"לא אנקוט במהלכים שיתסיסו את השטח, ולכן לא אבקר בהתנחלויות"

"עבורי, לבקר בהתנחלויות בזמן הזה ירגיז אנשים", אומר שגריר ארה"ב בישראל תומאס ניידס, חודשיים אחרי שנכנס לתפקיד, ומציג גישה הפוכה לגמרי מזו של קודמו בלשכה ● בראיון נרחב לזמן ישראל, ניידס מתייחס לפרשת NSO, מתעקש שביידן לא ייתן לאיראן להגיע לנשק גרעיני, מפרגן לגנץ על פגישותיו עם אבו מאזן -ומקווה שעד סוף השנה, ישראלים יהיו פטורים מוויזה לארה"ב

שגריר ארה"ב בישראל תומאס ניידס בלשכתו, 7 בפברואר 2022 (צילום: David Azagury / US Embassy)
David Azagury / US Embassy
שגריר ארה"ב בישראל תומאס ניידס בלשכתו, 7 בפברואר 2022

שגריר ארצות הברית בישראל תומאס ניידס הוא אדם פרקטי. הוא הגיע לישראל בראשית דצמבר 2021 ולא מבזבז אף רגע.

הוא רץ מפגישות עם רבנים בבני ברק, למפגש עם אנשי עסקים ערבים בעיר נצרת, נועד עם שגרירים זרים המוצבים בישראל – בעיקר עם נציגי מדינות "הסכם אברהם" – ומקפיד על קשר יומיומי עם בכירי הממשלה. רק לפני כמה ימים התארח אצל הנשיא יצחק הרצוג לארוחת ערב.

אחרי כמעט שנה ללא שגריר אמריקאי בישראל, ניידס זינק הישר לתוך העניינים. עם זאת, הוא מעיד על עצמו שהגיע לכאן במטרה שלא להרגיז אף אחד. "אני יודע להיות נודניק גדול כשצריך", אומר ניידס בריאיון לזמן ישראל, בו השתתפו עורך The Times of Israel דיוויד הורוויץ, לייזר ברמן, ג'ייקוב מגיד והח"מ.

בנושא הסכסוך הישראלי–פלסטיני הוא מדגיש: "אני כאן כדי לכבד את כל הצדדים. אני לא אנקוט בפעולות מתסיסות ולא אנסה ללבות את המצב".

במסגרת החלטתו הנ"ל, אומר ניידס, הוא ישמח לארח בלשכתו את כל הישראלים, מכל הדתות ומכל המקומות, אך הוא עצמו לא יבקר בהתנחלויות. זאת בניגוד לקודמו בתפקיד דיוויד פרידמן שנהג לתרום כסף להתנחלויות (עוד לפני זמנו כאיש ציבור), וביקר בכל רחבי הגדרה המערבית.

דיוויד הורוויץ, שגריר ארה"ב תומאס ניידס וצוות לשכתו, טל שניידר ולייזר ברמן, 7 בפברואר 2022 (צילום: David Azagury / US Embassy)
דיוויד הורוויץ, שגריר ארה"ב תומאס ניידס וצוות לשכתו, טל שניידר ולייזר ברמן, 7 בפברואר 2022 (צילום: David Azagury / US Embassy)

ניידס אומר כי ישמח לארח בלשכתו את כל הישראלים, מכל הדתות ומכל המקומות, אך הוא עצמו לא יבקר בהתנחלויות. זאת בניגוד לגישת קודמו פרידמן שאף נהג לתרום כסף להתנחלויות וביקר בגדה המערבית

ניידס שם דגש על שיפור היחסים בין ארה"ב לפלסטינים ועל הגשת סיוע כלכלי לרשות הפלסטינית. לפיכך, אפילו ביקור במנהרות הכותל לא נכנס ללו"ז הסיורים שלו. "הייתי בכותל בהדלקת נרות, ונפגשתי עם רב הכותל, אבל האם אני מתכוון להגיע לסיור במנהרות הכותל? לא מחר על הבוקר".

