פליטת הפה של ביידן מרמזת שהפור נפל

נאום ג'ו ביידן בוורשה, פולין, צילום מסך מהנאום בטוויטר של הנשיא ביידן
נאום ג'ו ביידן בוורשה, פולין, צילום מסך מהנאום בטוויטר של הנשיא ביידן

ג'ו ביידן ידוע בפליטות הפה שלו בכל התפקידים הקודמים שנשא, וגם כנשיא. האמירה שלו על שינוי משטר ברוסיה לא הייתה כתובה בטקסט המקורי של הנאום שנשא בוורשה אמש. *אבל* לא זה העיקר. האמת היא שהאמירה הזו חשפה את הלכי הרוח, הערכות המצב, והאסטרטגיה האמיתית של ארה"ב. להדיח את ולדימיר פוטין מתפקידו.

ביידן ידוע בפליטות הפה שלו בתפקידיו הקודמים וגם כנשיא. האמירה שלו על שינוי משטר ברוסיה לא הייתה כתובה בטקסט המקורי של הנאום בוורשה אמש. *אבל* היא חשפה את הלכי הרוח

וזו אסטרטגיה נכונה ומתבקשת. פוטין הפך לסכנה הברורה, המיידית והחמורה ביותר לשלום העולם. יותר מדאע"ש, יותר מצפון קוריאה, יותר מאיראן ויותר מכל איום ידוע אחר. הרטוריקה הגרעינית שלו ושל בכירי הקרמלין לא נשמעה מאז שיא המלחמה הקרה. הפלישה לאוקראינה היא זעזוע בקנה מידה של פעם בדור.

התערבותו בבחירות בארה"ב לטובת דונלד טראמפ, התערבותו בבחירות בצרפת ובעוד מדינות רבות, השימוש שלו בנשק בלתי קונבנציונלי לחיסול יריבים פוליטיים, כל אלו הופכים אותו מבחינת האסטרטגים האמריקנים לאיום שיש להסיר ואין להשלים עמו.

לארה"ב יש סבלנות אסטרטגית ויכולות כמעט בלתי מוגבלות להשיג את יעדיה לאורך זמן, אם הם יעדים ריאליים. היעד של שינוי משטר ברוסיה הוא בר השגה, ופליטת הפה של ביידן מרמזת שהפור נפל.

לארה"ב יש סבלנות אסטרטגית ויכולות כמעט בלתי מוגבלות להשיג את יעדיה לאורך זמן, אם הם יעדים ריאליים. יעד שינוי משטר ברוסיה הוא בר השגה, ופליטת הפה של ביידן מרמזת שהפור נפל

המשמעות עבור ישראל – מי משרי הקבינט ומקבלי ההחלטות שטרם הבין את חומרת המשגה של בחירה ב"נייטרליות" עקב "רגישות בגבול הצפון"? כדאי שיחשוב שוב. לארה"ב תהיה אפס סבלנות וסובלנות כלפי בעלות ברית שמתנהגות כמו חברות בערבון מוגבל בעת צרה.

הפובליציסט הבכיר דיוויד רותקוף ניתח אל משמעויות נאומו של ביידן, והציג את מדרג הקירבה בין מדינות שונות לבין ארה"ב. קיים סולם ברור שבו עושים דרגי המקצוע בארה"ב – ובעולם כולו – שימוש תדיר. וכך הוא כותב:

‏"בעלי ברית שונים משותפים. שותפים שונים מחברים. חברים שונים מחברים של מזג אוויר טוב. חברים של מזג אוויר טוב שונים מבלתי-מזדהים. בלתי מזדהים שונים מיריבים. יריבים שונים מאויבים.

המונחים האלה נזרקים לאוויר בחוסר תשומת לב או בצורה שנועדה ‏לשרת את הדובר/ת".

המידרג הזה, שמוכר לכל איש מקצוע מדיני בשפה האנגלית, לא ממש מחודד בעברית. אבל חשוב שהציבור הישראלי יבין שמבחינת הממשל האמריקאי, כל המדינות שהחשיבו את עצמן או שארה"ב החשיבה כשייכות לקטגוריה מסוימת, והתגלו במשבר כשייכות בפועל לקטגוריה אחרת (רמז – ישראל היא אחת מהן) – ישלמו מחיר.

מי ממקבלי ההחלטות שטרם הבין את חומרת המשגה בבחירה ב"נייטרליות" עקב "רגישות בגבול הצפון"? כדאי שיחשוב שוב. לארה"ב תהיה אפס סובלנות לבעלות ברית שמתנהגות כחברות בערבון מוגבל בעת צרה

גם מפגשי הפסגה בקהיר ובשדה בוקר, עם כל חשיבותם, לא יוכלו לחפות על נפקדות ישראלית מקטגוריית בעלות הברית של ארצות הברית, המתייצבות באופן ברור מול פוטין, מטילות עליו סנקציות, שולחות חימוש וסיוע כספי לאוקראינה, קולטות פליטים אוקראינים במספרים גדולים, ומתעלות מעבר לחישובי האינטרסים קצרי הטווח שלהם מול הקצב ממוסקבה.

ערן עציון הוא יזם מדיני ופוליטי, דיפלומט בכיר לשעבר, כיהן כסגן ראש המועצה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה, וכראש התכנון המדיני במשרד החוץ. המוטו שלו הוא: Speak Truth to Power. מאמין שהמפתח לעתיד ישראל, והעולם החופשי, הוא מהפיכה בשיטה הדמוקרטית

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 452 מילים ו-2 תגובות
סגירה