פייסבוק לא באמת "מכיר אותי"

מחאה נגד פייסבוק בגבעת הקפיטול בזמן שמארק צוקרברג נחקר בסנאט, 10 באפריל 2018 (צילום: AP Photo/Carolyn Kaster)
AP Photo/Carolyn Kaster
מחאה נגד פייסבוק בגבעת הקפיטול בזמן שמארק צוקרברג נחקר בסנאט, 10 באפריל 2018

אני יוצק לפייסבוק תוכן כבר מעל 13 שנה וכל פעם נדהם מהפער בין ההצהרות שפייסבוק "מכיר אותנו", למציאות בפועל. אישית, לא ראיתי פעם אחת שהם באמת מכירים אותי, או מבינים מה מתוך התוכן שפרסמתי "מעניין" אחרים.

אני יוצק לפייסבוק תוכן כבר מעל 13 שנה וכל פעם נדהם מהפער בין ההצהרות שפייסבוק "מכיר אותנו", למציאות בפועל. אישית, לא ראיתי פעם אחת שהם באמת מכירים אותי, או מבינים מה מהתוכן שפרסמתי "מעניין" אחרים

כמו שהם לא מצליחים להבין מי החברים שלי באמת. כמו שהם לא מצליחים באמת להבין מה "מעניין" אותי. הפער הזה מגיע אפילו לקיצוניות גבוהה יותר כשמדובר ב"טכנולוגיה" של פייסבוק.

הבטחות על ה"מטאוורס" וכל הטכנולוגיה הוירטואלית ה"מתקדמת" שפייסבוק מקשקשת עליהן במדיה כרגע – נראות לי הזויות ביחס לעובדה שנכון לעכשיו, בפלטפורמה שכולנו מכירים – תגובות לא נטענות, לינקים נשברים, כלים עולים כבר שנים "חצי אפויים" ואז נעלמים אל אבדון השיכחה – ללא פיפס של התנצלות או הסברים.

אני אפילו לא מדבר על השקרים וההטעיות וה"באגים" שחווה על בשרו כל מי שמפרסם בתשלום בפלטפורמה. או על העובדה שרובוטים דביליים עם טקסט מתורגם עדיין מגיעים לתיבת ההודעות שלנו.

הבטחות ה"מטאוורס" והטכנולוגיה הוירטואלית ה"מתקדמת" שפייסבוק מקשקשת עליהן במדיה – נראות הזויות ביחס לכך שכרגע תגובות לא נטענות ולינקים נשברים

אולי החלק העצוב ביותר בפייסבוק, מבחינתי לפחות, הוא ההתראות. הן נהיו כל-כך בנות התעלמות. רואה "18 התראות חדשות" וכבר יודע מראש שאולי 3 מתוכן באמת רלוונטיות לי ולתוכן שמעניין אותי. השאר זה סתם שטויות שפייסבוק מתעקשת לדחוף לי, שלא מעניינות אותי באמת.

אני לא זוכר אי פעם שראיתי התראה שבה "חבר" מזמין אותי ל"עמוד חדש" ואמרתי לעצמי: "הו, רעיון טוב, אני אכנס לעשות לייק לתוכן הזה". ועם זאת, פייסבוק עדיין מאפשרת את ההזמנות האוטומטיות האלה, כמו שהיא מאפשרת "קמפיין לייקים לעמוד", למרות שללייקים על העמוד עצמו אין שום משמעות, בטח לא בחשיפה של הפוסטים – אם אתה לא משלם.

בנוסף, הפלטפורמה מלאה בפייק ניוז ובתוכן אלים ולא הולם – ובזמן שהיא מצנזרת אנשים טובים על שטויות, היא מאפשרת לכל אנשי הזדון לפעול באין מפריע.

לא בכדי פייסבוק הואשמה בפריצה לפרטיות שלנו. בשנת 2019 היא כבר נקנסה ב-5 מיליארד דולר בשערוריית קיימבריג' אנליטיקה. אתמול, ב-7 לפברואר 2022, קבעה פסיקת בית המשפט הפדרלי באוסטרליה כי טענות פייסבוק לגבי הרשעתה בשימוש במידע האישי שקיימבריג' אנליטיקה הפיקה מ-300 אלף משתמשיה ללא אישורם – הן טענות ש"התגרשו מן המציאות".

כל זה מעיד כי למרות כל ההכרזות וההצהרות, פייסבוק לא שיפרה בעצם בפועל שום דבר. אנשים קונים את ה"כוח" של פייסבוק כי היא מוכרת "קידמה" ו"טכנולוגיה", כאילו הם עצמם לא משתמשים בפלטפורמה ולא חווים במשך שנים את כל מה שציינתי פה. הם אשכרה קונים את היח"ץ בלחץ הזה וחושבים שאו-טו-טו זה כאן.

בנוסף, הפלטפורמה מלאה בפייק ניוז ובתוכן אלים ולא הולם – ובזמן שהיא מצנזרת אנשים טובים על שטויות, היא מאפשרת לכל אנשי הזדון לפעול באין מפריע

זה לא. קניתם "משקפי פייסבוק" לאחרונה? סתם שואל. (כן, זה אמיתי. תחפשו אם אתם לא מאמינים. ואת החיפוש תעשו ב"גוגל", כי עדיין יותר קל. לא נורא, השנה רק 2022).

מייקל אמיר הוא קופירייטר ואסטרטג תוכן פרסומי, עם התמחות בתחום הדיגיטל והרשתות החברתיות מזה כ-18 שנה. במקביל, הוא מלמד את תחומי התמחויותיו בבית הספר "חשיפה" באוניברסיטה הפתוחה, ב"מכללה לניו-מדיה" ובמסגרות נוספות.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 465 מילים ו-1 תגובות
סגירה