קול הרעם מיפו

מונולוג של יעקב ברדוגו נגד הפגיעה בחופש הביטוי בפיטוריו מגל"צ, צילום מסך מערוץ 14
מונולוג של יעקב ברדוגו נגד הפגיעה בחופש הביטוי בפיטוריו מגל"צ, צילום מסך מערוץ 14

אני מאזין קבוע לגל"צ מאז שעמדתי על דעתי. יש לי במצטבר אלפי שעות האזנה לאורך עשרות שנים. כמו ישראלים רבים התחנה הזו היא חלק מ – אם לצטט ראש ממשלה עתידי – "מה שישראלי בעיני".

הקשבתי לה כנער, כחייל, כסטודנט, כשומר לילה במפעל, כמילואימניק, כצוער במשרד החוץ, ובכל תפקידי בשירות המדינה לאורך שני עשורים. המשכתי להקשיב לה גם בשנים האחרונות, אבל הגלים השתנו, השתנו מאוד. את מה שהיה פעם "איזון" החליפה נטייה חדה ימינה. ואת מי שהיו פעם פרשנים מוערכים ששתיתי את דבריהם בצמא, החליף אחד, יעקב ברדוגו.

המשכתי להקשיב לגל"צ גם בשנים האחרונות, אבל הגלים השתנו, השתנו מאוד. את מה שהיה פעם "איזון" החליפה נטייה חדה ימינה. ואת מי שהיו פעם פרשנים מוערכים החליף אחד, יעקב ברדוגו

מי שנושא בתואר "הפרשן הפוליטי של גלי צה"ל", ובשנים הרעות האחרונות השתלט על עוד ועוד משבצות שידור קבועות ופרשנויות מזדמנות בענייני השעה הבוערים, הוא בכלל עסקן פוליטי ותיק, מאכער ואיש עסקים.

אדם שפילס את דרכו במסדרונות הכוח של הליכוד עוד מימי דוד לוי, והצליח – בסוג של כישרון, יש להודות – להוון ולמנף היטב היטב את קשריו ואת נכונותו לשפרר מסרים בשירות נתניהו. זאת בעוצמות ובדרכים שמעולם לא נראו במקומותינו, בוודאי לא בכלי תקשורת ממלכתי, כל שכן בתחנה הצבאית היחידה בישראל, על מורשתה הייחודית.

ברדוגו משדר כבר שנים ארוכות במשבצת "מחשבות בע"מ" של שישי בבוקר, אבל בשנים האחרונות בלט בעיקר במשבצת היומית שנקראה בעבר "יומן הערב", מוסד גל"צניקי הזכור לטוב מן העבר. מהימים שהיה אכן ראוי לשמו כיומן חדשות לסיכום ארועי היום, עם חן וקצב גל"ציים שעלו בהרבה על הכבדות של המתחרה הממלכתי "קול ישראל ברשת ב'".

ברדוגו השתלט על המשבצת הזו משל היה נער גבעות המתנחל ב"אדמות מדינה" ועושה בהן כבשלו. ברגל גסה התעמר בעמיתיו לשידור ירון וילנסקי או אמיר בר-שלום, מתעלם מניסיונותיהם האומללים "לאזן" את דבריו או לפחות לעצור את נאומיו המשתלחים ולעבור לאייטם הבא.

ברדוגו השתלט על המשבצת משל היה נער גבעות המתנחל ב"אדמות מדינה" ועושה בהן כבשלו. ברגל גסה התעמר בעמיתיו לשידור וילנסקי או בר-שלום

הוא ידע תמיד לקטוע גם את דיווחי הכתבים הפוליטיים, המדיניים, הבטחוניים, המשפטיים והכלכליים, לנזוף בהם, לשלול בידענות את דיווחיהם ולהביא "מידע אישי" ידיעות שהיו לעיתים מדויקות יותר, שכן הגיעו "מפי הסוס" או סייסיו.

ברדוגו הגיע תמיד מוכן לשידורים. מצויד בדפי מסרים כתובים שמהם היה מקריא מילה במילה או מאלתר, ומועשר בנתונים מהונדסים לתמיכה וחיזוק המסרים.

ניכר היה שגם בזמן אמת הוא מסתייע במכונה המשומנת של נתניהו, ולעיתים קרובות מאוד היה מעדכן תוך כדי השידור בנתונים נוספים, בתגובות מפי סביבת הגבורה, או בהשתלחויות במרואיינים לא-ביביסטים, תוך כדי או מיד אחרי שירדו מהשידור.

הליינאפ של "חדשות הערב" היה מורכב מפתיח ארוך ארוך שלו, שנתן את הטון למשדר כולו, וממש כמו הכותרת הראשית ב"ישראל היום", היה בבירור מוכתב מילה במילה מלשכת נתניהו.

אחר כך דיווחים מהירים של כתבי גל"צ, פלוס הערות ברדוגו, ואז הראיון המרכזי עם הביביסט/ית-דה-ז'ור. הראיונות הללו היו מתארכים ומתמשכים ללא הגבלה, כשהדינמיקה היא ברדוגו מרים להנחתה, הביביסט/ית התורן/ית מנחית/ה, ברדוגו מרים שוב, וחוזר חלילה.

