הפלישה הרוסית לאוקראינה - הזדמנות או סכנה למזרח התיכון?

אורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות האירופית (במרכז) עוזבת את הפסגה האירופית על אוקראינה בבריסל, 25 בפברואר 2022, שבה מנהיגי האיחוד האירופי הציגו חזית אחידה לגבי חבילת הסנקציות הכלכליות ופיננסיות על רוסיה (צילום: AP Photo/Francois Mori)
AP Photo/Francois Mori
אורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות האירופית (במרכז) עוזבת את הפסגה האירופית על אוקראינה בבריסל, 25 בפברואר 2022, שבה מנהיגי האיחוד האירופי הציגו חזית אחידה לגבי חבילת הסנקציות הכלכליות ופיננסיות על רוסיה

האם המלחמה של רוסיה באוקראינה יכולה להשפיע על המזרח התיכון? העולם הערבי ממהר להגיב לאירועים. בעוד שחלק ממדינות האזור רואות במשבר סכנה לכלכלתן, אחרות דווקא רואות בו הזדמנות. האם המשבר גם ישפיע על הסכם הגרעין עם איראן? ומה עם "החזית הרוסית" של ישראל בסוריה?

מדינות ערב מיהרו להגיב למשבר באירופה, בעיקר בשל ההתייקרות במוצרים ועליית מחירי הנפט, המשפיעים על המדינות העניות. במרוקו הכריזה הממשלה כי תילחם לייצב את מחירי החיטה. מרוקו מייבאת את רוב החיטה מרוסיה ואוקראינה.

בסוריה הזהירה הממשלה מפני התייקרות של מוצרי היסוד והנפט בעיקר בחודשיים הקרובים. סוריה רגישה במיוחד לסנקציות שמטילה ארה"ב על רוסיה, בה היא תלויה צבאית וכלכלית.

הפסקת ייבוא המזון למזרח התיכון מאוקראינה בגלל המלחמה, ומרוסיה בעקבות הסנקציות, יפגע לא רק במרוקו, אלא גם בשאר מדינות ערב העניות התלויות באספקה זו. בראשן מצרים, לבנון, תימן, לוב, תוניסיה ואלג'יריה. מדינות אלה תלויות באספקת החיטה בראש ובראשונה לייצור הלחם, המוצר הבסיסי ביותר.

הפסקת ייבוא המזון למזה"ת מאוקראינה בגלל המלחמה, ומרוסיה בעקבות הסנקציות, יפגע לא רק במרוקו, אלא גם בשאר מדינות ערב העניות התלויות באספקה זו. בראשן מצרים, לבנון, תימן, לוב, תוניסיה ואלג'יריה

גז ונפט ערבי במקום הרוסי

רוסיה מספקת לאירופה כ־40% מהגז שלה. היא גם יצרנית הנפט השלישית בעולם. המלחמה של רוסיה והסנקציות הכבדות שעומדת להטיל עליה ארה"ב, עומדות ליצור חלל משמעותי באספקת האנרגיה לאירופה. וואקום זה יביא את אירופה לחפש שווקים חדשים. האם זוהי דווקא הזדמנות פז למדינות המזרח התיכון?

התקשורת הסעודית עוקבת אחרי ההתפתחויות באירופה, המביאות לעליית מחיר חבית נפט לשיא של שבע שנים (103 דולר). חברת הנפט הסעודית ארמקו הכריזה השבוע כי תסייע ליציבות הכלכלה העולמית. משמעות ההצהרה היא שבכוונתה לספק נפט למדינות שיסבלו ממחסור במקורות אנרגיה, כתוצאה מהפסקת האספקה הסדירה של גז ונפט מרוסיה.

תרומה זו ליציבות הכלכלה העולמית תהיה הזדמנות לסעודיה להתקרב משמעותית לארה"ב. המחסור הצפוי בגז ונפט באירופה יוצר הזדמנות כלכלית לעוד מדינות עשירות בחומרי גלם במזרח התיכון. נסיכות קטר הציעה השבוע להזרים נפט לגרמניה ואלג'יריה הציעה לספק גז לאיחוד האירופאי.

