מנהיג השיעים בעיראק מוקתדא א-סדר (צילום: AP Photo/Anmar Khalil)
AP Photo/Anmar Khalil

מעבר לגבול: חברי הפרלמנט הבריזו ולעיראק אין נשיא

נמשכת הפארסה סביב הבחירות בעיראק ● שופט נוצרי קופטי מונה לראשונה לעמוד בראש בית המשפט העליון במצרים ● בחריין תציע תושבות למומחים וטאלנטים מתחומים שונים ● השמרנים הכוויתים נגד יוגה (ונשים) ● והשבוע לפני 69 שנה ארע פיצוץ בשגרירות הסובייטית בתל-אביב ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

חברי הפרלמנט הבריזו ואין נשיא בעיראק

הפארסה סביב הבחירות בעיראק שהתקיימו באוקטובר 2021 נמשכה גם השבוע, כאשר צירי הפרלמנט היו אמורים לקיים הצבעה לבחירת נשיא חדש. ההצבעה נדחתה למועד בלתי ידוע בשל היעדר מניין בפרלמנט, שכן כמה מפלגות החליטו להחרים את הישיבה.

מתוך 329 מחוקקים נכחו באולם רק 58, ולקיום ההצבעה לנשיאות דרושים שני שלישים מקולותיהם של חברי בית הנבחרים. החרם על הפגישה הוכרז רשמית על ידי שלושה גושים פרלמנטריים: סאאירון, בראשותו של מוקתדא א-סדר, אחד הפוליטיקאים הפופולרים ביותר בקרב השיעים העיראקים; המפלגה הדמוקרטית של כורדיסטן (KDP); והברית החדשה שהוקמה בין המפלגות הסוניות, א-סיידה. יחד הם שולטים בכ-150 מנדטים. כאשר התברר שהגושים הללו מחרימים את הישיבה, גם האחרים לא הגיעו להצבעה.

אי-בחירתו של נשיא פירושה עיכוב בתהליך הרכבת הממשלה. ארבעה חודשים לאחר הבחירות לפרלמנט, עיראק ממשיכה לחיות בלימבו, כאשר המפלגות הפרו-איראניות שנחלו תבוסה בבחירות מנסות לחבל בתהליך הרכבת הממשלה וחזרתו של בית הנבחרים לתפקודו המלא.

ארבעה חודשים לאחר הבחירות לפרלמנט, עיראק ממשיכה לחיות בלימבו, כאשר המפלגות הפרו-איראניות שנחלו תבוסה בבחירות מנסות לחבל בהרכבת הממשלה וחזרתו של בית הנבחרים לתפקודו המלא

אך הפעם בחירת הנשיא סוכלה על ידי כוחות אחרים. במפלגה הדמוקרטית של כורדיסטן מתעקשים על מועמד שלהם – שר האוצר לשעבר הושיאר זיבארי שבעבר הואשם בשחיתות שלטונית. מנהיג השיעים מוקתדא א-סדר אינו רוצה לריב עם הכורדים, והוא גם מנסה למשוך זמן, מאחר שמרגע מינוי הנשיא, לסיעות הבית יהיה זמן קצוב להרכבת הממשלה.

הבחירות בעיראק, 10 באוקטובר 2021 (צילום: AP Photo/Anmar Khalil)
הבחירות בעיראק, 10 באוקטובר 2021 (צילום: AP Photo/Anmar Khalil)

בינתיים, אף אחד בעיראק לא יודע כיצד ניתן לפתור את המשבר בין הסיעות השיעיות השונות. משבר אמון, חשדות בשחיתות, חולשה פנימית, האשמות הדדיות ובעיקר כאוס – כך נראית הפוליטיקה העיראקית כמעט 19 שנים לאחר פלישתה של הקואליציה בהנהגת ארה"ב לעיראק והדחתו של סדאם חוסיין.

שופט נוצרי קופטי מונה לראשונה לעמוד בראש בית המשפט העליון במצרים

השופט בולוס פהמי הוא השופט ה-19 שעומד בראש בית המשפט החוקתי העליון של מצרים, מאז שהוקם ב-1969. הוא  ירש את השופט סעיד מאריי, שפרש מסיבות בריאותיות. רבים במצרים בירכו על הצעד הזה, שנתפס כהחלטה היסטורית בתחום זכויות פוליטיות ואזרחיות במדינה.

