קניות בסופר רמי לוי במודיעין. אילוסטרציה (צילום: יוסי אלוני/פלאש900)
יוסי אלוני/פלאש900

ליברמן מימש את האיום על חברות המזון, אך לא בטוח שיש לו תחמושת

פניית שר האוצר לוועדת המחירים והאשמת חברות המזון הרתיעה את חלקן, לפחות זמנית ● חבר בקבינט המומחים הכלכלי אומר ש"אי אפשר להילחם בהתייקרויות באיומי שרים" ● ראש רשות התחרות לשעבר מזהיר: "פיקוח והכרזת מונופול לא קורה ביום-יומיים. זה נוהל קרב שלם עם הכנה מודיעינית, לא תוכנית כבקשתך" ● ובעלים של רשת שיווק אומר: "יש חוסר רגישות של חברות שעשו הון מול עסקים שקרסו"

אביגדור ליברמן מימש אתמול (שלישי) את האיום שלו על יבואנים ויצרנים גדולים של מוצרי מזון וצריכה. שר האוצר הודיע שפנה לוועדת המחירים בבקשה שתבחן חמש חברות אשר לכאורה מנצלות לרעה את כוח השוק שלהן "לגריפת רווחים עודפים על חשבון הציבור".

הפנייה לוועדת המחירים הגיעה אחרי שבתחילת השבוע ליברמן ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי שיגרו מכתבים בנוסח גנרי לשבע חברות בתוספת האשמה בכך שהעלאת המחירים שלהן "צינית ופוגעת באזרחי המדינה".

המכתבים כללו גם התייחסות ייחודית לכל אחת מהן. כך, למשל, במקרה של אסם צוין כי בעלת החברה, נסטלה העולמית, העלתה מחירים בשיעור נמוך יותר בעולם. במקרה של היבואנית דיפלומט צוין תשלום מענק נדיב של 11.5 מיליון שקל למנכ"ל. במקרה של שטראוס צוין שהרווחיות בשנה החולפת היתה גבוהה משנים עברו ושהחברה חילקה דיווידנד בסכום שיא של 270 מיליון שקל.

במכתבים צויין שהבעלים של אסם, נסטלה העולמית, העלתה מחירים בשיעור נמוך יותר, שדיפלומט שילמה למנכ"ל 11.5 מיליון שקל וכי שטראוס חילקה דיווידנד בהיקף שיא

במקרה של סנו, נכתב כי היא מרוויחה בישראל יותר מאשר במדינות אחרת בהן היא פועלת בעולם, ושהרווחים שגרפה בשנתיים האחרונות קפצו ב-100%. בכל המכתבים צויינה גם התחזקות השקל בשנים האחרונות, באופן שהוזיל את הייבוא אך לא תורגם להוזלות עבור הצרכנים.

שר האוצר ושרת הכלכלה ציינו פנייה לשטראוס, שהחברה חילקה דיווידנד בהיקף שיא וקראו לה לשקול שוב את הכוונה להעלות מחירים (צילום: Moshe Shai/Flash90)
שר האוצר ושרת הכלכלה ציינו פנייה לשטראוס, שהחברה חילקה דיווידנד בהיקף שיא וקראו לה לשקול שוב את הכוונה להעלות מחירים (צילום: Moshe Shai/Flash90)

בזמן שחלק מהפרשנים הטיפו לצרכנים להשוות מחירים ולקנות מותגים לא מוכרים, דווקא שר האוצר של הימין גילה גישה אקטיביסטית וחריגה, כשנכנס לקרביים של חברות מסויימות באמירה פרטנית כלפי הרווחים העודפים שלהן וכעת מאיים להפעיל את הכלים שעומדים לרשותו בהתערבות ממשלתית.

זיהה את הסנטימנט הציבורי

מכתבי האיום האלה הצליחו לגייס את הציבור והתקשורת והביאו לתוצאה חלקית בשטח.

תחילה שטראוס וסנו פרסמו הודעות שמצביעות על חשיבה מחדש, ולאסם לקח יומיים עד שגם היא נכנעה והודיעה שתקפיא את ההתייקרות עד פסח.

ליברמן זיהה את הסנטימנט הציבורי נכון: ישראלים לא אוהבים הפקעת מחירים, בטח שלא על מזון, סלע קיומנו. במקביל למכתבי האוצר, התגבר קמפיין ויראלי של מרד צרכנים, בייחוד נגד אסם.

