קשת ואסי עזר מציגים - תעתוע היפוך אשמה בעירוב פוליגרף

.אסי עזר (צילום: Yonatan Sindel/Flash 90)
Yonatan Sindel/Flash 90
אסי עזר, 2013

אתחיל בוידוי, הרשומה הקודמת נכתבה ישירות בעקבות הבחירה של עזר לעבור פוליגרף, שפורסמה ב-10.1.22. אז, כמו היום, לא ברור אם הבחירה של עזר לעבור פוליגרף היא שלו. אולי היא תוצאת חלק מהלחצים עליו כ"טאלנט" והניסיון לשקם את תדמיתו אינו נפרד מזה. כך או כך, אפשר לראות פה תעתוע מרובה משתתפים.

לא ברור אם הבחירה של עזר לעבור פוליגרף היא שלו או שהיא תוצאת חלק מהלחצים עליו כ"טאלנט" והניסיון לשקם את תדמיתו אינו נפרד מזה. במקרה כזה אפשר לראות פה תעתוע מרובה משתתפים

לפני שנבחן את המקרה האחרון בואו ונסתכל על אסי עזר עצמו, הרי התדמית מול הציבור היא חלק בלתי נפרד מהסיפור. מול הטענה שעלתה ברשתות כמה בלתי נתפס שעזר, שיצא נגד הטרדות מיניות בעבר, מסוגל להטריד מינית עלו גם קולות אחרים, בחלק מהמקרים שואלים האם במקרה בו אסי עזר היה הטרו שמתייחס לנשים כפי שהעז להתיחס כהומו לגברים מסוימים במהלך הקריירה הטלוויזיונית שלו עדיין היה עובר לנו כמשעשע ולא כמטריד.

עכשיו נבדוק מקרה שעל העובדות סביבו לכאורה אין מחלוקת, מקרה שתועד ברדיו, כאשר ביום 8.6.2014 עזר שידר הקלטה, שלטענתו שלו עצמו הייתה של שכנתו גונחת, ככל הנראה במהלך קיום יחסי מין.

עכשיו, נניח שאנחנו מקבלים את טענת עזר כאמת, כלומר לא מדובר במישהי שביקש ממנה לזייף לשם ה"צחוקים" או בשכן שצפה בפורנו ועזר בטעות בלבל בין דירות – מה בעצם יש לנו כאן? מקרה בו עזר הקליט בסתר אקט אינטימי ובחר לשדר את ההקלטה הזו באופן מבזה ומשפיל לכל המדינה ברדיו כ"מטרד קולי".

למזלו, התיקון בחוק למניעת הטרדה מינית – שמתייחס למקרה של "פרסום תצלום, סרט או הקלטה של אדם, המתמקד במיניותו, בנסיבות שבהן הפרסום עלול להשפיל את האדם או לבזותו, ולא ניתנה הסכמתו לפרסום" – נכנס רק מאוחר יותר. אמנם אין זיהוי של הקורבן כאן, כנדרש בתיקון לחוק, אבל זו מדינה קטנה. מי יודע כמה שכנות היו אז לאסי עזר, ומי עלול היה להטרידן בעקבות השידור. כך או כך, התיקון לא היה עדיין רלוונטי למקרה הזה, וכך עזר לא נקשר בתודעה הציבורית יחד עם מפיצי תמונות עירום בווטסאפ, אלא קיבל גיבוי מרדיו תל-אביב שהתייחס אליו כ"קורבן".

נניח שאנחנו מקבלים את טענת עזר כאמת, ולא מדובר בזיוף לשם ה"צחוקים" או בשכן שצפה בפורנו – מה בעצם יש לנו כאן? עזר הקליט בסתר אקט אינטימי ושידר אותו באופן מבזה ומשפיל לכל המדינה כ"מטרד קולי"

בסופו של דבר הערוץ נקנס, אך בעיקר כי נראה שעזר לא ממש למד ובחר לשדר באותה תוכנית קטע מהסרט "כשהארי פגש את סאלי", בשעה שהמקרה הראשון עדיין בבירור, כמובן את סצינת זיוף האורגזמה המפורסמת. מה שהכריע לא הייתה החדירה הבוטה לפרטיות או ההטרדה המינית הפוטנציאלית, אלא "פגיעה חמורה וזלזול בוטה ברגשות הציבור", דהיינו גניחות ברדיו.

ולפני שניכנס להדגמות, הבהרה. בניגוד לשאלות שנשאל בפוליגרף סביב מה שנהרי רצה, אני לא הולכת להיכנס לראש של עזר. אני גם לא הולכת לטעון שהדברים שהוא עשה מעידים בהכרח עליו כאדם. בעיקר כי במקרה שלפנינו חברת יח"ץ מעורבת, יש עצות מבחוץ, יש גורמים נוספים שמשפיעים וכמובן הזכיינית שבשבילה הוא עובד, קשת. 

