אהוד ברק נואם בכנס המועצה לשלום וביטחון, ב-13 באוגוסט 2019 (צילום: פלאש90)
פלאש90

חילוקי דעות במחנה הדמוקרטי סביב התוכנית המדינית של ברק

התוכנית המדינית שהציג אהוד ברק בשבוע שעבר, הכוללת סיפוח גושי התנחלויות, מעוררת מחלוקת בקרב שותפיו במחנה הדמוקרטי ● "דברי ברק לא משקפים את עמדת מרצ, רחוק ממנה״ אומר בכיר במרצ ● מנגד, מדגיש מוסי רז, בראיון לזמן ישראל: "אם ברק מבין שהכיבוש הוא הבעיה המרכזית של ישראל, הוא כבר קרוב אליי יותר מ-110 חברי כנסת"

במחנה הדמוקרטי עוסקים בימים האחרונים בתוכנית המדינית שהציג אהוד ברק בכנס המועצה לשלום וביטחון ביום שלישי האחרון. בלב התוכנית עומדת הצבת גבול באופן חד צדדי ובגיבוי בינלאומי, שבתוכו יישארו 83% מהמתנחלים, ומעבר לו תוקם בעתיד המדינה הפלסטינית.

לתוך ישראל יסופחו, על פי תוכנית ברק, גושי ההתנחלויות, כולל מעלה אדומים ו"גוש אריאל קדומים", וכן יישובים סמוכי גדר. עד להגעה להסכם מציע ברק לשמור על האחריות הביטחונית הישראלית בכל השטח.

התגובות במחנה הדמוקרטי לנאום ברק סותרות. גורם בקמפיין אמר לזמן ישראל כי לא מדובר בתוכנית רשמית של הרשימה, וכי תוכנית כזאת מתגבשת בימים אלה. אלא שגורם אחר השיב כי אף שהדברים לא יצאו כתוכנית הרשמית, "זה לחלוטין הקו המדיני שלנו".

ההסתייגויות העיקריות יוצאות מבכירים במרצ, הסבורים שתוכנית ברק מתאימה יותר למפלגה כמו כחול-לבן, ולכן היא פוגעת בבידול המחנה הדמוקרטי ו"משחקת לידי נתניהו", משום שהיא נותנת לגיטימציה לסיפוח חד-צדדי.

"המחנה הדמוקרטי הוא גוש טכני", מבהיר בכיר במרצ, ו"דברי ברק בשום פנים ואופן זה לא משקפים את עמדת מרצ. זה רק יותר קרוב אליה מאשר העמדות של נתניהו ושל הימין"

"המחנה הדמוקרטי הוא גוש טכני", מבהיר בכיר במרצ, ו"דברי ברק בשום פנים ואופן לא משקפים את עמדת מרצ, רחוק ממנה. זה יותר קרוב אליה מאשר העמדות של נתניהו ושל הימין, יש שם אלמנטים חשובים כמו ההכרה שצריך לסגת מרוב השטחים, אבל הדגשים שונים.

"הנושא הדמוגרפי הוא נושא חשוב, אבל הנושא החשוב למרצ הוא סיום הכיבוש. הוא פוגע לא רק את בפלסטינים, אלא פוגע אנושות בדמוקרטיה הישראלית, ואנחנו רואים את התוצאות.

"המצע של מרצ הוא אימוץ של יוזמת ז'נבה. שתי מדינות על בסיס גבולות 67, עם שתי בירות בירושלים, ישראלית ופלסטינית, והסדרים במקומות הקדושים. זה אומר חילופי שטחים אחד לאחד, בטח לא החלוקה לגושים שעליה ברק דיבר. שום אלמנטים של סיפוח חד-צדדי, בשום אופן. אנחנו מתנגדים לזה נחרצות".

חבר הכנסת לשעבר מוסי רז, מקום 12 ברשימת המחנה הדמוקרטי, רואה בנאום ברק מהלך חיובי בעיקרו.

מוסי רז (צילום: גילי יערי/פלאש90)
מוסי רז (צילום: גילי יערי/פלאש90)

"אני חושב שנעדר מהבחירות הנושא החשוב ביותר שעל סדר היום, הכיבוש, ומפלגה שתאמץ אותו תוכל להתחזק. אפשר לחיות עם חילוקי דעות, העיקר להבין שזאת הבעיה המרכזית של ישראל. אם ברק מבין שהכיבוש הוא הבעיה המרכזית של ישראל, הוא כבר קרוב אליי יותר מ-110 חברי כנסת".

אם לדבר פוליטית, אלקטורלית, זה לא בדיוק מה שמוציא היום אנשים לקלפיות. אם כבר אז לכיוון ההפוך.
"א', אני לא בטוח שאתה צודק וב', זה לא מעניין אותי. אני ראיתי בחיים שלי שאסטרטגים חושבים שהם יודעים איך להביא קולות. אם אתה מדבר על מה שצודק, אתה מקבל קולות".

