פניה הקשות והרכות של אוקראינה

וולודימיר זלנסקי, נשיא אוקראינה, סירב להצעת האמריקאים להמלט לארה"ב, הצטלם במרכז קייב במצלמת הסלולרי שלו והצהיר "הקרב הוא כאן". 26 בפברואר 2022 (צילום: Ukrainian Presidential Press Office via AP)
Ukrainian Presidential Press Office via AP
וולודימיר זלנסקי, נשיא אוקראינה, סירב להצעת האמריקאים להמלט לארה"ב, הצטלם במרכז קייב במצלמת הסלולרי שלו והצהיר "הקרב הוא כאן". 26 בפברואר 2022

"If there's one thing I know, it's never to mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians".

The Italian Job

אוקראינה מדהימה את כולם חוץ מאשר את עצמה.

וולודימיר זלנסקי, נשיא אוקראינה, אמר שאם החיילים של פוטין יפלשו הם יראו את הפנים של האוקראינים, לא את הגב שלהם.

אני רוצה להראות לכם את הפנים הללו. פנים של גברים ונשים שעמדו אל מול המוות, והמוות סובב את גבו.

וולודימיר זלנסקי, נשיא אוקראינה, אמר שאם החיילים של פוטין יפלשו הם יראו את הפנים של האוקראינים, לא את הגב שלהם. אני רוצה להראות לכם את הפנים הללו

זוהי דגימה זעומה מתוך מבחר רחב הרבה יותר של סיפורי גבורה, אנושיות והקרבה של בני ובנות אוקראינה שלא בחרו להיות גיבורים, אבל ירשמו בדפי ההיסטוריה ככאלו.

1. פרידה מאבא

58 שניות מרסקות לב של אבא נפרד מבתו ומאשתו על מדרגות האוטובוס בגורלובקה לפני שהן יוצאת לחפש מסתור, והוא יוצא לקרב.

2. זרעים של חמניות

"מה אתם לכל הרוחות חושבים שאתם עושים כאן על האדמה שלנו עם הנשק הזה?"
"השיחה לא מובילה לשום מקום גבירתי"
"אתם פולשים, אתם פשיסטים. קחו זרעים ושימו בכיסים, ככה לפחות יצמחו חמניות (הפרח הלאומי של אוקראינה) כשכולכם תשכבו כאן".

חיילת אוקראינית עונדת פרח חמנייה, והאשה האוקראינית שולחת את החייל הרוסי לשים זרעי חמנייה בכיסים כדי שיצמחו חמניות מקברו, צילומי מסך מן הרשתות
חיילת אוקראינית עונדת פרח חמנייה, והאשה האוקראינית שולחת את החייל הרוסי לשים זרעי חמנייה בכיסים כדי שיצמחו חמניות מקברו, צילומי מסך מן הרשתות

3."לכי תזדייני, ספינת קרב רוסית"

ביום הראשון למלחמה, באי הנחש אשר בים השחור, הגנו 13 חיילים אוקראיניים על הבסיס הקטן שלהם אל מול ספינת טילים ומטוסי קרב של מעצמת-על גלובלית.

בהקלטה בלינק (כתוביות באנגלית) מורים הרוסים לחיילי הכוח הקטן להיכנע אחרת יופצצו, ובתגובה שומעים את המילים שהפכו מאז למטבע לשון "אידי נאחוי, לכי תזדייני, ספינת קרב רוסית". דקות לאחר מכן נהרגו כולם בהפצצה כבדה מהים והאוויר.

מפקד הכוח האוקראייני באי שניות לפני מותו, צילום מסך מהסרטון שצילם
מפקד הכוח האוקראייני באי שניות לפני מותו, צילום מסך מהסרטון שצילם

4. גיבורה לאומית

מי שזכה להכיר את אירנה טסוילה סיפר על אמא נפלאה ל-5 ילדים, על שמחת חיים, הומור ורגישות, ועל גן הוורדים שכל כך אהבה.

אירנה נפלה בקרב כשעצרה עם חבריה טור שריון רוסי צפונית לקייב, כמתנדבת ביחידת התגובה המהירה של המשמר הלאומי האוקראיני.

17% מכוח ההגנה האוקראיני הן נשים, בכל תפקידי הלחימה.

