האיש שרוצה להוריד את המערב על ברכיו

קו ישיר עובר בין הניסיון של פוטין לחבל בדמוקרטיה האמריקאית ב-2016 לבין ניסיונו כעת למוטט את הדמוקרטיה האוקראינית ● ב-2016 הוא נחל הצלחה גדולה ● ב-2022, הכול תלוי בהתנגדות של העולם החופשי - והבחירה של המנהיגים לעצור את רוסיה ● פרשנות

פוסטר של ולדימיר פוטין בסנט פיטרסברג, רוסיה (צילום: AP Photo/Dmitry Lovetsky)
AP Photo/Dmitry Lovetsky
פוסטר של ולדימיר פוטין בסנט פיטרסברג, רוסיה

שידורי הטלוויזיה אינסופיים, על המסך טנקים, טילים בליסטיים, גשרים הרוסים ובניינים מתמוטטים. המלחמה הגלויה מכוערת, קרה ומתסכלת. בכל העולם יושבים צופים מול המסכים ומבכים את הפלישה הרוסית למדינה השכנה אוקראינה.

רוסיה בהובלת ולדימיר פוטין מעוניינת לחסל את הדמוקרטיה באוקראינה, להשיב אותה להיות בת חסות רוסית.

לפני שש שנים, במהלך מערכת בחירות 2016 לנשיאות ארצות הברית, ראה כל העולם ניסיון התערבות וחבלה של אותו פוטין בדמוקרטיה האמריקאית. אף אחד לא נהרג בלחימה ההיא, והעולם התקשה לראות ולזהות את המלחמה הנסתרת, המניפולטיבית והאפקטיבית שניהל אז נשיא רוסיה נגד ארה"ב.

גם אז, כמו היום, פוטין ניסה לחסל את הדמוקרטיה האמריקאית, לזרוע חוסר אמון בשיטה, לערער את ההסתמכות האמריקאית על חוקתם ועל השיטה.

גם אז, כמו היום, פוטין ניסה לחסל את הדמוקרטיה האמריקאית, לזרוע חוסר אמון בשיטה, לערער את ההסתמכות האמריקאית על חוקתם ועל השיטה

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: Alexei Nikolsky, Kremlin Pool Photo via AP)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: Alexei Nikolsky, Kremlin Pool Photo via AP)

ונזכיר, מתוך הדוח של התובע המיוחד רוברט מולר, מה פוטין עשה כדי למוטט לאמריקאים את ההליך הדמוקרטי:

החל מיוני 2016, "הסוכנות לחקר האינטרנט" (ה-IRA, גוף רוסי) ארגנה עצרות תמיכה במועמדותו של דונלד טראמפ, קידמה את הקמפיין שלו וארגנה התנגדות לקמפיין של הילארי קלינטון.

החל מיוני 2016, "הסוכנות לחקר האינטרנט" (ה-IRA, גוף רוסי) ארגנה עצרות תמיכה במועמדותו של דונלד טראמפ, קידמה את הקמפיין שלו וארגנה התנגדות לקמפיין של הילארי קלינטון

לפי דוח מולר, ה-IRA מימנו מעל ל-3,500 פרסומי פייסבוק, פתחו קבוצות בפייסבוק לשמרנים, לאפרו-אמריקאים הדוחפים לצדק חברתי, לקהילות הלהט"ב וקבוצות דתיות. בכירי הקמפיין של טראמפ דחפו או הדהדו מסרים מפעילות ה-IRA, אם כי הדוח לא מצא קשר ישיר בין טראמפ אישית לפעולות הרוסים.

בנוסף, סוכנות המודיעין הרוסית, ה-GRU, פרצה לחשבונות המיילים של בכירי הקמפיין של קלינטון ולאתרים של המפלגה הדמוקרטית ופרסמה אינסוף מסמכים פנימיים, וסייעה בכך לטראמפ להסיט את סדר היום הפוליטי לכיוון ההתכתבויות הפרטיות של מנהלי הקמפיין הדמוקרטי.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפגישה במהלך פסגת ה-G20 באוסאקה, יפן, 28 ביוני 2019 (צילום: AP Photo/Susan Walsh)
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפגישה במהלך פסגת ה-G20 באוסאקה, יפן, 28 ביוני 2019 (צילום: AP Photo/Susan Walsh)

אם ב-2016 ניסה פוטין לערער את השיטה האמריקאית, מלחמת 2022 באוקראינה מיועדת לנתק את השכנה ממדינות המערב. פוטין לא שואף לשלוט ישירות במדינה אלא רק להוריד מהשלטון את הנשיא והממשלה שנבחרו באופן דמוקרטי.

מלחמת הפייק ניוז והחדירה לרשתות חברתיות של 2016 נועדה לפגוע במרקם העדין של הדמוקרטיה הגדולה והחשובה בעולם. מלחמת הטילים והטנקים של 2022 נועדה לפגוע במרקם העדין של הדמוקרטיה האירופאית הצעירה.

