ביידן: "פלישה רוסית עדיין אפשרית; עוד לא ראינו נסיגה של הכוחות בשטח"

בנט נפגש עם מלך בחריין בארמונו והזמין את יורש העצר ארצה; שר החוץ: הביקור ייערך "בעתיד הקרוב" ● באופן חריג, משלחת ישראלית נפגשת בווינה, בזמן השיחות עם איראן, עם גורמים המשתתפים במגעים ● ליברמן הציג את תוכניתו לעידוד התעסוקה בקרב החרדים, שבמסגרתה הנחות בארנונה יישללו ממי שאינם עובדים ● עופר עיני הודיע שיתמודד בבחירות לראשות ההסתדרות

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נושא דברים בחדר המזרחי בבית הלבן, 15 בפברואר 2022 (צילום: Alex Brandon, AP)
Alex Brandon, AP
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נושא דברים בחדר המזרחי בבית הלבן, 15 בפברואר 2022

שר החוץ יאיר לפיד התראיין הבוקר ברשת ב' ובין השאר אמר על רקע העימות המתפתח באוקראינה, כי אנחנו במצב אחר מרוב מדינות המערב, כי באופן פרקטי יש לנו גבול עם רוסיה. "זה לא אומר שאנחנו משוחררים משיקולים מוסריים. אנחנו זהירים יותר", אמר לפיד והוסיף "זה לא רק אינטרסים – זה גם קהילות יהודיות ענקיות בשתי המדינות". לפיד ציין כי הוא חושב שהישראלים צריכים לצאת מאוקראינה יותר מהר.

על רקע הקמת הלשכה שלו בשייח' ג'ארח, לפיד אמר על איתמר בן גביר כי הוא "לא שם בשביל להגן על יהודים, הוא שם כדי להצית אש ואלימות" וכי הוא "פרובוקטור עלוב" וכי זה "ניסיון נואש של נרקומן תשומת לב לייצר פרובוקציות שיגמרו בחיי אדם. ימותו ערבים, ימותו יהודים בגלל ההתנהגות של האיש הזה". לפיד הוסיף: "זה לא תפקידו של חבר כנסת להיות שם, ואם יש דרך חוקית להוציא אותו משם אז צריך לעשות את זה. אם צריך לשאול אם להאמין לו או למשטרה אז אני עם המשטרה". לפיד סיכם: "אדם שלא היה צריך להיות בכנסת ישראל".

בן גביר מסר תגובה לדברים ולשונה: "בוקר טוב אדוני השר, כשהציתו מכוניות וכשניסו להצית את הבית שלוש פעמים לא צייצת ולא שמענו אותך – ספק אם אתה יודע איפה זה שמעון הצדיק, אבל כשאתם עסוקים בלרצות את התנועה האילסמית לא פלא שהציבור היהודי מופקר – ולכן הקימותי לשכה במקום".

הפלסטינים מדווחים כי כוחות צה"ל עצרו הבוקר את מנהיג חמאס בג'נין, בד אל-ג'באר ג'ראר.

חבר הליכוד שלמה קרעי הגיב לדברי לפיד על בן גביר ואמר "מי הוא שיטיף לנו מוסר כשהוא יושב עם האחים המוסלמים, ורוצה לשבת גם עם הרשימה המשותפת שרוצה למחוק אותנו מעל פני האדמה הזו?"

קרעי ערך אתמול ביקור בלשכה המאולתרת של בן גביר.

בגלל החשש מרוסיה: ישראל בלמה העברת כיפת ברזל לאוקראינה. ב-ynet מדווחים כי אוקראינה הייתה מעוניינת במערכת הישראלית – אמריקאית, אולם ירושלים הבהירה לממשל ביידן בשיחות לא רשמיות שלא תוכל להסכים להעברת סוללות כיפת ברזל לקייב, בשל היחסים עם רוסיה.

הבוקר מופיע בעיתון הבחרייני "אל איאם" ראיון עם בנט – ראיון שנערך בעודו בארץ.

ראש הממשלה אמר כי ישראל ובחריין מתמודדות עם אתגרים ביטחוניים גדולים שנובעים מאותו מקור- איראן, וכי בישראל חותרים לשלום חם עם בחריין.

הריאיון המלא:

אני מתחיל עם ביקורך בבחריין. מהם הנושאים המרכזיים שיידונו בו? מה הן המשמעויות של התזמון?

"ראשית, אני מאוד שמח לבקר בבחריין. זהו ביקור ראשון של ראש ממשלה ישראלי בממלכה. אני מבקש להביע את הערכתי הרבה להוד מלכותו, המלך חמד בן עיסא, על הנהגתו האמיצה, שהביאה לכינון היחסים בינינו במסגרת "הסכמי אברהם". בביקור נדון בשלל נושאים ובהידוק היחסים בינינו בכל התחומים, בכלכלה, בבריאות, בתיירות וגם בביטחון. שני העמים יראו את פירות היחסים בינינו בכל יום".

