רוסיה וארה"ב משחקות "צ'יקן" באוקראינה

14 בפבברואר 2022, כוחות רוסים בשטח במהלך תרגילים במחוז לנינגרד (צילום: Russian Defense Ministry Press Service via AP, File)
Russian Defense Ministry Press Service via AP, File
14 בפבברואר 2022, כוחות רוסים בשטח במהלך תרגילים במחוז לנינגרד

אחד המודלים הקלאסיים של עימותים מהסוג שמתרחש באוקראינה הוא ה-CHICKEN GAME (משחק "הצ'יקן", "השפן", "הנץ והיונה"). זהו משחק שהתקיים כבר בימי ניקיטה חרושצ'וב ומשבר הטילים בקובה המוכרים, ועכשיו חוזר על עצמו, אבל עם תחושת צדק מוגברת וסגירת חשבון של פוטין לנוכח אותו משבר ישן. נכון לרגע זה, נראה שבסיבוב הנוכחי פוטין מסיג "חלק מכוחותיו" מגבול אוקראינה, מה שיכול להתפרש כהתקפלות, אבל עוד מוקדם לדעת איך כל זה ייגמר.

אחד המודלים הקלאסיים של עימותים מהסוג שמתרחש באוקראינה הוא ה-CHICKEN GAME (משחק "הצ'יקן", "השפן", "הנץ והיונה"), שהתקיים כבר בימי חרושצ'וב ומשבר הטילים בקובה

כך או כך, זו רוח המשחק: שני נהגי מכוניות נוסעים בכביש צר שמשני צדדיו תהום ושוליים צרים מאוד בלבד מפרידים בינו לבין הכביש. הם נוהגים זה מול זה ובוחנים מי יהיה הראשון בין שניהם שיעצור בצד כדי להימנע מהתנגשות. מי שיעשה זאת, הוא "הפחדן" שיפסיד את המשחק.

המשחק בין רוסיה לארה"ב הוא על אוקראינה – שהיא הכביש הצר שעליו דוהרות שתי המעצמות. אם רוסיה תחדור לאוקראינה ותנסה לכבוש אותה – האם האמריקאים יגיבו? האם יווצר עימות בין שתי המעצמות? האם עימות כזה יתגלגל לעימות גרעיני? אם תרחיש זה היה מתממש, אנו עלולים להיות עדים לתרחיש MAD המפורסם – על פיו שתי מדינות גרעיניות שנכנסות לעימות גרעיני – מבטיחות את השמדתן.

התאוריה אומרת שזה לא יכול לקרות, בעיקר בגלל ששתיהן יודעות את התוצאה.  בשפת המשחק שהצגנו – אם אף אחד מהנהגים אינו עוצר, שתי המכוניות מתנגשות ונופלות לתהום. אז מה עושים?

כל נהג עושה תנועות כאילו הוא נחרץ ללכת עד הסוף. אם הסוף יהיה מר – יהיה מר. הוא מעיף את ההגה החוצה כדי שיריבו יראה שהוא רציני ואין בדעתו לסגת. כך רוסיה עברה לתבנית התקפית ביממה האחרונה.

האמריקאים מתגברים בעוד כמה מטוסי קרב בפולין (שהיא המפוחדת העיקרית בכל הארוע הזה), וכך נהיה עדים לעוד כמה פעולות מהסוג הזה.

כל נהג עושה תנועות כאילו הוא נחרץ ללכת עד הסוף. אם הסוף יהיה מר – יהיה מר. הוא מעיף את ההגה החוצה כדי שיריבו יראה שהוא רציני ואין בדעתו לסגת. כך רוסיה עברה לתבנית התקפית ביממה האחרונה

איך זה יסתיים?

תאורטית – בהינתן שכל צד יודע איך המשחק הזה עלול להסתיים – היה צפוי שהם יורידו גובה בדקה התשעים – הם היו חייבים. היה צפוי שיגיעו הסדרים שאולי לא היו מוכנים להם לפני האירוע הזה.

אבל על פי אחד התסריטים שהיו על הפרק עד היום וכנראה ירדו ממש כעת מן השולחן: פוטין, עם כל היכולת הרציונלית שלו, עלול היה להחליט להיכנס לאוקראינה ולקיים מו"מ עם האוקראינים ועם האמריקאים תוך כדי "חיכוך".

גם כאן המשחק הוא CHICKEN GAME, וגם כאן – תוך כדי העימות כל צד יעשה שרירים וינסה להוכיח ליריבו שאינו מפחד ללכת עד הסוף. סוף ששניהם לא רוצים בו.

כלומר – שני משחקוני צ'יקן עלולים להידרדר למשחקון שלישי – לפיו אוקראינה כבושה ומתקיים בנוסף גם איום על פולין, איום דומה. המשחקון השלישי הזה כבר לא יתקיים כנראה. כצפוי, נראה שמישהו יעצור (או כבר עצר) בצד ויאמר – או.קיי. בואו נעשה הסדרים.

תאורטית – בהינתן שכל צד יודע איך המשחק הזה עלול להסתיים – היה צפוי שהם יורידו גובה בדקה התשעים – הם היו חייבים. היה צפוי שיגיעו להסדרים שאולי לא היו מוכנים להם לפני האירוע הזה

השאלה הגדולה היא: במסגרת איזה משחקון התוצאה הזו תקרה?

  • במשחקון הראשון – טרום כניסה של הרוסים לאוקראינה?
  • במשחקון השני – תוך כדי החיכוך באוקראינה?
  • או במשחקון השלישי – באיום נוסף על פולין?

ככל שהמשחק מתארך ונמשך יותר זמן – המחיר שישלמו האמריקאים והאוקראינים יהיה גבוה יותר. חוץ מזה, אילו הרוסים היו נכנסים לאוקראינה, לא בטוח שהיו מסכימים לצאת ממנה לאחר כיבושה, וזהו סוג של מחיר ענק גם לאוקראינה וגם לארה"ב.

מאחר שגם האמריקאים וגם הרוסים מכירים את התהליך הזה, ניתן להעריך שהמשחק כולו ייגמר עוד במשחקון הראשון. זאת התוצאה הרציונלית הטובה ביותר לאמריקאים והאוקראינים – הזדמנות להסדר בענייני נאט"ו עוד לפני שהרוסים נכנסים לאוקראינה.

אבל, לך תדע. גם מלחמת העולם הראשונה נפתחה בלי סיבה ונהרגו בה עשרות מיליוני בני אדם. יש גם יצרים בתהליכים האלה ובמקרים האלה, מודלים של תורת המשחקים לא תמיד עובדים. מצד שני, כאמור, ברגעים אלה הרוסים מסיגים כוחות. כלומר המשחקון הראשון כנראה עומד להסתיים, ובכך סביר שיסתיים גם כל הארוע הזה.

כך או כך, יהיה מעניין.

חיים אסא מנהל "אימפקט" – מכון לאסטרטגיה ישראלית. היה אסטרטג הקמפיין של יצחק רבין (1992) וציפי לבני ( 2009). הוא כיהן כיועץ לביטחון לאומי בממשלת רבין, וכיו"ר חברת סייקן וראש המעבדה למשחקי מלחמה אסטרטגיים באוניברסיטת תל אביב

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 649 מילים
סגירה