מכתב פתוח ל-120 חברי כנסת ישראל

חבר הכנסת דודי אמסלם מוצא מהדיון בוועדה המסדרת, 29 ביוני 2021 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
דני שם טוב, דוברות הכנסת
חבר הכנסת דודי אמסלם מוצא מהדיון בוועדה המסדרת, 29 ביוני 2021

מכובדיי כולכם,

שמי עידן מאראש ואני אזרח מודאג.

מזה תקופה ארוכה שאני רואה כיצד מתנהל השיח ואיזו תרבות מתקיימת בבית המחוקקים הישראלי,  שאמור להוות מגדלור של דמוקרטיה וריבוי דעות בהתאם לפסיפס האנושי היפה והמגוון שמרכיב את החברה הישראלית ושואל את עצמי לאן הגענו?

שמי עידן מאראש ואני אזרח מודאג. מזה תקופה ארוכה אני רואה כיצד מתנהל השיח ואיזו תרבות מתקיימת בבית המחוקקים הישראלי, שאמור להוות מגדלור של דמוקרטיה וריבוי דעות

חברי כנסת מימין ומשמאל מתנהלים בדיוק ההפך מאותו תיאור של מגדלור דמוקרטי וריבוי דעות. מדברים בשפה נמוכה, משתמשים במילים ובביטויים שלעיתים קשה להאמין שנאמרים בכנסת ישראל ואף יש כאלה שמרשים לעצמם להשפיל חברי כנסת אחרים.

רק השבוע התרחש עימות אלים מאחורי המליאה, במהלכו נזרקו כינויי גנאי כמו "חצוף" ו"משוגע", ויו"ר הכנסת מיקי לוי החליט להרחיק את ח"כ שמחה רוטמן שאמר לו: "איבדת את השכל, לא תאיים עלי".

האם זאת ההתנהגות שאני מצפה ורוצה לראות מנבחרי הציבור שאותם אני כאזרח שלחתי לייצג אותי בכנסת? התשובה שלי חד-משמעית: לא!ֿ

מה שאני כן רוצה, ואפילו במידה מסוימת דורש, לראות בכנסת ישראל אלה ויכוחים אידיאולוגיים משמעותיים, דיונים מכובדים שהמשתתפים בהם יזכרו תמיד שבמדינת ישראל יש אותנו – האזרחים. אזרחים שבסופו של דבר מצפים שחברי הכנסת ידאגו להם ויפעלו לטובתם. אזרחים שמצפים למליאת כנסת, המספקת מקום חופשי ובלי תקיפה לכל דעה, גם אם קשה להכילה. פשוט כנסת ממלכתית.

האם זאת ההתנהגות שאני מצפה ורוצה לראות מנבחרי הציבור ששלחתי, כאזרח, לייצג אותי בכנסת? חד-משמעית: לא!ֿ מה שאני כן רוצה, ואפילו במידה מסוימת דורש, זה לראות בכנסת ויכוחים אידיאולוגיים ודיונים מכובדים

פעם הייתי נהנה לפתוח את ערוץ הכנסת ולצפות שעות רבות בדיונים, בויכוחים ובאווירה. היום, כשאני צופה בשידורי ערוץ הכנסת או בקטעים המשודרים במהדורות החדשות ובסרטונים ברשתות החברתיות השונות – אני חייב להודות שברוב המקרים אני בשוק. בשוק מהרמה הנמוכה שאליה אפשר לרדת בתרבות הדיון בבית המחוקקים.

איפה האחריות שלכם לאיך שאתם נראים ומתנהגים? איפה הדוגמה האישית שלכם? איפה הערכים שלכם? איפה המנהיגות שלכם? אין כלום! הכל נעלם! כנראה שכחתם שיש אנשים שרואים ומושפעים מהשיח המביש בכנסת, ואם שכחתם – אני מזכיר לכם שיש ציבור שרואה אתכם ומאמין בכם ולכם!

זה לא  קשור לימין או שמאל, ביבי או בנט או כל דבר אחר, זה קשור לזה שאיבדתם את הדרך. כבית נבחרים. כי מה שקורה בכנסת זה בדיוק ההפך ממנהיגות, דוגמה אישית, ערכיות, דרך ארץ וכבוד הדדי.

פעם נהניתי לפתוח את ערוץ הכנסת ולצפות שעות רבות בדיונים, בויכוחים ובאווירה. היום, כשאני צופה בשידורים או בקטעים במהדורות וברשתות החברתיות – אני חייב להודות שברוב המקרים אני בשוק

חברות וחברי הכנסת – לא סתם אומרים את המשפט הידוע: "דרך ארץ קדמה לתורה" – זה המצפן הבסיסי לחברה טובה ובריאה יותר.

זה הזמן שלכם לחשב מסלול מחדש.

מליאת כנסת ישראל (צילום: דוברות הכנסת - עדינה ולמן)
מליאת כנסת ישראל (צילום: דוברות הכנסת – עדינה ולמן)

פעיל חברתי, יו״ר ארגון ״נגישלי״, פעיל מרכזי במאבק הנכים בישראל, מרצה ברחבי הארץ, מגיש את הערוץ האינטרנטי ״שובר חומות״ ואוהב לפעול למען החברה הישראלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 412 מילים
סגירה