אלי אבידר - פיל כועס בחנות חרסינה

אלי אבידר (צילום: פלאש90)
פלאש90
אלי אבידר

כיצד הפך אלי אבידר, התקווה הגדולה של רבים מהמפגינים בבלפור, לסכנה הכי גדולה לשלמות הקואליציה?

ברור לי שאבידר לא יצביע בעד הפלת הממשלה אבל התנהגותו עשויה לפרק אותה בדיוק כמו שנתניהו וגנץ לא הצביעו בעד פירוק הממשלה הקודמת, אבל היא התפרקה להם על הראש כי חלק ממרכיבי הקואליציה מאסו בה.

הבעיה עם אבידר מחולקת ל-3 חלקים: הטרמינולוגיה, ההתנהלות והעמדות. הנדבך הרביעי הוא מחלת הרקע של הממשלה שקיימת ללא קשר לאבידר.

1. הטרמינולוגיה

כדי לנסות ולהבין מה עובר לאבידר בראש ומה משפיע על צעדיו נחזור למשפט שאמר לאחר שקמה ועדת החקירה בנושא הצוללות וכלי השיט:

"הממשלה החליטה להקים ועדת חקירה לנושא הצוללות בשל חשש של הקואליציה שייחתם הסדר טיעון עם נתניהו וכך הממשלה תיפול".

בשבוע האחרון אבידר אמר ששרידות הקואליציה אינה ערך בפני עצמו – משפט מובן מאליו, אבל למה היה חשוב להדגיש כעת את המובן מאליו? אנחנו למדים מכך שהאופציה של בחירות מסתובבת לו בראש כל הזמן ואולי מכתיבה את צעדיו.

בשבוע האחרון אבידר אמר ששרידות הקואליציה אינה ערך בפני עצמו – משפט מובן מאליו, אבל למה להדגיש זאת כעת? אנחנו למדים מכך שאופציית בחירות מסתובבת בראשו כל הזמן ואולי מכתיבה את צעדיו

הטרמינולוגיה בה הוא משתמש מהווה סכנה בפני עצמה לשלמות הקואליציה, מכיוון שכאשר הוא מדבר על בחירות הוא עלול להדביק חברי כנסת אחרים ולהתחיל מרוץ של חברי כנסת בקואליציה לכיוון הבייס שלהם לקראת בחירות. דבר זה ימוטט את הקואליציה, ולראייה כבר היום שמענו את ניר אורבך משתמש באותה טרמינולוגיה.

2. העמדות

אלי אבידר היה אחד מהקולות הבולטים במחאת בלפור. רוב המפגינים העריכו את פועלו והתמדתו של אבידר. בשלב כלשהו חלה התקרבות בינו לבין קומץ קולני שהתנגד לתו הירוק, חלקם מתנגדי חיסונים ומתנגדים להגדרה של הקורונה כמגפה. אלו האנשים שלדעתי אבידר רואה בהם את הבייס העתידי שלו.

אבידר היה קול בולט במחאת בלפור, ומפגינים העריכו את פועלו והתמדתו. בשלב כלשהו הוא התקרב לקומץ קולני שהתנגד לתו הירוק, חלקם מתנגדי חיסונים ומכחישי קורונה כמגפה. בהם לדעתי הוא רואה את הבייס

אחד האנשים שנחשב מקורב לאבידר (לפחות כך הוא טוען) הוא אבישי מתיה, שבראיון אצל שרון גל השבוע טען שהוא דיבר עם אבידר והם מאוחדים בתיעובם לממשלה. מתיה עצמו מכנה את מדיניות הממשלה דיקטטורה, ומתנגד ל"כפיית מסכות". אבידר עצמו תקף את בנט בצורה חמורה בנאומו, כינה אותו היסטרי, אחד שגדל על ברכי נתניהו וכמי שעשה אקזיט.