את הריאיון קיים ניידס בלשכתו בבניין שגרירות ארה"ב בשכונת ארנונה בירושלים. המקום עדיין לא מוכר לרוב הישראלים. הוא נמצא הרחק מהמרכז העירוני של ירושלים. הנוף מזרחה, לכיוון הגדה המערבית, עוצר נשימה. הגבעות המוריקות של אזור צפון הגדה פרושות ממול. ביום עם ראות טובה ניתן לראות את ירדן. המזרח התיכון בכף ידו.

מאז שהנשיא דונלד טראמפ העביר את השגרירות מתל אביב לירושלים, המקום לא אוכלס על ידי עובדים רבים. מלבד הקושי למצוא פתרונות דיור למאות העובדים באזור, העדר סידור בית ספרי לילדים האמריקאים מקשה על המעבר המלא של השגרירות לירושלים. יחד עם זאת, השגריר מנהל את שגרת יומו מירושלים. הוא מקפיד על כך.

ניידס, שכיהן כסגן מזכיר המדינה בממשל ברק אובמה, הוא דיפלומט זהיר. למרות האווירה החמה ואישית שנוצרה בפגישה, הוא הקפיד על הניסוחים ולא סטה מהנוסחאות המוכרות של הדיפלומטים האמריקאים.

תומאס ניידס בישיבה של ועדת החוץ של הסנאט של ארצות הברית, 20 בדצמבר 2012 (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite, File)
תומאס ניידס בישיבת ועדת החוץ של הסנאט האמריקאי, 20 בדצמבר 2012 (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite, File)

במהלך הקריירה שלו דילג ניידס בין תפקידים ציבוריים בממשלים דמוקרטים לתפקידים בכירים מאוד במגזר העסקי. בין השאר כיהן בתפקידים בכירים בענף הבנקאות המסחרית, בהם כסגן יו"ר וחבר הנהלה בבנק ההשקעות מורגן סטנלי.

"אני הגעתי לכאן כדי לחזק את המדינה הדמוקרטית והיהודית, וכל מה שאני עוסק בו הוא למען המטרה הזאת"

לאורך הריאיון חזר ניידס פעם אחר פעם על אמירה מרכזית אחת: "אני הגעתי לכאן כדי לחזק את המדינה הדמוקרטית והיהודית, וכל מה שאני עוסק בו הוא למען המטרה הזאת".

לדבריו, הוא חף מאידיאולוגיה בנוגע לישראל. "אני יהודי, 100% ציוני, שצמח עם יהדות כזהות תרבותית" הוא מסביר. "גדלתי בבית יהודי במינסוטה, בן שביעי מתוך שמונה ילדים. משפחתי הייתה מסורתית, ציינו את השבת, ההורים שלי היו פעילים בקהילה היהודית, אך היהדות הייתה תרבות עבורי.

"הקהילה היהודית באזור ילדותי הייתה קטנה מאוד, לא יותר מ־100 משפחות. שאר האזור סביבנו לא היה יהודי, בעיקר נוצרים. היהדות שלנו הייתה לדאוג לזולת, להיות חלק מקהילה, לדעת להוקיר תודה ולתת מעצמך.

"הגעתי לישראל בפעם הראשונה כשהייתי בן 15. שהיתי בקיבוץ עין השופט. אגב, זו הייתה תחנת הביקור הראשונה שלי כאן כשהגעתי כשגריר. רציתי להיזכר בחוויה שלי שם בתור נער. בגיל 15 טיפסנו על הר מצדה ונסענו לסיני".

