הנשיא יצחק הרצוג ומלך ירדן עבדאללה בעמאן, 30 במרץ 2022 (צילום: חיים צח, לע"מ)
חיים צח, לע"מ

היחסים עם העולם הערבי משתפרים דווקא כשגל אלימות נוסף נמצא מעבר לפינה

היום, יותר מאי פעם, ישנה זהות אינטרסים ברורה בין ישראל למדינות סוניות ערביות ● מנכ"לית קרן המטבע הבינלאומית מזהירה: "שינוי האקלים - האיום הגדול ביותר על המזרח התיכון" ● הרמדאן בפתח ואיתו עליות המחירים על מוצרי מזון ● והשבוע לפני עשרים שנה הציג יורש העצר הסעודי את יוזמת השלום הערבית ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

זהות אינטרסים ברורה

כאשר עבדאללה מלך ירדן הכריז על כוונתו לקיים ביקור דחוף ברמאללה על מנת למנוע את התדרדרות המצב הבטחוני באזור, ישראל הייתה צריכה להבין מייד שמדובר בתמרור אזהרה אדום בוהק, בערך ברמה של אזהרות של המודיעין האמריקאי על כוונתו של פוטין לפתוח במלחמה נגד אוקראינה.

עבדאללה מודאג מאוד מפיצוץ נוסף ורואה את עצמו ואת ארצו כקורבנות פוטנציאליים של גל אלימות נוסף בישראל ובשטחים הפלסטיניים. בשנה שעברה התקיימו בעמאן תהלוכות אנטי-ישראליות רבות, בהן נשמעו גם קריאות להפלת המשטר הירדני. כעבור שנה, היחסים בין עמאן לישראל השתפרו באופן משמעותי.

למעשה, שתי המדינות חוות רנסנס ביחסים שלא חוו כמותו מאז החתימה על הסכם השלום בוואדי עראבה בשנת 1994. הכלכלה פורחת, הפגישות בדרגים רמים מתקיימות באופן תכוף (לראיה – רק השבוע ביקר נשיא המדינה יצחק הרצוג בעמאן ונפגש עם המלך).

אך במקביל, האופוזיציה הירדנית רושמת כל צעד וכל פגישה, ואם האירועים האלימים של מאי 2021 יחזרו על עצמם, הם גם ידאגו להאשים את המלך בידידות קרובה מדי עם ישראל.

האופוזיציה הירדנית רושמת כל צעד וכל פגישה, ואם האירועים האלימים של מאי 2021 יחזרו על עצמם, הם גם ידאגו להאשים את המלך בידידות קרובה מדי עם ישראל

ירדן נעדרה השבוע מפסגת הנגב בשדה בוקר, אך לא בגלל התנגדותה לישראל ולמדיניות הישראלית. כאשר המצב הפכפך ומסוכן כל כך, השכנה של ישראל מהמזרח אינה לקחת סיכונים מיותרים. עמאן העדיפה לא להחצין את היחסים ולהביע תמיכה דווקא באבו מאזן, שלא הוזמן לפסגה ולא היה מתייצב בה גם אם היו טורחים להזמינו.

ששת שרי החוץ במסיבת עיתונאים המסכמת את פסגת הנגב, 28 במרץ 2022 (צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)
ששת שרי החוץ במסיבת עיתונאים המסכמת את פסגת הנגב, 28 במרץ 2022 (צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)

השרים הערביים שהשתתפו בפסגה, אותה אירח שר החוץ יאיר לפיד, גינו את הפיגועים פה אחד – גם הם יודעים היטב מה זה טרור יסלאמי ואיום מבית. היום, יותר מאי פעם, ישנה זהות אינטרסים ברורה בין ישראל למדינות סוניות ערביות כגון מצרים, איחוד האמירויות, בחריין, מרוקו וגם ערב הסעודית, שרוחה ריחפה מעל המשתתפים בפסגת הנגב.

המדינות הללו מאוימות על ידי האסלאם הקיצוני, רובן חוששות מאיראן גרעינית ומועצמת במקרה של הסרת הסנקציות, ומבינות שחייבים לשתף פעולה בתחומים כלכליים קריטיים להישרדות כגון מזון, מים ואנרגיה.

