המלחמה באוקראינה תשפיע על המערכה הבאה בעזה

הפיגוע אתמול החזיר את נתניהו לימי הריקוד על הדם בניסיון להפיק דיבידנד פוליטי ● הקבינט דן בהשלכות המלחמה באוקראינה, ובמיוחד מה יקרה אם הפיגועים האחרונים יובילו למלחמה נוספת בעזה: "הרגישות השתנתה. אסור שנגיע למצב שישוו אותנו לרוסיה. הסבלנות של העולם לא קיימת יותר" ● ואלי אבידר אירח בביתו כנס ראשון של המפלגה שהוא מבקש להקים ● פרשנות

ההריסות בעזה בעקבות תקיפות חיל האוויר במהלך מבצע "שומר החומות", 22 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Khalil Hamra)
AP Photo/Khalil Hamra
ההריסות בעזה בעקבות תקיפות חיל האוויר במהלך מבצע "שומר החומות", 22 במאי 2021

1

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו גזר על עצמו שתיקה בשבועות האחרונים. לא נשמעה ממנו מילה כמעט על המלחמה באוקראינה, על סוגיית הפליטים, על יוזמת התיווך של נפתלי בנט, על הפסגה חסרת התקדים אתמול של המנהיגים בשארם א-שייח.

ההתבטאות המדינית היחידה של נתניהו הייתה בנושא ההסכם המתגבש עם איראן בראיון מפרגן במיוחד ברשת "פוקס ניוז" האמריקאית. נתניהו לא חידש הרבה, חזר על עמדותיו הידועות ותקף את אוזלת ידם של האמריקאים ושל הממשלה בישראל.

אתמול נתניהו הפר שתיקה. הפיגוע הנוראי בבאר שבע, שבו נרצחו ארבעה אזרחים, חייב מבחינתו תגובה, והיא לא איחרה לבוא.

הפתיחה דווקא הייתה טובה ומעוררת הערכה. "הפיגוע הרצחני והמזעזע בבאר שבע מחייב פעולה מיידית לתפיסת כל מי שאחראים לו ולמיצוי כל חומרת הדין איתם. אני מבקש להשתתף בצער משפחות הנרצחים ומתפלל לשלום הפצועים".

נתניהו היה יכול להסתפק במלים המצוינות הללו, אבל אז הוא לא היה נתניהו. ההמשך הוא ריקוד על הדם, הסתה לשמה וניסיון להפיק דיבידנד פוליטי מיידי על חשבון האסון הנורא של ארבע משפחות אומללות: "החולשה של בנט ולפיד עולה בחיי אדם. אחרי שהם הפקירו את הנגב לרע"ם ולתנועה האסלאמית, עכשיו הם מפקירים את תושבי הנגב למחבלים אסלאמיים צמאי דם".

נתניהו היה יכול להסתפק במלים המצוינות הללו, אבל אז הוא לא היה נתניהו. ההמשך הוא ריקוד על הדם, הסתה לשמה וניסיון להפיק דיבידנד פוליטי מיידי על חשבון האסון הנורא של ארבע משפחות אומללות

וכך חוזר נתניהו לימים האפלים שלו באמצע שנות התשעים, שבהם הגיע למוקדי פיגועים כדי לשלהב את ההמון ולגרוף מנדטים. כאילו לא חלפו כמעט שלושים שנה מאז טרור המתאבדים בירושלים ובתל אביב, כאילו נתניהו לא היה מאז ראש ממשלה לסירוגין במשך 15 שנים והיה אמור להפיק לקחים וללמוד משהו על אחריות ממלכתית.

אבל המנגינה נשארת ורק התוכן משתנה. פעם זה יצחק רבין שהפגין חולשה באוסלו, היום זה בנט ולפיד שחלשים בנגב, כאילו שהתדרדרות המשילות בנגב לא החלה בתקופה שלו. כאילו שלא נהרגו עשרות אזרחים מפיגועים במהלך הקדנציות שלו.

2

בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני ביום ראשון התפתח דיון מעניין במיוחד סביב המלחמה באוקראינה וההשלכות שלה על ישראל. השרים שהגיעו לדיון היו עדיין תחת הרושם של ההרס והחורבן שזרע הצבא הרוסי בסוף השבוע ברחבי אוקראינה ובעיקר בעיר מריופול. תגובת העולם החופשי על הפגיעה במטרות אזרחיות עלולה להשליך על המלחמה הבאה אצלנו, מתברר.

ראש הממשלה נפתלי בנט, גורמי הביטחון ורוב השרים הסכימו כי המלחמה תשנה את הסטנדרטים. מראות של פגיעה באזרחים, גם אם היא לא נעשית במכוון, לא יתקבלו יותר ועלולים לגרור את ישראל למצב של סנקציות מיידיות.

