ביקור אינטרסים בטורקיה

נשיא המדינה יצחק הרצוג ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בהצהרה משותפת בארמון באנקרה, 9 במרץ 2022 (צילום: טל שניידר)
טל שניידר
נשיא המדינה יצחק הרצוג ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בהצהרה משותפת בארמון באנקרה, 9 במרץ 2022

הפלסטינים מודאגים מכך שהנשיא ארדואן אירח בארמונו בטורקיה את הנשיא הרצוג ובכוונתו להתקרב מחדש לישראל, עם זאת לנשיא הטורקי אין שום כוונה להפסיק את פעילות חמאס באיסטנבול. ארדואן רואה בביקור הרצוג בארצו הזדמנות לחזק את האינטרסים הכלכליים של טורקיה ולשפר את מעמדו הפוליטי והאזורי. אין שום ערבות שהניסיון לשפר את היחסים בין ישראל לטורקיה אכן יצליח.

נשיא טורקיה רג'ב טיפ ארדואן  עשה הצגה גדולה של קבלת פנים חמה לנשיא המדינה יצחק הרצוג והגדיר את ביקורו בטורקיה כ"ביקור היסטורי", אולם צריך להסתכל על הביקור בעניינים מציאותיות.

נשיא טורקיה רג'ב טיפ ארדואן  עשה הצגה גדולה של קבלת פנים חמה לנשיא המדינה יצחק הרצוג והגדיר את ביקורו בטורקיה כ"ביקור היסטורי", אולם צריך להסתכל על הביקור בעניינים מציאותיות

הנשיא ארדואן, הנציג הבכיר של תנועת "האחים המוסלמים" ותומך חמאס, שמוסלמים רבים רואים בו גם מנהיג של העולם המוסלמי שישחרר בעתיד את ירושלים – נוהג עכשיו מול ישראל ומנהיגיה בגישה פרגמטית ואינטרסנטית. זאת מתוך שיקולים קרים וללא שמץ של אידיאולוגיה, כמו כל פוליטיקאי אחר בעולם, מתוך רצון לשרוד בשלטון ולשמור את כיסאו.

 

ארדואן הוא אותו ארדואן. לא חל אצלו שום שינוי ביחס לישראל. רק הטקטיקה השתנתה באופן זמני. תאוות השלטון גוברת אצלו על הערכים ועל האידיאולוגיה האסלאמית.

מעמדו של ארדואן בטורקיה נחלש, הפופולריות שלו צנחה, הלירה הטורקית התרסקה והאינפלציה גואה, יש לו בעיות ביחסים עם ממשל ביידן והוא מבודד מבחינה אזורית. הוא חושש מהבחירות הבאות בטורקיה בשנה הבאה שיראו לו את הדרך החוצה ואולי אף יחשפו אותו לחקירות על מעשי שחיתות. לכן הוא רוצה לשפר את המצב הכלכלי במהירות, לשים ידו על הגז הישראלי ולרכוב על גל ההצלחה הכלכלי ושיפור מעמדה האזורי של טורקיה בדרך לניצחון בבחירות.

ארדואן, הנציג הבכיר של "האחים המוסלמים" ותומך חמאס, שמוסלמים רבים רואים בו גם מנהיג העולם המוסלמי שישחרר בעתיד את ירושלים – נוהג עכשיו מול ישראל באופן פרגמטי ואינטרסנטי

למען השגת המטרה הזו, אין לו שום בעיה לסחור גם בבעיה הפלסטינית, להציג עצמו כמי שמוכן לרסן את חמאס וכמי שאוהד את "הסכמי אברהם". אין לו שום מעצורים, למרות שהוא מציג את עצמו כמנהיג דתי מוסלמי, לנקוט בטקטיקה של הונאה והפצת מידע מוטעה בדרך להשיג את יעדיו.

עכשיו הוא בחר בדרך של ההתקרבות לישראל. בחמאס מודאגים. הם מכירים את הטקטיקה שלו ונזהרים מלמתוח עליו ביקורת. בשיחות פרטיות עם בכירים בחמאס הוא מסביר כי הגז הישראלי במאגרים בים התיכון הוא בכלל גז פלסטיני שישראל שדדה אותו.

