בין אם פילבר יהיה עד עוין או לא, עדותו תשנה את גורל נתניהו

מחר צפוי סוף-סוף לעלות שלמה פילבר אל דוכן העדים במשפט האלפים ● פילבר הוא עד בעייתי מבחינת התביעה, אך אם יסטה מעדותו כפי שנמסרה במשטרה, המסמכים הרבים שהגיש ותמלילי עדותו במהלך החקירה יהוו מכה לנתניהו - ועשויים לשנות את עתידו המשפטי של הנאשם מספר אחת ● פרשנות

שלמה פילבר,פברואר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
שלמה פילבר,פברואר 2022

ב-30 ביוני 2016, כשנה לאחר ששר התקשורת בנימין נתניהו מינה את שלמה (מומו) פילבר לתפקיד מנכ"ל משרדו, כתב פילבר מכתב רשמי לסטלה הנדלר, מנכ"לית בזק. "אנו בוחנים כיום אסדרה שתחליף את משטר ההפרדה המבנית הקיים בין חברת בזק לחברות הבנות שלה. לעמדתנו, יש בעיות שונות הנגזרות מחובת ההפרדה המבנית כדוגמת נטל כלכלי וחוסר יעילות בקבוצת בזק, אשר מתגלגל על הצרכנים".

אפשר לשער שהמכתב לא הפתיע במיוחד את הנדלר. ממילא אנשי בזק ידעו בדיוק מה הלך הרוח במשרד התקשורת. הקשר הישיר של בעלי החברה שאול אלוביץ' לנתניהו עצמו, והקשרים הנגזרים בין אנשי בזק לפילבר, שתיפקד כזרוע ביצועית של בזק בצמרת משרד התקשורת, הכווינו במידה רבה את אסטרטגיית הפעולה של נתניהו ופילבר בשוק הטלקום.

ביטול ההפרדה המבנית בבזק היה שווה לאלוביץ' הרבה כסף, מאות מיליוני שקלים. נתניהו ופילבר היו נחושים לתת לו את זה.

ביום שישי, 7 באוקטובר 2016, כתב פילבר אימייל לעו"ד דנה נויפלד, היועצת המשפטית דאז של משרד התקשורת, ומי שעתידה לסיים את חקירתה הנגדית במשפט נתניהו היום (שלישי).

שאול ואיריס אלוביץ' בבית המשפט המחוזי בירושלים, 21 בדצמבר 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שאול ואיריס אלוביץ' בבית המשפט המחוזי בירושלים, 21 בדצמבר 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"שלום דנה", כתב פילבר, "במסגרת הכנת מסמך מדיניות כולל הכנתי פרק העוסק בתהליכים הפרוצדורליים שנעשו על ידי בתהליך גיבוש המדיניות. התהליך המפורט מציג מאמץ של עשרות דיונים ומפגשים במשרד ומחוצה לו, הכולל מאות שעות עבודה עם מגוון רחב מאוד של בעלי עניין רלוונטיים בשוק, בתקשורת, בציבור ועוד".

מאחורי המילים הנקיות הללו, "במשרד ומחוצה לו", מסתתרת העובדה הפשוטה שפילבר נטל על עצמו למלא באופן אבסולוטי את רצונותיהם של אנשי בזק. בהמשך המסמך מפרט פילבר את הפעולות שעשה, על מנת לשוות ל"מדיניות" שהכתיב מראה נורמלי, כביכול מדובר בפרי של תהליך עבודה סדור ומקובל במשרד ממשלתי.

את מסמך המדיניות השלם הוא שלח גם לשר צחי הנגבי, שמונה לשר התקשורת על תקן דחליל לאחר שנתניהו אולץ לעזוב את התפקיד בהוראת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.

למחרת, מוצאי שבת, משיבה לו נויפלד באימייל משלה. "מומו שלום", היא פותחת, "קראתי את המסמך. מבלי להיכנס לשאלת המדיניות של האצת ההשקעה בתשתיות באופן המפורט במסמך – תהליך כתיבת המסמך בידך באופן עצמאי הוא יוצא דופן ביחס לתהליכים אחרים במשרד.

היועצת המשפטית לשעבר של משרד התקשורת דנה נויפלד בבית המשפט המחוזי בירושלים, 14 במרץ 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
היועצת המשפטית לשעבר של משרד התקשורת דנה נויפלד בבית המשפט המחוזי בירושלים, 14 במרץ 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"על מסמך בסדר גודל כזה (בוודאי מבחינת חשיבותו) מקובל שעובד צוות המורכב מהגורמים הרלוונטיים במשרד. ספק אם הסמנכ"לים יכולים לתת התייחסות כזו בסופ"ש. בנוסף, חלק מתהליכי העבודה והלימוד של הנושאים הרלוונטיים עשית אתה, ובחלקם לא השתתפו גורמי המקצוע האחרים במשרד".

 

ביחס לטענתו של פילבר כי ביטול ההפרדה המבנית בבזק הוא המשך ישיר של מדיניות שר התקשורת משנת 2012, שהיה אז משה כחלון, ציינה נויפלד ביובשנות, "מתווה כחלון התייחס לכך שלא ניתן לבטל את ההפרדה המבנית בין בזק לבין בזק בינלאומי אם עלולה להיות בביטול פגיעה ניכרת בתחרות או בעניינו של הציבור. המסמך שלך אינו מתייחס לנקודה זו".

המשמעות ברורה: פילבר פעל לבדו, מבלי להתייחס לעמדותיהם של הגורמים המקצועיים הבכירים במשרד התקשורת, ולעתים קרובות תוך מידורם. הוא ידע היטב, בזמן אמת, כי הוא שליח לדבר עבירה, פשוטו כמשמעו.