אירנה נפלה בקרב כשעצרה עם חבריה טור שריון רוסי צפונית לקייב, כמתנדבת ביחידת התגובה המהירה של המשמר הלאומי האוקראיני. 17% מכוח ההגנה האוקראיני הן נשים, בכל תפקידי הלחימה

גם בן זוגה של אירינה, דימיטרו, נהרג בקרב על אוקראינה.

5. פוצץ את עצמו עם הגשר

ויטאלי שאקון, מהנדס, איש חיל הים האוקראיני, הבין שלא ניתן יהיה לפוצץ בשלט רחוק את חומר הנפץ שיהרוס את גשר חנשבסקי, צפונית לקרים, לפני שטור הטנקים הרוסי יחצה אותו.

ויטאלי הודיע בקשר שיבצע את זה ידנית, נפרד מחבריו, ופוצץ את עצמו עם הגשר.

6. רוח הרפאים של קייב

ביום הראשון ללחימה החלה להתפשט בקייב שמועה כי טייס קרב אוקראיני אלמוני במיג 29 ישן הצליח להפיל תוך פרק זמן קצר שני מטוסי Su-35, שני מטוסי Su-25, מטוס Su-27 ומטוס МіG-29, הישג בלתי נתפס לאור העדיפות הברורה של לחיל האויר הרוסי.

"רוח הרפאים של קייב", בין אם היא קיימת ובין אם לאו, נתנה השראה ואמונה לאוקראינה כולה.

ביום הראשון ללחימה התפשטה בקייב שמועה כי טייס קרב אוקראיני אלמוני במיג 29 ישן הצליח להפיל ששה מטוסי קרב רוסיים. "רוח הרפאים של קייב", בין אם היא קיימת ובין אם לאו, נתנה השראה ואמונה לאוקראינה כולה

7. מונולוג של חייל אוקראיני

"הכל טוב חבר'ה? מחבבים את המזל"טים הקטנים שלנו? מה אתם חושבים שטס עכשיו מעל הראשים שלכם? ומה אלו לדעתכם הרשרושים השקטים בשיחים מסביבכם? מהי עמדכם המלומדת בנושאים הללו חברים? מה לכל הרוחות זה יכול להיות?

"אז למה שלא תיכנעו כל עוד יש לכם הזדמנות? הרבה מאוד מהחברים שלכם כבר עשו את זה בלאט. אתם מבינים, עכשיו נעצרתם, והשלב הבא יהיה שאנחנו נתחיל לרדוף אחריכם. לכן נצלו את הזדמנות האחרונה שיש לכם ותיכנעו עכשיו".

8. בקבוקי מולוטוב

גברים, נשים וילדים, כולם מכינים בקבוקי מולוטוב שייזרקו מטווח נגיעה על כלי הלחימה המשוכללים של מכונת המלחמה הרוסית. על וידאו של ארסנל בקבוקי מולוטוב מאולתר בהכנה עצמית כתבה מישהי:

"לרוב המדינות יש מאכלים לאומיים, שיריים לאומיים ומלבושים לאומיים. אבל אני מהמרת שלאף אחת אין נשק לאומי" . 

9. בעלי חיים הם משפחה

כשהאוקראינים אומרים שבעלי החיים הם בני משפחה הם מתכוונים לזה בכל הרצינות. תמונות רבות של אוקראינים עם חיות המחמד שלהן הציפו את הרשת. גבר אוקראיני קשוח וחשוף חזה עם סיגריה שמוטה בזווית פיו מחבק גור כלבים. גבר אחר מצטופף בשדה התעופה עם חתול בחיקו, וכאן חייל אוקראיני חמוש נושא את חתולו וצנצנת עם הדג שלו.

כשהאוקראינים אומרים שבעלי החיים הם בני משפחה הם מתכוונים לזה בכל הרצינות. כאן חייל אוקראיני חמוש נושא את חתולו וצנצנת עם הדג שלו

10. "אנשי הטנק של קייב"

אוקראיני בודד עומד על הכביש מול טור של טנקים רוסיים חמושים, ומצליח להסיט אחד מהם ממסלולו, תמונה שמהדהדת את התמונה האיקונית מכיכר טיאננמן. 

יגאל צלאל, יליד צ'רנוביץ במערב אוקראינה, מתגורר בתל אביב, בזוגיות+1. עוסק בייעוץ שיווקי וכלכלי. מאמין בוויסקי אירי, פוטבול אמריקאי ורוח האדם.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 694 מילים
סגירה