ארדואן, שיצר לעצמו את תדמית "מקים האימפריה העותמנית החדשה" מתקרב עתה לישראל בעל כורחו. אותה מדינה שהוא כינה "מדינת טרור" ו"רוצחת ילדים פלסטינים". אותה מדינה שכביכול פוגעת במקומות הקדושים לאסלאם ומבצעת "פשעים" נגד העם הפלסטיני.

זוהי סטירת לחי לעולם המוסלמי והערבי. אבל מה שמעניין את ארדואן הוא טורקיה בלבד ומעמדו כנשיאה. לשם כך הוא מוכן לזגזג, וברגע שהדבר ישרת אותו הוא עלול להתהפך במהירות שוב על ישראל ולתקוף אותה. לכן הוא מאוד מסוכן מבחינתה של ישראל. לא בכדי הוא גם התקרב מחדש לאיחוד האמירויות כדי לקבל ממנה מענק כלכלי נרחב.

ארדואן שמר על ארשת פנים קפואה ללא שום חיוך כשקיבל את פניו של נשיא יצחק בוז'י הרצוג. סביר מאוד שכלפי פנים הוא יציג את ביקורו של הנשיא הרצוג בטורקיה כ"ביקור חירום" או "ביקור עבודה" לצורך אינטרסים כלכליים משותפים.

זוהי סטירת לחי לעולם המוסלמי והערבי. אבל מה שמעניין את ארדואן הוא טורקיה בלבד ומעמדו כנשיאה. לשם כך הוא מוכן לזגזג, וברגע שהדבר ישרת אותו הוא עלול להתהפך במהירות על ישראל

הבעיה הפלסטינית

למרות היותו איש תנועת "האחים המוסלמים" ותומך חמאס, ארדואן אינו יכול לשלול בפומבי את זכות קיומה של מדינת ישראל. לכן הוא מביע תמיכה ברעיון פתרון שתי המדינות וחשיבות מעמדה של ירושלים ומסגד אל אקצא לטורקיה.

אמצעי התקשורת של טורקיה הפיצו דברים שאמר ארדואן לנשיא הרצוג:

"הדגשתי בפני הנשיא הרצוג את החשיבות שמייחסת טורקיה למעמד ההיסטורי של ירושלים והשמירה על הזהות הדתית של מסגד אלאקצא וקדושתו".

ארדואן יוצר את הרושם  בפני העולם הערבי והפלסטינים כי טורקיה עומדת על זכויות העם הפלסטיני ועל "הקווים האדומים" שלו.

על פי גורמים בחמאס, ארדואן העביר מסרים כי הדף החדש שהוא פותח עם ישראל איננו מהווה תמיכה במדיניות הישראלית ובציוניות שלה. היחס החם שלו כלפי תנועות "ההתנגדות" לא ישתנה. ייתכן שהוא יעשה צעדים קטנים למראית עין כדי לרצות את הצד הישראלי, אך הוא לא יסגור את שלוחת הזרוע הצבאית של חמאס באיסטנבול למרות דרישת ישראל.

גורם בכיר בחמאס אמר:

"ארדואן לא יבגוד בנו, הוא חלק מאיתנו ורואה בחמאס את הנציג של העם הפלסטיני".

היחס החם של ארדואן לתנועות "ההתנגדות" לא ישתנה. ייתכן שיעשה צעדים קטנים למראית עין כדי לרצות את הצד הישראלי, אך הוא לא יסגור את שלוחת הזרוע הצבאית של חמאס באיסטנבול למרות דרישת ישראל

שר החוץ הפלסטיני ריאד אלמאלכי יישר קו עם העמדה הטורקית ואמר אמש בראיון לערוץ CNN בטורקיה, כי "הפשרת היחסים בין ישראל לטורקיה מועילה ותעזור לעניין הפלסטיני".

אבל עמדת האופוזיציה הפלסטינית שונה מהעמדה הרשמית של הרש"פ. הם רואים בעמדת הרש"פ תשלום "מס שפתיים" לנשיא ארדואן.

