בת אל נוצני, מורת דרך עם קבוצת תיירים מפולין (צילום: באדיבות המצולמת)
באדיבות המצולמת

ההצעה של משרד התיירות למורי הדרך: חזרו לעבוד, 6 ימים בשנה

לפני חודש וחצי, שר האוצר הבטיח סיוע למורי הדרך ● כעת הם מתבשרים על סיורים שיספקו ימי עבודה בודדים וקורסים להסבה מקצועית שלא רלוונטיים לרבים מהם, שחצו את גיל הפרישה ● הם זועמים על תשדירי התעמולה של האוצר ודורשים פיצוי על סגירת השמיים ● מורת דרך: "מציעים קורס טכנאי מזגנים ודברים כאלה, שבגילי פחות מתאימים. זה כאילו בשביל להגיד, 'הנה, נתנו לכם'"

"מורי הדרך חוזרים לעבוד" בישרה לפני כמה ימים ההודעה של משרד התיירות. המשרד הקצה 25 מיליון שקל לסיורים שיעבירו מורי הדרך באמצעות רשות הטבע והגנים. הסיורים יתקיימו בכל הארץ ובכל ימות השבוע ויציעו ביקורים בערים, בגנים הלאומיים ובאתרים נוספים.

ברט"ג אמרו שהם שמחים לסייע לענף שנמצא במצוקה מפרוץ הקורונה. יו"ר אגודת מורי הדרך גנית פלג הודתה לשר התיירות יואל רזבוזוב, "על שפעל רבות כדי שנגיע לרגע הזה" שהינו "צעד ראשון לקראת חזרתם של מורי הדרך למעגל התעסוקה, דבר שלא קרה קרוב לשנתיים".

יו"ר אגודת מורי הדרך גנית פלג הודתה לשר התיירות יואל רזבוזוב, "על שפעל רבות כדי שנגיע לרגע הזה" שהינו "צעד ראשון לקראת חזרתם של מורי הדרך למעגל התעסוקה"

ואכן, מורי הדרך נמנים על אלה שספגו את המכה הכואבת ביותר במשק, כמי שמתפרנסים מקבוצות של תיירות נכנסת, כך שהבשורה של משרד התיירות אמורה לספק להם פרנסה נאותה.

"25 מיליון שקל נשמע המון כסף אבל כשמחלקים להרבה אנשים לא נשאר הרבה לכל אחד", אומרת בת אל נוצני מהיישוב יובלים שבמועצה האזורית משגב. היא עברה את גיל 67 ובעשור האחרון מדריכה קבוצות מפולין, כמי שנולדה שם ודוברת את השפה.

בת אל נוצני ביד ושם עם קבוצת תיירים מפולין (צילום: באדיבות המצולמת)
בת אל נוצני ביד ושם עם קבוצת תיירים מפולין (צילום: באדיבות המצולמת)

החל ממרץ 2020 נסגרו השמיים בהדרגה ומאז נוצני קיבלה מענקים מרשות המסים שפחתו בהדרגה והסתיימו בקיץ האחרון. כמו כן, היא קיבלה דמי הסתגלות, (המקבילה לדמי אבטלה למבוגרים), וגם אלה הסתיימו באוקטובר האחרון. מאז היא בלי הכנסות. כמוה יש כ-8,000 מורי דרך שרשומים במשרד התיירות כמדריכים בשפות זרות.

לכאורה הסיורים עם רט"ג אמורים להוות פתרון עבורם, אלא שהתקציב של משרד התיירות יספיק לכ-25 אלף סיורים בלבד, מה שאומר שכל מורה דרך ייקבל ימי עבודה ספורים לכל היותר.

לכאורה הסיורים עם רט"ג אמורים להוות פתרון למורי הדרך, אלא שהתקציב של משרד התיירות יספיק לכ-25 אלף סיורים בלבד, מה שאומר שכל אחד ייקבל ימי עבודה ספורים

"עבדתי בסיורים דרך רט"ג בשנה שעברה, אבל זה היה מוגבל למספר ימים בודדים, זה טוב בעיקר בשביל הנפש", הוסיפה נוצני, שמבינה שגם השנה מדובר באותו היקף שלא יהווה פתרון של הכנסה מינימלית עבורה.

הסבה מקצועית בגיל 70

במקביל לסיורים עם רט"ג, מורי הדרך ושאר עובדי התיירות קיבלו בימים האחרונים מה שאמור להוות גלגל הצלה נוסף: זרוע עבודה במשרד הכלכלה הודיעה על הפעלה של תכניות הכשרות וקורסים עם מלגה של עד 10,000 שקל לעובדים מענף התיירות.

בת אל נוצני מורת דרך (צילום: באדיבות המצולמת)
בת אל נוצני מורת דרך (צילום: באדיבות המצולמת)

הזכאות להשתתף בתכנית הציבה בהתחלה תנאי סף שדורש מהמועמדים להראות 6 חודשים הכנסות מתיירות בשנתיים החולפות. זה כמובן בלתי אפשרי, מאחר שהענף הזה הושבת כמעט לגמרי, ולקראת סוף השבוע תנאי הסף שונה כך שהמועמדים יוכלו להראות הכנסות מתיירות גם ב-2019, השנה שלפני הקורונה.

