בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)
יונתן זינדל, פלאש90

האנגלים צודקים בעניין סמוטריץ', אבל הוא רק הרוויח מתגובתם

מועצת הצירים של יהודי בריטניה לא בחלה במילים כשהודיעה שסמוטריץ' הוא פרסונה נון גרטה - מה שהוביל לסערה גדולה בארץ ● הבריטים צודקים: סמוטריץ' הוא איש מסוכן המייצג תפיסה גזענית ● הבעיה היא שאתמול, האיש ותורתו רק קיבלו יחסי ציבור חינם

מועצת הצירים של יהודי בריטניה נקטה אתמול (חמישי) בסגנון אנגלי מנומס ומאופק. "אנחנו דוחים את דעותיו המתועבות ואת האידיאולוגיה של בצלאל סמוטריץ' אשר מעוררות שנאה, וקוראים לכל חברי הקהילה היהודית בבריטניה להראות לו את הדלת. תחזור למטוס בצלאל ותהיה לדיראון עולם".

כך צייצה מועצת הצירים, שעל כוחה האמיתי יש מחלוקת, וגרמה לסערה גדולה בארץ ובקהילה היהודית. כל מילה כאן נכונה. בצלאל סמוטריץ' הוא איש מסוכן, גם אם הנאומים שלו שוטפים והדיבור קולח. הוא מייצג תפיסה גזענית, שרואה הבדלים בין בני אנוש בדמותו ובין כל האחרים, שהם נחותים בהגדרה.

כל מילה כאן נכונה. בצלאל סמוטריץ' הוא איש מסוכן, גם אם הנאומים שלו שוטפים והדיבור קולח. הוא מייצג תפיסה גזענית, שרואה הבדלים בין בני אנוש בדמותו ובין כל האחרים, שהם נחותים בהגדרה

אבל מי שרצה לתקוף אותו ולגרש אותו, רק מיקד את הזרקור על סמוטריץ' ודעותיו ועשה לו יחסי ציבור בחינם.

סמוטריץ' נסע לבריטניה כדי לחזק את הקשר עם הקהילה היהודית. מי שקיבלו אותו שם היו רבנים אורתודוקסים. הוא מצא אצלם אוזן קשבת, כאשר דיבר נגד היוזמות של שר הדתות מתן כהנא, שהורסות לדעתו את הזהות היהודית של המדינה. בעיקר הוא בא להתריע נגד חוק הגיור. זה גם מה שקומם עליו את הרפורמים בקהילה היהודית הבריטית ובכלל.

כמו שסמוטריץ' חש עליונות על חילוניים, שמאלנים, שופטים, ערבים ולהט"בים, כך הוא מרגיש גם כלפי הרפורמים. "צריך לוודא שאנחנו לא נותנים הכרה פורמלית לכל מיני זרמים שהם לא חלק מהיהדות. אפשר לאהוב, אפשר לחבק, להרגיש אחריות על כל עם ישראל.

"במדינת ישראל אין לתת דריסת רגל לעיוותים של היהדות", כך אמר סמוטריץ' לאתר כיפה לפני שנה. סביר להניח שהציוץ הבריטי החריג מאתמול נועד להשפיל את סמוטריץ' כמו שהוא עושה לזרמים שהוא רואה כמעוותים.

אגב, לא רבים מכירים עד הסוף גם את התוכנית המדינית של סמוטריץ'. שר התחבורה ואיש הקבינט לשעבר מבקש ליזום מלחמת חורמה בשטחים שתסתיים בגירוש הערבים מכאן או לחילופין להכניע אותם לתוך מדינה שבה יחיו שני מעמדות, בתהליך אפרטהייד כמעט רשמי. ידידי הפרשן לענייני ערבים אהוד יערי אומר כי אפילו בבית המלוכה הירדני חוששים מאוד מסמוטריץ', שמבקש לגרש את הפלסטינים לשטחם.

הפרשן לענייני ערבים אהוד יערי אומר כי אפילו בבית המלוכה הירדני חוששים מאוד מבצלאל סמוטריץ', שמבקש לגרש את הפלסטינים לשטחם

כך או כך, עם הפילוסופיה המדינית והדתית המשסה הזו הגיע סמוטריץ' לביקור הפרטי שלו בלונדון. איש לא היה יודע על הביקור הזה אלמלא הציוץ של מועצת הצירים. סמוטריץ' לא זכה בדיראון עולם, כפי שקיוותה המועצה, אלא בתהילת עולם. צריך רק לשמוע את  מקורביו בארץ, שטיפחו את הסערה הזו סביב הביקור ושמחו על כל תגובה נרגשת של פוליטיקאי מהימין או מהשמאל.

את התרומה הגדולה ביותר לביקור של סמוטריץ' העניק שר החוץ יאיר לפיד. אם תשאלו את לפיד הוא יגיד שסמוטריץ' הוא סכנה שצריך לעצור אותה, בעיקר אחרי שהוא צירף למפלגת הציונות הדתית שלו את הכהניסט איתמר בן-גביר. לפיד לא התאפק אתמול ואמר שהגזענים בארץ גורמים נזק גדול דווקא בחו"ל. במקום להתעלם מהביקור, הוא נתן לו פוש של ממש.

אנשי הימין מתוך הקואליציה התאחדו אתמול מאחורי סמוטריץ'. כך השרים איילת שקד ויועז הנדל, וגם היריבה הפוליטית מהבית היהודי, חגית משה. במרכז ובשמאל הצדיקו את מועצת הצירים של יהודי בריטניה.

שר התפוצות נחמן שי אמר שאין לסמוטריץ' מה לחפש בבריטניה. "לגזענות אין מקום בשום מקום", צייץ שי. זה נכון. הבעיה היא שלפיד, שי והאחרים רק הדהדו בעולם את הביקור וגם את תופעות הגזענות בישראל, ועל כך ספגו את הביקורת.

"לגזענות אין מקום בשום מקום", צייץ נחמן שי. זה נכון. הבעיה היא שלפיד, שי והאחרים רק הדהדו בעולם את הביקור וגם את תופעות הגזענות בישראל, ועל כך ספגו את הביקורת

סמוטריץ' עצמו עזב אמש את בריטניה שמח וטוב לבב. היום הוא בפריז, יחד עם חבר הפרלמנט היהודי מאיר חביב, מקורבו של נתניהו. הקהילה היהודית בצרפת הרבה יותר ימנית ותהיה הרבה יותר ידידותית כלפיו. צריך אולי להזכיר לחביב כי סמוטריץ' בטוח שהוא הרבה יותר מוצלח גם מבנימין נתניהו. "אפס מנהיגות, אפס משילות, טירלול במשמרת שלו", הוא אמר עליו פעם.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
כל פוליטיקאי ימני שדופק לעצמו כדור בישבן. כל משפט שחיתות נגדם. כל טינוף אויר שלהם. כל אירוע מביש רק מוסיף להם מנדטים. כך על פי הכתבים הפוליטיים. אספתי את כל אירוע ״רווח המנדטים״ שדווחו ... המשך קריאה

כל פוליטיקאי ימני שדופק לעצמו כדור בישבן. כל משפט שחיתות נגדם. כל טינוף אויר שלהם. כל אירוע מביש רק מוסיף להם מנדטים. כך על פי הכתבים הפוליטיים. אספתי את כל אירוע "רווח המנדטים" שדווחו בתקשורת והגעתי ל 250-270 מנדטים לממשלת ביבי. איפה טעיתי?

עוד 608 מילים ו-1 תגובות
סגירה