5 ארגונים פלסטינים ובראשם חמאס והחזית העממית פרסמו בסוף השבוע הודעה המגנה את ביקורו של הנשיא הרצוג בטורקיה.

בהודעה נפרדת של תנועת חמאס היא אמרה כי היא:

"עקבה בדאגה רבה אחר ביקוריהם של בכירים ומנהיגי הישות הציונית במספר מדינות ערב ואסלאמיות, שהאחרון שבהם היה ביקורו של נשיא הישות הציונית, יצחק הרצוג במספר מדינות באזור".

התנועה הביעה צער על ביקורים אלו "אצל אחינו במדינות ערב והאסלאם", אשר היא רואה בהם "עומק אסטרטגי עבור עמנו הפלסטיני ומטרתו הלאומית הצודקת", וקראה "לא לתת ליישות הציונית הזדמנות לחדור לאזור ולפגוע באינטרסים של תושביו".

שר החוץ הפלסטיני ריאד אלמאלכי יישר קו עם העמדה הטורקית ואמר אמש בראיון לערוץ CNN בטורקיה, כי "הפשרת היחסים בין ישראל לטורקיה מועילה ותעזור לעניין הפלסטיני"

מבחינת טורקיה, שם המשחק כעת הוא האינטרסים הכלכליים שלה בים התיכון בתחום האנרגיה. היא רוצה להיות חלק בפרויקט העברת הגז הישראלי לאירופה.

השלב הבא שעליו סוכם הוא ביקורו בחודש הבא של שר החוץ הטורקי בישראל. הוא ייפגש עם שר החוץ יאיר לפיד וידון עמו בהחזרת השגרירים של שתי המדינות לאנקרה ולתל אביב.

גם שר האנרגיה הטורקי יגיע בחודש הבא לישראל לדון בהקמת צינור גז משותף שיעבור דרך טורקיה לאירופה. נושא הגז הישראלי הוא הדבר החשוב ביותר מבחינת טורקיה והיא רוצה לשים עליו את ידה.

ישראל וטורקיה יקימו מנגנונים חדשים למניעת משברים ומתיחויות בין שתי המדינות, אך אין בכך שום דבר שיכול לנטרל את הגחמות של הנשיא ארדואן.

צריך לבחון היטב מה קרה ליחסי טורקיה עם מצרים ולהסיק מסקנות לגבי ישראל. ארדואן התקרב מחדש למצרים בגלל הגז בים התיכון ועשה כמה צעדים של רצון טוב בעניין. הוא הרחיק מטורקיה כמה מנהיגים של "האחים המוסלמים" שברחו ממצרים מפני הנשיא א-סיסי וקיבלו בה מקלט מדיני, והורה לצמצם את שידורי ההסתה בערוצי הטלוויזיה "א-שרק" ו"מכמלין" של "האחים המוסלמים" בשפה הערבית, הפועלים על אדמת טורקיה ומסיתים נגד המשטר המצרי.

אולם המודיעין המצרי גילה כי אין שום כוונות אמיתיות מצדו של ארדואן לפיוס עם מצרים והנשיא א-סיסי הורה לעצור כרגע את ההתקרבות המחודשת בין שתי המדינות.

לכן ישראל חייבת להתנהל בזהירות. הנשיא הרצוג לא קיבל שום הבטחה מהנשיא ארדואן כי הוא יסגור את שלוחת  הזרוע הצבאית של חמאס באיסטנבול שמכווינה פיגועים נגד ישראל. ארדואן יעשה אולי כמה צעדים קוסמטיים נגד פעילות חמאס בטורקיה אבל אין לצפות ממנו להרבה.

ישראל צריכה ללמוד מיחסי טורקיה-מצרים ולהתנהל בזהירות. הרצוג לא קיבל הבטחה מארדואן כי יסגור את שלוחת הזרוע הצבאית של חמאס באיסטנבול שמכווינה פיגועים נגד ישראל

בינתיים, הוא זה שזקוק לישראל ולא להיפך וטוב שכך, הוא עלול לחזור לסורו בכל רגע ואסור ליצור עמו מצבים בלתי הפיכים. הוא חייב להבין שישראל התפכחה ומכירה כבר את כל השטיקים שלו.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,145 מילים
סגירה