חמאס נערך לפריצת המכשול התת קרקעי בגבול הרצועה

חייל צה"ל עומד לצד המכשול הביטחוני החדש העוטף את רצועת עזה, 7 בדצמבר 2021 (צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov)
AP Photo/Tsafrir Abayov
חייל צה"ל עומד לצד המכשול הביטחוני החדש העוטף את רצועת עזה, 7 בדצמבר 2021

ארגון חמאס נערך למצוא דרכים לפריצת המכשול החדש שישראל הקימה מסביב לרצועת עזה לקראת סבב הלחימה הבא. השקט ברצועה הוא מדומה וחמאס מאיים כבר בחידוש הפעילות נגד ישראל בגבול הרצועה אם תימשך ההסלמה בשטחי הגדה ובשכונת שיח' ג'ראח בירושלים.

הכתובת הייתה על הקיר. ארגון חמאס לא ישלים עם הקמת המכשול התת קרקעי בגבול רצועת עזה, שישלול ממנו את אופציית החדירה לישראל באמצעות מנהרות התקפיות. מנהרות שבחפירתן הוא השקיע עשרות מיליוני דולרים, כדי לבצע פיגועים אסטרטגיים כמו הרג חיילים ואזרחים באזור עוטף עזה או חטיפתם.

חמאס לא ישלים עם הקמת המכשול התת קרקעי בגבול רצועת עזה, שישלול ממנו את אופציית החדירה לישראל ממנהרות התקפיות שבחפירתן השקיע עשרות מיליוני דולרים

ישראל השלימה לפני שלושה חודשים את  בניית המכשול הביטחוני החדש מסביב לרצועת עזה באורך של 65 ק"מ המכתר 2.3 מיליון פלסטינים.

בניית המכשול הביטחוני החדש אמורה לשנות את המציאות הביטחונית בגבול הרצועה. היא נועדה להגביר את תחושת הביטחון של כוחות צה"ל בגבול הרצועה וגם של תושבי הישובים ב"עוטף עזה".

בניית המכשול נמשכה 3.5 שנים, הוא כולל חיישנים תת קרקעיים, גדר "חכמה" בגובה של 6 מטרים מפני הקרקע, מחסום ימי הכולל אמצעים לאיתור חדירות מהים, מערכת נשק בשלט רחוק, מגוון מכ"מים ומצלמות וחדרי פיקוד ושליטה.

ארגון חמאס נמצא בלחץ גדול. הוא נמצא בעיצומן של ההכנות לסבב לחימה חדש מול ישראל והחל כבר בתכנונים מבצעיים כיצד להתגבר על המכשול הישראלי החדש. גורמים בחמאס אומרים כי הארגון לא מתכוון לוותר על  נשק המנהרות החודרות שהוכיח את עצמו במבצע "צוק איתן" בשנת 2011.

ב-9 בפברואר חצו שני פעילי חמאס את גבול הרצועה, הם הגיעו לכלי הנדסי ישראלי שנועד לאתר מנהרות חודרות,  השליכו לעברו בקבוק תבערה ונמלטו.

התצפיתניות של צה"ל הפרוסות בגזרה לא הבחינו בחודרים ובחמאס מרוצים ומצביעים על כך שמערך האבטחה שבנתה ישראל בגבול הרצועה הוא חדיר ובלתי מושלם.

ב-9 בפברואר חצו שני פעילי חמאס את גבול הרצועה, הגיעו לכלי הנדסי ישראלי לאיתור מנהרות חודרות, השליכו לעברו בקבוק תבערה ונמלטו. התצפיתניות של צה"ל בגזרה לא הבחינו בחודרים

גורמי ביטחון בישראל מאשרים כי סגירת הרצועה באמצעות המכשול החדש איננה הרמטית במאת האחוזים, ארגון חמאס מכיר היטב את השטח והיכן ניתן למצוא פרצות או לייצר פרצות חדשות כדי לחדור לישראל, בכל מקרה צה"ל מתייחס בחומרה לחדירה שהייתה ופתח בחקירה.

גורם בחמאס אמר ב-10 בפברואר לעיתון הלבנוני "אל-אח'באר":

"המבצע היה מסר פלסטיני ברור לישראל, על יכולתה של ההתנגדות לחדור את החומה הזו בטכנולוגיות מודרניות ומתקדמות. מה שקרה יכול להיות תחילתה של פעילות של צעירים פלסטינים סוררים באזור הגבול, כדי להוכיח שצבא האויב ומערכותיו היקרות אינם מסוגלים להגן על עצמם ועל המתנחלים שלהם […] העובדה שצעירים פלסטינים מסוגלים לחצות גבולות ולהתגבר על כל המכשולים פירושה שהקמת החומה נכשלה וההתנגדות תצליח להתגבר עליה בכל עימות".

ארגון חמאס בוחן כעת שיטות להתגבר על המכשול החדש שבנתה ישראל בגבול הרצועה.