שגריר ארצות הברית בישראל טום ניידס מגיע לבית הנשיא כדי למסור של כתב האמנתו לנשיא יצחק הרצוג, 5 בדצמבר 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
ניידס מגיע לבית הנשיא יצחק הרצוג, 5 בדצמבר 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

"מאכער" בעלות 1,500 שקלים תמורת תור

ניידס אומר שהוא מונחה על ידי שלושה עיקרים: חיזוק יחסי ישראל–ארה"ב, "הקשר הוא בלתי ניתן לשבירה וזה נמצא בראש סדר העדיפויות"; לוודא שפתרון שתי המדינות ימשיך להיות רלוונטי, "כלומר, המשמעות היא לוודא שהצדדים לא עושים מהלכים מטופשים ובלתי הפיכים"; ו"חיזוק כלכלי – ביחסים שבין ישראל לארה"ב וגם סביב 'הסכמי אברהם'. זה כולל גם קידום נושא הפטור מוויזות".

אתה יודע שחלק מהישראלים שרוצים להשיג ויזה לארה"ב נאלצים לקחת 'מעכאר' ולשלם לו כ־1500 שקלים כדי להשיג תורים אצלכם? מישהו שניסה לקבוע תור לריאיון בשגרירות בחודש דצמבר קיבל תור לחודש יוני. הוא לקח 'מאכער' והשיג תור מיידי בינואר 2022.
למרות שניידס נמצא בישראל רק כחודשיים, מסתבר שאת המילה 'מאכער' הוא כבר מכיר ומבין. גם את הקושי שנוצר בישראל להשיג ויזות כניסה לארה"ב או לחדש דרכונים הוא מכיר היטב.

"ראשית, לא ידוע לי על אנשים שצריכים לקחת מאכער כדי להשיג תורים, אני אבדוק את זה. אבל על פניו, מה שאתם מתארים נשמע לי לא תקין. מעבר לכך, ברור שיש אצלנו בעיה. המצב דומה למה שקורה בשגרירויות אמריקאיות אחרות ברחבי העולם.

"נוצרו תורים ארוכים בגלל הקורונה, היינו מוגבלים בכמות האנשים שיכולנו להכניס לחדרי ההמתנה בשגרירויות. אז אני מודע לכך, בהחלט, ואני בקשר רציף עם הקונסול שלנו אנדי מילר. הוא ואני מדברים על הנושא הזה מדי יום. כרגע אנחנו שוקלים לעבוד גם בראשון, כך שיפתחו עוד תורים לראיונות. לסיכום, כן, אני עושה מאמץ גדול לפתור את הלחץ הזה".

מבנה שגרירות ארצות הברית בירושלים לפני חניכתה, 13 במאי 2018 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מבנה שגרירות ארצות הברית בירושלים, 13 במאי 2018 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

איפה עומד התהליך של פטור מוויזות לישראלים?
"השרה [איילת] שקד ואני משוחחים על הנושא הזה כמעט פעם ביומיים. ישראל היא אחד מהיעדים המבוקשים ביותר וכן, אני גם מודע עד כמה הנושא הזה מעורר אמוציות בישראל. אני מאוד רוצה שהישראלים והאמריקאים יוכלו לטוס בין המדינות כמה שיותר".

"יש כמה נושאים שבהם הכדור נמצא בצד הישראלי. אני אופטימי שנשלים את התהליך עד סוף שנת 2022, אף שזה לא קל. יש עדיין עבודה רבה בתחום של שיתוף מידע בין המדינות, וכן, יש את הנושא של ערבים־אמריקאים, של מתן היתרים לאמריקאים החיים בגדה המערבית או אמריקאים שרוצים לנסוע לשטחי הגדה המערבית, לאפשר להם לנוע בחופשיות בשדות התעופה.

"זה בהחלט אחד הנושאים עליהם אני שם פוקוס כרגע".

בנושא אוקראינה–רוסיה, האם הממשל מנסה לשכנע את ישראל לנטות לכיוון מסוים, או האם יש איזושהי ביקורת בארה"ב על העמדה הישראלית?
"אני לא אתייחס לשיחות פנימיות בין מנהיגי ישראל וארה"ב, אבל אני רק אציין שישראל תמיד מסייעת בנושאים ביטחוניים רחבים, כולל בנושא רוסיה. אפשר להגיד שהיחסים הבילטרליים בין ארה"ב לישראל, לרוחב כל הנושאים של מדיניות חוץ – בין אם זה על איראן, סוריה, לבנון או אוקראינה – הם צמודים ומתואמים.

