האם אבו מאזן ישנה את מדיניותו כלפי ישראל?

יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) בפגישה ברמאללה עם שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן, מאי 2021 (צילום: AP Photo/Alex Brandon)
AP Photo/Alex Brandon
יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) בפגישה ברמאללה עם שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן, מאי 2021

יו"ר הרש"פ אבו מאזן אומר כי גיבש אסטרטגיה חדשה מול ישראל, שאותה יביא לאישור במועצה המרכזית של אש"ף. ממשל ביידן וישראל העבירו מסרים לאבו מאזן שלא לקבל החלטות קיצוניות. ההערכה היא שאבו מאזן יעשה "מתיחת פנים" להחלטות קודמות אך לא יחריף את העימות עם ישראל.

יו"ר הרש"פ אבו מאזן יכנס ברמאללה בעוד כמה ימים, ב-6 בפברואר, את המועצה המרכזית של אש"ף כדי לאשר את האסטרטגיה החדשה שלו ביחס לישראל.

מקורביו של מחמוד עבאס אומרים כי הוא רוצה לפרוץ את המבוי הסתום בתהליך המדיני ולנסות לייצר מנופי לחץ חדשים. זאת לאחר שההחלטות שהמועצה קיבלה ב-2015 להשעות את הסכמי אוסלו ולהפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל לא יושמו.

אבו מאזן, לפי מקורביו, רוצה לפרוץ את המבוי הסתום בתהליך המדיני ולייצר מנופי לחץ חדשים. זאת לאחר שהחלטות המועצה מ-2015, השעיית הסכמי אוסלו והפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל – לא יושמו

אמצעי התקשורת הרשמיים של הרש"פ מעצימים את דבר הכינוס הצפוי. גורמים בכירים בפת"ח מסרו, כי בשיחות סגורות מחמוד עבאס מדגיש את חשיבות כינוס המועצה המרכזית של אש"ף, שתקבל "החלטות חשובות ונחרצות" בכל הקשור ל"סיום הכיבוש הישראלי וביצוע ההחלטות הבינלאומיות תחת המטריה של הקוורטט (הרביעיה הבינלאומית)". כל זאת בהתאם לתוכנית המדינית החדשה שהוא גיבש.

לדברי הגורמים, יו"ר הרש"פ נסוג בו מהאולטימטום שנתן לישראל.

כזכור, מחמוד עבאס נתן לישראל אולטימטום של שנה לסגת לקווי 67', כולל בירושלים.

בנאום מוקלט ששודר ב-25 בחודש ספטמבר שעבר בעצרת הכללית של האו"ם הבהיר מחמוד עבאס כי אם ישראל לא תעמוד בדרישתו, הפלסטינים יבטלו את ההכרה בה ויפנו לבית הדין הבינלאומי בהאג "כדי שיקבל החלטה לגבי החוקיות של הכיבוש".

התנגדות הפלגים הפלסטינים לכינוס

המועצה המרכזית של אש"ף תתכנס בהרכב חסר, ארגוני החזיתות העממית והדמוקרטית לא ישתתפו בכינוס, הם דורשים כי הוא יתקיים מחוץ לשטחים, הרחק מההשפעה הביטחונית של ישראל.

המועצה המרכזית של אש"ף תתכנס בהרכב חסר, ארגוני החזיתות העממית והדמוקרטית לא ישתתפו בכינוס, הם דורשים כי הוא יתקיים מחוץ לשטחים, הרחק מההשפעה הביטחונית של ישראל

ארגון החזית העממית הודיע רשמית כי הוא מחרים את הכינוס, הודעה דומה צפויה צפויה גם מצד החזית הדמוקרטית.

משלחת של פת"ח בראשות ג'בריל רג'וב שיצאה לדמשק כדי לנסות ולשכנע את הפלגים הפלסטינים המשתייכים ל"חזית הסירוב" באש"פ להשתתף בכינוס נחלה כישלון חרוץ.

