הדוב הרוסי והבעיה הפלסטינית

צילום מסך מסרטון שהוציא נשיא רוסיה פוטין עם תחילת המתקפה באוקראינה, 24 בפברואר 2022 (צילום: Russian Presidential Press Service via AP)
Russian Presidential Press Service via AP
צילום מסך מסרטון שהוציא נשיא רוסיה פוטין עם תחילת המתקפה באוקראינה, 24 בפברואר 2022

הפלישה הרוסית לאוקראינה פירושה חזרת המלחמה הקרה. אולי לא במתכונת מסך הברזל, אבל בכל זאת. יחסי שתי מעצמות העל נפלו לשפל חסר תקדים, המחייב את ארצות הברית לחשיבה מחדש. האם תעשה זאת? הצוות של הנשיא ביידן לא ערוך לזה, אבל נמתין ונראה.

הפלישה הרוסית לאוקראינה פירושה חזרת המלחמה הקרה. אולי לא במתכונת מסך הברזל, אבל בכל זאת. יחסי שתי מעצמות העל נפלו לשפל חסר תקדים, המחייב את ארצות הברית לחשיבה מחדש

אחת הסוגיות הפחות נחשבות על סדר היום היא הבעיה הפלסטינית, וההתפתחויות באוקראינה מהוות מכה נוספת לתכניתו המדינית של אבו מאזן.

מכיוון שאבו מאזן בנה את כל האסטרטגיה שלו על וועידה בינלאומית בהנהגת הקוורטט, שבה יש לארצות הברית ולרוסיה מעמד שווה – לנוכח האווירה בעולם ברור כעת – איפה וועידה בינלאומית, ואיפה קוורטט.

אם יקרה הבלתי ייאמן וארצות הברית בכל זאת תחשוף את שיניה, על הצדדים במזרח התיכון, ובכלל זה על ישראל ועל הפלסטינים יהיה לנקוט צד. ישראל עדיין מהססת, אבל רגע ההחלטה עלול להגיע מוקדם מן המצופה, וברור כי תעמוד לצד אמריקה והמערב.

אבו מאזן שלח למוסקבה את מוסטפא ברגותי, כדי להשפיע על כך שביום שאחרי המשבר רוסיה תיזום את חידוש היוזמה לוועידה בינלאומית, ככלי לשיקום היחסים עם ארצות הברית.

השיטה של שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב היא, שאחרי כל פשע מלחמה שרוסיה מחוללת בסוריה, הוא יוזם וועידה בינלאומית על הבעיה הפלסטינית, כדי לטהר שרצים.

האם מוסטפא ברגותי בונה על זה? מהקשבה לרדיו פלסטין עולה, כי כאשר כל העולם מודאג מאוקראינה – את הפלסטינים מעניינים רק ההתנחלויות "ופשעי המלחמה" של ישראל.

אם יקרה הבלתי ייאמן וארה"ב בכל זאת תחשוף את שיניה, על הצדדים במזה"ת, ובכלל זה ישראל והפלסטינים – יהיה לנקוט צד. ישראל עדיין מהססת, אבל רגע ההחלטה עלול להגיע מוקדם מן המצופה

הפלסטינים לא יתייצבו לצד ארצות הברית, זה ברור. נטיית ליבם היא דווקא לרוסיה, ואולי הם מקווים לחדש דרך האו"ם את גוש המדינות הבלתי מזדהות והדבק שידביק אותו תהיה הבעיה הפלסטינית. לא ברור אם יצליחו, אבל יש להעריך כי זה יהיה הכיוון שבו יילכו, אבל רק תשבי יתרץ קושיות ובעיות.

פנחס ענברי הוא חוקר בכיר של מזרח התיכון, עיתונאי, סופר, תסריטאי ומשורר. שימש שנים רבות חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. חיבר ספרי עיון על בבעיה הפלסטינית. הרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" - על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 316 מילים
סגירה