אחד הרעיונות שהוא שוקל הינו פריצת הגדר באמצעות כלי רכב ממולכדים העמוסים במאות ק"ג של חומרי נפץ.

חמאס בוחן כעת שיטות להתגבר על המכשול שבנתה ישראל בגבול הרצועה. אחד הרעיונות הנשקלים: פריצת הגדר באמצעות כלי רכב ממולכדים העמוסים במאות ק"ג של חומרי נפץ

גורמים ביטחוניים בישראל אומרים כי חמאס ימשיך כנראה לבנות מנהרות חודרות שיגיעו עד למכשול  החדש שבנה צה"ל. במנהרות ינועו עשרות לוחמים של כוח "הנוח'בה" של חמאס ויגיחו מהן עם סולמות מתקפלים כדי לטפס על הגדר הגבוהה ולחדור לישראל.

צה"ל נערך גם לאפשרות הזו, אבל נראה שחמאס לא ירפה מהניסיונות למצוא דרכים כדי להתגבר על המכשולים הטכנולוגיים שישראל מציבה בפניו בגבול הרצועה.

מוצטפא א-צוואף, אחד מהפרשנים הבולטים ברצועת עזה, שמקורב מאוד לתנועת חמאס, מעריך כי בניית המכשול הביטחוני החדש רק תאיץ בארגון חמאס לפתח אמצעי לחימה חדשים כדי להשיג את מטרותיו וכי הפלסטינים כבר הוכיחו את כושר היצירתיות שלהם.

העובדה שארגון חמאס כבר עוסק באופן מעשי בבדיקת דרכים להתגבר על המכשול הישראלי החדש היא סימן נוסף כי הוא שיקם כבר את היכולות הצבאיות שלו שנפגעו בחודש מאי שעבר במהלך מבצע "שומר החומות" ונערך לסבב הלחימה הבא.

מצרים הזהירה את חמאס בשבוע שעבר שלא להגיב על חיסול 3 המחבלים בשכם המשתייכים לארגון "גדודי חללי אלאקצא" של פת"ח במבצע של השב"כ והימ"מ, מכיוון שהדבר עלול להביא להפסקת תהליך שיקום הרצועה מנזקי המלחמה האחרונה. אך חמאס השיב במסר נגדי לישראל כי הוא לא יעמוד מנגד נוכח הפגיעה בפלסטינים בשטחי הגדה וכי הוא שוקל ברצינות רבה את את הפעלת "ההתנגדות העממית" בגבול הרצועה וחידוש פעילות "ההטרדה הלילית" בגבול.

מוצטפא א-צוואף, אחד הפרשנים הבולטים ברצועה, שמקורב לחמאס, מעריך כי בניית המכשול הביטחוני החדש רק תאיץ בארגון לפתח אמצעי לחימה חדשים וכי הפלסטינים כבר הוכיחו יצירתיות

גורמים בחמאס אמרו לעיתון הלבנוני "אל-אח'באר" ב-11 בפברואר:

"ההתנגדות ברצועת עזה מוכנה באופן מלא לכל סבב הסלמה חדש עם הכיבוש, החדירות, הירי, הרקטות ושריפת חלק מכלי הרכב הישראליים ברצועת עזה הם רק מסר כי "המצב לא יישאר כך כל עוד ההסלמה תימשך".

השקט היחסי בגבול הרצועה הוא מדומה וזמני. חמאס נערך במרץ לסבב לחימה חדש נגד ישראל והוא ינסה להבקיע את המכשול החדש שבנתה ישראל מסביב לרצועת עזה.

ביומיים האחרונים גברה המתיחות בשכונת שיח' ג'ראח במזרח ירושלים לאחר שביתו של אחד היהודים שמתגורר במקום הועלה באש ע"י פלסטינים. ח"כ איתמר בן גביר פתח במקום "לשכה" כדי להפגין את הריבונות היהודית ובמקום התפתחו התפרעויות והמשטרה עצרה 12 בני אדם.

ארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי ברצועה שיגרו איומים לעבר ישראל בעקבות ההסלמה בשכונת שיח' ג'ראח.

בכיר חמאס סוהייל אל-הינדי גינה את החלטת ח"כ איתמר בן גביר לפתוח לשכה בשייח ג'ראח: "תוקפנות מסוכנת ופגיעה ברצון העם הפלסטיני. ירושלים מהווה קו אדום עבורנו".

עם זאת, ארגון חמאס מגלה זהירות רבה ולא ממהר ליישם את משוואת "עזה-ירושלים" שקבע בחודש מאי שעבר בעקבות האירועים בשכונת שיח' ג'ראח בירושלים שהביאה למבצע "שומר החומות".

חמאס חושש שעימות צבאי חדש יביא להפסקת שיקום הרצועה, הכנסת הכסף הקטארי לרצועה והפסקת הכנסת הכסף של אלפי הפועלים העזתים העובדים בישראל.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 877 מילים
סגירה