יזרז את ההסכם עם איראן?

המחסור במקורות אנרגיה עלול ליצור גם אפקט דומינו שלילי באזור. הצורך הדחוף בנפט וגז יכול בהחלט להניע את ארה"ב ואירופה לזרז את הסכם הגרעין עם איראן, אולי אפילו תוך הסכמה לוויתורים משמעותיים ובתנאים לא נוחים, אך ורק כדי להסיר את הסנקציות מאיראן, ושזו האחרונה תוכל לספק גז ונפט זולים בשעת זו של מצוקה עולמית.

המלחמה של רוסיה והסנקציות הכבדות שעומדת להטיל עליה ארה"ב, עומדות ליצור חלל משמעותי באספקת האנרגיה לאירופה. וואקום זה יביא את אירופה לחפש שווקים חדשים. האם זוהי הזדמנות למדינות המזה"ת?

אלא שהסכם הגרעין עם איראן שיאפשר לה למכור נפט, יפתח תחרות חדשה עם שוקי הנפט של עיראק וסעודיה. שר הנפט העיראקי כבר רמז לאחרונה בראיון כי אפשרות זו מדאיגה ביותר.

המשק העיראקי תלוי לחלוטין בנפט ולמעשה אין לעיראק תכנית כלכלית אלטרנטיבית לטווח הארוך כמו שיש לסעודיה ולנסיכויות המפרץ. תחרות עם איראן שהיא מעצמת נפט עלולה למוטט את הכלכלה העיראקית הרעועה גם כך.

כמעט אף מדינה במזרח התיכון לא העזה להעביר ביקורת על רוסיה. רוב המדינות באזור קראו לאזרחיהם לעזוב את אוקראינה. יש לזכור כי גם מדינות בעלות יחסים טובים עם ארה"ב, כגון סעודיה, מצרים והאמירויות – מנהלות עסקאות בהיקפים גדולים גם עם רוסיה בתחומי המזון וגם הנשק.

יוצאת דופן הייתה לוב שגינתה בחריפות את הפלישה הרוסית. לוב סבלה מהתערבות רוסית במלחמת האזרחים בשנים האחרונות. כעת המתח באירופה עלול לחבל במאמצי הפיוס שהושג בלוב לפני כשנה במאמצים רבים.

איראן נזהרה במיוחד שלא להעביר ביקורת על רוסיה שהיא בעלת ברית חשובה במאבק נגד ההשפעה האמריקאית במזרח התיכון. שיתוף הפעולה המשמעותי ביותר בין איראן לרוסיה בשנים האחרונות היה בסוריה, שם שתיהן חולקות כעת בפועל את השליטה במדינה. מציאות זו מביאה את ההשפעה הרוסית לגבול ישראל ברמת הגולן.

רוסיה: הגולן של סוריה

אמנם כבר בינואר ערכו חילות האוויר של רוסיה וסוריה תמרון משותף מאיים וקרוב לרמת הגולן. לפני כמה ימים, בשיאו של המשבר באוקראינה ביקר שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו דווקא בסוריה, אולי כדי להעביר מסר למערב, לפיו המשבר באירופה לא מוריד מחשיבותו של המאחז הרוסי במזרח התיכון.

איראן נזהרה לא לבקר את רוסיה, בעלת ברית חשובה במאבקה נגד ההשפעה האמריקאית במזה"ת. השת"פ המשמעותי בין איראן לרוסיה לאחרונה היה בסוריה, שם שתיהן חולקות את השליטה במדינה

רוסיה בחרה בעיתוי הנוכחי, אחרי שישראל הביעה תמיכה באוקראינה, להכריז באו"ם כי "הגולן הכבוש הוא חלק בלתי נפרד מסוריה". בבוקר הפלישה שוב הפציצה ישראל מטרות איראניות בדמשק.

