עוד חקירות פסולות של קליש רותם נגד יריביה הפוליטיים

מעקב לזמן ישראל הגיעו עדות ומסמכים המעידים כי החוקר הכלכלי מטעם עירייה חיפה ביצע גם חקירות נגד בכירי העירייה אשר סיימו תפקידם לפני שנים ● ביומן החקירות דיווח ברלב על חקירה נגד הגזבר לשעבר של העירייה תחת שם הקוד "ניצול מרות", המצטרף לקודים קודמים כמו "השוד הגדול", "חנות הדגים" ו"הוקי קרח" ● הגורמים הממונים על העסקת ברלב מבהירים כי מעולם לא אישרו חקירות אלה

הגנים הבהאים, אחת האטרקציות התיירותיות המרכזיות בחיפה (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
יוסי אלוני/פלאש90
הגנים הבהאים, אחת האטרקציות התיירותיות המרכזיות בחיפה

גילויים חדשים בפרשת החקירות האסורות בשירות ראשת עיריית חיפה עינת קליש-רותם: בכיר לשעבר בעירייה טוען כי רואה החשבון יהודה ברלב אשר עיריית חיפה שכרה בחוזה ארוך-טווח לביצוע ביקורת חקירתית במשרדי העירייה – ואשר בפועל ביצע שורה של חקירות נגד יריבים פוליטיים של ראשת העיר – ביצע חקירות לא חוקיות נגדו וניסה לאסוף מידע אודותיו בהוראתה הישירה של ראשת העיר.

הבכיר, גזבר העיר לשעבר ג'אקי ואקים, מבכירי העירייה בתקופות של יונה יהב, מסתמך על תשאול שביצע רו"ח ברלב אצל קבלן בצפון אשר היה בקשר עם ואקים בעבר. לטענת ואקים, ברלב עצמו ביקר אצל הקבלן ב-7 באוקטובר 2021 וחקר אותו בניסיון להוציא מידע מפליל או מזיק אשר יוכל לשמש כחלק מחקירה נגד ואקים.

"זו לא היתה הפעם הראשונה שקיבלתי טלפון מגורמים, בתוך ומחוץ לעירייה, שסיפרו לי שברלב או אנשים מטעמו מחפשים אותי ומבקשים מכל מיני גורמים שיספקו להם 'חומרים על ג'אקי'", אמר ואקים לזמן ישראל.

"זו לא היתה הפעם הראשונה שקיבלתי טלפון מגורמים, בתוך ומחוץ לעירייה, שסיפרו לי שברלב או אנשים מטעמו מחפשים אותי ומבקשים מכל מיני גורמים שיספקו להם 'חומרים על ג'אקי'"

"ברלב הציג את עצמו כמי שעבד בעבר עם יחידת לה"ב 433 וישב אצלו ארבע שעות ושאל אותו כל מיני שאלות עליי: במה אני עוסק ומה אני עושה ואיך אני קשור לכל מיני עניינים. הקבלן סיפר לי שזה נראה כאילו הוא עושה ממש מסע 'דיג' של מידע".

ג'אקי ואקים, לשעבר גזבר עיריית חיפה (צילום: עמוד הפייסבוק של ג'אקי ואקים)
ג'אקי ואקים, לשעבר גזבר עיריית חיפה (צילום: עמוד הפייסבוק של ג'אקי ואקים)

לטענת ואקים, בשלב מסוים התקשר ברלב בנוכחותו של הקבלן אל ראשת עיריית חיפה קליש-רותם, ושיתף אותה בשיחה עם הקבלן. "קליש-רותם הציגה את עצמה בפני הקבלן כראש העיר חיפה וביקשה מהקבלן לשתף עם ברלב פעולה נגדי, לספק לו מידע עליי ובכך לסייע להם להכפיש אותי", טוען ואקים.

"קליש-רותם הציגה את עצמה בפני הקבלן כראש העיר חיפה וביקשה מהקבלן לשתף עם ברלב פעולה נגדי, לספק לו מידע עליי ובכך לסייע להם להכפיש אותי"

לידי זמן ישראל הגיעו פרטיו של הקבלן (השמורים במערכת) וכן מסמך המגבה לכאורה את טענותיו של ואקים. ואקים מתכוון, לדבריו, לפנות למשטרה עם הממצאים הממחישים לכאורה לראשונה כי קליש-רותם אכן יוזמת או לכל הפחות מודעת בזמן אמת לחקירות המתבצעות במימון כספי ציבור נגד יריבים פוליטיים וגורמים הקשורים עם השלטון הקודם בחיפה. לטענת ואקים, קליש-רותם "מנסה להכפיש כל אחד הקשור עם השלטון הקודם כדי להוריד את האש ממנה".

כ- 2 מיליון שקלים ושפע של שמות קוד

חקירות כמו זאת שהתבצעה כנגד ואקים עומדות לכאורה בסתירה למטרות המוצהרות לשמן התקשרה העירייה לחוזה של שנה עם משרד רו"ח ברלב.

מטרות אלה כוללות בין היתר "איתור, מניעה, וכימות של אי-סדרים מתוך פעולות העירייה בתאגידיה" – וקשה לראות כיצד חקירות סמויות נגד גורמים אשר עזבו את תפקידם לפני שלוש שנים ויותר נכללים בסל מטרות זה. גם במקרה זה לא הניבה הבדיקה ממצא כלשהו אשר הוגש לגורמים הממונים, ואלה כאמור מכחישים כי ידעו אודותיה או אישרו אותה.

