המשימה האחרונה של מנדלבליט: להכשיר את ההתנחלות באביתר

פרסום ראשון אביחי מנדלבליט נפרד אתמול מלשכת היועץ המשפטי לממשלה, לא לפני שבילה את ימיו האחרונים בדיונים והתייעצויות כיצד להכשיר את המאחז הלא חוקי אביתר ● שבעה חודשים אחרי שהמתנחלים פינו את המקום במסגרת הסכם מול הממשלה, ואחרי שצה"ל הכריז על 60 דונם מאדמות המקום בבעלות המדינה, עכשיו מחכים לשר הביטחון בני גנץ שיקיים את מה שהבטיח ● וגנץ, בינתיים מתמהמה

מאחז אביתר אחרי הפינוי, 5 ביולי 2021 (צילום: פלאש90)
פלאש90
מאחז אביתר אחרי הפינוי, 5 ביולי 2021

עד לרגעיו האחרונים של אביחי מנדלבליט משרד המשפטים, היועץ המשפטי לממשלה הפורש ניהל דיונים והתייעצויות כדי לסגור את סוגיית המאחז הלא חוקי אביתר – וביומו האחרון בתפקיד אישר את המתווה, כולל צו תכנון. כך נודע לזמן ישראל.

מנדלבליט למעשה הכשיר את ההתנחלות השנויה במחלוקת – ספינת הדגל של המתנחלים – ובכך איפשר לקבוצה גדולה לחזור לשם בעתיד הקרוב ולהקים במקום ישיבה.

לפי גורמים ממשלתיים, מנדלבליט נתן אור ירוק להקים את הישיבה באביתר, כפי שמחייב ההסכם בין הצדדים. אולם מלשכת היועץ המשפטי נמסר לזמן ישראל כי "הטענה הזו אינה נכונה. מעבר לזה איננו מתייחסים להתייעצויות פנימיות בין משרדי הממשלה".

אולם, לזמן ישראל נודע כי מתווה אביתר אכן אושר על ידי מנדלבליט ממש בשעות האחרונות שלו במשרד המשפטים, והיועץ המשפטי לממשלה אף אישר את צו התכנון המיוחד במסגרת מתווה יחודי, אשר הופעל רק במקרה אחד נוסף בעבר – ההתנחלות בתפוח מערב.

לזמן ישראל נודע כי מתווה אביתר אכן אושר על ידי מנדלבליט ממש בשעות האחרונות שלו במשרד המשפטים, והיועץ המשפטי לממשלה אף אישר את צו התכנון המיוחד

אביחי מנדלבליט בטקס הפרידה ממשרד המשפטים, 1 בפברואר 2022 (צילום: דוד וויל, לע"מ)
אביחי מנדלבליט בטקס הפרידה ממשרד המשפטים, 1 בפברואר 2022 (צילום: דוד וויל, לע"מ)

העניינים הסתבכו

קרוב לשבעה חודשים מחכים באביתר למוצא פיו של מנדלבליט. אביתר הוקמה בתחילת יוני 2021 אחרי הפיגוע בצומת תפוח שבו נהרג תלמיד הישיבה מאיתמר, יהודה גואטה. בתוך זמן קצר עלו על הקרקע 50 משפחות, הקימו בתים מאבן, כבישי אספלט, ישיבה ובית כנסת.

המקום משך אליו אלפים מדי שבוע. המנהל האזרחי הוציא צווי תיחום והריסה, ואיים בפינוי בכוח בטענה שההתנחלות אינה חוקית. הפינוי לא בוצע בפועל, כנראה בגלל המלחמה בעזה שמיקדה את פעילות כוחות הביטחון ואת תשומת הלב בכיוונים אחרים.

אחר כך העניינים הסתבכו. ההתנחלות הלכה וגדלה, וראש הממשלה נפתלי בנט – בעצמו מנכ"ל מועצת יש"ע בעבר – לא רצה לראות פינוי אלים שבועות אחרי שנכנס לתפקידו. המראות של עמונה ועצמונה היו עלולים להרוס לגמרי את הדימוי המעורער שיש לו בציונות הדתית.

