המלחמה הכלכלית בין סין וארצות הברית. אילוסטרציה (צילום: William Potter/iStock)
William Potter/iStock

היום בו התפצלה המערכת המוניטרית העולמית למזרח ומערב

במאה השנים האחרונות העולם חווה קונפליקטים ומשברים, אך בדבר אחד היה תמיד מאוחד: מערכת מוניטרית עולמית אחידה תחת הדולר כמטבע הרזרבה העולמי ● השימוש התכוף לאחרונה של ארה"ב במערכת הזו כסוג של כלי לחימה עשוי לקדם אותנו לקראת נקודה היסטורית בה הדולר יאבד ממעמדו, ובמקומו יכונן סדר מוניטרי דו-קוטבי חדש

בתחילת קיץ 2016 פורסמה ידיעה לא שגרתית בעיתון הרוסי קומרסאנט. בידיעה נטען כי רוסיה החלה לתכנן את השקת הרובל הדיגיטלי. כחמש שנים וחצי אחר כך, הבנק המרכזי של רוסיה השיק אבטיפוס של פלטפורמת הרובל הדיגיטלי, ו-12 בנקים החלו בפיילוט לשימוש בה.

כמה ימים לפני הפלישה לאוקראינה, הבנק המרכזי ברוסיה הודיע כי שלושה מהבנקים כבר התחברו לפלטפורמה והצליחו להשלים שתי עסקאות בין לקוחות באמצעות אפליקציה של הרובל הדיגיטלי.

סביר להניח שעיתוי הפרסום לא היה מקרי. הרובל הדיגיטלי מתריס נגד ההגמוניה האמריקאית בעולם המוניטרי ודרכו בעולם האמיתי.

עד היום ארה"ב שימרה את מעמדה כמעצמה הגדולה בעולם על ידי שני כלים פיננסיים עיקריים הקשורים זה בזה: הראשון הוא מטבע הדולר שהפך למטבע הסחר העולמי, מה שמאפשר לאמריקאים לשלוט על ברז מימון העסקאות במטבע הכי חשוב בעולם באמצעות הפדרל ריזרב או המוסדות הפיננסיים שלה. הכלי השני הוא שליטה על SWIFT.

עד היום ארה"ב שימרה את מעמדה כמעצמה הגדולה בעולם על ידי שני כלים פיננסיים עיקריים: מטבע הדולר, שהפך למטבע הסחר העולמי, ושליטה על מערכת SWIFT

SWIFT היא מערכת העברת מסרים מאובטחת שחברים בה 11 אלף מוסדות פיננסיים מלמעלה ממאתיים מדינות. לא מדובר במערכת דרכה עוברים הכספים אלא מערכת דרכה עוברות הודעות עם פרטי ההעברה בין הבנק השולח לבנק מקבל, כשרק לאחר קבלת ההודעה מתבצעת העברת הכסף בפועל בתוך מחשבי הבנק. המערכת מאפשרת לבצע כ-80% מהתשלומים הבינלאומיים, כמחציתם מבוצעים בדולרים.

דולר אמריקאי. אילוסטרציה (צילום: OlyaSolodenko/iStock)
דולר אמריקאי. אילוסטרציה (צילום: OlyaSolodenko/iStock)

אף שמיקומו של SWIFT הוא בבריסל וכגוף ניטרלי הוא לא יכול להטיל סנקציות, הוא עדיין כפוף לחוק הבלגי. המשמעות היא שאם האיחוד האירופי מחליט להטיל חרם על גוף מסוים, SWIFT מחויב ליישר איתו קו.

מאחר שארה"ב היא הכוח הפיננסי המשמעותי בעולם, היא לא מהססת בשנים האחרונות לנצל את כוחה לצורך הפעלת לחץ על האיחוד האירופי להטלת סנקציות דרך פלטפורמת SWIFT על יריבותיה. האירוע האחרון בו הוטלה סנקציה הייתה על איראן, וכעת זה נעשה על בנקים מסוימים של רוסיה.

