חדר 808 רוסליה כובשת את העולם

רוסליה (צילום: Aitor Matauco/Red Bull Content Pool)
Aitor Matauco/Red Bull Content Pool
רוסליה

ביוני 2019 עמדנו מול הבמה הגדולה בפארק דל פורום בברצלונה וחיכינו לתחילת הופעתה של רוסליה.

הכוכבת הקטלונית הצעירה דאתה באותם ימים על כנפי אלבום הפריצה המסעיר שלה "El Mal Querer" (האהבה הרעה), אל הפסגות הגבוהות של התהילה הבינלאומית. הוא גרר שובל של ביקורות נלהבות, מאתרי המוזיקה האופנתיים ועד ל"ניו יורק טיימס" ול"ניו יורקר", פרסים, הצעות מכל עבר לחוזים מסחריים ולשיתופי פעולה עם צמרת המוזיקאים של העולם. כל מה שמובטח ל"איט גירל" של התקופה.

רוסליה עלתה על הבמה, נבלעת בתאורה הגרנדיוזית, לא מנסה להסתיר את ההתרגשות, נראית כמי שעדיין מתקשה לעכל שהיא עכשיו הכוכבת במופע המרכזי של פרימוורה, פסטיבל המוזיקה הבינלאומי בעיר הולדתה

רוסליה עלתה על הבמה, קטנה, נבלעת בתאורה הגרנדיוזית, לא מנסה להסתיר את ההתרגשות, נראית כמי שעדיין מתקשה לעכל שהיא – ששנתיים קודם הופיעה באחת הבמות הצדדיות – עכשיו הכוכבת במופע המרכזי של פרימוורה, פסטיבל המוזיקה הבינלאומי השנתי הענק של עיר הולדתה. מגשימה חלום ילדות שהיא אפילו לא העזה לחלום. ומולה קהל של עשרות אלפים, רבים מהם מעריצים ספרדיים, שבאו במיוחד לחזות בפלא: אחת משלהם כובשת את העולם.

הם קידמו אותה בקריאות אהבה קצובות "רוסליה… רוסליה…" ואנחנו הבנו סוף-סוף, ששמה – שאותו הכרנו עד אז רק מקריאה – מתחרז בכלל עם "נהריה" ולא עם "נתניה", כמו שחשבנו בטעות, ישראלים שכמונו.

בראיון שרוסליה נתנה בשבוע שעבר לג'ימי פאלון – שהכריז על ההתחלה שהוא מעריץ נלהב שלה – התברר שהשאלה איך מבטאים נכון את שמה העסיקה גם אותו. ועוד התברר, שצריך לגלגל על הלשון את ה"ררררר" הראשון.

בראיון שרוסליה נתנה לג'ימי פאלון – שהכריז על ההתחלה שהוא מעריץ נלהב שלה – התברר שהשאלה איך מבטאים נכון את שמה העסיקה גם אותו. ועוד התברר, שצריך לגלגל על הלשון את ה"ררררר" הראשון

בחזרה לברצלונה של לפני הקורונה: דבוקים לגדר מאחורינו, מהצד השני של המעבר המפריד בין שני אזורי קהל, עמדו אבא ואמא ספרדים צעירים, וחיבקו את בנם בן ה-12.

אולי בגלל שעמדתי שם עם יעל ועם בננו דורי, שהיה אז בן 12, העיניים נמשכו אל המשפחה הספרדית, שנראתה לי באותו רגע כמו השתקפות מקומית שלנו. וכשרוסליה התחילה לשיר את השיר שפתח את ההופעה – Pienos En Tu Mira – גם דורי וגם הילד הספרדי בן גילו שרו ביחד את מילות הפזמון המדבק – Pienso en tu mirá, tu mirá, clavá, es una bala en el pecho.

דורי שר את המילים בלי להבין אותן, מחקה בקירוב טוב את ההברות שהכיר, מרוב שחרשנו על האלבום בנסיעות לבית הספר. הילד הספרדי החמוד מעבר לגדר שר כשעיניו שטופות דמעות, ונראה כמי שקורה לו נס. מאז אותה הופעה אני לא יכול לשמוע את השיר הזה בלי להיזכר בדמעותיו, שלפעמים צורבות בגרוני.

הילד הספרדי מעבר לגדר שר כשעיניו שטופות דמעות, ונראה כמי שקורה לו נס. מאז אותה הופעה אני לא יכול לשמוע את השיר הזה בלי להיזכר בדמעותיו, שלפעמים צורבות בגרוני

"אני חושבת על מבטך, מבטך, הוא ממסמר אותי, כמו כדור לחזה" – זה מה שרוסליה שרה, על פי האתר שמתרגם את כל שיריה לשפות שונות. זה בדיוק מה שקרה לי שם, באותו רגע שבשבילו הולכים להופעות.

חוץ מהאלבום הנהדר שלה, שכלל את הלהיט הענק Malamente, היה לרוסליה באותו זמן גם להיט חובק עולם עם כוכב הרגטון הקולומביאני ג'יי באלווין והיא גם התארחה באלבום של ג'יימס בלייק, ושרה איתו את השיר היפה ביותר של 2019, הדואט "יחפים בפארק".