בין ההכשרות המוצעות, פיתוח משחקי ומציאות מדומה, הנהלת חשבונות, נהיגה ברכב כבד ועוד ועוד הצעות להסבה מקצועית שבהחלט יכולה להוות אופק תעסוקתי ראוי לכל אדם. אלא שעבור רבים ממורי הדרך, הקורסים האלה לא ממש רלוונטיים.

"יש שם הסבות מקצועיות לטכנאי מזגנים ודברים מהסוג הזה, שבגילי, בוא נגיד שפחות מתאים", אומרת נוצני, שכאמור, עברה את גיל הפרישה. "נתנו את ההצעה לקורסים האלה אבל לא הייתה הידברות איתנו כדי להתאים אותם לצרכים שלנו. הרבה ממורי הדרך עברו את גיל ה-70 וה-80. זה כאילו בשביל להגיד, 'הנה נתנו לכם', אבל למעשה לא הציעו פתרון.

"אני חושבת שמעט מאוד אנשים יוכלו למצוא בזה ישועה לרוב האנשים הקורסים האלה לא מתאימים להשכלה, ליכולות ולגיל", הוסיפה.

"הציעו את הקורסים האלה אבל לא הייתה הידברות איתנו כדי להתאים אותם לצרכים שלנו. הרבה ממורי הדרך עברו את גיל ה-70 וה-80. זה כאילו להגיד, 'הנה נתנו לכם'"

בת אל נוצני עם קבוצה מפולין בים המלח (צילום: באדיבות המצולמת)
בת אל נוצני עם קבוצה מפולין בים המלח (צילום: באדיבות המצולמת)

ליברמן ממליץ לשנות מקצוע

מעבר לכך, גם המלגה המוצעת למי שישתתפו בקורסים, מסתכמת בכ-2,500 שקל בהנחה שהם ייארכו בסביבות 4 חודשים, כך שגם זה לא ממש פתרון לקיום.

בנובמבר האחרון נראה היה שכל הסיוט של ענף התיירות הנכנסת עמד להסתיים, כאשר הוחלט לפתוח את השמיים תחת הגבלות. אלא שמספר שבועות לאחר מכן האומיקרון הביא לחידוש ההגבלות על כניסת תיירים מחו"ל ותקוות ההיחלצות של ענף התיירות התנפצו על גבי הבהלה מהזן החדש לנגיף.

בערך באותו זמן שר האוצר אביגדור ליברמן אף נתן למורי הדרך עצה ידידותית, "להתחיל לשנות מקצוע". מהר מאוד הוא חזר בו מהקריאה הזה, ואמר כי מדובר "בניסוח לא נכון". לאחר מכן, בניסיון למזער נזקים, ליברמן הבטיח שמורי הדרך וסוכני הנסיעות ייקבלו סיוע

זה היה באמצע דצמבר, וההבטחה הייתה לתת 30 אלף שקל לקורסים וכן סיורים ברט"ג. מאז עבר חודש וחצי בהם הקורסים עדיין לא נפתחו, ההבטחה למלגה מסתכמת למעשה בסכום זעום למדי וגם הסיורים ייספקו ימי עבודה בודדים לכל אחד, כאמור.

הבטיחו 30 אלף שקל לקורסים וכן סיורים ברט"ג. מאז עבר חודש וחצי בהם הקורסים לא נפתחו, ההבטחה למלגה מסתכמת בסכום זעום והסיורים ייספקו ימי עבודה בודדים

"למורי הדרך יינתן סיוע". תשדיר תעמולה של משרד האוצר, פברואר 2022 (צילום: צילום מסך)
"למורי הדרך יינתן סיוע". תשדיר תעמולה של משרד האוצר, פברואר 2022 (צילום: צילום מסך)

תעמולה על חשבון הציבור

ההבטחות של ליברמן לסיוע, אומרים מורי הדרך איתם שוחחנו לצורך כתבה זו, הם למעשה "בלוף אחד גדול". מבחינתם, תשדיר ההסברה של משרד האוצר ובו הבטחה לסיוע לעובדי התיירות, הוא תעמולה ובזבוז כספי ציבור. הם חושבים שבמשרד האוצר רוצים לחסל את הענף או לפחות לדרבן את מי שעוסקים בו לשנות עיסוק, ועל ידי כך להעלים את הבעיה.

בתשובה לשאלה מה בכל זאת הם דורשים מהמדינה, נוצני משיבה כך: "עד לפני כמה ימים דרשו חיסון בבוסטר ומעט מאוד אנשים יכלו לבוא לכאן, כמו למשל משפחות עם ילדים או כאלה שלא קיבלו חיסון שלישי. קודם כל תנו מתווה מסודר ככה שאנשים יוכלו להביא לכאן קבוצות, זה מצריך וודאות.

