מכה מדינית ומוראלית נוספת לחמאס

חיילי חמאס בעזה, 24 במאי 2021 (צילום: AP Photo/John Minchillo)
AP Photo/John Minchillo
חיילי חמאס בעזה, 24 במאי 2021

אוסטרליה הולכת בעקבות בריטניה והכריזה על תנועת חמאס כ"ארגון טרור". מדובר בניצחון מדיני והסברתי נוסף של ישראל במערכה נגד חמאס שיפגע בתנועה  מבחינה כלכלית ותדמיתית.

תנועת חמאס ספגה בשבוע שעבר מכה מדינית ומוראלית חדשה. אחרי שבריטניה הגדירה אותה בחודש דצמבר שעבר כ"ארגון טרור", הודיעה אוסטרליה כי גם היא מקבלת את ההגדרה של חמאס כ"ארגון טרור".

תנועת חמאס ספגה בשבוע שעבר מכה מדינית ומוראלית חדשה. אחרי שבריטניה הגדירה אותה בדצמבר שעבר כ"ארגון טרור", הודיעה אוסטרליה כי גם היא מקבלת את ההגדרה של חמאס כ"ארגון טרור"

אוסטרליה הודיעה ביום חמישי שעבר ה-17 בפברואר, על כוונתה להגדיר את תנועת חמאס על זרועותיה הצבאיות והפוליטיות כ"ארגון טרור".

שרת הפנים האוסטרלית, קארן אנדרוז, אמרה כי ראש הממשלה סקוט מוריסון מתכוון להכריז על חמאס, השולטת ברצועת עזה, כ"ארגון טרור" לפי החוק הפלילי של המדינה.

אנדרוז הוסיפה כי לממשלת מוריסון "יש אפס סובלנות לאלימות" והיא תמשיך להתמקד בשמירה על האוסטרלים מפני "טרור וקיצוניות אלימה".

ההגדרה של התנועה כארגון טרור תטיל מגבלות על מימון חמאס, על כל סוג של תמיכה בו ופעילויות מסוימות הקשורות לתנועה עלולות לגרור עונש של עד 25 שנות מאסר.

אוסטרליה הכניסה בעבר את "גדודי עז א-דין אלקסאם (הזרוע הצבאית של חמאס) לרשימת הטרור שלה, אך כעת היא מרחיבה את ההגדרה של ארגון טרור כדי שתכלול את כל התנועה.

ההגדרה של התנועה כארגון טרור תטיל מגבלות על מימון חמאס, על כל סוג של תמיכה בו ופעילויות מסוימות הקשורות לתנועה עלולות לגרור עונש של עד 25 שנות מאסר

ארצות הברית ובריטניה מסווגות את חמאס כ"ארגון טרור", והחלטה דומה של האיחוד האירופי הייתה מושא למחלוקת שיפוטית ארוכה בבתי המשפט, שהובילה בסופו של דבר להחזרתו של חמאס לרשימת הטרור.

תנועת חמאס הודיעה כי היא דוחה על הסף את הגישה של אוסטרליה כלפיה, היא אמרה כי ההחלטה מנוגדת לחוק הבינלאומי וקראה לה לחזור בה מההחלטה.

בהודעה שפירסמה תנועת חמאס היא אמרה:

"מדובר בהטייה לטובת הכיבוש הישראלי על חשבון צדק מטרתנו וזכויות עמנו, מדובר בסטנדרטים כפולים המנציחים ותומכים בכיבוש גזעני המבצע את מעשי הרצח הנתעבים ביותר ופוגע במקומות הקדושים לאיסלאם ולנצרות".

חמאס הדגישה בהודעתה כי היא:

"תנועת שחרור לאומית, שנבחרה על ידי העם הפלסטיני, בבחירות דמוקרטיות, ותמשיך להגן על זכויותיו לחופש, שיבה והגדרה עצמית".