"הנושא של רוסיה עלה בשיחה האחרונה בין ראש הממשלה [נפתלי] בנט לנשיא [ג'ו] ביידן, והם עובדים היטב זה עם זה. כל דבר שאנחנו, האמריקאים, יכולים לעשות כדי לנטרל את המצב עם רוסיה, יהיה מעולה".

חיילי מילואים בצבא אוקראינה מתאמנים בקייב, 22 בינואר 2022 (צילום: AP Photo/Efrem Lukatsky)
חיילי מילואים בצבא אוקראינה מתאמנים בקייב, 22 בינואר 2022 (צילום: AP Photo/Efrem Lukatsky)

"ישראל תמיד מסייעת בנושאים ביטחוניים רחבים, כולל בנושא רוסיה. אפשר להגיד שהיחסים הבילטרליים בין ארה"ב לישראל צמודים ומתואמים"

היחסים של ישראל עם סין מטרידים את האמריקאים. האם חל שינוי בתחום הזה מבחינתך?
"ישראל מבינה לגמרי את הדברים שמדאיגים אותנו. אתם מדינה עם הובלה משמעותית בתחום הטכנולוגי ואצל הסינים, הם עושים שימוש דואלי בטכנולוגיות. לכן אנחנו ממשיכים לתאם באופן צמוד עם ממשלתכם את הנושא כדי לוודא שבכל השימושים שנעשים בטכנולוגיות מתבצעות קודם לכן בדיקות נאותות ובדיקה של מהות העסקה.

"מיותר לציין שאנחנו לא יכולים ולא מעוניינים להכתיב לישראלים איך לנהוג, את מי להזמין להשתתף במכרזים ומאיזה חברות למשוך השקעות לכאן, אבל אנחנו מביעים את עמדתנו ומיידעים את הישראלים. אנחנו מקווים שהישראלים יערכו בדיקות מקדימות ובדיקות נאותות לפחות ברמת הבדיקות שאנחנו האמריקאים מבצעים".

למה עסקת מכירת מטוסי ה־F35 לאמירתים עדיין לא התקדמה אף שאושרה בקונגרס?
"ארה"ב ואיחוד האמירויות קרובות זו לזו מאוד. אני לא נמצא בחדר הסגלגל, איני יודע מתי החתימה צפויה להגיע, אבל אני יכול להבטיח לכם שהיחסים ביננו וביניכם לביניהם חזקים מאוד. אני בטוח שהנושא יקודם בבית הלבן לפי לוחות הזמנים שנקבעו.

"במקביל, אני בקשר עם שגריר איחוד האמירויות בישראל, כמעט מדי יום. השקנו פה בישראל קבוצת עבודה של כל שגרירי 'הסכמי אבהרם' ואנחנו מפוקסים על קידום פרויקטים בתחומי התרבות, ספורט, טכנולוגיה ופיתוח תיירות".

מטוס F-35 של חיל האויר מעל שמי ביירות (צילום: צילום מסך)
מטוס F-35 של חיל האוויר מעל שמי ביירות (צילום: צילום מסך)

"השקנו בישראל קבוצת עבודה של כל שגרירי 'הסכמי אבהרם' ואנחנו מפוקסים על קידום פרויקטים בתחומי התרבות, ספורט, טכנולוגיה ופיתוח תיירות"

כשנחתמו הסכמי אברהם, אנשי ממשל טראמפ, וגם פה בישראל, דיברו רבות על תיירות מוסלמית במקומות הקדושים לאסלאם, כמו הר הבית. איפה זה עומד?
"מובן מאליו, שיש את המגבלות הקיימות במקום, אבל בהחלט, אנשים צריכים להיות מסוגלים להגיע לביקור באתרים תרבותיים בישראל ובגדה המערבית ויש לעבוד על הפרטים בנוגע לכך.

