יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו בישיבת סיעת הליכוד בכנסת, 7 במרץ 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

הכנסת בפגרה, הממשלה מתייצבת - ולאופוזיציה נגמרה התחמושת

נתניהו הבטיח שממשלת בנט-לפיד תחזיק מעמד בין שלושה לחמישה חודשים ● אלא שבדיוק תשעה חודשים מהקמתה, נגמרה לאופוזיציה בראשות נתניהו כל התחמושת האפשרית להפלת הממשלה ● אם ליברמן יממש את כוונתו להעביר את תקציב 2023/24 אחרי הפגרה, נתניהו יצטרך להתרגל למקומו באופוזיציה עד סוף הקדנציה - ודרכו של לפיד ללשכת ראש הממשלה תהיה סלולה ● פרשנות

הכנסת תידום היום וגם במשך החודשיים הבאים, עד ה-9 במאי. אין ישיבות סיעה מתוחות, הצעות אי-אמון, חוקים שנויים במחלוקת, פיליבסטרים ומאבקים פרלמנטרים אל תוך הלילה. ממשלת בנט-לפיד קונה לעצמה עוד חודשיים בשלטון, ובסוף הפגרה נרשום לה כבר 11 חודשי כהונה.

בנימין נתניהו הבטיח שהממשלה הזו תחזיק מעמד בין שלושה לחמישה חודשים. עכשיו הוא צריך בעצמו להחזיק מעמד באופוזיציה, כי הסוף לא הולך להגיע כל כך מהר.

שר האוצר אביגדור ליברמן מתכוון להעביר בממשלה את תקציב 2023/24 מיד אחרי הפגרה ואחר כך בקריאה ראשונה בכנסת. ליברמן מתכוון להשלים את התהליך עד ספטמבר הקרוב. אם הוא יצליח, המהלך הזה מבטיח הלכה למעשה את הרוטציה בין נפתלי בנט ויאיר לפיד באוגוסט 2023. במקרה כזה ייכנס לפיד לתפקידו כראש הממשלה בראש שקט, עם תקציב שכבר עבר ובלי יכולת של ממש להפיל את הממשלה.

ליברמן מתכוון להשלים את העברת תקציב 2023/24 עד ספטמבר הקרוב. אם הוא יצליח, המהלך הזה מבטיח הלכה למעשה את הרוטציה בין בנט ולפיד באוגוסט 2023

הקואליציה הצליחה לעמוד על מכונה במושב החורף האחרון, למרות נפילות פה ושם. חוקים לא עברו ונרשמו גם מבוכות רבות, אבל לא היה שום סיכוי להפיל את הממשלה בהצבעת אי-אמון. לאופוזיציה יש 53 חברי כנסת, והיא נזקקת לקולות הרשימה המשותפת כמו גם שני עריקים ממפלגות הימין בקואליציה.

ראש הממשלה נפתלי בנט, שר החוץ יאיר לפיד ושר האוצר אביגדור ליברמן בישיבת הממשלה, 7 בנובמבר 2021 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
ראש הממשלה נפתלי בנט, שר החוץ יאיר לפיד ושר האוצר אביגדור ליברמן בישיבת הממשלה, 7 בנובמבר 2021 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)

כאשר נתניהו עצמו מגיש את הצעות האי-אמון, אין להן סיכוי לעבור בקולות הרשימה המשותפת, וגם עריקים לא יעזרו. ניסיון שעשה אריה דרעי במהלך הקדנציה להציג את עצמו כמועמד אלטרנטיבי בהצעת אי-אמון קונסטרוקטיבית שהגיש – נכשל גם הוא.

"ישראל היום" דיווח ביום ששי כי נתניהו ומקורבו יו"ר הכנסת לשעבר יריב לוין החליטו לשנות את הטקטיקה, וישימו במושב הבא את כל המאמצים על גיוס עריק, שיעניק לאופוזיציה את הקול ה-60. את העריק הזה הם ישריינו לכנסת הבאה. גם התוכנית הזו מסובכת, כי עריק אחד לא יספיק ולפי החוק אסור לשריין ח"כ פורש במפלגה קיימת. חוץ מזה, אם היה עריק כזה – האופוזיציה הייתה לוכדת אותו מזמן.

לאופוזיציה אין תחמושת. אין לה אצבעות בכנסת ובשבועות האחרונים נדמה שאין לה גם נושאים רציניים לתקוף בהם את הממשלה. ההתנפלות מימין על הנסיעה של בנט לפגישה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נראית כמו בדיחה, שזכתה גם למערכון חביב ב"ארץ נהדרת". זה נראה ונשמע כמו פרץ של קנאה ושנאה.

לאופוזיציה אין תחמושת. אין לה אצבעות בכנסת ובשבועות האחרונים נדמה שאין לה גם נושאים רציניים לתקוף בהם את הממשלה

האופוזיציה לא יכולה לומר כלום גם על ההחלטה שלא לספק סיוע צבאי לאוקראינה. נתניהו היה עושה את אותו הדבר, לכן הוא שותק בנושא הרגיש הזה מאז פרצו הקרבות לפני 19 יום.