3. ההתנהלות

אבידר לא מגיע להיות נער פוסטר ואצבע בטוחה. הוא הולך לסחור לפני חוקים חשובים והדרישות שלו יהיו לא קלות לעיכול, הרטוריקה שלו צדקנית ומתלהמת ובעיקר מעלה את מפלס העצבים, שמלכתחילה חשופים אצל חלק מחברי הקואליציה.

הוא יכנס לקואליציה השברירית כפיל בחנות חרסינה, פיל שמצהיר שאין לו כוונה לשבור את החרסינה, אבל גם אין לו בעיה אם החרסינה תישבר.

דעותיו לא קלות לעיכול והרטוריקה שלו צדקנית ומתלהמת ומעלה את מפלס העצבים החשופים ממילא. הוא יכנס לקואליציה השברירית כפיל בחנות חרסינה, המצהיר שלא ישבור אותה אך אין לו בעיה אם תשבר

הוא טוען שהוא חוזר להילחם בשביל העמדות שלו, שחלקן בעייתיות מלכתחילה, ואם נשפוט לפי ההתנהלות שלו בעבר הוא מגיע לפזר אולטימטומים, לאיים בשיתוק הכנסת ולפעול בכוחניות.

בקואליציה הנוכחית כל אולטימטום מפיל עוד אבן מהחומה. הדרך הנכונה לעבוד היא בשקט ומאחורי הקלעים, כך גם מגיעים להישגים הטובים ביותר, וזה בדיוק האופן בו פעל גדעון סער בחוק הגבלת הכהונה, וכפי שפעלו גנץ ולפיד עם הקמת ועדת החקירה לצוללות (אותה ועדה שאבידר טען שלא תקום שבוע לפני שקמה). אולטימטומים מזעזעים את הספינה, כפי ששמנו לב עם האולטימטום של גנץ בשבוע האחרון ושל מנסור עבאס לפני כן.

מחלת הרקע

כאמור, הקואליציה הזאת קשה לעיכול ולניהול לכל מרכיביה. ההרכב של הקואליציה הוא כמעט בלתי אפשרי. יחד עם זאת, הגורמים בממשלה למדו לחיות עם מחלת הרקע, בעיקר בגלל שהם חרדים מהאלטרנטיבה.

הממשלה מתפקדת טוב והגיעה להישגים כמעט בכל התחומים. ובראש ובראשונה היא החזירה את מדינת ישראל למסלול, ואת משרדי הממשלה לתפקוד. התוספת של אבידר למשוואה כעוד גורם שצריך להתחשב בו (במידה שיפעל בכוחניות) יכולה להוות נקודת שבירה לקואליציה.

הקואליציה הזאת קשה לעיכול ולניהול לכל מרכיביה. הרכבה כמעט בלתי אפשרי. יחד עם זאת, הגורמים בממשלה למדו לחיות עם מחלת הרקע, בעיקר בגלל שהם חרדים מהאלטרנטיבה

משול הדבר למסע ארוך בו לכל צועד יש תיק מלא באבנים על הגב. המסע קשה, התיק כבד אבל הצועדים התרגלו לקושי וממשיכים לצעוד על אף הקושי, סופרים צעדים, נושכים את השפתיים ומקווים לא ליפול. עכשיו תוסיפו לכל צועד אבן כבדה נוספת לתיק. המשקל של האבן הנוספת הרבה יותר משמעותי מהמשקל של האבנים האחרות, כי פרט למשקל, האבן הנוספת מגיעה בתזמון קריטי וזו עלולה להיות האבן שתשבור את אחד הצועדים. ומספיק רק צועד אחד שישבר בשביל שהקואליציה תקרוס.

אבידר הוא פוליטיקאי חסר ניסיון מצד אחד וציני מהצד השני, דבר שמעלה את רמת הסיכון בהחלטותיו. רבים נוטים לחשוב שבגלל הרזומה העשיר שלו בבורסה ליהלומים ובמשרד החוץ ובשל הכריזמה המרשימה שלו – הוא פוליטיקאי טוב. אבל חוששני שלא כך הדבר.