"אני בטוח שיש עניין בתיירים מרוקאים ואני מקווה שכמות התיירים שתגיע מהמדינות הללו תגדל. אני יודע שהישראלים נוסעים בהמוניהם לדובאי. האתרים הדתיים הם חלק חשוב מהחוויה התרבותית ואני מקווה שהם יבואו ויבקרו".

"אנחנו לא מטרגטים את כל תעשיית הסייבר הישראלית"

הריאיון עם השגריר ניידס נערך ביום בו נחשף תחקיר "כלכליסט", לפיו תעשיית הסייבר הישראלית ההתקפית הופנתה לכאורה גם כלפי אזרחי ישראל, מנכ"לי משרדים ממשלתיים, מובילי מחאות ציבוריות וגם נגד בנו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו.

לפני מספר חודשים הכניס משרד הסחר האמריקאי את חברת NSO לרשימה השחורה האוסרת על חברות אמריקאיות לקיים איתה יחסי סחר. ניידס עוקב באדיקות אחר האירוע ואומר שהוא לא מתכוון להגיב להתפתחויות הישראליות האחרונות.

"אני לא יכול להגיב לנושא באופן ספציפי, רק להגיד שזה עניין שמשרד הסחר האמריקאי התמקד בו", אומר ניידס. "דבר אחד שאוכל לומר הוא, שאם בישראל היו מוטרדים מכך שיש טירגוט של תעשיית הטכנולוגיה הישראלית, הרי שהממשל היה עסוק בחברה המסוימת. אין שום שאיפה בארה"ב להתמקד בתעשייה הישראלית כולם.

"בכל מקרה, אני לא נמצא בתווך של השיחות האלה, ויש בבירור תיחום מוגדר למה שגריר ארה"ב בישראל עוסק. על כל פנים, התעשיה הטכנולוגית בישראל היא עמוד השדרה של הכלכלה, ואין שום כוונה אמריקאית לפגוע בכך".

הלוגו על המשרדים הישראליים של קבוצת NSO ליד ספיר, 24 באוגוסט, 2021 (צילום: AP Photo/Sebastian Scheiner)
המשרדים הישראליים של קבוצת NSO ליד ספיר, 24 באוגוסט, 2021 (צילום: AP Photo/Sebastian Scheiner)

ראש הממשלה בנט הבהיר בראיונות אחרונים שלא תהיה התקדמות בנושא המשא והמתן עם הפלסטינים. מה עמדתכם בנושא?
"אני מעוניין לשמור על חזון שתי המדינות. המשמעות היא לסייע לעם הפלסטיני וזה דבר שאנחנו עושים באמצעות סיוע כספי ישיר בגובה של כ־450 מיליון דולרים לחינוך, בריאות, משאבי מים. אנחנו עובדים באופן עקבי עם הפלסטינים בנוגע לקידום אפשרויות כלכליות.

"אני רוצה לשבח פוליטיקאים כמו בני גנץ שנפגש עם מחמוד עבאס. אני משבח כל מי שפועל לחיזוק העם הפלסטיני כי אני מאמין שזה מסייע לאזור וגם לישראל. אני מעלה את הנושא הזה בכל שיחה ופגישה כדי להדגיש את החשיבות של פתרון שתי המדינות."

"אני רוצה לשבח פוליטיקאים כמו בני גנץ שנפגש עם מחמוד עבאס. אני משבח כל מי שפועל לחיזוק העם הפלסטיני כי אני מאמין שזה מסייע לאזור וגם לישראל"

"קואליציה יפה מאוד"

אתה חושב שזה מתפקידך לפעול לקידום פתרון שתי המדינות?
"אני יכול להיות נודניק אם ארצה. זה חשוב שאנחנו, כארה"ב, נפעל בהתאם לאמירות שלנו בנושא פתרון שתי המדינות. אני מאמין גדול בצעדים בוני אמון, ובלעשות פעולות שיקלו על הפלסטינים לחיות בבטחון ובחירות שהם מאמינים שמגיעים להם ואשר אני מאמין שמגיעים להם.