יריב לוין ובנימין נתניהו בישיבת סיעת הליכוד בכנסת, 14 בפברואר 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
יריב לוין ובנימין נתניהו בישיבת סיעת הליכוד בכנסת, 14 בפברואר 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

האופוזיציה לא יכולה לתקוף את שרת הפנים איילת שקד בנושא הפליטים, כי הליכוד, הציונות הדתית והחרדים חושבים בדיוק כמוה ודואגים לרוב היהודי. ח"כ בצלאל סמוטריץ אפילו קרא לה אתמול להתפטר אם המדיניות שלה לא תתקבל בממשלה. ההתקפות על שקד מגיעות בעיקר מהשמאל בתוך הממשלה.

האופוזיציה גם לא יכלה לתקוף את שקד על חוק האזרחות, ובסוף אף תמכה בו וסייעה להעביר אותו בשבוע שעבר בקריאה שלישית בכנסת.

לנתניהו אין חומרים. אי אפשר היום להאשים את הממשלה ביוקר המחיה אחרי שהמלחמה מקפיצה את מחירי הנפט וחומרי הגלם בכל העולם. גם הניסיון המתמיד להאשים את בנט, לפיד, גדעון סער וליברמן בחיבור קואליציוני עם מנסור עבאס והרשימה המשותפת לא באמת תפס עד היום.

אי אפשר היום להאשים את הממשלה ביוקר המחיה אחרי שהמלחמה מקפיצה את מחירי הנפט וחומרי הגלם בכל העולם. גם הניסיון המתמיד להאשים אותם בחיבור קואליציוני עם מנסור עבאס לא באמת תפס עד היום

הסיבה ברורה. מי שהכשיר את עבאס היה נתניהו עצמו שרצה אותו בקואליציה שלו, ולו רק כדי להעביר את החוק הצרפתי הזכור לרע. בתמורה היה מוכן לתת לו את הכול כולל הכול.

איילת שקד וחברי הקואליציה חוגגים את העברת חוק האזרחות בקריאה שלישית במליאת הכנסת, 10 במרץ 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
איילת שקד וחברי הקואליציה חוגגים את העברת חוק האזרחות בקריאה שלישית במליאת הכנסת, 10 במרץ 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

הנושא היחיד שנותר לנתניהו הוא איראן. הוא מאשים את בנט ולפיד בחוסר מעש, ומרבה להציג את הפעילות הדיפלומטית השנויה במחלוקת שלו. ההסכם בווינה בינתיים לא מתקדם – המלחמה יצרה אינטרסים חדשים, בעיקר של הרוסים, ולא ברור לאיש לאן כל זה יוביל. הציבור לא מכיר את הפרטים, ולא ממש יודע מי צודק כאן.

אולי גם נתניהו עצמו לא יודע הכול. מאז שקמה הממשלה הוא לא ביקש ולו פגישת עדכון אחת לרפואה אצל ראש הממשלה בנט, פגישה שמגיעה לו פעם בחודש על פי החוק.

אולי גם נתניהו עצמו לא יודע הכול. מאז שקמה הממשלה הוא לא ביקש ולו פגישת עדכון אחת לרפואה אצל ראש הממשלה בנט, פגישה שמגיעה לו פעם בחודש על פי החוק

נתניהו מוותר על הידע ממקור ראשון רק כי כבודו אינו מאפשר לו לשבת במחיצת בנט ולהכיר בעובדה שהוא עצמו כבר לא ראש הממשלה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
הממשלה הזאת רחוקה מלהיות מושלמת, אבל היא הצילה ישראל מתוכנית ההשמדה שהוביל ביבי וחסידיו; מה שבטוח - היא חרוצה ורצינית. ישראל חייבת להיות חזקה בטחונית ולהיות עם כלכלה יציבה ובהתאם לתנאי ... המשך קריאה

הממשלה הזאת רחוקה מלהיות מושלמת, אבל היא הצילה ישראל מתוכנית ההשמדה שהוביל ביבי וחסידיו; מה שבטוח – היא חרוצה ורצינית. ישראל חייבת להיות חזקה בטחונית ולהיות עם כלכלה יציבה ובהתאם לתנאי השוק הנוכחיים, אבל!!! בעתיד כדה"א יאלץ את כל האנושות להתרגל לסגנון אחר לגמרי של קיום, לערכים חדשים לחלוטין: אחווה ורצון טוב, שיוויון מוחלט, פשטות, דאגה לבריאות הכדור שלנו – ביתנו הקט והיפה אשר מתכער מקפיטליזם חזירי ותרבות צריכה רעה.

לפיד יעשה טעות אם לא יחשוב על הגוש ויחתור להיות ראש ממשלה. על לפיד להבין שהוא מתעל אליו המון שינאה בעיקר מהפריפריה ,כמובן שלא בצדק . על לפיד לערוך הסכם חדש בין בנט לגנץ כדי שגנץ יהיה ר... המשך קריאה

לפיד יעשה טעות אם לא יחשוב על הגוש ויחתור להיות ראש ממשלה. על לפיד להבין שהוא מתעל אליו המון שינאה בעיקר מהפריפריה ,כמובן שלא בצדק . על לפיד לערוך הסכם חדש בין בנט לגנץ כדי שגנץ יהיה ראש ממשלה חליפי כי רק הוא יכול להגדיל את גוש המרכז . רק גנץ וכחול לבן יכולים להעביר כמה מנדטים מהליכוד לגוש המרכז בבחירות עתידיות וזה היעד החשוב ביותר העצמת גוש המרכז כאלטרנטיבה שלטונית .

עוד 692 מילים ו-3 תגובות
סגירה