ליברמן זיהה את הסנטימנט הציבורי נכון: ישראלים לא אוהבים הפקעת מחירים, בטח שלא על מזון, סלע קיומנו. במקביל למכתבי האוצר, התגבר קמפיין ויראלי של מרד צרכנים, בייחוד נגד אסם

אולי נפסיק להיות אדישים? אולי נראה להם שהפעם זה לא ילך? כן, הפעם השיתופים שלכם באמת חשובים. רוצים לשבור את יוקר המחיה?…

Posted by ‎הצינור‎ on Sunday, January 30, 2022

הצעד של ליברמן אמנם חריג בבוטות והישירות שלו, אך כבר היו דברים מעולם, ולא כל כך מזמן: שר האוצר משה כחלון פנה לאסם לפני שלוש שנים בבקשה שלא תעלה מחירים והחברה נענתה לו. ועדיין, שר האוצר הנוכחי הצליח להפתיע גם אנשים שאמורים לראות איתו עין בעין במה שנוגע למדיניות כלכלית.

"במידה מסויימת הופתעתי", אומר לזמן ישראל רו"ח דוד בועז, חבר בקבינט המומחים הכלכלי ששר האוצר מינה לייעץ לו. "כוח השוק צריך לעבוד ואם יש עודפי ביקוש עצומים לשירות שלהם אז לא יעזרו איומים של שרים ולא של משטרה ולא מכבי האש – המחירים יעלו. אתה לא יכול להילחם בזרם הסוחף של המים אפילו אם אתה דג גדול וחשוב כמו המדינה".

"במידה מסויימת הופתעתי", אומר רו"ח דוד בועז, חבר בקבינט המומחים הכלכלי של שר האוצר. "כוח השוק צריך לעבוד ואם יש עודפי ביקוש עצומים אז לא יעזרו איומים של שרים"

הפורום שבו הוא חבר לא היה שותף למהלך האחרון, ובין חבריו קשה להניח שיהיו כאלה שיתמכו בהרחבת המוצרים שבפיקוח מחירים.

"לא היינו מודעים לדבר הזה, הוא לא נדון אצלנו", אומר בועז. "התכנסנו לפני כחודש וחצי והנושא הזה לא עלה לדיון אצלנו. כן דיברנו על הלחצים האינפלציוניים ויש בהחלט לחצים של עלויות בחלק מהמוצרים.

שר האוצר אביגדור ליברמן. הפנייה שלו אל יבואני ויצרני המזוםן חריגה בבוטות והישירות שלה, והפתיעה אפילו חבר בקבינט המומחים שמייעץ לו (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
שר האוצר אביגדור ליברמן. הפנייה שלו אל יבואני ויצרני המזון חריגה בבוטות והישירות שלה

"ברגע שמתחילות עליות מחירים, אנשים מעלים מחירים – ולא בהכרח בגלל שזה מוצדק. אני לא יודע אם אפשר להילחם בזה באזהרות נו, נו, נו של גופי ושרי הממשלה.

"ברגע שמתחילות עליות מחירים, אנשים מעלים מחירים – ולא בהכרח בגלל שזה מוצדק. אני לא יודע אם אפשר להילחם בזה באזהרות נו, נו, נו של גופי ושרי הממשלה"

"בחוק מוגדר שעושים פיקוח מחירים על מונופול או על מי שיש לו כוח מונופולוסיטי. יש חוק שאומר שזה בסדר שמפקחים על חשמל ותקשורת וכיוצא בזה, אבל אי אפשר לפקח בחוק על מי שאי אפשר להטיל עליו פיקוח מחירים.

"זה נשמע כמו טאוטולוגיה אבל זה לא. אי אפשר לתפוס איזה ספר ולהגיד לו 'אוי ואבוי לך אם תעלה מחיר', זה לא קיים ולא נהוג".

במלים אחרות, בועז, שותף לדעתו של ליברמן כי יש ניצול לרעה של האווירה הכללית בהעלאת המחירים, אך הוא לא חושב שאיומים בפיקוח יעזרו במה שנוגע לחברות בשוק הפרטי.

"זה לא קורה בתוך יום-יומיים"

כאמור, ליברמן אכן פנה בסופו של דבר לוועדת המחירים וגם שר החוץ יאיר לפיד איים שלשום להפעיל את רשות התחרות כנגד מי שיפקיעו מחירים. האם זה מה שיוזיל את סל הצריכה?

"הוא יכול להכניס מוצרים לפיקוח אבל זה לא באמת פתרון לטווח ארוך כי כולנו מכירים את העניינים של הפיקוח – זה לא קורה בתוך יום", אומר עו"ד דרור שטרום, לשעבר הממונה על רשות התחרות.

"יש ועדת מחירים שצריכה להתכנס, להכין לעצמה נתונים באשר למה בדיוק הסיבות שבגללן היא מכניסה מוצרים לפיקוח, זה תהליך בירוקרטי".

