המלחמה של פוטין בסמים

רוסים מטעם הקרמלין צדים ומתעללים במשתמשים ובפושרים של סם הספייס ברחובות מוסקבה, 2013 (צילום: AP Photo/Alexander Zemlianichenko Jr)
AP Photo/Alexander Zemlianichenko Jr
רוסים מטעם הקרמלין צדים ומתעללים במשתמשים ובפושרים של סם הספייס ברחובות מוסקבה, 2013

ביום השני למלחמה, בנאום שנשא, האשים פוטין את הממשלה האוקראינית שהיא נשלטת בידי "נרקומנים ניאו-נאצים". האמירה הביאה להרמת גבות רבות במערב, ורבים ראו בה עדות למצבו הנפשי. אחרים פרשו אותה כתעמולה צינית של רודן, המנמק לאזרחי רוסיה ולמערב את ההחלטה לפתוח במלחמה.

בנאומו ביום השני למלחמה האשים פוטין את הממשלה האוקראינית, שהיא נשלטת בידי "נרקומנים ניאו-נאצים". רבים במערב הרימו גבה וראו באמירה עדות למצבו הנפשי או תעמולה צינית

עבור מי שעקב אחר מדיניות הסמים הבין לאומית והשימוש של פוטין במלחמה בסמים לצרכים פוליטיים ומדיניים, האמירה לא הייתה תמוהה כלל. מזה למעלה מעשור המשטר הרוסי משתמש במלחמה בסמים ככלי לביסוס המדיניות השמרנית שלו מבית, וכחלק מהמאבק הגאו-אסטרטגי שלו למצב את רוסיה מחדש כמעצמת-על.

המלחמה בסמים כמאבק באוקראינה

השימוש במלחמה בסמים כדי להאשים את המערב ב"סטיה" של אוקראינה ממרחב ההשפעה הרוסי החל, כשפרצה המהפכה בכיכר מאידאן. בכירים ברשויות הרוסיות למאבק בסמים האשימו את האיחוד האירופאי בהסתה של מכורים לסמים לצאת ולבצע את המהפכה.

הם טענו כי תכניות גמילה, שהפעיל האיחוד האירופאי באוקראינה, היו בפועל "כתות טוטליטריות" בהן מטופלים עברו שטיפת מוח, וכי ממכונים אלו הם יצאו לבצע את המהפכה בכיכר מאידאן.

לאחר ההשתלטות הרוסית על חצי האי קרים ותחילת ההתקוממות במחוזות הבדלניים, השתמשו הרוסים והשלטונות הבדלניים במדיניות הסמים כאמצעי לבדל את המחוזות, ממה שהייתה לתפיסתם מדיניות מערבית "מנוונת" שגרמה לאנשים להתמכר לסמים.

פרט לרדיפת מכורים והענשתם בשליחה לעבודות כפייה בחפירת ביצורים בחזית הלחימה, הפסקת תוכניות גמילה בחצי האי קרים הביאה לקפיצה במוות ממנות-יתר ולהתפשטות מגפת האיידס.

למרות זאת, השלטון הרוסי המשיך לטעון להצלחה גדולה "בניקוי" מחוזות אלו מבעיית הסמים, כעדות לטענתם לעליונות מדיניות הסמים הרוסית על זו של המערב המנוון.

הם טענו כי תכניות גמילה, שהפעיל האיחוד האירופאי באוקראינה, היו בפועל "כתות טוטליטריות" בהן מטופלים עברו שטיפת מוח, וכי ממכונים אלו הם יצאו לבצע את המהפכה בכיכר מאידאן

וככל שאוקראינה הפגינה נחישות מול התוקפנות הרוסית, משטר פוטין המשיך והאשים את ממשלת אוקראינה בבעיות הסמים של רוסיה. בכירים רוסים טענו כי מגפת הסמים הקשה ברוסיה, הקשורה ברובה לסמים סינטטיים ולהרואין אפגני, נוצרה בשל השפעה אוקראינית.

הם האשימו למשל את מושל מחוז דניפרופטרובסק שבאוקראינה בהפצת הסם הסינטטי "ספייס" ברחבי מוסקבה. בהזדמנויות אחרות טענו בכירים רוסיים כי הממשלה האוקראינית "מרעילה את הנוער הרוסי בכוונה" ומממנת את הלחימה בבדלנים הפרו-רוסיים, באמצעות ארגון קרטלים שמפיצים סמים ברוסיה.

לכלל ההאשמות הללו היה מוטיב חוזר: שימוש במאבק בסמים והאשמת המערב וגורמים חיצוניים בחוליים של החברה הרוסית.

המלחמה בסמים לחיזוק מדינת המשטרה

קישור בעיית הסמים לשאלות של זהות לאומית, בעיות חברתיות וביטחון לאומי, איפשר לממשל הרוסי לסמן אויבים פנימיים וחיצוניים ולעצב תודעה וזהות חברתית ולאומית שמרנית. בדרך זו פעל המשטר לבדל את רוסיה וערכיה מן המערב.

פרט לכך, המלחמה בסמים שמשה את הממשל הרוסי ככלי לחיזוק סמכויות המדינה, וכך למשל התעצם מאוד בעשור האחרון כוחו של ה-FSKN (המקבילה הרוסית ל-DEA) שקיבל לידיו סמכויות ליזום חקיקה, לקבוע תקציבים ולנהל תכניות בריאות. הסוכנות אף הפכה לזרוע מבצעת שהובילה את המלחמה הרוסית בסמים גם במדיניות החוץ.

