לסגור את מערכת החינוך. מתווה הבידודים החדש שנכנס לתוקף מתבסס על בדיקות אנטיגן ביתיות שיבוצעו ע"י התלמידים, ומבטא את תפיסת עולמה הערכית והחינוכית

כ-2.5 מיליון ילדים היוצאים מבתיהם בכל בוקר לגני הילדים ולבתי הספר הם הדור הבא והם הכוח המניע החשוב ביותר להמשכיות, ליציבות הכלכלה ולמסלול החזרה של החברה הישראלית לחיים נורמליים לצד נגיף הקורונה.

פתיחת מערכת החינוך במלואה היא הדבר הטוב ביותר עבור המשק, עבור הילדים ועבור המשפחות של כולנו. ללא שיתוף פעולה המבוסס על אמון מלא בין ההורים לבין בתי הספר, לא ניתן לקיים שגרת לימודים רציפה, בטוחה ומוגנת.

בידודים ללא סוף פוגעים בכלל הילדים במערכת החינוך (החל מילדי הגנים וכלה בתלמידי החטיבה העליונה). בידודים אלה משבשים את שגרת החיים ואת היציבות המשפחתית והנפשית של כלל הציבור.

המתווה החדש של שרת החינוך אומר עד כאן! מתווה זה משקף את ההבנה כי לא ניתן לקיים שגרת חיים לצד הקורונה – ללא מערכת חינוך המתפקדת באופן רציף.

דווקא בימים אלה, בהם אנו עדים לחוסר אמון מצד הציבור במערכות המדינתיות, בתקופה בה נדמה כי הקיטוב, השיסוי וחילוקי הדעות המלווים את השיח הציבורי ואת היחסים שבין האזרח לריבון הם גזירת גורל שלא ניתן לשנות, משמשת שרת החינוך קול מרגיע, ממתן ומאזן.

שרת החינוך מבטאת ללא היסוס את השקפתה הערכית לפיה יחסים של שיתוף פעולה ואמון בין ההורים, התלמידים ובית הספר הם הכרחיים. משולש זה של המעשה החינוכי מורכב מעובדי ועובדות בית הספר, ההורים והתלמידים והוא יכול וחייב להתבסס על כבוד, אמון ושיתוף פעולה. שרת החינוך בדבריה מטעימה כי משולש זה יכול וחייב להתקיים גם אצלנו ומוטלת עלינו החובה לשמר, לבסס ולחזק את יציבותו.

שרת החינוך מבטאת ללא היסוס את השקפתה הערכית, לפיה יחסי שת"פ ואמון בין ההורים, התלמידים וביה"ס – הכרחיים. משולש זה יכול וחייב להתבסס על כבוד, אמון ושת"פ

שרת החינוך, בדבריה הנחרצים, נותנת אמון מלא בהורים ובצוותי החינוך. המתווה החדש, מתבסס על הרצון המשותף לכולנו: א.נשי החינוך, ההורים והתלמידים להבטיח המשך פעילות רציפה ומוצלחת של מערכת החינוך. שרת החינוך מצהירה בריש גלי כי היא מאמינה בהורים ובתלמידים ומבקשת לקיים ולהפרות את הקשר בין כלל גורמי המערכת. האמנה החברתית שבין האזרח לריבון מבוססת על אמון. ידוע כי אמון הוא הבסיס לקשר וללא אמון לא ניתן לבסס קשר.

מתווה הבידודים (החדש) מעביר את כלל האחריות על בדיקות האנטיגן הדו-שבועיות של תלמידי מערכת החינוך לתלמידים ולהורים וכך ראוי שיהיה! בכך רותמת שרת החינוך את ההורים והתלמידים לפעולה וללקיחת אחריות.

ללא בתי ספר מתפקדים, המשק אינו יכול לחזור לפעול באופן מלא. לאחר שנתיים של כרסום מתמשך באמון שבין ההורים למערכת החינוך ובין האזרח לריבון, מכריזה שרת החינוך כי זהו הזמן לריפוי. פעילותה סוללת את הדרך לתיקון ולאיחוי הפצעים העמוקים ונותנת תקווה לדרך משותפת חדשה אשר תצעיד את החברה קדימה.

המתווה החדש מעמיד את האמון של מערכת החינוך ושל העומדת בראשה בהורים ובצוותי החינוך בראש סדר העדיפויות, וכחלק אינטגרלי מבנייה מחודשת של התהליך החינוכי בעידן של חיים לצד נגיף הקורונה.

נשוי ואב לחמישה. איש חינוך – מורה להיסטוריה ואזרחות. מנחה קבוצות, מנהל קמפוס בקבוצת החינוך אנקורי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 562 מילים
סגירה