לראייה, מדובר באדם שעד לא מזמן נהנה מתמיכה רחבה בקרב מצביעי הקואליציה, והפך את עצמו בתקופה קצרה לאחד האנשים המאוסים ביותר בקרב חברי הקואליציה ובקרב מצביעי הקואליציה. בקרב הציבור הישראלי הוא הפך לסמל של הסיאוב בממשלה ובזבוז כספי הציבור.

לאחר הקמת הממשלה אבידר התגלה כפוליטיקאי ציני ודרש תפקיד שר משמעותי על אף שהיה ממוקם במקום הרביעי במפלגה, שקיבלה שלושה תפקידי שרים.

בכל זאת ליברמן הציע לו לו להיות שר במשרד האוצר, אבל זה לא סיפק אותו, הוא רצה תפקיד יוקרתי יותר. זאת כאשר הוא יודע שלא תהיה לו אפשרות לעזור לחבריו מתנגדי התו הירוק מתוך הממשלה. לאצבע אחת בממשלה אין השפעה, לאצבע בכנסת של 61:59 יש השפעה מכריעה.

לאחר שלא קיבל הצעה לתפקיד של שר משמעותי איים להצביע באופן עצמאי, ובכדי לכבות את השריפה לפיד מינה אותו לשר ללא תיק בתקווה שבעתיד אבידר יקבל את התיק של אלעזר שטרן שהיה אמור לקבל את תפקיד יו"ר הסוכנות.  המינוי של שטרן טורפד בגלל ההתבטאות שלו בנושא גריסת התלונות, ואבידר נשאר חודשים רבים שר ללא תיק.

נוטים לחשוב שאבידר פוליטיקאי טוב, אך מדובר באדם שעד לא מזמן נהנה מתמיכה רחבה בקרב מצביעי הקואליציה, והפך עצמו בתקופה קצרה לאחד המאוסים בחברי הקואליציה ומצביעיה

בסופו של דבר אבידר החליט להתפטר ולחזור לכנסת כועס, טעון ועם אג'נדה מאוד בעייתית. הוא עצמו טוען שלאור המצב הוא היה מתפטר מהממשלה גם אם היה מתמנה לתפקיד שר המודיעין. הוא חוזר להילחם ומעוניין לכפות את עמדותיו על 60 חברי כנסת. מיותר לציין שאת ליברמן, האיש שהכניס אותו לכנסת, הוא נטש מזמן.

התקווה: אבידר יכול להחליט להתנהג באופן ראוי ולהבין את הרגישות בקואליציה המורכבת הזאת, הוא יכול לפעול בשקט מאחורי הקלעים ולהגיע גם להישגים. אשמח לראות אבידר בוגר ושקול שבאמת מגיע לעזור להצעיד את המדינה קדימה. זה אפשרי אם הוא יבוא בלב פתוח ובנפש חפצה. נקווה לטוב.

און עזריאל הוא יועץ לפיתוח עסקי. בעבר מנכ"ל רשת Diamonds International Grand cayman, belize, jamaica, honduras. צבר ישראלי מעורב, מצד אבא נצר למגורשי ספרד (21 דורות), מצד אמא נצר ליהדות פולין, דור 3 בישראל.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
התקווה: כנראה לא תתממש. עושה רושם שהאיש מונע בעיקר משיקולי אגו. כרת גת כריתות עם מי שהכניס אותו לכנסת ולממשלה. חושב שהוא מיוחד, אבל הסיכוי הגבוה הוא שיעלם מהמקום והזיכרון הציבורי מרגע ש... המשך קריאה

התקווה: כנראה לא תתממש.
עושה רושם שהאיש מונע בעיקר משיקולי אגו. כרת גת כריתות עם מי שהכניס אותו לכנסת ולממשלה. חושב שהוא מיוחד, אבל הסיכוי הגבוה הוא שיעלם מהמקום והזיכרון הציבורי מרגע שתתכנס הכנסת הבאה, שהוא לא יהיה חבר בה.
עד אז – אכן יהיה טרול מזיק.

עוד 1,016 מילים ו-1 תגובות
סגירה