אחרי הכול, יחסי הציבור לעזר מנוהלים על ידי יועץ התקשורת רונן משה, שהוא גם יועצו של טייקון הגז יצחק תשובה, שהוא גם מבעלי זכיינית קשת. אולי עזר קיבל עצה רעה והטעות הראשונית שלו הייתה ללכת במסלול הזה בגלל שזה מה שנאמר לו שצריך, ואולי היו סיבות אחרות. פה נבחן רק את מה שידוע, מבחינת ההתנהגויות ומבחינת המילים שנאמרו ציבורית.

בסופו של דבר הערוץ נקנס, אבל מה שהכריע לא הייתה החדירה הבוטה לפרטיות או ההטרדה המינית הפוטנציאלית, אלא "פגיעה חמורה וזלזול בוטה ברגשות הציבור", דהיינו גניחות ברדיו

השלב המקדים לתעתוע היפוך האשמה הוא שלב הסיפור על הפגיעה. הנפגע או הנפגעת מעידים: "נפגעתי", ומתארים את הפגיעה.

ב-5.1.22 עלתה בוואלה תרבות כתבה בה השחקן יהודה נהרי טען שאסי עזר הטריד אותו מינית לפני כעשור, במהלך מה שהייתה אמורה להיות פגישה מקצועית. הכתבה הזו כללה תיאורים לפיהם הפגיעה התקשרה לפגיעה מוקדמת יותר, התייחסות לתלונה במשטרה שנסגרה בשל התיישנות, דיווח על כך שנהרי עבר פוליגרף ועוד.

אצטט רגע מהטקסט, סביב התחושות שיכולות לעלות במצב כזה בו הנפגע נוטה להאשים את עצמו:

"אני ישבתי שם, בפגישה שאמורה להיות פגישה מקצועית, שבה אנחנו אמורים לדבר על תפקיד לסדרה שלו, ושאלתי את עצמי איך זה יכול להיות שאני נמצא עוד פעם בסיטואציה כזאת, שבה אני מרגיש חסר אונים. אני מרגיש כמו אותו ילד קטן בן 8 שהותקף מינית. שאלתי את עצמי מה יש בי שגורם לאנשים לעשות לי את זה. שאלתי את עצמי למה אני לא מעיף לו סטירה? למה אני לא לוקח את הרגליים שלי והולך משם? למה אני קפוא? משהו בתוכי רצה לגרום לו להרגיש בסדר עם כל זה. לא רציתי לשרוף את הסיטואציה, לא רציתי לשרוף אותו".

מעבר לכך, כשנשאל נהרי איך לדעתו אסי עזר יגיב לעדות שלו הוא ענה:

"אני מקווה שלפחות יקח אחריות ויגיד שהוא מתנצל".

היות שאנחנו בבלוג על תעתוע היפוך האשמה, לקיחת אחריות כזו מצד עזר לא הגיעה. במקום קיבלנו את השלב הראשון בתעתוע, ההכחשה, כאשר אסי עזר מסר בתגובה:

"פגשתי את יהודה לפני למעלה מעשר שנים בביתי לפגישה חברית ונעימה שבמהלכה אף התנשקנו. כל שאר הדברים שמתוארים בכתבה לא קרו מעולם".

במקרה הזה ההכחשה הייתה גורפת. דרך "לא קרו מעולם" וכללה נירנור (גזלייטינג), שקובע מה היה אופי הפגישה כולה (חברית ונעימה) וכלל סיפור לפיו אסי ואדם שידוע כהטרו התנשקו. בקשת הקפידו לציין בתגובתם שאסי מכחיש את הפרטים והעניין בבירור. והנה, מצב שמצריך לבחור בין מספר גרסאות.

במקרה הזה ההכחשה הייתה גורפת – "לא קרה מעולם", דרך נירנור (גזלייטינג) שקבע מה היה אופי הפגישה כולה (חברית ונעימה) וכלל סיפור לפיו אסי ואדם שידוע כהטרו התנשקו

בשלב זה, מעבר לאותה תגובה עזר עצמו שתק. אך בדיוק עבור זה משמשים הקופים המעופפים. התקיפה בתעתוע לא חייבת להיות דווקא מהפוגע.ת, בעיקר כשמדובר בדמות מפורסמת. מכרים, בעלי עניין ואחרים לרוב מהווים חלק ניכר מההתקפות. עוד ביום פרסום הכתבה בוואלה העלתה השחקנית מיה דגן, המיודדת עם עזר, סטורי בעמוד האינסטגרם שלה. הסטורי נעלם לאחר 24 שעות בהתאם לפורמט, אך בעידן הרשת תיעוד לא חסר.