המדינות הללו מאוימות על ידי האסלאם הקיצוני, רובן חוששות מאיראן גרעינית ומבינות שחייבים לשתף פעולה בתחומים קריטיים להישרדות כגון מזון, מים ואנרגיה

הפיגועים בבאר שבע, חדרה ובני ברק באו להחזיר את החולמים על מזרח תיכון חדש לקרקע המציאות, שבה הסכסכוך הישראלי-פלסטיני לא נעלם לשום מקום, והאסלאם הרדיקלי ממשיך להיות כוח עוצמתי ומשפיע. אין סתירה בין שני הדברים, והשנים האחרונות בהחלט מעידות על כך שאפשר לקיים יחסים תקינים עם מדינות ערב גם בלי להגיע לפתרון של הסוגיה הפלסטינית.

אך גם ההפך הוא הנכון: יחסי שלום עם מדינות ערב קרובות או רחוקות לא תורמים לפתרון הסכסוך, ושום ועדה אזורית בהיקף כזה או אחר לא תפתור לישראל את בעיית ההקצנה הדתית שמתרחשת בתוך ערים ישראליות, והפערים ההולכים והגדלים בין יהודים לערבים.

העולם הערבי רשאי להתמקד בנושאים הבוערים כגון אקלים, ביטחון תזונתי ואנרגיה ולא להציב את הסוגיה הפלסטינית כתנאי להמשך היחסים עם ישראל. זה בינם לבין הפלסטינים.

ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) מקבל את פניו של עבדאללה מלך ירדן ברמאללה, 28 במרץ 2022 (צילום: AP Photo/Nasser Nasser)
ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) מקבל את פניו של עבדאללה מלך ירדן ברמאללה, 28 במרץ 2022 (צילום: AP Photo/Nasser Nasser)

מה שישראל צריכה לדעת זה שהסכסוך עם הפלסטינים כולו שלה. המדינות הערביות יכולות לסייע בהרגעת הרוחות או בהזרמת הכספים והסיוע – אך מי שאמור להיות מודאג מגל אלימות ומהמשך הסכסוך זו קודם כל מדינת ישראל.

אגב, הערוצים הערביים שסיקרו את הפסגה התמקדו קודם כל בתמיכה שהביעו שרי החוץ הערביים בעם הפלסטיני. גם במדינות האוטוריטריות דעת הקהל חשובה, וראשי המדינות הערביות יודעים היטב באיזה צד נמצאת הסימפתיה של העמים שלהם.

"שינוי האקלים – האיום הגדול ביותר"

כאילו שלא היה די במלחמה באוקראינה ובמשבר המזון שנוצר כתוצאה ממנה, מנכל"ית קרן המטבע הבינלאומית קריסטלינה גאורגייבה החליטה להזכיר לתושבי המזרח התיכון שיש עוד צרות שכדאי להתמקד בהן לפני שנהיה מאוחר מדי.

על פי גאורגייבה, התדירות והחומרה של אסונות הקשורים לאקלים הולכים וגדלים בצורה משמעותית דווקא במזרח התיכון ובמרכז אסיה, יותר מאשר בכל מקום אחר בעולם. לדבריה, מדובר ב"איום מרכזי" על הצמיחה והשגשוג.

על פי גאורגייבה, התדירות והחומרה של אסונות הקשורים לאקלים הולכים וגדלים בצורה משמעותית דווקא במזרח התיכון ובמרכז אסיה, יותר מאשר בכל מקום אחר

מחקר חדש של קרן המטבע הבינלאומית מראה שאסונות אקלים באזור גורמים במהלך שנה לכ-7 מיליון בני אדם בממוצע לאבד את ביתם ולכ-2600 מקרי מוות.

מנכ"לית קרן המטבע הבינלאומית קריסטלינה גאורגייבה (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi)
מנכ"לית קרן המטבע הבינלאומית קריסטלינה גאורגייבה (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi)

"בצורת בצפון אפריקה, סומליה ואיראן, מגפות ונחלי ארבה בקרן אפריקה, שיטפונות קשים בקווקז ובמרכז אסיה. רשימת האסונות הולכת ומתארכת במהירות", אמרה גאורגייבה בנאום אותו נשאה באירוע ממלכתי בדובאי. הבכירה קראה לכל המדינות להתאים את הכלכלות שלהן לאתגרי האקלים, להגדיל את ההשקעות באנרגיה ירוקה ולצמצם את פליטות גזי החממה.

בנאומה היא התייחסה גם לדרכים מעשיות של התמודדות עם אתגרי האקלים ועם הצלחות יחסיות של מדינות כגון מרוקו ואיחוד האמירויות. יחד עם זאת, אין ספק שגם המדינות הללו וגם המדינות האחרות במזרח התיכון יכולות וצריכות לעשות הרבה יותר כדי למנוע אסונות ונזק רבתי בעתיד.

