די עם השקרים על הסכם הגרעין

בנימין נתניהו נואם על איום הגרעין האיראני באו"ם ב-27 בספטמבר 2012 (צילום: AP Photo/Seth Wenig)
AP Photo/Seth Wenig
בנימין נתניהו נואם על איום הגרעין האיראני באו"ם ב-27 בספטמבר 2012

בבקשה, נפתלי בנט: המשטר האיראני ותוכנית הגרעין שלו גרועים מספיק – אין סיבה להמציא שקרים בנוסף. זה אינפנטילי.

אין סיבה להגזים את הבעייתיות של הסכם הגרעין המסתמן של המעצמות עם איראן. כמו כן, רצוי לא להעמיק את התחושה בקרב הישראלים שהמפלגה הדמוקרטית האמריקאית, שהיא כנראה מפלגת הרוב הטבעי בארה"ב לעשורים הבאים, ושהיא גם בגדול מפלגת היהודים,  היא אוייבת. זה לא טוב לישראל.

בבקשה, בנט: המשטר האיראני ותוכנית הגרעין שלו גרועים מספיק – אין סיבה להמציא שקרים בנוסף. אין סיבה להגזים את הבעייתיות של הסכם הגרעין המסתמן של המעצמות עם איראן

אי לכך, היה מתסכל השבוע לשמוע את בנט חוזר על השטות לפיה הסכם הגרעין – הקודם ואולי גם הקרב – מאפשרים לאיראן "לדהור" לפצצה. זה הרי השקר שנתניהו השתמש בו כדי לבלבל את הבריות בהצלחה מרובה.

בנט כמו תוכי חזר על המנטרה. כך אמר רה"מ:

"הבעיה הכי גדולה בעסקה הזו היא שתוך שנתיים וחצי, שזה ממש מעבר לפינה, איראן תוכל לפתח, להתקין ולהפעיל צנטריפוגות מתקדמות. תארו לעצמכם אצטדיוני כדורגל של צנטריפוגות מתקדמות מסתובבות – זה מותר בהסכם הזה".

למה זה מתסכל? האין זה נכון?

ובכן, הטענה המרכזית של נתניהו וחסידיו הייתה כל העת שעל פי ההסכם הקיים, כאשר הוא יפוג איראן תוכל "לדהור" לפצצה ללא הפרעה.

אני מבקש מכם לשתף את המאמר שפרסמתי הבוקר בעיתון "ישראל היום" — האיראנים דוהרים לפצצה – וממשלת בנט-לפיד שותקת….

Posted by ‎Benjamin Netanyahu – בנימין נתניהו‎ on Tuesday, July 13, 2021

קשה להפריך את הטיעון הזה בגלל שהוא כל כך אבסורדי שאנשים נוטים לחשוב שחייבת להיות מאחוריו איזו אמת נסתרת מתוחכמת עד מאוד. יש נטיה להאמין בדבר הנטען בבטחון עצמי רב המלווה בבריטון; זה פחות משבש, פחות מבאס.

עם זאת, האמת הפשוטה היא שאין דבר בהסכם – לא בעבר וגם לא בהסכם המסתמן כנראה – שאומר שאיראן תורשה להתקדם לפצצה כאשר ההסכם פג. ההסכם – כמנהג ההסכמים – לא אומר כלום על מה שקורה כאשר יפוג.

אין דבר בהסכם – לא בעבר וגם לא בהסכם המסתמן – שאומר שאיראן תורשה להתקדם לפצצה כאשר ההסכם פג. ההסכם לא אומר כלום על מה שקורה אז

ומה, אם כך, יקרה אז? האם לאיראן תהיה הסכמה בפועל של העולם למהר לפצצה, אליבא דביבי ועכשיו גם בנט? לא. מה שיקרה זה שהעולם, הרבה לפני התפוגה, יציע לאיראן לחדש את העסקה ויאיים בסנקציות משתקות אם לא. בדיוק כמו עכשיו. אין שום הבדל. העולם לא רוצה ולא ירצה איראן גרעינית.

יתרה מזאת: המערב עדיין מחויב להישרדות של ישראל (ובגלל מעשיה זה אולי לא לאורך זמן). זה גורם לעולם ללכת רחוק כדי למנוע איראן גרעינית. לכן מוותרים לאיראנים בסוגיות פחות קריטיות, כמו למשל הנזק שהיא עושה בסוריה. אם ישראל לא רוצה איראן גרעינית, ומבינה את העקרון של סדרי עדיפות, היא אמורה לברך על כך, לא לקלל.