זה היה נוסח הדברים:

"לכל אתרי הרכילות והחדשות ולכל אלה שיהיו פשוט מוכרחים להגיב, רגע שנייה. אני מבינה שהשם של אסי מככב פה, ובשבילכם זה סקופ מטורף, אבל שנייה עם היד על ההדק. תבררו, תבדקו לפני שהכותרת מתפוצצת. קרה או לא קרה. רק הם יודעים. ואני בטוחה שהאמת תתגלה, היא תמיד מתגלה. מה שאני יודעת זה שאם המקרה יתברר כלא נכון, ההתנצלות תופיע במודעה קטנה במדור דרושים ולא תקבל כותרת".

קריאה ציבורית לחכות עם השיפוט? יש.

דימויים שמזכירים לקוראים מוות ומצב בלתי הפיך כגון: "שניה עם היד על ההדק" או כותרת ש"מתפוצצת"? יש.

יצירת שיוויון בין גרסאות הפוגע לנפגע דרך: "קרה או לא קרה, רק הם יודעים"? יש.

רמיזה מאשימה שנהרי עלול להתגלות כשקרן, מה שיוליד תיקון לא מספק שיהפוך את עזר לקורבן? בהחלט יש.

ודגן לא הייתה היחידה. בלטה מאיה בוסקילה, שהשתמשה בחוויות הפגיעה שהיא עצמה עברה כאישה, על מנת להטיח בנהרי שמה שעבר לא נחשב כי הוא "לא נגע בך!". סילוף של גרסת עזר עצמו אפילו, שתיאר נשיקה.

"כן… אולי ייתלו אותי בכיכר העיר, במדינה דמוקרטית, שאף אחד לא באמת יכול להביע את דעתו! אבל ניסיתי לשתוק! נישבעת שניסיתי! בוא אספר לך אדון יהודה נהרי קצת על חיי בתור אשה בעולם הבידור! היו אין ספור הטרדות כאלו כלפיי. הייתי בגיל שלך… 25! לא בת 14 או 15… לא היית קטין כמו מקרים גרועים!בת 25 שיודעת מתי לקום וללכת שמשהו לא מוצא חן בעינה. אתה, שהיית גבר בן 24, שעבר הטרדה מינית קשה בילדותו (שכנראה זאת הסיבה האמיתית לריגרסיה שלך) אתה, שלא אמרת את שמו של האדם שהטריד אותך מעולם ועד היום! אבל מה? היחלטת לומר שם של אדם שהטריד אותך מלפני 10 שנים. לא נגע בך! לא ניסה לנשק אותך! הראה לך כדבריך… וחשוב לומר… כדבריך, את איבר מינו. ואתה הוצאת אותו מארון הבושה ולא את זה שהשאיר בך צלקות חיים!
וכל זאת…גבר בן 25! לא זזת ממקומך, נישארת באותה הדירה, באותה הספה, למעט… כוס מים שלקחת! רצוי ואף חייב להדגיש! אני ואסי לא חברים שנים ואף עבר חתול שחור בעברנו! אבל האמת חזקה מכל מה שהיה לי אישית בעבר! יש גבול!!!! אתה החלטת אחרי 9 שניםםםםם, ללכת למשטרה, כשלא קיבלת את מבוקשך, הוצאת זאת לתקשורת אחרי שנה נוספת וזאת שמעולםםםם לא הלכת למשטרה להתלונן על האדם האמיתי שהתעלל בך מינית באמת! לא נקבת בשמו מעולם, לא פירטת את מה שהוא עולל לך, אבל טרחת להרוס לאדם מצליח את שמו, משפחתו וילד שעומד להגיע בדרך, רק כי רצית להיות "איש שלום"
אין אדם יותר רגיש ממני לנושאים של הטרדה! שלא יהיה פה ספק ולו הקטן ביותר! (לני שלי גדל בקומונה של אהבת אמת שרובה ככולה היו גייז שנחשבים דודים שלו עד היום!) אבל יש גבול דק בין מה שנהיה פה! אז תגיד יהודה? לא דיברת עם אסי 10 שנים? לא ניסית לסגור מעגל בשביל הנפש הפגועה שלך? אלא רק לשם היציאה מהארון ( ארון הבושה)מול וואלה? דיייייי להרוס לאנשים שלא אנסו או הרסו את החיים ,שאפשר לדבר, בלי תקשורת !שיכולה להרוס קריירה מרהיבה לבן אדם! […] יש גבול מאד דק שחצית כאן בשם הפרסום".

לנרנר ולהקטין את החוויה שלו, תוך שהיא מסיטה את הדיון לביקורת המאיימת שהיא עצמה מצפה לספוג: "אולי יתלו אותי בכיכר העיר". ועל הדרך היא משדרת לאלו שעברו אירוע דומה דומה שהדבר הנכון בתעשייה הוא לספוג ולא להתלונן.

