הזמן הירוק
הזמן הירוק
סיכום השבוע בסביבה

אם אין לחם, תאכלו חד"פים

הגלובוס השחור הולך השבוע לסרטון הציני של דרעי וש"ס, לפיו הילד רעב כי הוא לא יכול לקנות בקבוק משקה ממותק או צלחות חד-פעמיות ● הגלובוס הירוק ניתן למודעה לאיתור מנכ"לית לרשות הטבע והגנים - כולה בלשון נקבה ● והטיפ: לפני שקונים רכב חשמלי, מוטב לבדוק אם ניתן להתקין עמדת הטענה בחנייה של הבניין

הילדים הרעבים של ש"ס (צילום: צילום מסך)
צילום מסך
הילדים הרעבים של ש"ס

*הגלובוס השחור: מזהם השבוע

2022 רק התחילה, אבל התחרות על פרס האוסקר של הציניות כבר הוכרעה לשנה הזו. סרטון "ממשלה שמרעיבה ילדים" של אריה דרעי וש"ס לוקח בגדול. כשצפיתי בו נתקפתי בחילה פיזית ממש, כאילו חיסלתי בבת אחת בקבוק משפחתי מהמשקה הממותק שהילד בסרטון מבקש מאימו לרכוש.

עוד לפני הציניות, הסרטון לא עומד במבחן ההיגיון הבסיסי ביותר: הילד רעב בגלל שהוא לא יכול לקנות בקבוק משקה ממותק? המיץ היה אמור להשביע אותו? או אולי ערימת הצלחות החד-פעמיות שביקש מאימו לקנות? הוא התכוון לנגוס בהן?

הילד רעב בגלל שהוא לא יכול לקנות בקבוק משקה ממותק? המיץ היה אמור להשביע אותו? או אולי ערימת הצלחות החד-פעמיות שביקש מאימו לקנות? הוא התכוון לנגוס בהן?

זכותם של דרעי וש"ס להתנגד למיסוי על משקאות ממותקים וחד"פים, אבל לטעון שבלעדיהם הילדים רעבים זו המצאה מחדש של חוקי הביולוגיה.

הציניות זועקת לשמים, מפני שדרעי וחבריו בצמרת ש"ס מכירים את הנתונים ויודעים כמה ההתמכרות למשקאות ממותקים פוגעת בציבור בוחריהם. לפי סקר של מכון ברוקדייל מ-2020, 80% מהמשפחות החרדיות צורכות משקאות ממותקים לעומת 50% בציבור הכללי.

אנשים במעמד סוציואקונומי נמוך מוציאים פי-2 בחודש על שתייה מתוקה לעומת בני השכבות המבוססות, ולילדים ממשפחות עניות יש סיכוי כפול לסבול מהשמנה חמורה לעומת ילדים מבתים מבוססים.

כלומר, השקופים והרעבים של דרעי מבזבזים את כספם המועט על מוצרים שפוגעים בהם – ולא משביעים אותם.

דרעי וחברי הכנסת של ש"ס אינם חיים בבועה, הם יודעים היטב שצריכת כמויות גבוהות של סוכר גורמת להשמנת יתר וסוכרת. הם יודעים שצריכה קבועה של שתייה ממותקת מחסלת את השיניים וגורמת להוצאה נוספת, כבדה, שרבות מהמשפחות החרדיות לא יכולות לעמוד בה.

שנים ארוכות ישבה ש"ס בממשלה ולא נקפה אצבע כדי להוזיל את מחירי הפירות והירקות, הלחם המלא והקטניות הבריאות. אלה מוצרים שבאמת יכולים להשביע ילד רעב – לא בקבוק מיץ משפחתי עם מספר דו-ספרתי של כפיות סוכר.

שנים ארוכות ישבה ש"ס בממשלה ולא נקפה אצבע כדי להוזיל את מחירי הפירות והירקות, הלחם המלא והקטניות הבריאות. אלה מוצרים שבאמת יכולים להשביע ילד רעב – לא בקבוק מיץ עם מספר דו-ספרתי של כפיות סוכר

אריה דרעי מדבר במסיבת עיתונאים בחדר הסיעה של ש"ס בכנסת, כשברקע הילד מהסרטון של ש"ס על יוקר המחיה, 2 בפברואר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
אריה דרעי מדבר במסיבת עיתונאים בחדר הסיעה של ש"ס בכנסת, כשברקע הילד מהסרטון של ש"ס על יוקר המחיה, 2 בפברואר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

לפני דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת, שעסק במיסוי המשקאות הממותקים, איש מקצוע בתחום הבריאות שאל את אחד הח"כים של ש"ס אם אינו מבין את הנזקים שמסבים המשקאות הללו. "מה אתה רוצה", השיב הח"כ, "אני הפסקתי לגמרי את השתייה המתוקה, בכל הישיבות אני שותה רק מים".

"זה בדיוק העניין", אמר לו איש הבריאות, "שאתה דואג לעצמך, אבל מה עם הבוחרים שלך?" בשלב הזה איש הבריאות איבד את קור רוחו והטיח בבן שיחו "אני באמת לא מבין, איך אתם ישנים בלילה?"