מרצ עד היום לא התחמקה מנושא הכיבוש ותמיד דיברה בצורה ברורה. זה לא ממש תרם לה מנדטים.
"כשהיא דיברה יותר היא קיבלה יותר קולות, וכשהיא דיברה פחות היא קיבלה קצת פחות קולות. ב-1999 וב-1992 הנושא המרכזי שלנו היה סיום הכיבוש, שלום, וקיבלנו 10 ו-12 מנדטים.

"ב-2003 הקמפיין היה על חינוך והתרסקנו מעשרה לשישה. ב-2009 היה קמפיין יותר מעורב, בעיקר חברתי, קצת חינוך, קיבלנו שלושה, וב-2013, כשהלכנו על 'מרצ השמאל של ישראל', בדגש על סיום הכיבוש, קיבלנו שישה.

"מכיוון שלא אני, לא אתה ולא אף אסטרטג לא יודעים מה הנושא שיביא הכי הרבה קולות, אז צריך לדבר על הנושא שמבחינה מוסרית הכי נכון לדבר עליו.

"הקיום של מרצ לא נמדד רק במנדטים. לכן אני שמח שאהוד ברק מדבר, גם אם הוא חושב אחרת ממני. על חילוקי הדעות אפשר להתגבר.

"מכיוון שלא אני, לא אתה ולא אף אסטרטג לא יודעים מה הנושא שיביא הכי הרבה קולות, אז צריך לדבר על הנושא שמבחינה מוסרית הכי נכון לדבר עליו"

"מי שרוצה להחליף את נתניהו רק כדי להחליף את נתניהו כשאין מאחורי זה ערכים, יקבל אותו דבר. דמוי נתניהו עם שם אחר".

אתה לא רואה הבדל בין גנץ לנתניהו במחויבות לדמוקרטיה?
"אני חושב שלגנץ מחויבות יותר גדולה מאשר לנתניהו, חד וחלק. אני רק אומר שאם נתניהו יוחלף רק כתוצאה מזה שצריך להחליף את נתניהו, אז לא ייצאו מזה שום ערכים שמגנים על הדמוקרטיה.

"הוא צריך להיות מוחלף מתוך זה שהוא פוגע בדמוקרטיה ומתוך זה שהכיבוש פוגע במדינת ישראל. מפלגה שיש בה אנשים שתומכים בחוק הלאום היא לא מפלגה שיכולה להגן על הדמוקרטיה".

אין שום רגע שאומרים אנחנו מוכנים להתפשר על האידאולוגיה כדי להשיג מטרה?
"אני חושב שכחול לבן עושים שני דברים: הם גם מתפשרים על האידאולוגיה וגם מתפשרים על המטרה. אני מוכן להתפשר. אם אתה יכול להראות לי בדרך שתשכנע אותי, שאם אני אשתוק אז ביבי יעוף, אז בסדר, רק שאני חושב הפוך".

אתה חושב שאם כחול לבן היו אומרים שסיום הכיבוש הוא המטרה החשובה ביותר היה להם סיכוי לנצח?
"ברור. הם לא צריכים להגיד את זה במילים האלה, אבל כן. בשביל מה לקחו שלושה גנרלים, כדי להיאבק בשחיתות? היו לוקחים שלושה מבקרי מדינה לשעבר, עורכי דין, את אלדד יניב, את תנועת אומ"ץ, את הג'ינג'י מאיכות השלטון (עו"ד אליעד שרגא, נ"י). לקחו שלושה גנרלים כי הם מבינים שהנושא המדיני-ביטחוני מעסיק את מדינת ישראל ולא השחיתות. אנשים לא מתעניינים בשחיתות, והם לא חושבים שהדמוקרטיה בסכנה. זו הסיבה שהם רוצים גנרלים".

"בשביל מה לקחו שלושה גנרלים, כדי להיאבק בשחיתות? היו לוקחים שלושה מבקרי מדינה לשעבר, עורכי דין, את אלדד יניב, את תנועת אומ"ץ, את הג'ינג'י מאיכות השלטון"

ומה אתה עונה למי שאומר שאם עוד פעם ננסה להגיע להסדרים שוב יהיו אוטובוסים מתפוצצים?
"בינתיים אני רואה כל כך הרבה פעמים שהלכנו למלחמה ונכשלנו. אמר את זה מאוד יפה אהוד ברק בנאום המושמץ. הוא אמר, האינתיפאדה הראשונה קרתה בגלל מה שלא עשינו, ולא בגלל מה שעשינו. ואני אומר שגם האינתיפאדה השנייה קרתה בגלל מה שלא עשינו. היא קרתה בהיעדר תהליך מדיני".

ברק היה בקמפ דיוויד רגע לפני, ואחר כך בשארם א-שייך.
"ברק היה בקמפ דיוויד, וכל עוד הוא היה שם הכל היה בסדר. אבל הוא בא לפה ואמר אין תהליך מדיני מדיני יותר, 'אין פרטנר בעראפת לעת הזאת'.

"אני שמח שבראיון שלו לרשת ב' השבוע הוא הדגיש שהוא אמר 'בעראפת' ו'לעת הזאת'. עראפת כבר לא קיים והעת הזאת חלפה".

עוד 891 מילים
סגירה