"לגבי הזמן שסגרו את השמיים צריכים לפצות אותנו. רצינו לעבוד ולא ביקשנו מענקים אבל המדינה הערימה קשיים על הכניסה לארץ. אולי עכשיו זה יתחיל להסתדר, אבל צריך להבין שקבוצות זה לא כמו תייר בודד שקופץ לפריז, לוקח כמה חודשים לארגן את הכל וצריכים מצב שבו השמיים נשארים פתוחים למשך תקופה".

"לגבי הזמן שסגרו את השמיים צריכים לפצות אותנו. רצינו לעבוד אבל המדינה הערימה קשיים על הכניסה לארץ. קבוצות זה לא תייר בודד שקופץ לפריז, לוקח חודשים לארגן הכל"

"משרד האוצר עוסק בתעמולה. אתה מדליק את הטלווויזיה ולא מאמין – יש תשדירים של האוצר בפריים טיים כביכול על הסיוע למורי הדרך", אומר ד"ר דויד גורביץ', מנהל קבוצת הסיוע למורי הדרך בקורונה.

ד"ר דויד גורביץ' (צילום: באדיבות המצולם)
"ליברמן רץ מאולפן לאולפן ומספר שפתר את בעיית מורי הדרך. אין רחוק יותר מהאמת". ד"ר דויד גורביץ' (צילום: באדיבות המצולם)

"ליברמן רץ מאולפן לאולפן ומספר שהוא פתר את בעיית מורי הדרך. אין רחוק יותר מהאמת. בחודש יולי 2021 הופסקו המענקים ודמי האבטלה עבור מי שצעיר מגיל 45 ובאוקטובר לכל היתר. במהלך חצי השנה שחלפה מאז, למעט שבועות בודדים, המדינה אסרה על כניסת תיירים לארץ.

"מורי הדרך הם לא 'מפונקים': אנחנו אנשי מקצוע שהושבתו אקטיבית על-ידי המדינה שאוסרת עלינו לעבוד. ושר האוצר לא רק שלא לוקח אחריות, הוא מציג מצג שווא שכביכול בזכותו מורי דרך מסודרים. בושה אין לו.

"אני כמורה דרך מרגיש שהחוזה בין המדינה לאזרח הופר. אפילו ביטוח לאומי מורח את מורי הדרך. יש מורי דרך שמאז מרץ 2020 היו זכאים לקבל חוקית (צו סיווג מבוטחים) את הסיוע שהוקצה בתחילת הקורונה, אבל עד היום ביטוח לאומי מסרב לשלם להם. אנחנו כבר שנתיים בסיפור הזה, ואף אחד בממשלה לא עושה סדר", הוסיף גורביץ'.

תגובות

ממשרד התיירות ומדוברו של אביגדור ליברמן לא נמסרה תגובה.

מזרוע עבודה נמסר בתגובה: "הקורסים לעדכון טכנולוגי במלונאות נפתחו השבוע וייפתחו בהדרגה בשבועות הבאים. הסדנאות ייפתחו ברגע שיתמלאו. קורסים אחרים זה לפי שובר, כלומר העובד מקבל את השובר ונרשם לקורס הכשרה לפי לוח הזמנים של מוסד ההכשרה.

"משך קורס המלונאות הוא שלושה חודשים. בקורסים אחרים – משתנה".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
הרבה כוונות טובות זה בטוח, אבל כשחבורה של פקידי ממשל שכירים ושבעים מנהלים קבוצה של פרי-לנסרים, עצמאיים, רעבים ומלאי להט מהעבודה שלהם, אי אפשר להצליח אם לא עושים את זה יחד ובשיתוף עמוק ע... המשך קריאה

הרבה כוונות טובות זה בטוח, אבל כשחבורה של פקידי ממשל שכירים ושבעים מנהלים קבוצה של פרי-לנסרים, עצמאיים, רעבים ומלאי להט מהעבודה שלהם, אי אפשר להצליח אם לא עושים את זה יחד ובשיתוף עמוק עם מורי הדרך והעוסקים בתחום.
לתת סיורים בחינם לקהל הרחב דרך הרט"ג זה נשמע כמו פתרון טוב, גם נתננו, גם מורי הדרך מרוויחים וגם הקהל הרחב. מי שקצת מבין בתחום יודע שזו פעולה הרסנית וידרש המון זמן לתקן את העוול ש"סיורי החינם" גורמים לתחום כולו.

גם מורי הדרך מקבלים פירורים (השפלה) וגם הקהל הרחב מקבל תמונה שגוייה והרסנית שסיורים מודרכים (העבודה שלנו) ניתנת בחינם, הם בטח לא ישלמו אחרי זה על סיורים כשהורגלו לקבל בחינם, וזה ממש הרסני, אני אישית רואה את זה מול עיני.
בקיצור, נתנו לחבורה של פקידים שכירים 25M מהכסף שלנו, והם קברו אותנו הרבה יותר עמוק, אני יודע שמבחוץ זה לא נראה כך, זו הבעייה. תחשבו קצת יותר לעומק ותבינו…

עוד 1,091 מילים ו-2 תגובות
סגירה