מספר פלגים באש"פ וגם ארגוני חמאס והגי'האד האסלאמי, שאינם חלק מאש"ף אך יש להם משקל פוליטי חשוב, מתנגדים בתוקף לכינוס המועצה המרכזית של אש"ף ולהחלטות שהיא עומדת לקבל, ובראשן מינוי מקורביו של יו"ר הרש"פ לתפקידי מפתח באש"ף.

גם ברשתות החברתיות יש קמפיין ענק של ארגוני האופוזיציה הפלסטינית המאשים את תנועת פת"ח ב"חטיפת אש"ף" וקבלת החלטות דיקטטוריות וחד צדדיות.

העיתון "ראי אליום" דיווח ב-28 בינואר כי מאז  שהמועצה המרכזית של אש"ף קיבלה באוקטובר 2018 החלטה לנתק את כל סוגי הקשרים, הגלויים והסמויים, בין הרש"פ לישראל, החלו גורמים בתנועת פת"ח וברש"פ להפר ללא היסוס את ההחלטה שהתקבלה, וכי עד היום היו 48 מפגשים של בכירים ברש"פ עם בכירים בצד הישראלי.

האופוזיציה הפלסטינית טוענת כי הרש"פ מתמקדת בהשגת הקלות כלכליות מישראל מבלי להביא הישגים מדיניים ומבלי להתקדם לעבר המטרה הגדולה שהיא הקמת מדינה פלסטינית עצמאית.

האופוזיציה הפלסטינית טוענת כי הרש"פ מתמקדת בהשגת הקלות כלכליות מישראל מבלי להביא הישגים מדיניים ומבלי להתקדם לעבר המטרה הגדולה שהיא הקמת מדינה פלסטינית עצמאית

עוד אומרים גורמי אופוזיציה פלסטינים כי ללא החלטה של המועצה המרכזית לבטל את ההכרה הרשמית של אש"ף בישראל – לא ניתן להשיג פיוס לאומי פנים פלסטיני, והראיה לכך היא כי גם שיחות הפיוס באלג'יריה בין הפלגים נקלעו שוב למבוי סתום.

אותה הגברת בשינוי האדרת

הרחוב הפלסטיני אדיש לכינוס המועצה המרכזית של אש"ף. אין לו ציפיות ממחמוד עבאס שמתנגד לדרך הטרור של חמאס של השגת עצמאות פלסטינית באמצעות פיגועים בישראל ומאבק מזויין נגדה.

המקסימום שמחמוד עבאס מוכן לעשות הוא לאמץ את אסטרטגיית "ההתנגדות העממית" בשטחי הגדה שפירושה: הפגנות, חסימות צירים, ידויי אבנים ובקבוקי תבערה – אבל ללא שימוש בנשק חם. הוא סבור שהאינתיפאדה המזויינת של הפלסטינים נגד ישראל בשנת 2000 הייתה אסון מבחינתם.

גורמים בכירים ברש"פ אומרים כי מחמוד עבאס מאמין עדיין בפתרון שתי המדינות וביצירת אופק מדיני, לכן ההחלטות של המועצה המרכזית לא יטרקו את הדלת בפני אפשרות חידוש המשא ומתן המדיני. ממשל ביידן  וישראל העבירו מסרים לבכירי הרש"פ שלא להוביל את הכינוס הצפוי לקבלת החלטות קיצוניות.

הרחוב הפלסטיני אדיש לכינוס המועצה המרכזית של אש"ף. אין לו ציפיות מאבו מאזן, שמתנגד לדרך הטרור של חמאס – השגת עצמאות פלסטינית באמצעות פיגועים בישראל ומאבק מזויין נגדה

שר החוץ האמריקני בלינקן שוחח על כך השבוע בטלפון עם יו"ר הרש"פ.

המועצה המרכזית של אש"ף מתכנסת כשברקע:

  • נמשכות המחלוקות בין הפלגים הפלסטינים.
  • כינוס הפיוס באלג'יריה לא הניב שום תאוצה חיובית.
  • ממשל ביידן לא עומד בהבטחותיו לרש"פ לפתוח מחדש את משרדי אש"ף בוושינגטון ואת הקונסוליה בירושלים.
  • ובשטח עצמו נמשכת מדיניות ההתנחלויות של ישראל, שמלווה בעימותים בין מתנחלים קיצוניים לבין חקלאים פלסטינים בשטחי הגדה ובהריסת בתים, בעיקר במזרח ירושלים.