בנט, גורמי הביטחון ורוב השרים הסכימו כי המלחמה תשנה את הסטנדרטים. מראות של פגיעה באזרחים, גם אם היא לא נעשית במכוון, לא מתקבלים יותר ועלולות לגרור את ישראל למצב של סנקציות מיידיות

לכולם ברור כי מגדלים רבי קומות לא יפלו יותר בעזה וכל וידיאו של אוכלוסייה במצוקה, תמונות של משפחה מול בית הרוס אחרי הפצצה אווירית או ילדים חסרי ישע שיזכירו את תמונות הפליטים באוקראינה – יהיו הרי אסון מבחינת ישראל.

ההריסות בבית חאנון, בצפון רצועת עזה, אחרי תקיפות חיל האוויר, 21 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Khalil Hamra)
ההריסות בבית חאנון, בצפון רצועת עזה, אחרי תקיפות חיל האוויר, 21 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Khalil Hamra)

אחד השרים הבכירים שהשתתפו בדיון תיאר את הסיטואציה במלים הבאות: "הצבא הרוסי יורה ללא אבחנה. אנחנו רואים את תמונת הקרב ומבינים שאין להם בעיה מוסרית עם זה, אבל גם הכלים שלהם מיושנים ולא מדויקים. הצבא שלנו טוב יותר ומתוחכם יותר, אבל הצבא שלהם חזק הרבה יותר ומצויד יותר.

"אנחנו מקפידים על כל מטרה, אבל עכשיו הרגישות השתנתה. אסור שנגיע למצב שישוו אותנו לרוסיה. הסבלנות של ארצות הברית והעולם לא קיימת יותר. בתי הדין הבינלאומיים יורידו עוד יותר את הרף בכל מה שקשור בפשעי מלחמה".

"אנחנו מקפידים על כל מטרה, אבל עכשיו הרגישות השתנתה. אסור שנגיע למצב שישוו אותנו לרוסיה. הסבלנות של ארה"ב והעולם לא קיימת יותר. בתי הדין הבינלאומיים יורידו את הרף בכל מה שקשור בפשעי מלחמה"

ההתדרדרות למצב מלחמה עשויה להיות הרבה יותר מהירה אחרי גל הפיגועים האחרון. מלחמת "שומר החומות" התלקחה אחרי עימותים קשים בירושלים, אבל העימותים היום אלימים ורצחניים יותר.

החשש מהסלמה אזורית לקראת חג הרמדאן בא לידי ביטוי גם בפסגה שקיימו אתמול בשארם א-שייח ראש הממשלה בנט, הנשיא המצרי עבד אל-פתאח א-סיסי ויורש העצר של איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד.

אתמול גם הורה בנט לתגבר את נוכחות כוחות הביטחון במרכזי ערים ובמקומות הומים אחרי הפיגוע בבאר שבע. כולם מבינים שמלחמה חדשה היא סרט שונה לחלוטין.

אחת מהזירות בבאר שבע שבהן תקף ורצח מוחמד אבו אל-קיעאן עוברי אורח, 22 במרץ 2022 (צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov)
אחת מהזירות בבאר שבע שבהן תקף ורצח מוחמד אבו אל-קיעאן עוברי אורח, 22 במרץ 2022 (צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov)

3

קרוב ל-40 איש הגיעו אתמול לביתו של אלי אבידר במושב שורש במה שהוגדר "כנס יסוד" של המפלגה החדשה שהוא מבקש להקים. היו שם אנשי מחאת בלפור, המפגינים בפתח תקווה, אנשי אקדמיה, לוחמים ידועים נגד שחיתות ציבורית ופעילים מתחומים ומפלגות שונים.

"המטרה שלנו היא לשמור את הקואליציה הזו עד יומה האחרון", אמר שם המארח אבידר. "אנחנו צריכים לקדם את החוקים הליברליים שלנו מול החוקים השמרניים שעולים בכנסת. אני צריך את התמיכה שלכם כל הזמן. יש אנשים בקואליציה שרוצים להפיל את הממשלה הזו ואם הם יצליחו, אף אחד לא יתפוס אותנו לא מוכנים. זו המטרה שלנו".

"המטרה שלנו היא לשמור את הקואליציה הזו עד יומה האחרון. אנחנו צריכים לקדם את החוקים הליברליים שלנו מול החוקים השמרניים שעולים בכנסת. אני צריך את התמיכה שלכם כל הזמן"

"שינוי לא נעשָׂה אם לא נעשֶׂה אותו", טבע אבידר את הסלוגן של ההתארגנות החדשה. בסוף סוכם על פעילויות בשטח, חוגי בית וכנסים נוספים בהמשך.

עוד 782 מילים
סגירה