ודגן לא הייתה היחידה. בלטה מאיה בוסקילה, שהשתמשה בחוויות הפגיעה שהיא עצמה עברה כאישה, על מנת להטיח בנהרי שמה שעבר לא נחשב כי הוא "לא נגע בך"

היו גם קולות אחרים, עם זאת ככה עובד התעתוע של היפוך האשמה, שני סיפורים, ברשתות מתווכחים, לרבות הרבה מאוד האשמת קורבן כשהפוגע.ת מתהדר.ת בניקיון כפיים והנפגע.ת מתערער.ת עוד יותר. ב-10.1, כפי שזכור, יצא פוליגרף שעבר עזר, חיזוק ל"צד שלו" מול הסיפור האחר. מעט הקולות שפקפקו וניתחו את הבעייתיות באותו פוליגרף מוזמן ביום למחרת היו בשוליי החדשות ובמדורי הסלבס בשלב הזה.

עבר שבוע ונראה שהתעתוע היפוך האשמה הצליח. ב-12.1 בשעה 12.11 עלה אייטם בפייסבוק של גיא פינס סביב תפקיד חדש של נהרי, עם רמיזה פתלתלה על כך שנבחר בעקבות העלייה לכותרות ("השחקן שעלה לכותרות בשבוע האחרון") והתגובות היו בהתאם.

7 דקות לאחר מכן, בשעה 12.18, עלה אייטם רכילותי ב"ישראל היום" עם הכותרת "יש לי את כל הסיבות לתבוע אותו, אבל אני אחוס עליו: אסי עזר במסר לעוקבים", המתעד סטורי שהעלה אסי עזר לאינסטגרם. עזר מתייחס שם לכאורה לאחד המתמודדים בנינג'ה ישראל במילים הבאות:

"הוא מטורף, לפי מה שראיתי עד עכשיו יש תחושה שהוא ממש נהנה להכאיב לי. אל תדאגו, אני בסדר, אני חזק. יש לי את כל הסיבות לתבוע אותו!!! אבל אני אחוס עליו".

"יש לי את כל הסיבות לתבוע אותו": הסטוריז שגרמו להרבה גולשים להרים גבה >> https://bit.ly/3zOfbmq(צילום: דניאל קמינסקי, getty)

Posted by ‎Israel Hayom ישראל היום‎ on Wednesday, January 12, 2022

גם שם, כמו במקרה פינס, לא נאמר במפורש שום דבר רע על נהרי. עזר, שחזר לפעילות אינסטגרם אחרי פירסום הפוליגרף מטעמו, עשה את הכל סמוי, פאסיב-אגרסיב. רק שאז התוכנית השתבשה, בעוד חלק מהקוראים של גיא פינס נפלו לתעתוע, הרבה אחרים עלו על העניין ולפוסט נוספה הבהרה בדיעבד. באותו ערב עלתה במקום הכי חם בגהנום כתבה בנושא, כך שקיום השיטה כבר לא סמוי.

מכונת יחסי הציבור וההלבנה של קשת נכנסה לפעולה מלאה בפרשת אסי עזר: פוליגרף מוזמן, צלם פפראצי מ"מאקו" והשיא – אייטם אצל…

Posted by ‎המקום הכי חם בגיהנום‎ on Wednesday, January 12, 2022

הסיפור עדיין לא תם. בראיון נוסף שנתן נהרי במסגרת סדרת הכתבות "קהילה בטלטלה", הוא חזר לאותה תקווה מהראיון הראשון שלו בנושא, שהפוגע, לעדותו, יקח אחריות על מעשיו:

"שעזר יבוא ויגיד אני מתנצל, אני לוקח אחריות, זה קרה מזמן, זה קרה לפני מי-טו, יש על זה התיישנות. יש לך כאילו הזדמנות לצאת גדול".

אני אישית מקווה שעזר יקח את ההזדמנות לשנות את הכיוון ולצאת גדול, אך לנוכח מכונת היח"ץ המעורבת כאן אני מקווה גם שיתאפשר לו.

שי לעדן בעלת תואר שני בעבודה סוציאלית באוניברסיטת בן גוריון ותואר ראשון בפסיכולוגיה ובפילוסופיה (בהצטיינות) באוניברסיטת תל אביב. עבדה כמדריכה שיקומית וכחונכת בהוסטלים המקושרים למשרד הבריאות ולמשרד הרווחה וניהלה במשך מספר שנים את "הקואליציה הארצית להעסקה ישירה". שי היא אחת ממנהלות "פוליאמוריה ויחסים פתוחים – הקבוצה המאוחדת", שנבחרה ב2018 על ידי מגזין Profile לאחת מקהילות הרשת המשפיעות בישראל. וחברה בצוות העמוד "מרוצפות-אוטיסטיות כותבות".

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,756 מילים ו-1 תגובות
סגירה