אחר כך, או לקראת סוף השעה הראשונה, או בתחילת השנייה, כשהמאזינים כבר נוטים לנטוש, היה נדחק אל הליינאפ איש המחנה הלא-ביביסטי, ואז דינמיקת הראיון משתנה באחת והופכת עוינת, ווכחנית וחסרת סבלנות. לאחר כחמישית מהזמן שהוקצה למרואיין המרכזי נחתך הראיון, עוברים לעוד כמה פרפראות, ותמו שידורינו לערב זה. וכך ערב ערב (חוץ מיום חמישי), במשך שנים.

ליינאפ "חדשות הערב" הורכב מפתיח ארוך שלו, שנתן את הטון למשדר, וממש כמו הכותרת הראשית ב"ישראל היום" הוכתב מילה במילה מלשכת נתניהו. בהמשך היה הראיון המרכזי עם הביביסט/ית-דה-ז'ור

שאלה ברדוגואית אופיינית היא הצגת עמדתו, במילותיו ובמטבעות לשונו – מעניין כמה מהן היו באמת שלו, וכמה מתוצרת מפעל הנדסת התודעה שליד בית ראש הממשלה – והצבת סימן שאלה בסופה. למשל: "אז אתה אומר בעצם שהיתה כאן הפיכה שלטונית, נכון? אני מבין נכון?".

ממש כפי שכתוב במדריכי תעמולה בסיסיים, ברדוגו הקפיד לחזור שוב ושוב ושוב ושוב על אותם מסרים בכל תוכנית, ולשלב מטבעות לשון קליטות ומסברות-אוזן.

כך, עם כל אזכור של אביגדור ליברמן יתווסף הדימוי הציורי "עם כוס השבלי ביד". ובכל פעם שיושמע שמה של איילת שקד תתווסף התיבה "עם הכלת המתים". משרד המשפטים הוא לעולם "צלאח-א-דין" או "מפלגת צלאח א-דין", ומנדלבליט הוא "מי שאוחזים בגרונו".

ברדוגו בנה עולם שלם של דימויים ציוריים וחדים, ובהתמדה ובחריצות החדיר אותם עמוק עמוק לאוזני מאזיניו. ירידת פטרונו ועליית ממשלת השינוי השילה ממנו את אחרוני המעצורים.

ברדוגו בנה עולם שלם של דימויים ציוריים וחדים, ובהתמדה ובחריצות החדיר אותם עמוק עמוק לאוזני מאזיניו. ירידת פטרונו ועליית ממשלת השינוי השילה ממנו את אחרוני המעצורים

נדמה כי הוא חווה "בגידה" אישית מבנט ושקד, עליהם העיד פעמים רבות בשידור כי "יש לי מאות שעות של שיחות אישיות עם כל אחד מהם, אף אחד לא מכיר את בנט כמוני. יש לי 3500 וואטסאפים ממנו, אם רק הייתי יכול להראות אותם".

הוא גם הבין אל נכון כי ימי גדולתו הרדיופונים עומדים לחלוף לבלי שוב, ולכן הגביר עוד יותר את מינוני ההסתה וההמרדה כנגד יריבי נתניהו, ובראשם מנדלבליט, שי ניצן, אלשייך, וכמובן בנט, לפיד ושקד.

גם לאחר הרחקתו ממשבצת יומן הערב אמור היה ברדוגו להמשיך לחלוש על משבצת שישי בבוקר ואולי לשמור על תואר "הפרשן הפוליטי של גל"צ". אך את הורדתו המתבקשת ממשבצת יומן הערב, שגלית אלטשטיין, מ"מ מפקדת גל"צ, מנסה להחזיר לידיים עיתונאיות ומקצועיות, הוא הפך למופע התקרבנות בשם "חופש העיתונות" ו"חופש הביטוי", כולל נטישת השידור בלייב.

במקביל הוא עדיין משדר ב"גלי ישראל", בערוץ 14, וכותב מאמרי-מפתח ב"ישראל היום". לפני מספר חודשים הוזכר שמו כמי שיקים מפלגה חדשה, או ירוץ בביתו הפוליטי משכבר הימים, הליכוד.

תהא אשר תהא המשך דרכו הפוליטית-תקשורתית-עסקית, האיש יזכר לתמיד כמי שהפך את גל"צ, כמעט במו ידיו בלבד, מתחנת שידור ממלכתית ומוערכת, לשבר-כלי תקשורת שרבים וטובים מעדיפים לסגור.

הוא גם הבין אל נכון כי ימי גדולתו הרדיופונים עומדים לחלוף לבלי שוב, ולכן הגביר עוד יותר את מינוני ההסתה וההמרדה כנגד יריבי נתניהו, ובראשם מנדלבליט, שי ניצן, אלשייך, וכמובן בנט, לפיד ושקד

משימתה של גלית אלטשטיין היא כבדה מאוד. לנקז מן התחנה את הרעל הביביסטי, את התרבות הארגונית של התקרנפות והתבטלות בפני באי-כוחו של נתניהו, ולהשיב את גל"צ לימי זוהרה. נחזיק לה אצבעות.

ערן עציון הוא יזם מדיני ופוליטי, דיפלומט בכיר לשעבר, כיהן כסגן ראש המועצה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה, וכראש התכנון המדיני במשרד החוץ. המוטו שלו הוא: Speak Truth to Power. מאמין שהמפתח לעתיד ישראל, והעולם החופשי, הוא מהפיכה בשיטה הדמוקרטית

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 936 מילים ו-1 תגובות
סגירה