24 טעמי גלידה או התנדבות אחת?

מתנדבים, אילוסטרציה (צילום: iStock - mangostock)
iStock - mangostock
מתנדבים, אילוסטרציה

המחסור בכוח אדם איכותי מביא את תחרות גיוס העובדים בין חברות ההייטק לשיא. כל חברה מנסה לייצר מיתוג מעסיק נוצץ, תרבות ארגונית עשירה ודאגה מפנקת לרווחת העובדים.

אך האם יתכן שדור ה-Y, המהווה כיום את רוב כוח העבודה, מחזיק בציפיות שונות מהמעסיק שלו, שאינן קשורות בהכרח בהופעה של הזמר הכי מצליח? אולי דווקא שילוב פעילויות התנדבות בימי הגיבוש של העובדים יכול לשמש כלי משמעותי עבור צוותי מיתוג המעסיק, רווחת העובדים ומשאבי אנוש, ליצירת ערך לעובדים, למעסיק ולחברה הישראלית כולה?

כל חברה הייטק מנסה לייצר מיתוג נוצץ יותר. אך האם יתכן שדור ה-Y, המהווה כיום את רוב כוח העבודה, מחזיק בציפיות שונות מהמעסיק שלו, שאינן קשורות בהכרח בהופעה של הזמר הכי מצליח?

99% מהמעסיקים מאמינים שהם אחראים לרווחת העובד ובריאותו הנפשית והגופנית. הקשר בין נושאים אלו לעולם ההתנדבות הוכח כחד ומובהק – עובדים אשר מתנדבים מרוצים יותר מחייהם וגם אופטימיים יותר לגבי עתידם ביחס לאלה שאינם מתנדבים.

להתנדבות קיימת גם השפעה ישירה על בריאותם של העובדים בכלל ובתחום ההייטק בפרט – רמות הלחץ שלהם יורדות באופן משמעותי, 94% מהם ציינו שמצב הרוח שלהם טוב יותר, תחושות הבדידות פוחתות והאינטראקציות החברתיות שלהם, לרבות מערכות היחסים, עשירות יותר.

לא רק צוותי רווחת העובד בחברות יכולים לקצור את פירות ההתנדבות. מחקר של Benevity מצא ש 76% מבני דור ה-Y בוחנים את פעילויות ההתנדבות של החברה אליה הם מתמיינים לפני שהם בוחרים לעבוד בה.

חברות המאפשרות לעובדיהן להתנדב במסגרת שעות העבודה גם משקיעות גם פחות זמן בסינון קו"ח של מועמדים; מספר קורות החיים בעלי התאמה גבוהה המתקבלים עבור כל אחת מהמשרות בחברות האלו גדול ב ב-31% לעומת חברות אחרות.

עדיין לא השתכנעתם בהשפעות החיוביות של ההתנדבות על החברות? דעו לכם שעלות החלפת עובד נעה לרוב בין 15,000-25,000 דולר. כשמוסיפים למשוואה זו נתון נוסף לפיו 88% מדור ה-Y מעדיפים לעבוד בחברות שמאפשרות ימי התנדבות, נגלה כי השקעה בימי התנדבות מרוכזים בקהילה יכולה לחסוך לחברה מאות אלפי שקלים בהכשרת עובדים חדשים.

לא רק צוותי רווחת העובד בחברות יכולים לקצור את פירות ההתנדבות. מחקר של Benevity מצא ש 76% מבני דור ה-Y בוחנים את פעילויות ההתנדבות של החברה אליה הם מתמיינים לפני שהם בוחרים לעבוד בה

חברת SAP מצאה בעבר ששינוי באחוז בודד בהתנדבות העובדים אצלה הביאה בהתאמה לעליה/ ירידה של 40 מיליון דולר בהכנסות החברה. כן, עליה במעורבות החברתית של עובדים משפרת את הפרודוקטיביות ומובילה לעליה משמעותית ברווחיות החברה.

