המלחמה באירופה – התמונה היהודית

הבריחה מאוקראינה בפלישה הרוסית (צילום: AP Photo/Andriy Andriyenko)
AP Photo/Andriy Andriyenko
בריחה מאוקראינה בפלישה הרוסית

בימים האחרונים העלה פוטין את הכוננות הגרעינית לרמה גבוהה והמסר היה "בעל הבית השתגע". מי דמיין שכך ההיסטוריה תחזור על עצמה, באירופה המודרנית של ימינו? בפלישת המעצמה הרוסית הדיקטטורית, עתירת הגרעין, צוללות וכוחות ארטילריה, לשכנתה הדמוקרטית ודלת המשאבים.

בימים האחרונים העלה פוטין את הכוננות הגרעינית לרמה גבוהה והמסר היה "בעל הבית השתגע". מי דמיין שכך ההיסטוריה תחזור על עצמה, באירופה המודרנית של ימינו?

בעוד אזרחי ויהודי אוקראינה נסים על נפשם לעבר הגבולות, הטנקים מפלסים דרכם ברחובות. חיילים צ'צ'נים-עורפי-ראשים, הוזרמו פנימה לביצוע המלאכה השחורה. לצד כוחות הספצנאז הרוסיים, שכירי חרב של פוטין ואוקראינים פרו-רוסים משתפי פעולה.

במראה לא ייאמן של עשן מיתמר מעל עריה המרכזיות של אוקראינה, מתנהלת המלחמה המתועדת בעולם – בקרקע, באוויר, בתקשורת ובתודעה. במלחמה זו, שהפרה את השקט האירופי, מדגים פוטין באין מפריע, כיצד מציאות יכולה להתעלות על כל דמיון.

בתמונות, שכאילו שאובות ממלחמת העולם השנייה, חפים מפשע מסתתרים ברכבת התחתית, אבות נפרדים בבכי מילדיהם ונשותיהם כדי להילחם על הבית, יהודים רצים עם מזוודות ואם לא די בכך – קרמטוריום נייד מתלווה לשיירת הטנקים של הצבא הרוסי. תמונות אלו הוציאו המונים ברחבי העולם להפגנות סוערות נגד פוטין והאגרסיביות בלב אירופה.

הנרטיב להצדקת ההתקפה הוא האשמת האוקראינים באפליה ונאציזם כלפי אזרחים רוסים, תוך שימוש ציני בנאציזם ככלי לגיוס תמיכה בינלאומית. "איך אתם יכולים לגנות התקפה על נאצים?" התפלא סגן שר החוץ הרוסי מיכאל בוגדנוב, בשיחה עם השגריר הישראלי ברוסיה אלכס בן צבי. פסיכולוגיה הפוכה היא היא לוחמה פסיכולוגית במיטבה.

"איך אתם יכולים לגנות התקפה על נאצים?" התפלא סגן שר החוץ הרוסי מיכאל בוגדנוב, בשיחה עם השגריר הישראלי ברוסיה אלכס בן צבי. פסיכולוגיה הפוכה היא היא לוחמה פסיכולוגית במיטבה

בניסיון להזים את הנרטיב הרוסי, הנשיא וולודימיר זלנסקי פנה ישירות לאזרחי רוסיה בסרטון שהעלה לרשתות החברתיות:

"אומרים לכם שאנחנו תומכי נאצים? איך יכול לתמוך בנאציזם עם שהקריב מעל 8 מיליון נפשות במלחמה נגד הנאצים? אני נאצי? תספרו את זה לסבא שלי שעבר את כל המלחמה נגד הנאצים, בצבא האדום".

לא בכדי, רוסקומנדזור, הרגולטור הרוסי לענייני תקשורת וטכנולוגיות מידע, הגביל את הגישה לפייסבוק וחסם את טוויטר, כיוון שאלו הגבילו פעילותם של כלי תקשורת מרכזיים ברוסיה ולא מחקו תוכן לבקשתם. מנגד הם טענו לדיסאינפורמציה בנושא הפלישה לאוקראינה.

כפי שניתן לראות, כל צד מנסה לקדם את הנרטיב שלו, אך ניצחון בזירת המידע איננו מספיק כעת. במלחמת דוד מול גוליית הרוסי, אם המערב לא יסייע באופן משמעותי ונמרץ, דינה של אוקראינה נחרץ. תחת מסך עשן של דיסאינפורמציה, אזעקות ושגרת חיים שטורפדה בן רגע, לאזרחים הפשוטים לא נותר אלא לקחת את גורלם בידם.

כפי שניתן לראות, כל צד מנסה לקדם את הנרטיב שלו, אך ניצחון בזירת המידע איננו מספיק כעת. במלחמת דוד מול גוליית הרוסי, אם המערב לא יסייע באופן משמעותי ונמרץ, דינה של אוקראינה נחרץ

למרות טכנולוגיות הלווין המפותחות, המתעדות כל תנועה בפריסת הכוחות, חרושת הפייק ניוז גואה והמערב עדיין מסתפק בתפקיד הצופה מהצד. עם זאת, הרוסים נאלצו להודות שחיילים רוסים נשבו בידי האוקראינים, שלא לומר – נכנעו.

עד כה הם הפיצו שמועות על כך שהנשיא ברח, שהחיילים האוקראינים נכנעו והמפקדים נטשו, בניסיון לשבור את המורל וכוח ההתנגדות. נכון לכתיבת שורות אלה, האוקראינים משדרים אחדות לאומית ונחישות, בלחימה הרואית ואיתנה כנגד כל הסיכויים.

הנשיא זלנסקי סרב להצעתם "הנדיבה" של האמריקאים להתפנות לחוף מבטחים, בחר להפשיל שרוולים ולהילחם כאחד העם ולצידו היועץ הישראלי ולדיסלב רויטברג, שהבטיח בראיונות לתקשורת הישראלית כי בכוונתם להילחם עד הסוף המר.

Ukrainian President Volodymyr Zelensky turned down an offer from the US to evacuate from the capital city Kyiv, the…

Posted by CNN on Saturday, February 26, 2022

כעת עיניי העולם כולו נשואות למערב. סנקציות כלכליות טרם הפריעו לרודנים בביצוע פשעי מלחמה. ככל שהמלחמה תמשך, דם רב ישפך ושחקנים נוספים בזירה, האיראנים והסינים, ילמדו מתגובת המערב מה אפשרי עבורם.

מדינת ישראל כמו תמיד נקלעת בין הפטיש לסדן. הרצון להמשיך לנקוט בדרך דיפלומטית עדינה כדי לא לסכן את האינטרסים שלנו, בחופש הפעולה בסוריה ובחשש לחיי היהודים באוקראינה, הוא העברת הכדור למגרש של האחרים.

סנקציות כלכליות טרם הפריעו לרודנים בביצוע פשעי מלחמה. ככל שהמלחמה תמשך, דם רב ישפך ושחקנים נוספים בזירה, האיראנים והסינים, ילמדו מתגובת המערב מה אפשרי

ניסיון העבר לימד אותנו, לא להסתמך על כך שהישועה תגיע מאחרים. כשורדי שואה, אין לנו פריווילגיה לתפוס את החבל בשני קצותיו ולהתנער מהאחריות המוסרית וההיסטורית המונחת לפתחנו. אחרת, תמונת המלחמה עוד עלולה להיות, עד סוף הדורות, תמונת העם היהודי שעמד מנגד ונדם.

לינה טסלר כהן היא צלמת ודוקטורנטית בתחום תקשורת בעת משבר ביטחוני, אונ' ברי-אילן. http://www.linateslercohen.com

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 641 מילים
סגירה