ראש הממשלה בנט לא רצה לראות פינוי אלים שבועות אחרי שנכנס לתפקידו. המראות של עמונה ועצמונה היו עלולים להרוס לגמרי את הדימוי המעורער שיש לו בציונות הדתית

המתנחלים עצמם לא רצו לזוז. הם ידעו שאם הם יוצאים מהבתים, הם אולי לא יחזרו אליהם יותר. בין הצדדים התקיים מו"מ ממושך. שר הביטחון גנץ ושרת הפנים איילת שקד מצד אחד, יו"ר המועצה האזורית שומרון יוסי דגן והרב אליקים לבנון – מהצד המתנחל.

שר הביטחון בני גנץ ושרת הפנים איילת שקד במליאת הכנסת, 17 בינואר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר הביטחון בני גנץ ושרת הפנים איילת שקד במליאת הכנסת, 17 בינואר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

ראש הממשלה בנט עודכן על כל התקדמות. בסוף הוחלט כי התושבים יתפנו וסקר מהיר שיערוך הצבא יקבע אם האדמות הן אדמות מדינה.

נקבע שאם יתברר כי הקרקעות שייכות למדינה, תעלה על הקרקע ישיבה עם שלושים איש – ושלוש משפחות שינהלו את ההתנחלות. אחרי סיום הליכי ההסדרה, בעוד כמה שנים, תקום נקודת התיישבות קבועה בתיאום עם ראש הממשלה, שר הביטחון והמועצה בשומרון.

הכדור עובר לגנץ

המתנחלים אכן פינו את ההתנחלות בתחילת יולי, על רקע עימותים קשים בתוכם. הפלסטינים מכפר ביתא הסמוך והכפרים בסביבה לא ויתרו ובמהלך ההפגנת האלימות במקום נהרגו שבעה מהם.

באוקטובר האחרון סיים המנהל האזרחי את בדיקת הסקר באדמות אביתר ומצא כי 60 דונמים מהשטח הן אדמות מדינה שניתן להקים עליהן יישוב חדש.

באוקטובר האחרון סיים המנהל האזרחי את בדיקת הסקר באדמות אביתר ומצא כי 60 דונמים מהשטח הן אדמות מדינה שניתן להקים עליהן יישוב חדש

גם אם ההחלטה של מנדלבליט חיובית והוא אכן הכשיר את המאחז, הכדור עובר לשר הביטחון גנץ. זה יהיה המבחן הגדול שלו.

שר הביטחון בני גנץ בסיור בשומרון, 1 בפברואר 2022 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
שר הביטחון בני גנץ בסיור בשומרון, 1 בפברואר 2022 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

מצד אחד, גנץ הוא חלק מהמתווה באביתר ומחויב לקיים אותו. מצד שני, הוא לא ירצה להסתכסך עם שותפיו בממשלה מהמרכז והשמאל, בעיקר עם יאיר לפיד, שמתנגדים לקיומו של המאחז שיהפוך להתנחלות חדשה לכל דבר.

באוגוסט אמר גנץ לזמן ישראל כי "אביתר הוקמה בחטא ולא כחוק ולכן פונתה. הנושא הזה נמצא תחת בדיקה של הממונה על המנהל האזרחי ושל המתפ"ש. כמו שסיכמנו, הישארות במקום תקרה רק אם זה יהיה חוקי ואם זה יתאפשר, וההחלטה הזו תצטרך להתקבל".

באוגוסט אמר גנץ לזמן ישראל כי "אביתר הוקמה בחטא ולא כחוק ולכן פונתה. כמו שסיכמנו, הישארות במקום תקרה רק אם זה יהיה חוקי ואם זה יתאפשר, וההחלטה הזו תצטרך להתקבל"

השרים שקד ומתן כהנא מימינה יתבעו מצדם לקיים את ההסכם. דגן, יו"ר המועצה שומרון, אמר אתמול לזמן ישראל כי "ההסכם מונח על השולחן. אנחנו מילאנו את חלקנו. עכשיו הממשלה צריכה לאשר לנו לשוב".

מלשכת שר הביטחון לא השיבו לפניית זמן ישראל.

עוד 640 מילים
סגירה