הם האשימו מושל מחוז אוקראיני בהפצת הסם הסינטטי "ספייס" במוסקבה, וטענו שהממשלה האוקראינית "מרעילה את הנוער הרוסי" ומממנת לחימה בבדלנים פרו-רוסיים בארגון קרטלי סמים ברוסיה

המלחמה בסמים כמאבק בארה"ב

פוטין השתמש במלחמה בסמים לא רק במאבק מול אוקראינה ולחיזוק מדינת המשטרה שלו בבית, אלא גם כדי לנסות ולהקרין עוצמה בזירה הבין לאומית. כבר לפני למעלה מעשור, המדיניות האמריקאית לטיפול בבעיית האופיום באפגניסטן הייתה מקור לחיכוך בין המדינות.

כשממשל אובמה הודיע ב-2009 על הפסקת השיטה הלא אפקטיבית של הדברת שדות פרג-אופיום באפגניסטן, האשימו הרוסים את הממשל האמריקאי שהצעד הוא מהלך אנטי רוסי מכוון, שנועד להציף את רוסיה בהרואין. במקביל, רוסיה קידמה תכנית אזורית למאבק בסמים במרכז אסיה, כדרך לחזק את השפעתה על מדינות המרחב ולהידוק קשריה עם סין.

באמריקה הלטינית, למרות היותה זניחה בהשפעתה על בעיית הסמים ברוסיה, פעל פוטין לקדם הסכמי שיתוף פעולה במאבק בסמים, כדרך לחיזוק הנוכחות הרוסית באזור הנחשב מרחב השפעה אמריקאי מסורתי.

הסכמים אלו הביאו להקמת מרכז הדרכה צבאי ולעסקת מכירת מטוסי מיג לניקרגואה, שהוצדקה בטענה שאלו נדרשים כדי לסייע לניקרגואה – מדינה זניחה בסחר הסמים האזורי – "ליירט מטוסי הברחות סמים".

לצד זאת, הנוכחות הצבאית הרוסית בוונצואלה הוצדקה, בין השאר, בצרכי המאבק בסמים. יש הטוענים, כי חלק מכלל הפעילות הזו באזור שימש את הרוסים לצרכים מודיעיניים רחבים יותר.

כשממשל אובמה הודיע ב-2009 על הפסקת השיטה הלא אפקטיבית של הדברת שדות פרג-אופיום באפגניסטן, האשימו הרוסים את הממשל האמריקאי שהצעד הוא מהלך אנטי רוסי מכוון, שנועד להציף את רוסיה בהרואין

פוטין השתמש במלחמה בסמים כדי למצב את רוסיה כמעצמה גם במוסדות הבין-לאומיים, והשתמש בה כדי לקדם השפעה רעיונית שתקרא תיגר על ערכי המערב.

רוסיה נאבקה לבלום מגמות שקראו לליברליזציה של מדיניות הסמים הבין לאומית, ולצד מדינות אוטוריטריות אחרות הובילה קו אנטי-רפורמיסטי שבלם קידום רעיונות כגון "אי-הפללה" או "מזעור הנזק".

כשבארה"ב קודמו יוזמות ללגליזציה של קנאביס, טענו בכירים במשרד הבריאות הרוסי כי אזרחי ארה"ב נדונו להיות נרקומנים. עבור משטר פוטין הייתה זו דרך נוספת להציב את רוסיה בעמדת הנהגה עבור מדינות שמרניות, וכלי נוסף לאתגר דרכו את ארה"ב ועוצמתה, באמצעות הקרנת "עוצמה רכה" אנטי ליברלית.

פוטין ניהל מלחמה בסמים הרבה לפני שיצא למלחמה "בממשלת הנרקומנים הניאו-נאצים" של אוקראינה. אך בדיוק כפי שחישובי המדיניות השגויה שלו כלפי אוקראינה המיט עליה אסון, כמו גם על רוסיה, כך עשתה גם מדיניות המלחמה בסמים שלו.

בעשור האחרון רשמה רוסיה עלייה במגפת ההתמכרות לסמים, שהובילה גם לעלייה בקצב ההדבקה במחלת האיידס, שקרוב לזה של מדינות באפריקה. זה לא מנע מהממשל הרוסי להטיל את האשמה בתחלואת האיידס על קהילת הלהט"ב.

פוטין ניהל מלחמה בסמים הרבה לפני שיצא למלחמה "בממשלת הנרקומנים הניאו-נאצים" של אוקראינה. אך כפי שחישוביו השגויים המיטו על אוקראינה ועל רוסיה אסון, כך גם מדיניות מלחמתו בסמים

כשמחברים את אלו למגפת האלכוהול הרוסית, מתקבלת צניחה מתמשכת בתוחלת החיים ברוסיה, בעיקר זו של גברים. במובן זה התוצאות הטרגיות של המלחמה הרוסית בסמים, הן נדבך הרסני נוסף במנהיגות כושלת של דיקטטור מנותק מהמציאות.

פוטין אולי מקרין תדמית של מאצ'ו בחזה חשוף, אבל הגוף עליו הוא שולט הוא מדינה חולה וחלשה. המלחמה באוקראינה רק חשפה זאת לעולם.

בן ציון טלפוס הוא דוקטור ליחסים בין לאומיים. מומחה לפוליטיקה של המלחמה בסמים ומדיניות הסמים העולמית. חוקר ומתעניין בקשר שבין המאבק בסמים לביטחון, פוליטיקה, כלכלה וחברה. עסק בייעוץ בנושאי מודיעין לאימונים צבאיים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 914 מילים ו-1 תגובות
סגירה