רואה חשבון יהודה ברלב (צילום: צילום מסך)
רואה חשבון יהודה ברלב (צילום: צילום מסך)

כפי שחשפנו בסדרת תחקירי זמן ישראל, משרד רו"ח ברלב ביצע שורת חקירות פסולות לכאורה נגד גורמים פוליטיים, לרבות חברי מועצה ועמותה חיצונית אשר פנתה לבג"ץ נגד קליש-רותם. נגד חברת המועצה סופי נקש אף הגיש ברלב דוח רשמי לראשת העיר ולמשרד הפנים, ללא תגובתה של נקש.

הדוח הוגש בעיתוי מעורר חשד, באוגוסט אשתקד, זמן קצר אחרי שנקש מונתה ליו"ר ועדת הכספים מטעם "מועצת השינוי" הלעומתית אשר נלחמת בהצעות התקציב של קליש-רותם. היועצת המשפטית של עירית חיפה עו"ד ימית קליין הורתה על בדיקת הדוח, והבדיקה העלתה כי הוא נשען על נתונים לא מדויקים ועל מסקנות מוטעות.

בין אם מטרת חקירות אלה היתה נקמה בשמה של ראשת העיר ובין אם לא – הגורמים הממונים באופן רשמי על העסקת ברלב בעירייה, ואלה החותמים על אישור חשבונותיו לתשלום, וביניהם היועצת המשפטית וגזבר העירייה הנוכחי, הבהירו כי דבר חקירות אלה לא הובאו לידיעתם מראש וכי לא אישרו את תקינותם, לא מראש ולא בדיעבד.

הגורמים הממונים באופן רשמי על העסקת ברלב בעירייה, ואלה החותמים על אישור חשבונותיו לתשלום, הבהירו כי דבר חקירות אלה לא הובאו לידיעתם מראש וכי לא אישרו את תקינותם, לא מראש ולא בדיעבד

המשמעות של הצהרה זו היא כי ברלב יצא למשימות חקר פסולות בהוראה מגורם פוליטי גבוה או על דעת עצמו. קליש-רותם הכחישה עד כה כי הורתה על החקירות נגד יריבתה הפוליטית נקש ונגד עמותת "שומרי הסף", כפי שפורסם בדה מרקר, אולם תכתובות שהגיעו לידי זמן ישראל מעידות כי עוד ביוני 2020 היתה מעורבת קליש-רותם במאמצי חקירה בענייניה של נקש.

בדיקה ביומן העבודות שברלב ביצע עבור העירייה מראה שאכן ב-7 באוקטובר 2021 דיווח רואה החשבון ברלב בעצמו כי ביצע ארבע שעות חקירה תחת שם הקוד המסתורי "ניצול מרות", ללא פירוט מהות הבדיקה או מיקומה. באותה היום מופיע גם דיווח של שעת עבודה אחת תחת הכותרת "עדכונים רה"ע (ראשת העיר, א"ה)".

ראשת עיריית חיפה עינת קליש-רותם
ראשת עיריית חיפה עינת קליש-רותם

בבדיקה פנימית שבוצעה לאחרונה בתוך העירייה נטען כי אכן "ניצול מרות" מהווה שם קוד לחקירה נגד עובד בכיר לשעבר בעירית חיפה. ברלב הכחיש טענה זו כאשר נשאל על ידי גורמים משפטיים בעירייה, וטען כי מדובר בבדיקה הנוגעת לניצול מרות בידי עובדי עירייה כיום.

כפי שפורסם בזמן ישראל, "ניצול מרות" אינו התעלומה היחידה המסתתרת בין דוחות העסקתו של ברלב. דיווחי השעות שהגיש רואה החשבון – אשר עלות העסקתו בעיריית חיפה ובחברה הכלכלית שלה כבר מתקרבת ל- 2 מיליון שקלים – זרועים בשמות קוד עלומים, אשר נכון לעת הזאת איש בעירייה אינו מוכן או יכול לפענחם.

בין השמות הללו ניתן למצוא שמות קוד כמו "השוד הגדול", "חנות מידע", "חנות דגים", "חנות מכולת", "תביעת דיבה", "ניצול מרות", "תוכנית עבודה", "הוקי קרח" ועוד. היועצת המשפטית והגזבר הממונים ישירות על ברלב מסרבים לאשר עבורו תשלום בגובה של 355 אלף שקלים (מתוך היקף העסקה כולל שמגיע לקרוב ל- 2 מיליון שקלים), על חודשים של עבודות אשר לטענתם לא אישרו.

היועצת המשפטית והגזבר הממונים ישירות על ברלב מסרבים לאשר עבורו תשלום בגובה של 355 אלף שקלים (מתוך היקף העסקה כולל שמגיע לקרוב ל- 2 מיליון שקלים), על חודשים של עבודות אשר לטענתם לא אישרו

גם ראשת העירייה קליש-רותם אשר נשאלה על כך לאחרונה לא הצליח להשיב או לזכור לשם מה יצא החוקר למסעות דיג ב"חנות דגים" או להרפתקאות ב"הוקי קרח". סביב שמות הקוד הללו לא הוגשו לגורמים הממונים בעירייה דוחות או ממצאים כלשהם. עם זאת, החשיפה סביב חקירתו של ואקים מעידה כי לפחות בחלק מהמקרים קליש-רותם היתה לכאורה בתמונה.

מלשכתה של קליש-רותם נמסר בתגובה: "מעולם לא התקיימה שיחה כפי שמתוארת כאן בין ראש העיר והקבלן, שאין לה מושג מי הוא".

מרו"ח ברלב לא התקבלה תגובה.

עוד 971 מילים ו-1 תגובות
סגירה