המצור על רצועת עזה נמשך והרגיעה ברצועה היא מדומה, עד לסבב הלחימה הבא.

ארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי לא ישתתפו בכינוס המועצה המרכזית מכיוון שהם אינם חלק מאש"ף. הם דורשים להצטרף לאש"ף, לערוך בו רפורמות מקיפות ולקבל ייצוג מתאים שישקף את כוחם בשטח, אולם מחמוד עבאס מסרב לצרף אותם לאש"ף מחשש שהם ישתלטו עליו וידחקו הצידה את תנועת פת"ח, שהיא הגוף העיקרי באש"ף.

חמאס והג'יהאד האסלאמי דורשים להצטרף לאש"ף, לערוך בו רפורמות מקיפות ולקבל ייצוג שישקף את כוחם בשטח, אולם אבו מאזן מסרב, מחשש שישתלטו וידחקו את פת"ח, הגוף העיקרי באש"ף

מחמוד עבאס מנסה ליצור את הרושם בקרב הציבור הפלסטיני כי מדובר בכינוס חשוב מאוד שיקבל החלטות מכריעות, אולם מרחב התמרון המדיני שלו הוא מוגבל. הוא איננו יכול לסגת מהסכמי אוסלו ומההכרה בישראל.

בשבועות האחרונים הוא נפגש פעמיים עם שר הביטחון בני גנץ, ובכירי הרש"פ חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג' נפגשו עם שר החוץ יאיר לפיד. הרש"פ עושה מאמץ להביא לחידוש המשא ומתן המדיני והיא איננה יכולה "לשבור את הכלים" ללא שום סיבה. התלות שלה בישראל מבחינה כלכלית וביטחונית היא גדולה מאוד. תנועת חמאס נושפת בעורפה ומנסה להשתלט על הגדה, וללא סיוע ותיאום ביטחוני עם ישראל מחמוד עבאס יתקשה מאוד להדוף את הלחצים של חמאס.

יו"ר הרש"פ צפוי לנצל את כינוס המועצה המרכזית של אש"ף לקיבוע מקורביו בתפקידי המפתח באש"ף, דבר שיקל עליו להדק את שליטתו באש"ף: מקורבו רוחי פתוח ימונה ליו"ר המועצה הלאומית הפלסטינית (מל"פ) במקום סלים זענון שהתפטר מתפקידו, חוסיין א-שיח' ימונה לחבר הוועד הפועל של אש"ף ולאחראי על המשא ומתן עם ישראל במקום צאיב עריקאת שמת ממחלת הקורונה, ועזאם אלאחמד מקורבו יקבל קדנציה נוספת כחבר הוועד הפועל של אש"ף.

למחמוד עבאס יש רוב בוועד הפועל של אש"ף והוא יאשר את המינויים האלה ללא כל בעיה, ובכך יחזק עוד יותר את מעמדו.

גורמים בכירים בתנועת פת"ח מעריכים כי בשורה התחתונה למחמוד עבאס אין שום "שפנים בכובע" שאותם הוא יכול לשלוף בכינוס, למרות הצהרותיו בתקשורת, וכי מה שהיה הוא גם מה שיהיה.

התלות הכלכלית והבטחונית של הרש"פ בישראל גדולה מאוד. חמאס נושפת בעורפה ומנסה להשתלט על הגדה, וללא סיוע ותיאום ביטחוני עם ישראל מחמוד עבאס יתקשה מאוד להדוף את לחצי חמאס

יתכן שמחמוד עבאס יעשה "מתיחת פנים" לכמה החלטות שהתקבלו בעבר, אבל בגיל 86 הוא איננו הולך לשום עימות מדיני עם ישראל שרק עלול לערער את יציבות שלטונו.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,087 מילים
סגירה