במכתב לחברות, ליברמן וברביבאי אמרו שלא יהססו לנקוט בצעדים הנדרשים להבטחת כלכלה תחרותית והוגנת. מה בעצם הוא יכול לעשות?
"המכתבים שלו בתחילת השבוע היו בנוסח 'שקלו את מילותיכם'. אני לא חושב שכשהוא כתב את זה היתה לו תוכנית מפורטת איזה צעדים ינקוט ובאיזה לוח זמנים.

"אם הוא רוצה לקבע מחירים ולא לאפשר העלאה שלהם, מקסימום הוא יוכל לבקש שרשות התחרות תכריז על מונופולים וכל מני דברים כאלה אבל אין שום דבר מיידי שיוכל לעשות, חוץ מהכנסה לפיקוח".

דרור שטרום (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
דרור שטרום (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)

מה אתה חושב על האיום של לפיד "להפעיל את רשות התחרות"?
"מה זה להפעיל את רשות התחרות? זה לא רציני. גם אם מבקשים מהרשות להיכנס לעובי הקורה זה לא משהו שקורה בתוך יומיים, זה נוהל קרב שלם, זו הכנה מודיעינית, לפעמים חקירות הן מסובכות, רשות התחרות זו לא תוכנית כבקשתך".

"מה זה להפעיל את רשות התחרות? זה לא רציני. גם אם מבקשים מהרשות להיכנס לעובי הקורה זה לא ביומיים, זה נוהל קרב שלם, הכנה מודיעינית, לפעמים חקירות מסובכות. זו לא תוכנית כבקשתך"

"צריכה להיות התחשבות"

ליברמן זכה בבחירות האחרונות לתמיכה של אנשי עסקים רבים ומיתג את עצמו לאורך השנים כמי שלא תומך בהתערבות ממשלתית בכוחות השוק. מדיניות ברוח זו הוא הצליח ליישם בחוק ההסדרים האגרסיבי שההממשלה העבירה ובו נכללו רפורמות שנועדו לפתוח את המשק לייבוא חופשי של מוצרי חקלאות וצריכה.

גם במובן הזה, ההתקפה שלו על חברות המזון מפתיעה. ייתכן שהשבוע הוא הרוויח נקודות בציבור הרחב, אך לא בטוח שבקהילת העסקים ראו את המהלך שלו בעין יפה.

"סתם לזרוק רפש אחד על השני זה לא מועיל. להגיד כן עלה לך לא עלה לך, עזוב. יש בלגן בכל העולם", אומר איתן יוחננוף, מנכ"ל ושותף בגרעין השליטה של רשת השיווק הנושאת את שם משפחתו. הוא עצמו אחד השחקנים שאמורים לבלום את דרישות היבואנים והיצרנים להעלות מחירים ונמצא במצב רגיש מולם.

ליברמן הולך על הראש של חברות מהגדולות במשק. מפעל אסם בשהם (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)
ליברמן הולך על הראש של חברות מהגדולות במשק. מפעל אסם בשהם (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)

בתשובה לשאלה האם ליברמן צודק כשהוא מאשים אותם בציניות וניצול לרעה של כוח שוק, יוחננוף משיב: "עזוב אם ההעלאה צינית או לא, כולנו יודעים שהשוק משתולל ויש בלגן בעולם. האנרגיה עולה, הגז קפץ ב-75%.

"אני כן מתחבר למה שליברמן אומר ברמה החברתית, זה חוסר רגישות. אלה חברות שעשו הון בתקופה של הקורונה אל מול עסקים שקרסו, אז צריכה להיות פה התחשבות. אני בהחלט מתחבר לזה".

"אני כן מתחבר למה שליברמן אומר ברמה החברתית, זה חוסר רגישות. אלה חברות שעשו הון בתקופה של הקורונה אל מול עסקים שקרסו, אז צריכה להיות פה התחשבות"

עם זאת, יוחננוף לא מקבל את הנימוקים של שר האוצר כלפי אותן חברות, כאילו הן היו אמורות לקזז את התייקרות ההובלה בכך שגם השקל התחזק, ושהן מרוויחות מספיק גם בלי להעלות מחירים. הוא גם לא רואה את הרגולטור אוכף פיקוח מחירים כלשהו.

"הרעיון עצמו מכובד ומקובל, אבל אם מסתכלים על מה שנכתב שם אז יש דברים שהם אמירות סתם, עזוב. בחרנו לחיות בשוק חופשי ואנחנו מאמינים בו ואין באמת כלים משפטיים לטפל במה שהוא כתב שם.