המודיעין הישראלי מבין את כל זה. אבל פוליטיקאים מסויימים מחשבים כנראה שיש רווח ציבורי בדיבורים נגד ההסכם. אפשר לשאול, מדוע להתעצבן מחוסר ההגיון ודברי הבלע שלהם? ובאשר לבנט, האין הוא התואם-ביבי הצפוי ביותר? הוא לא שירת את נתניהו שנים ארוכות? מדוע שלא נצפה שיפעיל את אותם השטיקים ואותם הטריקים?

התשובה היא שבנט טיפח תקוות למשהו טוב מעט יותר. הבחור לא מתלהם ומשדר ענייניות. נראה שהוא מבין שלא טוב לשקר כל הזמן, לומר אני אני אני, להתרברב השכם והערב על איך הנחיתי וכמה הדרכתי. אם בנט מבין את כל זה, אז בפוליטיקה העכשווית של אזור חיוג ימין, הוא סוג של מיני-מענטש.

קורטוב של רוגע וסבירות הם בין הניגודים המצוינים שבנט קבע מול ראש הממשלה לשעבר: הוא לא כוס התה של איש שלום מצוי, אבל קל יותר לראות את בנט מדבר עם אבו מאזן מאשר מתסיס נגד מערכת המשפט. בעולם כמו שלנו, שירד מן הפסים, זה לא מעט.

עד שמגיע עניין איראן. מה יש באיראן שגורם לפוליטיקאים ישראלים לדבר הבלים? אולי נתניהו הוא באמת כל-יכול, ובדיוק כפי שהוא נירמל את רע"ם הוא נירמל לעולמים את אובדן העשתונות בכל הנוגע לאיראן.

אנא הבינו: אינני רוצה שלאיראן תהיה פצצה, וגם לא שתהיה מדינת סף. אני בכלל לא רוצה שהמשטר האסלאמי של איראן ישרוד. העם האיראני, המתוחכם ואפילו מתון מרוב העמים, ראוי לדמוקרטיה שמציעה לו חופש ושגשוג. ממש כמו העם בישראל.

הייתי רוצה שהעולם ילחץ על האיראנים יותר. שהמשטר שם יבין שעוד טיל בליסטי אחד, עוד התערבות אחת בתימן, עוד מחשבה רעה אחת על מה שלא יהיה, ונכסח לכם את הצורה (ובזאת גם נחזיר לעם האיראני את הכבוד האבוד).

לצערי לזה העולם לא מוכן. לצערי ההסכם המסתמן הוא הרע במיעוטו. אם ישראל רוצה לפתור את עניין החות'ים זה עליה.

אינני רוצה שתהיה לאיראנים פצצה. הייתי רוצה שהעולם ילחץ על האיראנים יותר: לא עוד טיל בליסטי אחד, וסוף למעורבות בתימן. אבל לצערי לזה העולם לא מוכן וההסכם המסתמן הוא הרע במיעוטו

דווקא בהעדר הסכם, איראן מתקרבת כל העת ליכולת גרעינית. לכן העדר הסכם מסוכן לישראל, וגם לעולם. לכן עדיף לסגור לאייטולות את הברז, ומהר. כל דבר אחר הוא שקר, ולהתעקשות של ישראל על נרטיב שקרי יש מחיר: לא לוקחים אותה יותר מדי ברצינות בעניינים אחרים. למשל, כאשר היא טוענת שאין אפרטהייד בשטחים ושהפלסטינים אשמים בכל.

מנהיגי ישראל היקרים: תסתמו את הפה כבר עם איראן, ותפסיקו להתגעגע לרפובליקאים. תנו למעצמות לקנות לכם עוד קצת זמן. תבינו סוף סוף שאם יש לישראל סכנה קיומית, היא נמצאת קרוב יותר לבית, בגדה המערבית.

דן פרי שירת כעורך ראשי של סוכנות איי-פי במזה"ת (מבסיסו בקהיר) לאחר תפקידים דומים באירופה, אפריקה והאיים הקריביים. שימש כיו"ר התאחדות עתונאי החוץ בישראל. איש היי טק ויזמות בעבר ובהווה. עקבו אחריו ב: https://danperry.substack.com

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 773 מילים
סגירה