"אתם שואלים האם אלחץ על ראש הממשלה בנט להיפגש עם מחמוד עבאס? לא. אני לא בפוזיציה להגיד לראש ממשלת ישראל עם מי עליו להיפגש. יחד עם זאת, אני בהחלט משבח את המנהיגים הישראלים שמקיימים פגישות כאלה כמו שר הביטחון גנץ ואחרים.

השרים עיסאווי פריג' וניצן הורוביץ ממרצ בפגישה עם ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) ברמאללה, 2 באוקטובר 2021 (צילום: חשבון הטוויטר של עיסאווי פריג')
השרים עיסאווי פריג' וניצן הורוביץ בפגישה עם ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס ברמאללה, 2 באוקטובר 2021 (צילום: חשבון הטוויטר של עיסאווי פריג')

"תראו, הקואליציה הזו היא מה שהיא. אני לא מתערב בפוליטיקה הישראלית אך אני מסכים עם ראש הממשלה שזו קואליציה יפה מאוד. אם מישהו היה אומר לי לפני שלוש שנים שקבוצה כה שונה של אנשים, כמו בנט, יאיר לפיד, גנץ, שקד ומנסור עבאס, יקימו יחד ממשלה, לא הייתי חושב שזה אפשרי .

"אבל אני לא אנקוט במהלכים שיתסיסו את השטח, וזו הסיבה שאני לא אצא לבקר בהתנחלויות, אם כי אשמח לפגוש כל אדם מכל מקום בישראל, כאן, אצלי, בירושלים".

כלומר, אתה חושב שביקור בהתנחלויות זה משהו מתסיס?
"זה בדיוק מה שאני אומר, אני לא אעשה דברים שיתסיסו, וידליקו את המצב כאן. אני חושב שעבורי לצאת לביקור בהתנחלויות בזמן הזה ירגיז אנשים. דוגמה נוספת, אני הולך לכותל המערבי, והייתי שם בחנוכה, אבל האם לבקר בתוך מנהרות הכותל? זה לא משהו שאני אעשה.

"אני חושב שעבורי, לבקר בהתנחלויות בזמן הזה ירגיז אנשים. דוגמה נוספת, אני הולך לכותל והייתי שם בחנוכה, אבל האם לבקר במנהרות הכותל? זה לא משהו שאני אעשה"

"זה המסר המובהק שלי, לא לנקוט במהלכים שירגיזו את הצדדים. אכפת לי באופן הכי עמוק מהעמדות של האנשים ואני בוחר לכבד את כולם, את רב הכותל וגם את האנשים שעבורם זה אזור רגיש. אם מישהו רוצה להיפגש איתי אני מזמין אותם אלי ללשכה. אני פתוח לכולם, ערבים, יהודים, נוצרים".

דיוויד פרידמן מבקר בכותל המערבי ביומו האחרון בתפקיד שגריר ארה"ב בישראל, 20 בינואר 2021 (צילום: באדיבות המצולם)
דיוויד פרידמן מבקר בכותל המערבי ביומו האחרון בתפקיד, 20 בינואר 2021 (צילום: באדיבות המצולם)

בנושא האיראני יש פערים עצומים בין הממשלה בישראל לממשל האמריקאי. כולם מסכימים שיש לבלום את איראן מהגעה לנשק גרעיני, אך הפער הוא בהבנה של איך מגיעים לשם. אתם לא מוטרדים שבמשמרת שלכם איראן  תהפוך למדינת סף גרעינית? האם יתכן שנשיא המצוי במערכת יחסים כה טובה עם ראש ממשלת ישראל אינו מבין זאת?
"הו, הוא מבין זאת היטב, הוא מבין זאת. נשיא ארה"ב היה ברור מאוד בנושא הזה. אנחנו לא נעמוד בצד וניתן לאיראנים להשיג נשק גרעיני. אין שום ספק שארה"ב וישראל עובדות ביחד באופן צמוד בנושא האיראני, מדי יום ביומו. כמו כן, זה גם היה ידוע מהיום הראשון שביידן שואף להגיע לפתרון דיפלומטי מורכב. עם זאת הנשיא הבהיר בצורה לא משתמעת שהוא לא יאפשר לאיראנים להגיע לנשק גרעיני".