מאחר שארה"ב היא הכוח הפיננסי המשמעותי בעולם, היא לא מהססת בשנים האחרונות לנצל את כוחה לצורך הפעלת לחץ על האיחוד האירופי להטלת סנקציות דרך פלטפורמת SWIFT על יריבותיה

רוסיה, כמו איראן, תוכל לעקוף את SWIFT על ידי שליחת הודעות ישירות לבנקים אחרים – דרך אימיילים, למשל. אולם מדובר בפתרון לא יעיל ונקודתי בלבד בהינתן שהיא שולחת או מקבלת קרוב ל- 700 אלף מסרים ביום דרך SWIFT לצורך העברת הכספים מתוכה או אליה.

מה שכן, בגלל שכרגע רק בנקים רוסיים מסוימים יוחרגו מ-SWIFT – נראה שהמהלך הוא יותר סמלי מאשר כזה שיזעזע את הכלכלה הרוסית, בניגוד למשל לסנקציות המשמעותיות שהוטלו על הבנק המרכזי שלה.

צריך להיות תמים כדי לחשוב שהדרת בנקים רוסיים מ-SWIFT תופסת את המעצמה תחת שלטון פוטין לא מוכנה או מופתעת – בוודאי אחרי שכבר היה ניסיון למהלך כזה ב-2014, אחרי פלישת רוסיה לחצי האי קרים. כאן נכנסים הרובל ובמיוחד היואן לסיפור.

נשיא סין שי ג'ינפינג ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפגישת פסגה במוסקבה, 4 בפברואר 2022 (צילום: Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
נשיא סין שי ג'ינפינג ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפגישת פסגה במוסקבה, 4 בפברואר 2022 (צילום: Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)

בטור שפורסם בוושינגטון פוסט לפני כשנה מתוארת תכנית בשלושה שלבים שסין ורוסיה החלו ליישם כבר לפני מספר שנים על מנת לייצר חלופות למערכת הנוכחית:

  1. שתי המעצמות, שמאוימות על ידי ארה"ב, החלו לצמצם את שיעור הסחר הדו-צדדי שלהן בדולרים, תוך מתן יתרון להסדר העסקאות במטבעות שלהן.
  2. הן החלו להעצים את תפקידו של היואן כמטבע בינלאומי לתשלומים ורזרבות. לצורך זה סין העניקה ליותר מ-30 מדינות גישה ליואן באמצעות הסכמים דו-צדדיים. סין ורוסיה הקטינו כל אחת את אחזקותיהן באג"ח האמריקאי, כאשר רוסיה ניתבה את המזומנים שלה לאחזקות יואן.
  3. השלב השלישי והאחרון של מאמצים אלה, שעדיין נמצא בעיצומו, היא יצירת פלטפורמות תשלומים, מטבעות דיגיטליים לאומיים ומערכות הודעות חלופיות במקום SWIFT, שמאפשרות למדינות להשתמש במטבעות מקומיים במקום בדולרים או יורו כדי להסדיר עסקאות סחר והשקעות.

רוסיה לצורך זה כבר גיבשה מערכת בשם SPFS, אבל היקף העסקאות שעוברות דרכה לא מספיק גדול כדי שהיא תהפוך למתחרה שתטריד את ההגמוניה של SWIFT. בנוסף, כאמור, החלה בפיילוט בגרסה הדיגיטלית של הרובל. מי שיותר מתקדמת ממנה בתחום היא סין.

רוסיה לצורך זה כבר גיבשה מערכת בשם SPFS, אבל היקף העסקאות שעוברות דרכה לא מספיק גדול כדי שהיא תהפוך למתחרה שתטריד את ההגמוניה של SWIFT

הלוגו של היואן הסיני ביריד בבייג'ינג, 5 בספטמבר 2021 (צילום: AP Photo/Ng Han Guan)
הלוגו של היואן הסיני ביריד בבייג'ינג, 5 בספטמבר 2021 (צילום: AP Photo/Ng Han Guan)

‏סין יצרה כבר ב-2015 את ‏‏מערכת התשלומים הבין-בנקאית חוצת הגבולות שלה (CIPS)‏‏ כדי לסייע להפצת היואן מחוץ לגבולותיה. בנוסף היא כיום המדינה המתקדמת ביותר בכל הקשור לפיתוח מטבע דיגיטלי לאומי משלה.

היואן הדיגיטלי כבר נבדק ונוסה בכעשרה אזורים בסין על פני אוכלוסיות של מיליוני אזרחים, והושק גם עבור זרים במהלך אולימפיאדת החורף האחרונה בבייג'ינג. היואן הדיגיטלי יאפשר לשלוח כסף מכל מקום בסין לכל מקום אחר בעולם בצורה יעילה, מאובטחת ומהירה.