בלייק – שהופיע שעתיים אחרי רוסליה בבמה הגדולה המקבילה בפרימוורה – הצטרף אליה, להופעת אורח משותפת. למרות ש"יחפים בפארק" הוא שיר שלו, מהאלבום שלו, ולמרות שהוא ותיק יותר, עם קריירה ארוכה יותר ולכאורה מעמד בכיר יותר, בלייק הבין שהרגע הזה, שבו רוסליה כובשת את עיר הולדתה מול הקהל הביתי שלה – הוא הרגע הגדול שלה, לא שלו. הוא צריך להתארח אצלה, לא היא אצלו.

למרות שהוא ותיק יותר, עם קריירה ארוכה יותר ולכאורה מעמד בכיר יותר, ג'יימס בלייק הבין שהרגע הזה, שבו רוסליה כובשת את עיר הולדתה מול הקהל הביתי שלה – הוא הרגע הגדול שלה, לא שלו

וכששניהם התחבקו במרכז הבמה ושרו "מי צריך להתפלל? מי צריך להתאזן? אני אראה אותך כל יום", הם הזכירו, לרגע, את פיטר גבריאל וקייט בוש בקליפ הנהדר של הדואט "אל תוותר".

רוסליה הספיקה מאז לשחק בסרט של פדרו אלמדובר "כאב ותהילה", להקליט עם בילי אייליש שיר משותף לפסקול של סדרת הטלוויזיה "אופוריה", ולשתף פעולה עם הראפר האמריקאי טראוויס סקוט ועם הכוכב הפורטוריקאי בד באני.

ועכשיו היא חוזרת עם Motomamy, אלבום שהוא מפגן מוזיקלי מרהיב, שמסכם את כל ההרפתקאות האמנותיות המגוונות שהיא אספה במסע שלה.

התשתית ספרדית. ועמוקה. רוסליה היא בוגרת בית הספר הגבוה לפלמנקו של קטלוניה, שם למדה אצל מאסטרים מקומיים אגדיים, שהנחו אותה בפרויקט הגמר המוזיקלי שלה, שהעניק לה תעודת גמר בהצטיינות, והפך בעצם לאלבום הפריצה הבינלאומי שלה (בספירת אלבומיה זה אלבומה השני, אחרי אלבום פלמנקו מסורתי).

הטהרנים של הפלמנקו מרימים אף בהתנשאות ובזים לווריאציה הפופיסטית, אלקטרונית אקלקטית של רוסליה למסורת המקומית שלהם. ככה זה תמיד עם טהרנים, לא? תמיד יעדיפו להדוף שינויים במקום לקבל אותם בסקרנות. אנשי הפולק האמריקאים צעקו בוז לבוב דילן כשהוא התחבר לחשמל. אנשי הפלמנקו לא אוהבים אלקטרוניקה והיפ-הופ. והעגלה נוסעת, אין עצור.

הטהרנים של הפלמנקו מרימים אף בהתנשאות ובזים לווריאציה הפופיסטית של רוסליה למסורת המקומית שלהם. ככה זה תמיד עם טהרנים, לא? תמיד יעדיפו להדוף שינויים במקום לקבל אותם בסקרנות

רוסליה מלהטטת עכשיו בווירטואוזיות בין דמות גדולה מהחיים של דראג קווין מוחצנת לזמרת בלדות ענוגה ומופנמת, ומתיכה יחד רגטון, פלמנקו, אלקטרוניקה, פופ והיפ-הופ – אפילו נגיעות של ג'ז, בקטנה. קורצת על הדרך למכורי הטיק-טוק עם "צ'יקן טריאקי", ההומוריסטי, המדבק והמנג'ס, שאיתו היא הופיעה בשבוע שעבר ב"סטרדיי נייט לייב"; חוזרת לשתף פעולה עם ג'יימס בלייק (ב"דיאבלו" המקסים), ומארחת את הראפרית הדומיניקנית טוקישה ואת כוכב הפופ הקנדי דה וויקאנד, איתו היא שרה "תהילה היא מאהבת מחורבנת / היא אף פעם לא תאהב אותך באמת". לעניין הזה שניהם – רוסליה ודה וויקאנד – הם עדים מומחים. יודעים משהו על תהילה.

זה לא עניין פשוט להתחבר בטבעיות לג'יימס בלייק, הבריטי העגמומי, לבילי אייליש יקירת הפופ האמריקאי, לסופרסטארים העולים של המוזיקה הלטינית ולכוכבי ההיפ-הופ האמריקאי, ולהצליח להדביק את הכול עם טאץ' מקומי של פלמנקו ספרדי וביט אלקטרוני.

וכך "מוטונומי" של רוסליה, הוא גם הפסקול המושלם של התקופה הזו, שהיא אקלקטית, ובעלת זהות נזילה ופתוחה יותר מבעבר, בעולם חדש שיש בו מקום לא רק לפופ ולהיפ הופ אמריקאי, אלא גם לסדרות ולכוכבים מדרום קוריאה, לגרוב לטיני מהקריביים, לקצב קולומביאני, לפלמנקו מקטלוניה. ואם אפשר – לכולם ביחד.

אמיר בן-דוד אוהב מוזיקה מאז סוף שנות השישים. כותב, מלחין, מנגן ושר ב״אבטיפוס״ מאז שנות השמונים. כותב בכיר וחבר מערכת בזמן ישראל

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 979 מילים ו-1 תגובות
סגירה