לכן הישראלים לא מצליחים להבין את הסתירה שבגישה האמריקאית.
"שוב, ישראל וארה"ב עובדות בתיאום ובצמידות בנוגע למודיעין וממוקדות במה שצריך להשיג. אנחנו מקווים להשיג פתרון דיפלומטי, אבל זה ברור, ונאמר פעמים רבות על ידי הנשיא, שאנחנו לא ניתן לאיראן להגיע לנשק גרעיני".

ישראל וארה"ב עובדות בתיאום ובצמידות בנוגע למודיעין וממוקדות במה שצריך להשיג. אנחנו מקווים להשיג פתרון דיפלומטי, אבל זה ברור, ונאמר פעמים רבות, שלא ניתן לאיראן להגיע לנשק גרעיני

קודמך בתפקיד אמר בראיון לנו ב-2018, "אין בכלל ספק שהרפובליקאים תומכים במדינת ישראל יותר מאשר הדמוקרטים. הדמוקרטים לא מסוגלים להוביל לתמיכה בישראל בקרב קהל בוחריהם, באותן הרמות שהרפובליקאים תומכים". האם אתה חושב שזה נכון?
"אני חושב שהתמיכה של הרפובליקאים והדמוקרטים בישראל היא מוחלטת ויציבה. רוב רובם של הדמוקרטים ושל הרפובליקאים בבית הנבחרים ובסנאט רוצים לראות מדינה דמוקרטית ויהודית חזקה. רובם תמכו במימון של כיפת ברזל ובמזכר ההגנה בין המדינות. בעיניי התשובה לכך היא פשוטה מאוד – ישראל היא נושא חוצה מפלגות. נקודה.

"יש לי כבוד רב לקודמי בתפקיד, השגריר לשעבר דיוויד פרידמן. אנחנו לא תמיד מסכימים, אבל אני לא מטיל ספק במחויבות שלו לארה"ב ולישראל. והעמדה שלי היא ברורה: אני אתמוך בדברים שהם טובים למדינה דמוקרטית ויהודית. אין שום ספק שממשל ביידן מחויב באופן מלא לחזק את ישראל ושהיחסים הם הדוקים ויציבים".

רשידה טליב ממישיגן ואילהן עומאר (מימין) ממינסוטה (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite, File)
רשידה טליב ואילהאן עומאר, חברות בית הנבחרים המתנגדות לכיבוש הישראלי (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite, File)

בתור מי שמשקיף על ישראל מהצד – כשראש ממשלה לשעבר יושב על ספסל הנאשמים, מאשים את מערכת המשפט בקונספירציות נגדו ובמקביל נחשפים מחדלים לכאורה בנושא שימוש המשטרה בתוכנות ריגול נגד אזרחים, אתה בטוח בנוגע ליציבותה של הדמוקרטיה הישראלית?
"כן! תשמעו, האם ארה"ב היא דמוקרטיה מושלמת? לא. אני לגמרי מאמין שישראל פורחת כדמוקרטיה וכמו כל מדינה דמוקרטית אחרת יש לה את הבעיות שלה. גם לארה"ב יש בעיות, לאירופה יש בעיות, הן לא מושלמות. אך המשימה שלי כאן היא להתמקד ביחסים בין ישראל לארה"ב ולוודא שהמדינות ימשיכו להיות בלתי נפרדות".

בראיון השתתפו גם דייוויד הורוויץ, ג'ייקוב מגיד ולייזר ברמן.

עוד 2,258 מילים
סגירה