פילבר פעל לבדו, מבלי להתייחס לעמדותיהם של הגורמים המקצועיים הבכירים במשרד התקשורת, ולעתים קרובות תוך מידורם. הוא ידע היטב, בזמן אמת, כי הוא שליח לדבר עבירה, פשוטו כמשמעו

פילבר עוד ניסה, באותו שלב, לייצר בתוך המשרד מצג שלפיו הוא פועל ממניעים ענייניים, כמנכ"ל מקצועי ועצמאי. בהתכתבות ווטסאפ בין פילבר לנויפלד ימים אחדים קודם לכן, הוא כתב לה: "ואגב, הערה אישית. ההערה שלך בשיחתנו הערב 'אני מבינה שזה מה שבזק חושבים' ממש פגעה בי והמחישה לי שוב עד כמה אפילו את, עם האינטגריטי שלך, חושדת ורומזת שמישהו 'האכיל' אותי". דמעות תנין.

בנימין נתניהו מגיע לבית המשפט המחוזי בירושלים לדיון במשפטו, 16 בנובמבר 2021 (צילום: Jack Guez/Pool Photo via AP)
בנימין נתניהו מגיע לבית המשפט המחוזי בירושלים לדיון במשפטו, 16 בנובמבר 2021 (צילום: Jack Guez/Pool Photo via AP)

המחיר יעלה אוטומטית

אם לא יחול עיכוב של הרגע האחרון, יעלה מחר (רביעי) פילבר אל דוכן העדים במשפטו של ראש הממשלה לשעבר נתניהו, של שאול ואיריס אלוביץ' ושל ארנון (נוני) מוזס. יחס עם ניר חפץ, שכבר סיים להעיד לפני חודשים אחדים, פילבר הוא עד התביעה החשוב ביותר במשפט. לא בכדי חתמה הפרקליטות עם שניהם על הסכמי עד מדינה. עדותו של פילבר היא נדבך משמעותי בהוכחת מנגנון השוחד, שבו מואשם נתניהו בתיק 4000.

המגעים האינטנסיביים שניהלו סנגוריו של נתניהו עם מנדלבליט בשבועות האחרונים לכהונתו כיועץ, כוונו בין היתר לכך שהסדר הטיעון ייחתם עוד בטרם יעלה פילבר אל דוכן העדים.

המגעים האינטנסיביים שניהלו סנגוריו של נתניהו עם מנדלבליט בשבועות האחרונים לכהונתו כיועץ, כוונו לכך שהסדר הטיעון ייחתם עוד בטרם יתחיל פילבר את עדותו

זאת, לא רק בגלל האימפקט הציבורי כתוצאה מעדותו של פילבר, הממחישה במסמכים ובמעשים את מעשה השוחד לכאורה של נתניהו, ומקשה על הכחשתו הציבורית. אלא בראש ובראשונה בשל העובדה שעדותו של פילבר מסבכת את נתניהו במידה ניכרת, ומעלה אוטומטית את המחיר שתדרוש התביעה במסגרת אותה עסקה.

המגעים עם מנדלבליט הופסקו בסופו של דבר. בחודש וחצי האחרונים, מאז כניסתה של גלי בהרב-מיארה לתפקיד היועמ"שית, משתרר סביב לשכתה שקט רועם. אין לדעת האם עורכי דינו של נתניהו מנהלים עמה מגעים חשאיים להסדר, שעתיד לפרוץ בסערה בנקודת זמן מסוימת אל המרחב הציבורי. מכל מקום, את היעד של מניעת עדותו של פילבר, נתניהו ככל הנראה פספס.

מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר שלמה פילבר מובא להארכת מעצר בבית המשפט בתל אביב, 18 בפברואר 2018
מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר שלמה פילבר מובא להארכת מעצר בבית המשפט בתל אביב, 18 בפברואר 2018

פילבר הוא עד בעייתי מבחינת התביעה. הוא אמנם חתם על הסכם עד מדינה, אך בניגוד לחפץ, הוא מעולם לא ויתר על שאיפותיו לשוב ולזכות בחיבתו של נתניהו. אם יסטה מעדותו כפי שנמסרה בהרחבה במשטרה, הפרקליטות תבטל את הסכם עד המדינה ופילבר יהפוך לנאשם.

המצב הראייתי של התביעה יהיה אז מורכב יותר, אך לא בהכרח נואש: במצב כזה, התביעה תגיש לבית המשפט את תמלילי עדותו במשטרה, שם הוא מסר גרסה סדורה וקוהרנטית המפלילה לחלוטין את נתניהו.

סנגוריהם של נתניהו ואלוביץ' יעשו כל מאמץ כדי לכרסם בעדותו, להציגו כשקרן ואופורטוניסט. משום כך יש למסמכים, שחלקם הקטנטן צוטטו כאן, חשיבות כה גדולה.

עדותו של פילבר נתמכת וממוסמכת בעשרות רבות של מסמכים וראיות. אפילו לסנגורים המוכשרים ביותר יהיה קשה מאוד לטוות גרסה חלופית, המותירה לנאשמים צוהר לזיכוי.

עדותו של פילבר נתמכת וממוסמכת בעשרות רבות של מסמכים וראיות. אפילו לסנגורים המוכשרים ביותר יהיה קשה מאוד לטוות גרסה חלופית, המותירה לנאשמים צוהר לזיכוי

עוד 883 מילים
סגירה