כהנא חשב שהגיע להבנות עם הרבנות - אבל החוק יעבור ללא הסכמתה

פרסום ראשון נציג מטעם הרבנים הראשיים ונציג מטעם השר לשירותי דת נפגשו בחשאיות מספר פעמים כדי לנסח פשרה בנושא חוק הגיור ● השר כהנא אומר לזמן ישראל שהצדדים הגיעו להסכמות - אבל מאז הרבנים הראשיים התקפלו: "הרבנות הראשית הסכימה לחוק הגיור. פתחנו בקבוקי שמפניה, אבל אז היא נעלמה. הם מחכים שהממשלה תיפול" ● החוק יעבור בכל זאת בקריאה ראשונה ביום שני

השר לשירותי דת מתן כהנא, הרבנים הראשיים יצחק יוסף ודוד לאו (צילום: פלאש90, מונטז')
פלאש90, מונטז'
השר לשירותי דת מתן כהנא, הרבנים הראשיים יצחק יוסף ודוד לאו

ביום שני הקרוב, אם לא יהיו הפתעות, יעלה חוק הגיור לקריאה ראשונה בכנסת – ולפי המצב הקואליציוני, הוא עשוי לזכות ברוב קטן אך היסטורי.

עשרות שנים של ויכוחים בלתי נגמרים, הפגנות ענק, מהומות והתנצחויות בכנסת ובבג"ץ, אלפי מחקרים וספרים ופסקי הלכות על מהות השייכות לעם היהודי ומריבות פוליטיות אינסופיות על מוקדי הכוח שרשאים ורוצים לעסוק בגיור – כל אלו יתנקזו להצבעה הזו ואולי יביאו לתחילת הסוף ורישומו של חוק קבוע בנושאי המרת הדת.

הנושא נחשב אקוטי ביחסי דת ומדינה. ביום שלישי בערב, כאשר השר לשירותי דת מתן כהנא התארח בחוג בית בצפון, טלפן אליו נשיא המדינה יצחק הרצוג והציע לתווך בינו ובין הרבנים הראשיים עוד לפני הקריאה הראשונה. הידיעה פורסמה לראשונה באתר "סרוגים".

הרצוג הוא נכדו של הרב הראשי האשכנזי הראשון יצחק אייזיק הלוי הרצוג. הוא שוחח עם שני הרבנים הראשיים, ושוחח פעמים אחדות גם עם כהנא. אבל הנשיא לא רשם התקדמות. המריבות יימשכו כמובן עד לרגע האחרון, והן מתנהלות גם עכשיו.

הרב הספרדי הראשי יצחק יוסף, הרב האשכנזי הראשי מאיר לאו והרב הספרדי הראשי של ירושלים שלמה עמאר בעצרת תפילה נגד רפורמות הדת שמוביל השר מתן כהנא, 1 בפברואר 2022 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
הרב הספרדי הראשי יצחק יוסף, הרב האשכנזי הראשי מאיר לאו והרב הספרדי הראשי של ירושלים שלמה עמאר בעצרת תפילה נגד רפורמות הדת שמוביל השר מתן כהנא, 1 בפברואר 2022 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)

לפני שבועיים העביר כהנא את חוק הגיור פה אחד בוועדת השרים לענייני חקיקה. ליבת החוק קובעת כי גם רבני ערים יוכלו לגייר ולא רק בתי הדין המיוחדים של המדינה כפי שנהוג עד היום. הפיקוח אמנם הוא של הרבנות הראשית, והרבנים עדיין יכולים לפסול דיינים, אבל השליטה על הפרוצדורה החדשה הרבה יותר מורכבת.

זו גם ליבת ההתנגדות של הרבנות הראשית, שרואה את השליטה בתהליך נשמטת מתחת לרגליה לטובת גיור זמין וידידותי הרבה יותר למאות אלפי אנשים שרצו או רוצים להצטרף למעגל היהדות.

