צ'יקן 2 - רוסיה נגד ארה"ב באוקראינה

הפגנה נגד פוטין והפלישה הרוסית לאוקראינה בניו יורק, 26 בפברואר 2022 (צילום: AP Photo/Brittainy Newman)
AP Photo/Brittainy Newman
הפגנה נגד פוטין והפלישה הרוסית לאוקראינה בניו יורק, 26 בפברואר 2022

אעז ואציג תחזית שמשמעותה – לא רק שהפלישה חסרת ההיגיון של רוסיה לאוקראינה לא יצרה עולם חדש כמו שכמה היסטריים קפצו וטענו מהר מדי, אלא יותר מכך, הסבב הזה יוכיח שאכן – מה שחשבנו הוא מה שקורה – עידן המלחמות הפיזיות בין מדינות ריבוניות לצורך יישוב סכסוכים – הסתיים.

לא רק שהפלישה חסרת ההיגיון של רוסיה לאוקראינה לא יצרה עולם חדש כמו שכמה היסטרים קפצו וטענו, אלא שהסבב הזה יוכיח שעידן המלחמות הפיזיות בין מדינות ריבוניות לצורך יישוב סכסוכים – הסתיים

זה לא יוכרע מיד בימים הקרובים, משום שרוסיה היא מפלצת צבאית, אמנם לא כל כך חכמה, ולמרות זאת ייתכן שהיא תכריע את קייב – צבאית – אבל לוקאלית. כלומר, מכאן ועד הצלחה בשינוי המשטר באוקראינה המרחק הוא עצום.

ממשלת בובות היא פתרון שהשתמש בו אלכסנדר מוקדון. היום, במאה העשרים ואחת זה לא קורה. למה זה לא קורה?  כי יש תקשורת ויש רשתות חברתיות, ויש או"ם ויש תודעה אנושית ברחבי העולם – שלא סובלת את מה שעשה פוטין, כולל הציבור ברוסיה, שהולך ומעצים את התנגדותו לכל הטרוף הזה.

למעשה יש כאן משחק על זמן. מי יישבר ראשון?  האוקראינים – צבאית, או הרוסים כלכלית ותודעתית. אני מהמר על כך שאוקראינה תזכה בסופו של עניין בקופה, אם לא עכשיו אז תוך מספר חודשים.

כי הרי גם אם דגל רוסיה יתנוסס על בניין העירייה של קייב, והרוסים יעמידו בובה דיקטטורית, ויישארו בשטח לשמור על מעשה ידיהם – ארונות מתים רבים יחזרו לרוסיה, אלפים. תמונת המצב שראינו באפגניסטן, שגרמה לבריה"מ לקפל זנב ולהסתלק – תשוב ואפילו ביתר שאת.

גם אם דגל רוסיה יתנוסס על בניין עיריית קייב, והרוסים יעמידו בובה דיקטטורית, ויישארו בשטח לשמור על מעשה ידיהם – אלפי ארונות מתים יחזרו לרוסיה. והתמונה מאפגניסטן, שגרמה לבריה"מ לקפל זנב ולהסתלק – תשוב

טנק הקרב העיקרי של הצבא הרוסי באפגניסטן, T-62M הסובייטי, נסוג מאפגניסטן (צילום: ויקיפדיה)
טנק הקרב העיקרי של הצבא הרוסי באפגניסטן, T-62M הסובייטי, נסוג מאפגניסטן (צילום: ויקיפדיה)

המשחק שהגדרנו הוא בן 3 שלבים. כל שלב הוא משחקון צ'יקן בעצמו. בעיקרון, אחד השחקנים עלול להפסיד בשני הסבבים הראשונים – אבל להיות המנצח של השלישי, האחרון, שהוא המכריע.

הפלישה של רוסיה אל אוקראינה מהווה משחקון צ'יקן מספר 2. מאחורינו כבר המשחקון הראשון, שבו לכאורה ארה"ב הפסידה. ארה"ב לא העמידה את עצמה צבאית מול הרוסים כדי למנוע את הפלישה, והפלישה אכן התרחשה. המשחק השני מתקיים בשעות אלה.

ייתכן שרוסיה תנצח גם בשלב השני (גם בזה אני ממש לא בטוח), אבל להערכתי רוסיה תפסיד בשלב השלישי. בשלב ההטמעה של הבובות שלה.

מאחורינו צ'יקן 1, בו הפסידה ארה"ב שלא מנעה צבאית את הפלישה. הפלישה היא צ'יקן 2 שמתקיים כעת. ייתכן שרוסיה תנצח בו (ממש לא בטוח), אבל להערכתי רוסיה תפסיד בשלב ה-3, הטמעת הבובות

המשמעות היא שפוטין ישלים עם העובדה שהוא לא בפסגת העולם – עם כל הכבוד למאמציו. כמו כן יוכח, אולי בפעם האחרונה (!), שלא תהיה יותר מלחמה להשגת הישג פוליטי. זאת תהיה ההוכחה הכי מעשית בהיסטוריה האנושית.

חיים אסא מנהל "אימפקט" – מכון לאסטרטגיה ישראלית. היה אסטרטג הקמפיין של יצחק רבין (1992) וציפי לבני ( 2009). הוא כיהן כיועץ לביטחון לאומי בממשלת רבין, וכיו"ר חברת סייקן וראש המעבדה למשחקי מלחמה אסטרטגיים באוניברסיטת תל אביב

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 425 מילים
סגירה