במצב כזה, גם אם גוף עסקי או לקוח בסין יחסמו על ידי SWIFT או על ידי המערכות הפיננסיות בארה"ב, הם יוכלו לסחור עם כל גוף ממדינה המיודדת עם סין ביואן דיגיטלי או במטבעות קריפטו מגובים בדולרים (Stablecoin).

במצב כזה, גם אם גוף עסקי או לקוח בסין יחסמו על ידי SWIFT או על ידי המערכות הפיננסיות בארה"ב, הם יוכלו לסחור עם כל גוף ממדינה המיודדת עם סין ביואן דיגיטלי או במטבעות קריפטו מגובים בדולרים

גם אם המערכות הסיניות מוכנות לתפעול עדיין עומדת בפניהן משוכה גדולה. על מנת שיוכלו להוות משקל נגד SWIFT, הן צריכות להגדיל את נפח הפעילות שלהן – ובהרבה. כך, למשל, נפח הסחר ביואן בעולם עומד כיום על קצת מעל 3%. לשם השוואה, הדולר עומד על כ-40% והאירו על 36.5%.

באופן אירוני, הסנקציות נגד רוסיה צפויות דווקא להאיץ כעת את השימוש במטבעות ומערכות אלטרנטיביות של יריבותיה של ארה"ב כתחליף עוקף דולר ו-SWIFT. גם שוק המניות ער לכך. מייד אחרי ההודעה על הטלת הסנקציות על רוסיה, ‏מניותיהן של חברות סיניות מובילות המעורבות בפיתוח תשתית תשלומים עבור היואן הדיגיטלי ו-CIPS נסקו, וזאת בניגוד למגמה בשוק הסיני הרחב יותר.‏

פיצול המערכת המוניטרית. אילוסטרציה (צילום: Olivier Le Moal/iStock)
פיצול המערכת המוניטרית. אילוסטרציה (צילום: Olivier Le Moal/iStock)

בנוסף, אחת התוכניות של הממשל הסיני היא לקדם בעתיד הנפקת חבילת תמריצים למדינות ולגופים שירצו לסחור ביואן הדיגיטלי שלה בצורת הטבות סחר, הנחות על מכסים, וקידום פרויקטי תשתיות, מה שייתן תמריץ גדול עוד יותר לשימוש עולמי באותו מטבע.

למרות זאת, הדרך לאיבוד ההגמוניה האמריקאית על המערכת המוניטרית העולמית עוד ארוכה. ארה"ב עדיין משמשת בשלב זה כמרכז הסחר העולמי וזה בא לידי ביטוי גם בשליטת הדולר בעולם המוניטרי ששומר על חוזקו ויציבותו בשנים האחרונות. גם לא בטוח שפוטין עצמו ימהר להחליף את התלות שלו במעצמה גדולה אחת – בתלות חדשה במעצמה אחרת.

מה שבטוח כרגע הוא שהמדיניות האמריקאית שמחליפה את כלי הנשק בשטח בלוחמה פיננסית דרך סנקציות, דוחקת את המדינות המאוימות למצוא אלטרנטיבה ומהר למען הישרדותן. המשמעות היא שאנחנו נמצאים בנקודה מפנה היסטורית בכלכלה המוניטרית שעלולה להוביל בטווח הארוך לסוף ההגמוניה הדולרית בעולם וכינון סדר מוניטרי דו-קוטבי חדש.

המשמעות היא שאנחנו נמצאים בנקודה מפנה היסטורית בכלכלה המוניטרית שעלולה להוביל בטווח הארוך לסוף ההגמוניה הדולרית בעולם וכינון סדר מוניטרי דו-קוטבי חדש

במצב כזה, ארה"ב כבר לא תהיה היחידה ששולטת על ה"כפתור הגרעיני" של העולם הפיננסי – יהיו לפחות שני כפתורים כאלה, שמופנים זה על זה. העולם יחזור לעידן המלחמה הקרה ומאזן האימה בין שתי מעצמות. וזו שמאיימת על כל מי שמפר את עקרונותיה כיום, תהפוך לכזו שנמצאת תחת איום קבוע – בבחינת הגולם שקם על יוצרו.

עוד 1,051 מילים
סגירה