מה הקשר בין גלישת סנובורד לבין שוויון מגדרי?

טקס חלוקת המדליות בתחרות הסנובורד המעורבת של אולימפיאדת החורף בבייג'ינג 2022 (צילום: AP Photo/Lee Jin-man)
AP Photo/Lee Jin-man
טקס חלוקת המדליות בתחרות הסנובורד המעורבת של אולימפיאדת החורף בבייג'ינג 2022

השינוי כבר כאן. כצופה אדוקה של האולימפיאדה חיכיתי לאולימפיאדת החורף ואני צופה בה ככל שמתאפשר לי. בניגוד לאולימפיאדת הקיץ, באולימפיאדת החורף נדמה שרמת הסיכון, החשיפה לפציעות וחוסר השליטה בתנאים – מוכפלים פי כמה.

כצופה אדוקה של האולימפיאדה חיכיתי לאולימפיאדת החורף. בניגוד לאולימפיאדת הקיץ, באולימפיאדת החורף נדמה שרמת הסיכון, החשיפה לפציעות וחוסר השליטה בתנאים – מוכפלים פי כמה

שלג, קרח ותנאי מזג האוויר הקשים בחוץ הם הזירה שבה מתחרים ומתחרות הטובים והטובות בעולם בסוגי ספורט שאי אפשר לנסות בבית. תרתי משמע.

בסופ"ש האחרון, ב-12 בפברואר – נערך לראשונה מרוץ סנובורד מעורב. מה זה מעורב? כל קבוצה שמייצגת מדינה מורכבת מגולש וגולשת. תחילה מתחרים ארבעה גולשים גברים שעפים על סנובורד במסלול של קפיצות באוויר וירידות. כשהם מסיימים, בדומה למרוץ שליחים או שליחות, מתחרות ארבע גולשות שעפות גם הן על סנובורדים במהלכים עוצרי נשימה. סיבובים חדים, הגוף מתיישר ומתכופף, הידיים מנופפות לתנופה וגם לשיווי משקל.

זוג מתחרה בזוג. וכל זוג מורכב מגבר ואישה. מטורף! תחרות אולימפית מעורבת. זוגות מעורבים – גבר ואישה – מתחרים אלה באלה. לראשונה.

צפינו יחד. בצפייה משפחתית. יש לנו שני בנים ושתי בנות. וזה נראה טבעי לחלוטין. והגיוני. ונכון. גברים ונשים בתעופה על-אנושית על סנובורד, כששלג כבד יורד ויורד. והאדרנלין עולה ועולה.

האם כניסתו של סוג הספורט הזה ואופי התחרות הזו קשורים למהפכה הפמיניסטית ולשינויים הכבירים במעמד האישה בעשורים האחרונים? בוודאי.

הרי תפיסת השוויון השלטת (או שמא תפיסת ההפרדה המגדרית) מתבססת על קטגוריות שבהן ההבדלים בין גברים לנשים מובהקים – אנטומיה. פיזיולוגיה. כוח.

האם כניסת הספורט ואופי התחרות האלה קשורים לשינויים במעמד האישה? בוודאי. הרי תפיסת ההפרדה המגדרית מתבססת על קטגוריות שבהן ההבדלים בין גברים לנשים מובהקים – אנטומיה. פיזיולוגיה. כוח

לכן גברים מתחרים בגברים. נשים מתחרות בנשים. בתחרויות שונות, אל מול שיאים אולימפיים שונים. זה מתחיל כבר מבית הספר היסודי – בנות ובנים יופרדו במהלך שיעורי הספורט. ובתיכון ההפרדה מתרחבת – בנות ובנים יגשו לבגרות בספורט בקטגוריות שונות לחלוטין.

הנחת היסוד בעולם הספורט התחרותי בפרט ובעולם הספורט בכלל היא שאם גברים ונשים יתחרו, גברים ינצחו והתחרות לא תהא הוגנת. ההפרדה מייצגת הוגנות וחתירה לשוויון. אך המודל שמתקבל – גברים יותר טובים מנשים בספורט, כל ספורט – מחלחל לזירות נוספות.

ההפרדה הקטגורית הזו בין גברים לנשים, שמוצדקת מבחינה פיזיולוגית, חדרה לתחומים נוספים שבהם הבדלים בין גברים לנשים אינם רלוונטיים. כמו למשל לתפקידי ניהול בכיר בשוק הטכנולוגי והעסקי, למשרות ציבוריות בממשלה ובכנסת ולפערי השכר בין גברים לנשים.

אם אכן גברים חזקים מנשים מבחינה פיזיולוגית, מדוע שכרם הממוצע גבוה מזה של נשים? תעלומה.

אבל אם אולימפיאדת בייג'ין 2022 הביאה למסך הגדול צוותים מעורבים בתחרות ספורט אולימפית אולי יש תקווה.

במחקר מטלטל שפורסם לפני שנה הוצג החישוב המזעזע לפיו הפער המגדרי בין נשים לגברים יצטמצם תוך 136 שנה.

הנחת היסוד בעולם הספורט היא שאם גברים ונשים יתחרו, גברים ינצחו. ההפרדה מייצגת הוגנות וחתירה לשוויון, אך המודל שמתקבל – גברים יותר טובים מנשים בספורט, כל ספורט – מחלחל לזירות נוספות

רגע לפני יום האישה הבינלאומי כולנו צריכים וצריכות לדאוג כי המספר הזה אסטרונומי ומפחיד ומייאש ומתסכל. הפער, כך כתוב, התרחב ב-36 שנה בגלל משבר הקורונה. מטריד.

אז מה זה עשה לנו לראות על הפודיום היום כיצד מוענקות מדליות לזוגות מעורבים של גבר ואישה כל זוג? לילדים ולילדות שרואים זאת – זה נראה טבעי. לי זה נראה מופלא ומהפכני.

האם אנחנו בדרך לראות רב ראשי לישראל ורבה ראשית לישראל מכהנים יחד או ברוטציה? חזן וחזנית מובילים יחד את תפילת שחרית?

האם יום האישה 2022 מסמן את תחילתה של שנה של שינויים היסטוריים?

האם אנחנו בדרך לראות רב ראשי לישראל ורבה ראשית לישראל מכהנים יחד או ברוטציה? חזן וחזנית מובילים יחד את תפילת שחרית? האם יום האישה 2022 מסמן תחילת שנה של שינויים היסטוריים?

האם תחרות ספורט אולימפית מעורבת תהווה את הגשר שיחבר ויקרב בין העולם הישן והמפריד לבין העולם החדש והמשתנה?

הלוואי.

ד״ר אילנה קוורטין היא מחברת הספר "כלואות: שתלטנות קיצונית בזוגיות". עבודת התזה שלה עסקה בהכרזת מלחמה של מדינת ישראל נגד חמאס, וכך גם מאמריה בנושא. היא אקטיביסטית פמיניסטית בתחום בריאות נשים וזכויות נשים בעבודה ובעולם המשפחה. שותפה לחקיקה בתחומים אלה ומתמחה באלימות נטולת היבטים פיזיים כלפי נשים. היא יזמת פמטק ופועלת לפיתוח אמצעים טכנולוגיים לקידום בריאות נשים. אילנה היא ד״ר למגדר ועורכת דין מומחית לזכויות נשים. אילנה היא אם לארבעה, מתגוררת בישוב הדרומי אליאב.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 576 מילים
סגירה