"זה בדיוק העניין", אמר לו איש הבריאות, "שאתה דואג לעצמך, אבל מה עם הבוחרים שלך?" בשלב הזה איש הבריאות איבד את קור רוחו והטיח בבן שיחו "אני באמת לא מבין, איך אתם ישנים בלילה?"

לפי הסרטון שהופץ השבוע, מנהיגי ש"ס כנראה לא מתקשים להירדם. לציניקנים מושבעים אין בעיות שינה.

*הגלובוס הירוק: אביר הסביבה של השבוע

עבורי, ואני משער שעבור רבים מקוראי העיתונים, מודעות של גופים ממשלתיים הן בדרך כלל השטח המת ליד הכתבות. העיניים חולפות על פניהן בלי להתעכב. על המודעה הזו הן נעצרו מייד. כותרתה: "מנכ"לית הרשות לשמירת הטבע והגנים הלאומיים". ולפני זה, באותיות קטנות יותר: "פניה לאיתור מועמדות".

מודעת דרושים לתפקיד מנכ"לית הרשותלשמירת הטבע והגנים הלאומיים
מודעת דרושים לתפקיד מנכ"לית הרשותלשמירת הטבע והגנים הלאומיים

ובכן, מחפשים מנכ"לית, לא מנכ"ל. וגם לא מנכ"ל/ית. לרשות הטבע והגנים, ובגרסתה הקודמת רשות שמורות הטבע והגנים הלאומיים, היו עד היום 12 מנכ"לים, כולם גברים (מאז פרישתו של שאול גולדשטיין, המנכ"ל האחרון, משמשת רעיה שורקי כמ"מ).

במשרד להגנת הסביבה, שהשרה תמר זנדברג העומדת בראשו הקימה את ועדת האיתור, החליטו לצאת מגדרם על מנת למשוך נשים ראויות להגיש מועמדות להיות הראשונה שתנהל את ארגון שמירת הטבע הממשלתי.

זו לא רק הכותרת: כל המודעה, המפורטת מאוד ועתירת המידע, מנוסחת בלשון נקבה: "שאלון מועמדת לתפקיד מלא וחתום"… "בעלת ניסיון חמש שנים" … "אחראית לביצוע החלטות המליאה" … ועוד ועוד.

זו לא רק הכותרת: כל המודעה, המפורטת מאוד ועתירת המידע, מנוסחת בלשון נקבה: "שאלון מועמדת לתפקיד מלא וחתום"… "בעלת ניסיון חמש שנים" … "אחראית לביצוע החלטות המליאה" … ועוד ועוד

אי שם באותיות הקטנות, בתחתית המודעה, נכתב: "כל מקום בו מפורט תיאור התפקיד בלשון נקבה, הכוונה גם ללשון זכר".

אם זה צורם למישהו, זה המקום להזכיר: כמעט תמיד זה הפוך. רוב המודעות מנוסחות בלשון זכר, ובאותיות הקטנות מצוין שהן מופנות גם לנשים.

אם גבר כלשהו, שרואה בעצמו מועמד ראוי לניהול רשות הטבע והגנים, מרגיש מודר בגלל ניסוח המודעה, או חושש שיש לו פחות סיכוי להתקבל לתפקיד, לא נורא: ככה נשים מרגישות מאז ומתמיד מול מודעות כאלה שפונות אליהן בלשון זכר.

מנכ"ל רשות הטבע והגנים הפורש שאול גולדשטיין (צילום: רשות הטבע והגנים)
מנכ"ל רשות הטבע והגנים הפורש שאול גולדשטיין (צילום: רשות הטבע והגנים)

אגב, ועדת האיתור כוללת שתי נשים – גלית כהן, מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה; ועו"ד תמי גרנות-רוזנשטריך, סמנכ"לית "אדם טבע ודין" -וגבר אחד, אביעד פרידמן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון. אז אם לסכם – גבירותיי וגבירותיי, מהפך.

*טיפ ירוק לשבת

מתכננים להצטרף לזרם הגובר של ישראלים שרוכשים מכונית חשמלית? רעיון טוב, החיסכון בהוצאות הדלק ישמח אתכם בכל חודש, שלא לדבר על התרומה לאוויר נקי יותר. אבל רגע לפני, ודאו שאין מניעה להתקין עמדת הטענה בחנייה של הבניין.

מתכננים להצטרף לזרם הגובר של ישראלים שרוכשים מכונית חשמלית? רעיון טוב, החיסכון בהוצאות הדלק ישמח אתכם בכל חודש. אבל רגע לפני, ודאו שאין מניעה להתקין עמדת הטענה בחנייה של הבניין

סוגיית עמדות הטעינה בבניינים משותפים עומדת בחודשים האחרונים במרכז סכסוכי שכנים רבים. החוק משאיר הרבה שטחים אפורים, ושכן סרבן או ועד בית שמתנגד יכולים להקשות מאוד על בעל מכונית שמבקש לנצל את הזמן שהוא בבית כדי לתדלק/להטעין.

בקיצור – קודם לדאוג לתשתית, אחר כך למכונית.

עמדת טעינה לרכב חשמלי. אילוסטרציה (צילום: Gngry)
עמדת טעינה לרכב חשמלי. אילוסטרציה (צילום: Gngry)
עוד 829 מילים
סגירה