מלחמת הפייק ניוז של 2016 נועדה לפגוע במרקם העדין של הדמוקרטיה הגדולה והחשובה בעולם. מלחמת הטילים והטנקים של 2022 נועדה לפגוע במרקם העדין של הדמוקרטיה האירופאית הצעירה

זה היה פוטין אז, וזהו פוטין כיום. האיש שרוצה להוריד את המערב על ברכיו.

ב-2016 הוא נחל הצלחה גדולה. הוא הצליח לערבב, להסית, לבלבל, ליזום הפגנות תמיכה בעד טראמפ, להביא לערעור האמון של אזרחי ארה"ב בשיטה. ב-2022, מוקדם להעריך כיצד תיגמר ההתקפה הרוסית על אוקראינה.

העולם החופשי חייב להתעורר ולהתבונן למציאות הרוסית בעיניים. כל מי שערכים ליברליים יקרים לו, צריך לעמוד לצידה של אוקראינה ולהפנים: לא מדובר במערכה צבאית בין שתי מדינות שכנות, אלא בפעולה שהיא המשך ישיר לשאיפתו של פוטין לחסל את הדמוקרטיה.

מערך רדאר אוקראיני שנפגע ליד מריאופול, 24 בפברואר 2022 (צילום: AP Photo/Sergei Grits)
מערך רדאר אוקראיני שנפגע ליד מריאופול, 24 בפברואר 2022 (צילום: AP Photo/Sergei Grits)

פוטין שיקר כאשר אמר שלא התערב בבחירות בארה"ב ב-2016 (וטראמפ ממשיך לטעון שהוא מאמין לו). והוא שיקר לפני כמה שבועות כשהצהיר שאין לו עניין בפלישה צבאית לאוקראינה. אם מדינות המערב לא יתנו כתף לעמידה האוקראינית בפרץ, פוטין יתחזק ויפיץ את תרבות השקר לעולם כולו.

מי נגד מי

המלחמה הנוכחית עשויה לבלבל חלק מהציבור. גם בישראל, יש מי שמעריצים כוח, נמשכים לשררה ומתלהבים מהמנהיג החזק לכאורה שמקרין עוצמה צבאית. הקולות הללו נשמעים גם בארה"ב, וברחבי העולם כולו.

גם בישראל, יש מי שמעריצים כוח, נמשכים לשררה ומתלהבים מהמנהיג החזק לכאורה שמקרין עוצמה צבאית. הקולות הללו נשמעים גם בארה"ב, וברחבי העולם כולו

אבל מספיק להתבונן ברשימת המעריצים של פוטין, כדי להבין איפה נמצא הצד הנכון לעמוד בו. מנהיג הימין השמרני האיטלקי מתאו סלביני הוא מעריץ מוכר.

סלביני, לשעבר שר הפנים של איטליה, בנה לעצמו שם של מי שחוסם את כניסתם של מהגרים לאיטליה דרך הים (ועוד מופיע עם תמונת פוטין על חולצתו). מאז הפלישה לאוקראינה, סלביני גינה בשפה רפה את המהלך מבלי לציין את פוטין או את רוסיה בשמם.

בצרפת מתקרבים למערכת הבחירות הכללית בעוד מספר שבועות. מנהיגת הימין הלאומני מארין לה פן אומנם גינתה את הפלישה לאוקראינה, אך בשנים קודמות היא טענה שהפלישה לחבל קרים לא הייתה בלתי חוקית, וב-2017, לפני מערכת הבחירות הקודמת, היא רצה למוסקבה להצטלם עם פוטין במסגרת הקמפיין שלה.

בארה"ב, טראמפ כינה את פוטין רק לפני כמה ימים "גאון" ו"מנהיג פיקח ביותר". טראמפ אמנם לא תמך בפלישה לאוקראינה אבל הצהיר כי מהלכיו של פוטין במחוזות העצמאיים מבריקים.

נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו רץ לבקר את פוטין ביממה שלפני הפלישה לאוקראינה, מעריץ תמידי של כוח, עוצמה והעדר גבולות. אגב, גם בברזיל מתקיימות השנה בחירות לנשיאות ובולסונארו לא נמצא במקום הכי טוב בסקרים.

ויש כמובן את ישראל. פה התנהל קמפיין פוליטי שלם בו פוטין מככב על שלט חוצות בולט, מושא להערצה והערכה, בדרכו של בנימין נתניהו לראשות הממשלה בבחירות לכנסת בספטמבר 2019.

ויש כמובן את ישראל. פה התנהל קמפיין פוליטי שלם בו פוטין מככב על שלט חוצות בולט, מושא להערצה והערכה, בדרכו של בנימין נתניהו לראשות הממשלה בבחירות לכנסת בספטמבר 2019

מודעת בחירות על מטה הליכוד בתל אביב, ספטמבר 2019 (צילום: מרים אלסטר/פלאשש90)
מודעת בחירות על מטה הליכוד בתל אביב, ספטמבר 2019 (צילום: מרים אלסטר/פלאשש90)

אך מאז זרמו מים רבים תחת הגשר, נתניהו אינו בהנהגה יותר, והממשלה הנוכחית מתייחסת לפוטין בחשש, כבוד ויראה – ולא מעזה לקום ולעמוד בצדו של העולם השוחר חירות וכבוד האדם.

עוד 786 מילים
סגירה