התקשורת הסורית כמובן שמחה לצטט את ההתבטאות הרוסית נגד ישראל. פרשני "אל-מיאדין" התומכים במשטר אסד הביעו תקווה כי המלחמה של רוסיה תפגע ביחסיה עם טורקיה שהייתה מקורבת לאוקראינה, וביחסיה עם ישראל, שתי מדינות שכבשו שטחים מסוריה (טורקיה בצפון-אדליב וישראל בדרום-הגולן).

אך האופוריה הסורית מתמיכת הדוב הרוסי אינה משפרת את האווירה הקשה והמועקה בדמשק ממה שצפוי למשטר הסורי בתחום הכלכלי. כיצד ישפיעו הסנקציות החמורות והלחץ הכלכלי על רוסיה?

רוסיה בחרה בעיתוי הנוכחי, אחרי שישראל הביעה תמיכה באוקראינה, להכריז באו"ם כי "הגולן הכבוש הוא חלק בלתי נפרד מסוריה". בבוקר הפלישה שוב הפציצה ישראל מטרות איראניות בדמשק

האם פרשני אל-מיאדין צודקים שרוסיה תחריף כעת את צעדיה לטובת המשטר הסורי? נראה יותר סביר שהמלחמה באירופה והעיצומים הכלכליים יביאו דווקא לצמצום המעורבות הרוסית היקרה בסוריה. מאידך, הסרת הסנקציות על איראן במקביל תביא להעמקת המעורבות של "משמרות המהפכה" בסוריה. ימים יגידו מהו התסריט שיתקיים בשטח.

تغطية #العربية لحظة بلحظة للعملية العسكرية الروسية في #أوكرانيا

تغطية #العربية لحظة بلحظة للعملية العسكرية الروسية في #أوكرانيا

Posted by ‎قناة العربية Al Arabiya‎ on Friday, February 25, 2022

 

התייקרות המזון – סכנה

שאלה חשובה נוספת, היא באיזו מידה תצליח ארה"ב לכפות על מדינות המזרח התיכון את הסנקציות על רוסיה. כאמור, רוסיה מספקת למדינות האזור מזון ובעיקר חיטה.

מארבע היבואניות הראשיות של מזון מרוסיה – מצרים, טורקיה, סעודיה ואיראן – שלוש הן בעלות ברית של ארה"ב. על כן, הסנקציות האמריקאיות לא יזיקו רק לרוסיה, אלא עלולות להביא לעליית מחירים משמעותית של המזון במזרח התיכון ובראשן החיטה, כפי שהורגש כבר השבוע במרוקו.

נזכיר כי התייקרות מוצרי היסוד הייתה אחת הסיבות לזעזועים העמוקים במזרח התיכון ב-2011, שזכו לשם "האביב הערבי" והביאו לנפילת משטרים ומלחמות אזרחים.

הסנקציות עלולות להביא לעליית מחירי מזון משמעותית במזה"ת. התייקרות מוצרי היסוד הייתה אחת הסיבות לזעזועים העמוקים במזה"ת ב-2011, "האביב הערבי", שהביאו לנפילת משטרים ומלחמות אזרחים

כל העיניים נשואות כעת למזרח אירופה. אך יש להניח כי למלחמה באוקראינה יהיו השלכות מרחיקות לכת על המזרח התיכון, ושאת חלקן כבר נחוש בטווח הקצר.

ד"ר ירון פרידמן הוא בוגר אוניברסיטת סורבון בפריז, חוקר מרצה ומורה לערבית בחוג ללימודי המזרח התיכון והאיסלאם באוניברסיטת חיפה. היה פרשן לענייני ערבים בויינט, ספריו "העלווים – היסטוריה, דת וזהות" (2010) ו"השיעים בארץ ישראל" (2019) יצאו לאור באנגלית בהוצאת בריל-ליידן. מנהל את הניוזלטר "השבוע במזרח התיכון", שאליו אפשר להצטרף כאן: https://did.li/CWtlC. לפודקאסט של ירון "השבוע במזרח התיכון": https://did.li/mAz5q

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 941 מילים
סגירה