הנוצרים הקופטים מהווים כ-10% מאוכלוסיית מצרים, ועל פי החוקה יש להם זכויות שוות למוסלמים, אך ראשי העדה הנוצרית טוענים לקיפוח בתחום של הקמת הכנסיות החדשות, אפשרויות של תעסוקה, קידום בעבודה ועוד (בשנים האחרונות הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי התיר הקמה של מספר כנסיות – לראשונה מזה עשרות שנים).

הנוצרים הקופטים מהווים כ-10% מאוכלוסיית מצרים, ועל פי החוקה יש להם זכויות שוות. אך ראשי העדה הנוצרית טוענים לקיפוח בתחום של הקמת הכנסיות החדשות, אפשרויות של תעסוקה, קידום בעבודה ועוד

נוצרים רבים הביעו תהייה לגבי האפשרות שראש בית המשפט החוקתי העליון יאבק באפליה ובחוסר שוויון. איסחאק איברהים, מומחה לענייני נוצרים במצרים, כתב בפוסט בפייסבוק שהצעד הזה לא יפתור את סוגיית האפליה כיוון שהתת-ייצוג של הנוצרים במוסדות המדינה במצרים הוא תופעה רחבה וכואבת.

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי משביע את השופט בולוס פהמי לראשות בית המשפט העליון. פהמי הוא הנוצרי הקופטי הראשון לעמוד בראש בית המשפט אי פעם. 9 בפברואר 2022 (צילום: Egyptian Presidency Media Office via AP)
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי משביע את השופט בולוס פהמי לראשות בית המשפט העליון. פהמי הוא הנוצרי הקופטי הראשון לעמוד בראש בית המשפט אי פעם. 9 בפברואר 2022 (צילום: Egyptian Presidency Media Office via AP)

גולש אחר פרסם נתונים על מינויים של שופטים בשנת 2021. אף אחד מבין 250 השופטים לא היה נוצרי. לא מעט מהגולשים גם הביעו התנגדות למינוי של פהמי לתפקיד דווקא בגלל היותו נוצרי (רבים מהם מזהים את עצמם בתור תומכי האחים המוסלמים).

בחריין תציע תושבות למומחים וטאלנטים מתחומים שונים

במהלך שנים רבות מיליוני אזרחים זרים הגיעו לעבוד בארצות המפרץ שהתפתחו מאוד מאז שזכו לעצמאות בשנות השבעים של המאה הקודמת. מעטים מהם זכו להישאר ולקבל מעמד רשמי במדינה. בתקופה האחרונה המדינות הללו פתחו צוהר קטן למי שרוצה להתאזרח או לקבל תושבות קבועה.

בשנה שעברה איחוד האמירויות הפכה לחלוצה כאשר הציעה את "אשרת הזהב" לטובי המומחים, האמנים ושאר הטאלנטים מהעולם. מאוחר יותר הצטרפה אליה ערב הסעודית והשבוע גם בחריין הודיעה שהיא מוכנה להעניק את "אשרת הזהב" לרופאים בכירים, אנשי היי-טק כישרונים, מנהלים בעלי רקורד ואחרים. בעצם, המדינות הללו פתחו בתחרות שמטרתה למשוך כמה שיותר כישרונות שיעשירו את ארצם ויסייעו בפיתוחה.

אולם "אשרת הזהב" נותרת בגדר חלום עבור מיליוני עובדי כפיים מבנגלדש, הודו, פקיסטן, פיליפינים ומדינות אחרות שחיים בארצות המפרץ שנים רבות אך יכולים ברגע אחד לאבד את עבודתם וגם את אשרת העבודה שמאפשרת להם להישאר באופן זמני.

"אשרת הזהב" נותרת בגדר חלום עבור מיליוני עובדי כפיים מבנגלדש, הודו, פקיסטן, פיליפינים ומדינות אחרות שחיים בארצות המפרץ שנים רבות אך יכולים ברגע אחד לאבד את עבודתם ואת אשרת השהייה

עובד זר בבחריין
עובד זר בבחריין

השמרנים הכוויתים נגד יוגה (ונשים)

מספר נשים כוויתיות בסך הכול רצו לצאת למדבר, ליהנות ולתרגל יוגה, אך מצאו את עצמן בעיצומה של סערה תקשורתית ופוליטית.

חמדן עזמי, חבר הפרלמנט השמרני, תקף את מארגני הריטריט בטוויטר וקרא לשר הפנים של כווית "לשים סוף לפרקטיקה הזאת, שזרה לחברה השמרנית שלנו". סוף השבוע במדבר בוטל, אך בתחילת השבוע מספר נשים הפגינו נגד ההחלטה ונשאו שלטים כגון "כווית הינה מדינה אזרחית ולא דתית"  ו"אנחנו דורשות שוויון בין המינים".

