השר לשירותי דת מתן כהנא (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

השר לשירותי דת מתגלה כאחד השרים היעילים והאסרטיביים בממשלה הזו ● אחרי שהעביר את חוק הכשרות, כהנא שוב עומד בימים אלה בפרץ הלחצים והביקורת מהממסד הרבני ומשלים את ההליך להעברת חוק הגיור ● במקביל, מינה לראשונה אישה לעמוד בראש מועצה דתית ● הרבנים הראשיים מבינים שאת המהפכה הזו לא יצליחו לעצור, ולראשונה מראים סימני פשרה ● פרשנות

1

השר לשירותי דת מתן כהנא לא עוצר לרגע ובימים האחרונים מבצע עוד שני מהלכים דרמטיים בענייני דת ומדינה שיש להם גם משמעות פוליטית, אזרחית וחברתית מרחיקת לכת.

אתמול (ראשון) אישרה ועדת השרים לענייני חקיקה פה אחד את חוק הגיור במתכונת השנויה במחלוקת שהביא השר כהנא. האישור גרם לסערה רבתי, כצפוי. הרבנים הראשיים מרגישים איך הקרקע נשמטת להם מתחת לרגליים ומיהרו לשלוח מכתב איום לכהנא עוד לפני כינוס הוועדה.

"מדובר בהונאת הגר", הם כתבו. "מי שיעבור את התהליך הזה לא ייחשב כגר צדק על ידי רוב רבני ישראל". הרבנים הראשיים חזרו וטענו שוב כי חוק הגיור יגרום לקרע עצום בעם ישראל.

חוק הגיור של כהנא מאפשר גם לרבני ערים לגייר, ולא רק לבתי הדין המיוחדים של המדינה כפי שנהוג עד היום. הפיקוח הוא אמנם של הרבנות הראשית, והרבנים עדיין יכולים לפסול דיינים, אבל השליטה על הפרוצדורה החדשה הרבה יותר מורכבת. הריכוזיות נשברה, ולכן גם החשש הגדול של הרבנות מהתהליך שיהיה ידידותי וזמין יותר למאות אלפי מבקשי גיור.

אתמול צייץ בהקשר הזה השר יועז הנדל (תקווה חדשה) כי "רבני ערים טובים לא פחות מרבנים חרדים. אסור שהיהדות תהיה מונופול של אף אחד. צריך לומר את האמת. רות המואביה ואונקלוס לא היו היום יהודים במדינת ישראל וההיסטוריה הייתה משתנה".

2

מי ששם לב, קלט במכתב של הרבנים הראשיים דוד לאו ויצחק יוסף גם סימני פשרה. עד היום הם ניהלו נגד כהנא מלחמה קשה, בוטה ולא מתפשרת. בתחילת החודש התכנסו בבנייני האומה קרוב לאלף רבנים חרדים ודתיים-לאומים. הביטויים שנשמעו שם נגד כהנא היו מחרידים למדי, המשך לכינויי אנטיוכוס ומשמיד היהדות שהודבקו לו לאורך החודשים האחרונים על ידי חברי הכנסת החרדים.

הרב יצחק יוסף טען באותו הכנס כי "כהנא מתייעץ עם הרבנים קטנים שמבלבלים לו את המוח". כהנא השיב כי הרבנים הקטנים הללו הם גדולי הרבנים של הציונות הדתית.

במכתב ששוגר אתמול הציעו הרבנים להקים ועדה משותפת מול נציגי הממשלה, אחרי שהטילו חרם בחודשים האחרונים על השר כהנא ולא ניהלו עמו שום שיג ושיח רשמי או אפילו עקיף. כנראה שהם הבינו כי הרכבת יצאה למהלך חקיקה שאי אפשר יהיה לעצור אותו.

במכתב ששוגר אתמול הציעו הרבנים להקים ועדה משותפת מול נציגי הממשלה, אחרי שהטילו חרם בחודשים האחרונים על השר כהנא ולא ניהלו עמו שום שיג ושיח

הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף והרב הראשי האשכנזי דוד לאו בפגישת חירום בנושא רפורמת הגיור ב-3 ביוני 2018 (צילום: דוברות הרבנות הראשית)
הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף והרב הראשי האשכנזי דוד לאו בפגישת חירום בנושא רפורמת הגיור ב-3 ביוני 2018 (צילום: דוברות הרבנות הראשית)

חוק הגיור עובר עכשיו לקריאה שנייה ושלישית אחרי שיעבור את הייעוץ המשפטי הנדרש. עדיין לא ברור אם אכן תקום וועדה משותפת שתעכב את כל התהליך.

כהנא, שמתגלה כאחד השרים היעילים והאסרטיביים בממשלה הזו, העביר כבר את חוק הכשרות למרות ההתנגדות העצומה וההשמצות של הרבנים הראשיים והרבנים החרדיים החשובים, ומשוכנע כי חוק הגיור שלו יעבור בסוף למרות הכול. בעבר אמר כהנא, טייס קרב במיל', כי הוא לא נעלב מכינויי הגנאי שמוטחים בו. "כל עוד לא אומרים עלי שאני טייס גרוע – אני לא נעלב מכלום".

כהנא העביר כבר את חוק הכשרות למרות ההתנגדות העצומה וההשמצות של הרבנים הראשיים והרבנים החרדיים החשובים, ומשוכנע כי חוק הגיור שלו יעבור למרות הכול

3

המהלך השני של כהנא מבטא היטב גם את המאבק בין ימינה ובין ש"ס ויהדות התורה. בסוף השבוע מינה כהנא את רבקה עזריאל לראשת המועצה הדתית בבנימינה. זהו המינוי הראשון של אישה למועצה דתית שמבצע שר לענייני דת במדינה.

כהנא מימש כאן רפורמה אחרת שיזם במועצות הדתיות. בחודשים האחרונים הוא חתך קרוב ל-90 (מתוך 130) ראשי מועצות דתיות שמונו בעיקר בידי ש"ס. כהנא מבקש למנות במקומם אנשים שמזוהים עם ימינה, כדי להגביר את כוחה של המפלגה בבחירות.

עזריאל עצמה היא אישה חרדית וכהנא מבקש להוכיח שהוא עושה מהפכה גם בתחום הזה. ש"ס ויהדות התורה אינם נוהגים למנות נשים לתפקידים ציבוריים. ראש המועצה הדתית האחרון בבנימינה היה הרב רפי מנת, איש דגל התורה.

עזריאל עצמה היא אישה חרדית וכהנא מבקש להוכיח שהוא עושה מהפכה גם בתחום הזה. ש"ס ויהדות התורה אינם נוהגים למנות נשים לתפקידים ציבוריים

4

כאמור, השר כהנא אינו עוצר. המהלך הבא שלו הוא שינוי הרכב הגוף הבוחר את הרבנים הראשיים. ח"כ משה (קינלי) טור-פז מיש עתיד הגיש הצעת חוק פרטית בעניין, שכהנא אמור להפוך בהמשך להצעת חוק ממשלתית. מהומה חדשה מובטחת.

5

ועם כל זאת, ראש הממשלה נפתלי בנט וכהנא קפלו את הדגל שבו נופפו בתחילת הדרך וגנזו את מתווה הכותל החשוב, כפי שנחשף בזמן ישראל. כנראה שהם יודעים שאי אפשר להילחם בו-זמנית בכל כך הרבה חזיתות.

עוד 647 מילים
סגירה