מה החזון שלך לחיזוק היחסים בין המדינות במישורי הכלכלי, המסחרי, התיירותי, הרפואי והתרבותי, לאור רצונם של שני הצדדים בשלום חם?

"אני רואה את ישראל ובחריין כשותפות קרובות בכל התחומים. שיתוף הפעולה בינינו הוא טבעי. אני מצפה שהסחר בינינו יגדל משמעותית, כפי שגדל – למשל – עם האמירויות. אני מצפה שהיקף התיירות יגדל, כמובן אחרי שהקורונה תחלוף, ובעיקר, אני שואף לכך ששני העמים יכירו זה את זה טוב יותר: בביקורי משלחות, בפעילות תרבותית משותפת ועוד. אנחנו רוצים שלום חם מאוד עם בחריין".

בחריין וישראל חתמו מוקדם יותר החודש על הסכם ביטחוני. בחריין היא המדינה הערבית השנייה, אחרי מרוקו, שחותמת על הסכם כזה עם ישראל. להערכתך, מהי החשיבות של ההסכם הזה, במיוחד בכל הקשור לאיסוף מודיעין?

"ישראל ובחריין מתמודדות שתיהן עם אתגרי ביטחון גדולים, שנובעים מאותו מקור – הרפובליקה האיסלאמית באיראן. איראן מערערת את היציבות בכל האיזור. היא תומכת בארגוני טרור הפועלים באיזור שלכם ובאיזור שלנו, במטרה אחת – להרוס את המדינות המתונות, הדואגות לעמיהן, ליציבות ולשלום, ולהציב במקומן ארגוני טרור צמאי דם. אנו לא נאפשר זאת. אנו נלחמים באיראן ובשלוחותיה באיזור כל יום, ונסייע לידידינו בחיזוק השלום, הביטחון והיציבות אצלם ככל שנתבקש".

לראשונה, ישראל משתתפת בתרגיל IMX, אותו מוביל הצי החמישי האמריקאי, לצד מדינות שאין לה איתן יחסים דיפלומטיים. מהן המשמעויות של השתתפותה בתרגיל? האם ישראל היא היום שותפה מרכזית בהגנה הימית ובמלחמה בפעולות הלא-חוקיות שנעשות במימי המפרץ, במסגרת כוחות המשימות המשותפות שהועברו לשם מאירופה?

"ישראל היא כוח צבאי-איזורי משמעותי ויש לה יכולות מבצעיות חסרות תקדים באוויר, בים וביבשה. אנו מעוניינים להרחיב את שיתוף הפעולה שלנו עם ידידותינו באיזור בכדי לחזק את היציבות והביטחון בו".

באשר לתכנית הגרעין האיראנית, דיווחים בתקשורת ציינו שישראל העבירה לממשל האמריקאי שלא להגיע להסכם עם איראן על תכניתה הגרעינית. באילו נושאים הממשלה שלך מסכימה עם הממשל האמריקאי ובאילו היא אינה מסכימה איתו, אם ניקח בחשבון שממשל ביידן קרוב אליכם יותר משהיה לממשלתו של רה"מ לשעבר נתניהו?

"הנשיא ביידן הוא ידיד אמת של ישראל מזה למעלה מ-50 שנה והוא מבין היטב את צרכי הביטחון שלנו. אנו סבורים שהסכם עם איראן יהיה טעות אסטרטגית, משום שהוא יאפשר לה לשמור על יכולותיה הגרעיניות ולקבל מאות מיליארדי דולרים, שיתדלקו את מכונת הטרור שלה, שפוגעת בכל כך הרבה מדינות באיזור וגם בעולם".

– ראש האגף האסטרטגי בצה"ל, אלוף טל קלמן, אמר בראיון שנתן לעיתון "אלאיאם", כי הקמת ברית כדוגמת נאט"ו, שתכלול את המדינות המתונות – ישראל, בחריין, האמירויות, ירדן, מצרים, יוון ומדינות אחרות שאולי יצטרפו אליהן – לשם התמודדות עם מה שהוא כינה "כוחות הרשע" בהנהגת איראן. האם הדבר הזה קורה עכשיו, במיוחד לאור הפעילות הדיפלומטית הצבאית הישראלית באיזור?

"בשנים האחרונות אנו מהדקים את שיתוף הפעולה הצבאי שלנו עם מדינות באיזור, ערביות ולא ערביות. כולנו מבינים שאנו מתמודדים עם אותם איומים, אז מדוע שלא נפעל יחד כדי לבלום אותם? ישראל היא מדינה חזקה שניתן לסמוך עליה".

סגירה