רבות טענו שהמתקפה החלה לא בגלל היוגה, אלא מפני שמי שעסק בה היו נשים ולא גברים. המדריכה שארגנה את האירוע דווקא טענה שהריטריט בוטל בגלל מגבלות הקורונה, אך השד כבר יצא מהבקבוק ובמהלך השבוע הרשתות החברתיות בעולם הערבי עסקו בנושא היוגה והתאמתו לחברה המוסלמית.

מספר חכמי דת מוסלמים מרשים למאמינים לעסוק ביוגה, אך על פי דעת הרוב, עיסוק ביוגה אינו מתאים למוסלמים ממספר סיבות – כגון החשש מביצוע תנועות המזוהות עם עבודת אלילים, פגיעה אפשרית בעקרון ה"תווחיד" (אחדות האל באסלאם), גרימת נזק גופני אפשרי בגלל "התנוחות המוזרות", בזבוז זמן לטובת עיסוק פסול וחשש מעירום וחשיפת חלקי גוף לא ראויה.

מספר חכמי דת מוסלמים מרשים למאמינים לעסוק ביוגה, אך על פי דעת הרוב, עיסוק ביוגה אינו מתאים למוסלמים ממספר סיבות – בהן החשש מביצוע תנועות המזוהות עם עבודת אלילים"

יחד עם זאת, דווקא במהלך השבוע – כאשר כווית סערה בגלל ביטול הריטריט המדברי – בערב הסעודית, שלא מזמן עקפה את כווית בהרבה מבחינת השמרנות, דווקא התקיים פסטיבל היוגה, לא הרחק ממכה הקדושה.

נראה כי בעוד שסעודיה מנסה להיפתח לעולם ולשנות את דרכיה, כווית, שבמהלך תקופה ארוכה הייתה אחת המדינות הליברליות מבין המדינות המפרציות, ממשיכה "להתחזק".

היום הזה בתולדות מזרח התיכון: פיצוץ בשגרירות הסובייטית בתל-אביב

ב-9 בפברואר 1953, נשמע פיצוץ עז בבניין השגרירות ברית המועצות ברחוב רוטשילד בתל-אביב. האירוע הזה הוביל את הסובייטים לנתק את היחסים הדיפלומטיים עם ישראל מספר ימים לאחר הפיצוץ.

דיפלומט סובייטי אחד ונשותיהם של שניים נוספים נפצעו בעקבות הפיצוץ של כ-30 קילוגרמים של חומר נפץ שהוטמנו בגן השייך לשגרירות, והמבנה ניזוק באופן משמעותי. העיתונות העברית כתבה ביום למחרת שברחובות תל-אביב פרצו קטטות בין תומכי בריה"מ לבין מתנגדיה שבירכו על ניתוק היחסים. הממשלה הסובייטית האשימה את ישראל בכך שהייתה מעורבת בפיגוע.

העיתונות העברית כתבה ביום למחרת שברחובות תל-אביב פרצו קטטות בין תומכי בריה"מ לבין מתנגדיה שבירכו על ניתוק היחסים. הממשלה הסובייטית האשימה את ישראל בכך שהייתה מעורבת בפיגוע

שגרירות ברית המועצות אחרי הפיצוץ ב-9 בפברואר 1953 (צילום: הנס פין, לע"מ)
שגרירות ברית המועצות אחרי הפיצוץ ב-9 בפברואר 1953 (צילום: הנס פין, לע"מ)

"ההתנצלות של ממשלת ישראל עומדת בסתירה לידיעות רבות על מעורבותה של הממשלה בתל אביב להסתה נגד בריה"מ וביצוע של פעולות עויינות נגדה", נכתב בהודעה שפורסמה על ידי סוכנות הידיעות TASS, כמו גם ש"למשטרת ישראל היה קשר לאירוע החמור".

באותה העת השתולל בבריה"מ קמפיין אנטישמי שכוון נגד הרופאים היהודים שהואשמו בגרימת נזק מכוון לאזרחי ברה"מ ולמנהיגיה. מאוחר יותר התברר שאנשי "מחתרת צריפין", ארגון סודי וקיצוני, הטמין את הפצצה על ידי להביע מחאה נגד האנטישמיות שלובתה על ידי הממשלה הסובייטית.

היחסים בין המדינות חודשו לאחר מותו של יוסיף סטלין במרץ 1953 – ואז נותקו שוב ביוני 1967.

עוד 1,086 מילים
סגירה