הרמדאן בפתח ואיתו עליות המחירים

חכמי דת מוסלמים זיהו את הירח הנולד והודיעו באופן רשמי על תחילתו של חודש הרמדאן שבמהלכו המוסלמים צמים, אך גם נפגשים מדי ערב לארוחת איפטאר, שמסמלת את הפסקת הצום. לרבים בעולם הערבי, הכנת ארוחת איפטאר חגיגית במיוחד תהיה כרוכה השנה בהוצאות גבוהות מהרגיל.

בעקבות המלחמה באוקראינה, מחירי המזון – ובמיוחד מחירי הלחם – זינקו באופן משמעותי מאוד. בלבנון הממשלה מתקשה לפקח על מחירי המזון, בעוד שבמצרים השלטונות החליטו להתיר את המסורת העתיקה של "שולחנות הרחמן" – ארוחות איפטאר משותפות הממומנות על ידי התורמים העשירים.

בלבנון הממשלה מתקשה לפקח על מחירי המזון, בעוד שבמצרים השלטונות החליטו להתיר את המסורת העתיקה של "שולחנות הרחמן" – ארוחות איפטאר משותפות הממומנות על ידי התורמים העשירים

השבוע ערב הסעודית הכריזה שהיא תעניק למצרים חבילת סיוע בשווי של 5 מיליארד דולר, על מנת לעזור לקהיר להתמודד עם משבר המזון.

משפחה עיראקית חוגגת את הרמדאן (צילום: AP Photo/Nabil al-Jurani)
משפחה עיראקית חוגגת את הרמדאן (צילום: AP Photo/Nabil al-Jurani)

התוניסאים יקבלו חבילת סיוע כלכלי מאיחוד אירופי והבנק העולמי, שם מבינים היטב עד כמה מסוכן המצב ועד כמה שברירי המצב הפוליטי במדינה שבמהלך עשור הפכה מאוטוקרטיה לדמוקרטיה ובחודשים האחרונים חווה תוהו ובוהו פוליטי.

העולם הערבי ממשיך להיות חלוק בינו לבין עצמו בסוגיית התמיכה באוקראינה או ברוסיה במלחמה שמשתוללת במזרח אירופה, ובינתיים מתברר כי המזרח התיכון הוא בין האזורים שגילו רגישות ופגיעות גבוהה מהרגיל לתוצאות המלחמה במישור הכלכלי. ארגוני הסיוע ההומניטריים ממשיכים להתריע מפני רעב שיכול להיות מנת חלקן של מדינות רבות במזרח התיכון ובצפון אפריקה.

המזרח התיכון הוא בין האזורים שגילו פגיעות גבוהה מהרגיל לתוצאות המלחמה במישור הכלכלי. ארגוני הסיוע ממשיכים להתריע מפני רעב שיכול להיות מנת חלקן של מדינות רבות במזרח התיכון ובצפון אפריקה

היום הזה במזרח התיכון: יוזמת השלום הערבית

ב-28 במרץ 2002, יורש העצר הסעודי עבדאללה בין עבד אל-עזיז הציג בפני ראשי המדינות הערביות בביירות את יוזמת השלום הסעודית, שלימים הפכה ליוזמת השלום הערבית.

היוזמה קראה לישראל להשיג את כוחותיה מהשטחים הכבושים – לרבות רמת הגולן – להכיר במדינה פלסטינית אשר בירתה במזרח ירושלים ולפתור את בעיית הפליטים הפלסטיניים "בצורה מוסכמת". בתמורה, היוזמה הציעה הכרה במדינת ישראל על ידי כל המדינות הערביות וכינון של יחסים נורמליים בינן לבין ישראל.

ראש ממשלת לבנון אמיל לחוד מקבל את פניו של יורש העצר הסעודי הנסיך עבדאללה בשדה התעופה בביירות, 26 במרץ 2002 (צילום: Ali Jarekji/Reuters via Alamy)
ראש ממשלת לבנון אמיל לחוד מקבל את פניו של יורש העצר הסעודי הנסיך עבדאללה בשדה התעופה בביירות, 26 במרץ 2002 (צילום: Ali Jarekji/Reuters via Alamy)

היוזמה אושררה על ידי המדינות החברות בליגה הערבית מספר פעמים, והצטרפו אליה גם מדינות אחרות מקרב המדינות המוסלמיות החברות ב"ועידה האסלאמית".

ישראל לעולם לא סיפקה תגובה רשמית ליוזמת השלום הערבית, שנחשפה יום אחרי הפיגוע הקשה במלון פארק – ויום לפני שצה"ל יצא למבצע "חומת מגן".

עוד 1,078 מילים
סגירה