בכיר חמאס ח'ליל אלחיה אמר ב-19 בפברואר לערוץ "אל-אקצא" של חמאס כי סיווג תנועת חמאס כארגון טרור היא הטיית הצדק על חשבון זכויות העם הפלסטיני.

"מוזר שאוסטרליה מתכוונת לסווג את חמאס כארגון טרור, ומתעלמת מקבוצות המתנחלים ופשעי המלחמה של הכיבוש". הוא הדגיש.

בכיר חמאס ח'ליל אלחיה אמר לערוץ "אל-אקצא" של חמאס: "מוזר שאוסטרליה מתכוונת לסווג את חמאס כארגון טרור, ומתעלמת מקבוצות המתנחלים ופשעי המלחמה של הכיבוש"

ח'ליל אלחיה הכחיש את טענת הפיליפינים כי סיכלה ניסיון פיגוע של חמאס בישראלים ואמר כי מדובר ב"שקר" וכי "חמאס הגבילה את פעילותה רק לתחומי פלסטין".

גורמים בכירים בחמאס טוענים כי ההחלטה של אוסטרליה נובעת מלחץ ישראלי כבד שהופעל עליה.

לדבריהם, ישראל מנהלת קמפיין גדול של הפעלת לחץ על מדינות אירופה ועל מדינות נוספות בעולם להגדיר את תנועת חמאס כ"ארגון טרור". לכן חמאס לא הופתעה מההחלטה של אוסטרליה בעקבות הקמפיין שנמשך כבר כמה חודשים בכל רחבי העולם.

גורמים בחמאס טוענים כי בעקבות החתימה של ישראל על "הסכמי אברהם" עם כמה מדינות ערביות היא הגבירה את הלחץ עליהן לנקוט צעד בכיוון הזה ולהכריז על חמאס כ"ארגון טרור". אחת המדינות האלה הינה מרוקו.

הלחץ הישראלי הזה נועד למנוע מחמאס לקבל תמיכה מהותית כלשהי מתומכיה באופן ישיר או עקיף, במיוחד למוסדות הצדקה שלה, מדובר במלחמה כלכלית שמובילה ישראל נגד חמאס מכיוון שהכספים האלה משמשים לרכישת אמצעי לחימה ולמימון פעולות טרור נגד ישראל.

הצלחה מדינית ישראלית

ההחלטה של אוסטרליה נחשבת בהחלט להצלחה מדינית ישראלית לאחר מאמץ דיפלומטי שנמשך זמן רב ונשא פרי.

ההחלטה של ממשלת אוסטרליה תתרום להחלשת כוחה של תנועת חמאס ולחשיפת פעילות הטרור שלה, ההחלטה הזו מסייעת למאבק המדיני וההסברתי של ישראל במיוחד לאחר הדו"ח של ארגון "אמנסטי אינטרנשיונל" הקובע כי ישראל הינה "מדינת אפרטהייד".

החלטת ממשלת אוסטרליה תתרום להחלשת חמאס ולחשיפת פעילות הטרור שלה, ותסייע למאבק המדיני וההסברתי של ישראל. במיוחד לאחר דו"ח "אמנסטי אינטרנשיונל" שקבע כי היא "מדינת אפרטהייד"

בירושלים מקווים שגם מדינות נוספות ילכו כעת בדרכן של אוסטרליה ובריטניה, כולל מדינות ערביות שמתנגדות לפעילות של חמאס ושל תנועת "האחים המוסלמים", שהיא תנועת האם של חמאס. דבר זה עשוי להביא לנורמליזציה עם מדינות ערביות נוספות.

גורמים מדיניים בירושלים אומרים כי החלטת אוסטרליה מחזקת את עמדת "הרביעיה הבינלאומית" (קוורטט) שהציבה 3 תנאים להידברות עם חמאס: גינוי הטרור, הכרה בישראל וקבלת כל ההסכמים שנחתמו בינה לבין אש"ף.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 676 מילים
סגירה