זו ליבת ההתנגדות של הרבנות הראשית, שרואה את השליטה בתהליך נשמטת מתחת לרגליה לטובת גיור זמין וידידותי הרבה יותר למאות אלפי אנשים שרצו או רוצים להצטרף למעגל היהדות

הרבנים הראשיים דוד לאו ויצחק יוסף שיגרו מכתב קשה עוד לפני הדיון בוועדת השרים, ובו קבעו כי "מדובר בהונאת הגר" ואיימו כי "מי שיעבור את התהליך הזה לא ייחשב כגר צדק על ידי רוב רבני ישראל". הרבנים, שהחרימו כל שיג ושיח רשמי עם השר כהנא, הסכימו במכתבם להקים ועדה משותפת מול נציגי הממשלה.

לזמן ישראל נודע כי ועדה מעין זו אכן הוקמה ופעלה בחשאי. זו הייתה ועדה של שניים: הרב הראשי לאו שלח לדיונים את הרב משה ולר, שהיה ראש מערך הגיור הממלכתי עד שכהונתו הופסקה לאחרונה בידי כהנא. השר שלח למפגשים את איש אמונו, הרב חיים אירם, דיין גיורים ותיק ותומך נלהב בחוק הגיור החדש.

הרב משה ולר (מימין) עם הרב הראשי דוד לאו והרב יצחק פרץ (משמאל) בעת מינויו של הרב ולר לראש מערך הגיור, נובמבר 2018 (צילום: דוברות הרב הראשי)
הרב משה ולר (מימין) עם הרב הראשי דוד לאו והרב יצחק פרץ (משמאל) בעת מינויו של הרב ולר לראש מערך הגיור, נובמבר 2018 (צילום: דוברות הרב הראשי)

הדיונים התקיימו מול הרב חיים דרוקמן, מי שנחשב לאורים ותומים בנושאי הגיור בישראל שנים ארוכות.

כהנא גילה אתמול לזמן ישראל כי הצדדים השיגו פריצת דרך. "הרב ולר בא לפגישה עם הרב דרוקמן. ולר הודיע לנו כי הרבנות הראשית יכולה לחיות עם הגיור של רבני הערים. הרב דרוקמן מאוד שמח, וכמעט שפתחנו בקבוקי שמפניה.

"אמרנו להם 'זה מצוין, תביאו הצעה ונסגור', אבל הם נעלמו ואז בא המכתב של הרבנים. הבנתי שהם לא רוצים דיאלוג. הם מעכבים את הכול ומחכים שהממשלה תיפול. זה מה שהם רוצים.

"אמרנו 'זה מצוין, תביאו הצעה ונסגור', אבל הם נעלמו ואז בא המכתב של הרבנים. הבנתי שהם לא רוצים דיאלוג. הם מעכבים את הכול ומחכים שהממשלה תיפול. זה מה שהם רוצים"

"הצעתי להם לדון על שינויים אחרי שההצעה תבוא לקריאה ראשונה ביום שני, אבל הם מסרבים. הם רוצים לעצור את הכול. הם עושים כאן פוליטיקה".

"החוק הזה יעבור כי יש לנו רוב בכנסת. אני לא צופה בעיות", מסכם השר כהנא.

השר לשירותי דת מתן כהנא בכנס "בשבע", 7 בפברואר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
השר לשירותי דת מתן כהנא בכנס "בשבע", 7 בפברואר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

לרב ולר יש גרסה שונה. "היו שתי פגישות. לא פעלתי מטעם הרב הראשי. אמרו לי, אתה ראש מערך הגיור, בוא נשב ונדבר. הפגישות היו בבית של הרב אירם. המחלוקות ענקיות. שורש המחלוקת היא היכולת של הרבנות לקבוע את הכללים ההלכתיים שלפיהם יעבוד מערך הגיור. החוק של היום מונע את ההשפעה הזו של הרבנים הראשיים".

"הפגישות היו בבית של הרב אירם. המחלוקות ענקיות. שורש המחלוקת היא היכולת של הרבנות לקבוע את הכללים ההלכתיים שלפיהם יעבוד מערך הגיור"

ברגע זה העסק נראה אבוד, למרות המאמצים של השר כהנא להשיג בכל זאת שיתוף פעולה של הרבנים הראשיים. החוק יעבור חרף ההתנגדות שלהם, מה שעלול להעמיק את השבר בציבור הדתי ובכלל, לפחות בתקופה הראשונה בה יפעל חוק הגיור החדש.

עוד 618 מילים
סגירה