למרות היתרונות הבולטים הללו ובניגוד למחשבה הרווחת, שיעורי ההתנדבות בישראל נמוכים בכ-26% ביחס לממוצע ב-OECD. הסיבות לכך קשורות לשעות העבודה הרבות בישראל ובהתאמה – למחסור בשעות פנאי לעובדים, למחוייבות ארוכת הטווח הנדרשת כתנאי להתנדבות במרבית העמותות ולערך המוסף הניתן למתנדבים, כי "כיף" ו"הנאה" הן כבר לא מילים גסות כשמדברים על עולם ההתנדבות. מרבית בני הדור ה-Y ציינו שיעדיפו להתנדב בפעילויות שנראות מהנות וחווייתיות,

מגפת הקורונה הציפה צרכים רבים בחברה הישראלית אשר דורשים מענה נרחב של מתנדבים. אולם, בניגוד למצבי חירום קודמים אשר העלו את תחושת הסולידריות בחברה, בשנתיים האחרונות לא נצפתה עליה בשיעור ההתנדבות בישראל. להיפך, מחקר בנושא הצביע על ירידה חריפה של 40% בהיקף ההתנדבות בשנת 2020 ביחס לשנת 2019. גם השנה, 57% מהארגונים החברתיים חוו קושי עצום בגיוס מתנדבים.

הקורונה הציפה צרכים רבים שדורשים מענה נרחב של מתנדבים. אך בניגוד למצבי חירום קודמים שהעלו את תחושת הסולידריות, בשנתיים האחרונות לא נצפתה עליה בשיעור ההתנדבות בישראל. להיפך

מה הסיבה לכך? האם הפכנו לפחות אמפתיים? בימי שגרה, חלק מהותי מהמתנדבים הם אזרחים ותיקים אשר מעדיפים שלא להסתכן בתקופה זו. לכן, בשנתיים האחרונות הזרקור הופנה לצעירים ולמגזר הפרטי, בציפייה שייקחו חלק משמעותי בעשייה החברתית.

אולם בכדי לאפשר לחברות להתנדב עם עובדיהן ולהפוך לכוח התנדבות משמעותי, יש צורך לשנות את תפישת ההתנדבות הנהוגה בישראל – מהתנדבות "מסורתית" המחייבת התנדבות קבועה וארוכת טווח, להתנדבות "חדשה", נגישה ומהנה אשר מותאמת למאפייני הדור הצעיר.

התנדבות אשר משנה את המשוואה החד כיוונית המוכרת שבה יש "נותן ומקבל" למשוואה דו כיוונית בה כל הצדדים יוצאים נשכרים. פעילות ההתנדבות צריכה להיות כזו שמשאירה אחריה טעם של עוד ושתגרום לעובדים לחכות בציפייה ליום הגיבוש/ התנדבות הבא.

כמי שעוסק בתחום ההתנדבות כבר שנים רבות, לא הייתי זקוק למגפה שתשאיר את האזרחים הוותיקים בבית כדי להבין את היתרונות של חברות מעורבות חברתית. פיתוח מודל התנדבות שמתאים למאפייני המגזר הפרטי המודרני היא פעולה הכרחית גם בזמן שיגרה וכזו שיכולה להביא ערך משמעותי לכל הצדדים.

העלאת שיעור ההתנדבות בקרב החברות אינה רק גורם משמעותי באפשרות לסייע במגוון נושאים בקהילה, ברתימת העובדים למעורבות אזרחית פעילה גם בזמן הפנאי ובהעלאת החוסן הלאומי, היא גם כלי נפלא בידיהן של החברות עצמן שפשוט אסור להן לפספס אותו.

העלאת שיעור ההתנדבות בקרב החברות אינה רק גורם משמעותי באפשרות לסייע בקהילה, ברתימת העובדים למעורבות אזרחית גם בזמן הפנאי ובהעלאת החוסן הלאומי, היא גם כלי נפלא בידי החברות עצמן

כך, בידינו הבחירה, האם להיות צודקים ולהמשיך לנסות להכריח את החברות ועובדיהן להתנדב בצורה קבועה ו"מסורתית" כי זה הדבר ה"נכון" לעשות או להיות חכמים ולהפוך את מודל ההתנדבות, להנגיש אותו עבורן, לאפשר להן להיות גורם מפתח בשדה החברתי ולקדם ערבות הדדית מתוך הלב ומתוך אינטרס משותף ולא מתוך הסכם חתום בין מתנדב לארגון.

אלעד בלומנטל הוא מייסד ומנכ״ל עמותת OneDay, אשר פיתחה מודל התנדבות חדשני המותאם במיוחד לצעירים/ות וחברות ומארגנת מאות פעילויות התנדבות מדי שנה במגוון תחומים ומטרות בכל רחבי הארץ. צילום: עדי לם.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 775 מילים
סגירה