 (צילום: Roy Alima/Flash90)
"הרעיון עצמו מכובד, אבל אין באמת כלים משפטיים לטפל במה שהוא כתב שם". איתן יוחננוף (צילום: Roy Alima/Flash90)

"אני פחות נכנס למספרים, כי בשביל להגיד משהו בצורה אחראית צריך לבדוק לעומק. עלויות ההובלה קפצו מ-2,000 דולר לקונטיינר ל-20 אלף. אז יש מי שמושפע ויש שפחות, אני יודע אם תנודת השקל מול הדולר כיסתה את הפער? לא יודע".

"עלויות ההובלה קפצו מ-2,000 דולר לקונטיינר ל-20 אלף. אז יש מי שמושפע ויש שפחות, אני יודע אם תנודת השקל מול הדולר כיסתה את הפער? לא יודע"

איך הרשת שלך מתמודדת עם דרישה להעלות מחיר מצד יצרנים ויבואנים?
"אנחנו בפרונט. תמיד נלחמים להביא מחירים אטרקטיביים לצרכנים שלנו ועומדים בצד שלהם כי רוצים שייכנסו אלינו. מי שחוטף את הריקושטים זה אנחנו שעומדים מול הצרכן.

"לא חושב שיש ניצול לרעה של המצב, לדעתי הגיעו למקום הנכון וכבר רואים ששטראוס, (ולאחריה אסם, ע.ש.), פרסמה תגובה למכתב ומקבלת את הגישה. יש בעיה בשוק העולמי והשאלה איך מתמודדים איתה".

"מחאת 2011 הביאה למגזר העסקי הרבה חששות מהעלאת מחירים". מפעל שטראוס בשדרות (צילום: Moshe Shai/FLASH90)
"מחאת 2011 הביאה למגזר העסקי הרבה חששות מהעלאת מחירים". מפעל שטראוס בשדרות (צילום: Moshe Shai/FLASH90)

"ליברמן חושש מאינפלציה שתירשם על שמו"

"ליברמן הוא איש השוק החופשי, וגם אני חסיד גדול של הרעיון הזה. הבעיה היא שהוא לא באמת חופשי, או שהוא חופשי יותר מדי", אומר צבי סטפק, מייסד חברת ההשקעות מיטב-דש, שמנהלת קרנות נאמנות, פנסיה וגמל.

"בתור חסיד הגישה הליברלית, שגורסת שהמדינה צריכה מינימום התערבות, הצעד של שר האוצר מפתיע ומשדר סוג של מצוקה, שעומדים בפני צונאמי של העלאות מחירים וחשש מאינפלציה יותר גבוהה שאולי תירשם על שמו.

"בתור חסיד השוק החופשי, הצעד של שר האוצר מפתיע ומשדר סוג של מצוקה, שעומדים בפני צונאמי העלאות מחירים וחשש מאינפלציה יותר גבוהה שאולי תירשם על שמו"

"בעשור האחרון האינפלציה בישראל היתה אפסית וגם בשנה החולפת היתה בתוך היעד של בנק ישראל, הרבה פחות מארה"ב ואירופה וגם השנה תהיה עד 3% כשבעולם זה יהיה יותר. אנחנו לא במצב חירום", הוא הוסיף.

 (צילום: יעל צור)
"יש טרמפיסטים. כשיש אווירה של התייקרות אתה לא היחיד שבולט בשטח". צבי סטפק במרכז (צילום: יעל צור)

אתה מסכים עם האמירה של ליברמן שהעלאות המחירים ציניות?
"כשהוא אומר ציני זה בא ממקום של 'ישראל בבעיה של קורונה ומצאתם לכם זמן להעלות' – יש בזה אלמנט נכון וגם בטענה שיש טרמפיסטים.

"ברגע שנוצרת אווירה קל להצטרף לזה, אתה לא היחיד שבולט בשטח שאחר כך יפנו את החצים אליך. גם מסעדות, צימרים ובתי מלון חגגו על ישראלים כי ידעו שאין לאן לנסוע, העלו באופן לא מוצדק. אבל הצרכן הישראלי יזכור להם את העניין הזה.

"גם מסעדות, צימרים ובתי מלון חגגו על ישראלים כי ידעו שאין לאן לנסוע, העלו באופן לא מוצדק. אבל הצרכן הישראלי יזכור להם את העניין הזה"

"מחאת 2011 הביאה למגזר העסקי הרבה מחשבה וחששות מהעלאת מחירים, בכל גוף עסקי שאני מכיר, כשרוצים להעלות מחירים עושים את זה בדחילו ורחימו ושוקלים את תגובת הציבור והרגולטור. עד החודשים האחרונים זה החזיק מעמד, אני מקווה שמה שקורה כרגע לא משחרר כל רסן שבסוף יפגע במגזר העסקי".

עוד 1,566 מילים
סגירה