ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן בעצרת בחירות, 1 באפריל 2022 (צילום: AP Photo/Petr David Josek)
AP Photo/Petr David Josek

קמפיין "רק לא אורבן" של מפלגות האופוזיציה צפוי להיכשל

אחרי 12 שנים בשלטון - בהן הפך את הונגריה לדמוקרטיה לא ליברלית, שינה חוקים לטובת מפלגתו והשתלט על התקשורת במדינה - ויקטור אורבן עומד היום לבחירות שעשויות להמשיך את כהונתו לעוד כמה שנים טובות ● מפלגות האופוזיציה מימין ומשמאל חברו יחד כדי לנסות להפילו, אבל כרגע מסתמן כי למרות קמפיין שקרי ועל אף קרבתו לפוטין - ואולי דווקא בגללה - אורבן ינצח שוב

היום (ראשון) נערכות הבחירות בהונגריה. ראש הממשלה ויקטור אורבן מתמודד בפעם הרביעית, ואם ינצח – יסגור את השנה ה-12 שלו בשלטון במאי הקרוב וימשיך לעוד כמה שנים טובות.

בתקופת אורבן, המדינה ההונגרית השתנתה והפכה להיות, גם בעיני עצמה, מודל של דמוקרטיה לא ליברלית. אורבן אימץ את המודל הזה בנאום שלו בשנת 2014 וציין שהונגריה – כמו סינגפור, רוסיה, טורקיה וסין – היא דוגמא לדמוקרטיה לא ליברלית.

בשנים שקדמו לכך, אורבן שינה את החוקים בהונגריה, כך שמפלגתו שזכתה ב-25% מהקולות תחזיק שני שליש מהפרלמנט. הוא שינה את חלוקת אזורי ההצבעה בתוך הונגריה באופן המיטיב עם מפלגתו.

הוא העביר חוקי תקשורת ובהם דרישה מערוצי החדשות להעביר "סיקור חדשותי מאוזן", כאשר הסמכות להחליט מתי זה מאוזן ומתי לא היא בידי ועדה שבשליטת הממשלה. ואכן, בשלוש השנים האחרונות, כלי תקשורת המזוהים עם האופוזיציה נסגרו וכלי תקשורת המשתפים פעולה עם השלטון זכו להטבות והקלות רגולטוריות.

אלפי תומכים של ויקטור אורבן בעצרת בבודפשט, 15 במרץ 2022 (צילום: AP Photo/Anna Szilagyi)
אלפי תומכים של ויקטור אורבן בעצרת בבודפשט, 15 במרץ 2022 (צילום: AP Photo/Anna Szilagyi)

עוד במהלך השנים העביר אורבן חוקים שונים בפרלמנט, המקשים על האופוזיציה ומחזקים את מעמד מפלגת השלטון, פידס (Fidesz). בשנת 2020, קבע ארגון "פרידום האוס" שהונגריה לא נחשבת לדמוקרטיה יותר, אלא נמצאת ב"איזור אפור" של מדינות משתנות, שהן "ממשל מעורב" – בין דמוקרטיה לשלטון אוטוקרטי.

על רקע כל אלה, הולכים היום אזרחי הונגריה לקלפיות כשעד לפני כמה שבועות מצבו של אורבן היה נראה גבולי. אולם בחודש וחצי של מלחמת רוסיה באוקראינה, איכשהו אורבן קיבל חיזוק ומעמדו השתפר בציבור. כעת, כלי התקשורת המסקרים את מערכת הבחירות צופים שאורבן ינצח.

עד לפני כמה שבועות מצבו של אורבן היה נראה גבולי. אולם בחודש וחצי של מלחמת רוסיה באוקראינה, איכשהו אורבן קיבל חיזוק ומעמדו השתפר. כעת, צופים שאורבן ינצח

האופוזיציה בהונגריה הובילה במהלך השנה האחרונה מהלך שעשוי להיות מוכר לישראלים: כל סיעות האופוזיציה, מימין ומשמאל, התאחדו סביב המטרה של הדחת אורבן.

הם ערכו פריימריז פנימיים בקרב כל מפלגות האופוזיציה כדי לבחור מנהיג אחד שיתמודד מול אורבן. פטר מרקי-זויי, ראש עיריית הודמזוושרהיי, אב לשבעה ומנהיג מפלגה שמרנית-דתית, הוא זה שמתמודד מול אורבן. אולם, כאמור, בימים האחרונים נדמה שהסיכויים שלו פחתו.

מועמד האופוזיציה לראשות הממשלה בהונגריה, פטר מרקי-זויי, בעצרת בחירות בבודפשט, 29 במרץ 2022 (צילום: AP Photo/Anna Szilagyi)
מועמד האופוזיציה לראשות הממשלה בהונגריה, פטר מרקי-זויי, בעצרת בחירות בבודפשט, 29 במרץ 2022 (צילום: AP Photo/Anna Szilagyi)

בראשית פברואר, כשלושה שבועות לפני שרוסיה פתחה במתקפה על אוקראינה, אורבן עמד לצדו של ולדימיר פוטין במסיבת עיתונאים. הונגריה היא מדינה חברה בנאט"ו ובאיחוד האירופי, ובניגוד לשאר החברות נאט"ו והאיחוד האירופי, להונגריה אין קושי לעמוד לצידה של רוסיה.

הביקור של אורבן אצל פוטין הוגדר על ידו כ"שליחות של שלום". באותה מסיבת העיתונאים אורבן הודיע שהונגריה תגדיל את ייבוא הגז מרוסיה ותגן על הצרכים הביטחוניים של רוסיה.

בשל היחסים החמימים בין בודפשט למוסקבה, מדינות הווישגרד (ה-V4) – הכוללות את פולין, צ'כיה, סלובקיה והונגריה – ביטלו את המפגש השנתי שלהם. שלוש המדינות הראשונות נקטו עמדה נחרצת נגד רוסיה, אך בשל התנהלות אורבן, הברית בין ארבע המדינות הללו נמצאת לפני קריסה.

בהמשך הקמפיין של אורבן, ולאור העובדה שהוא בעיקר רוצה לנצח, אורבן מיתן את האמירות המחבקות לפוטין. לפתע הונגריה הפסיקה את התנגדותה המפורשת לקליטת פליטים וקלטה כחצי מיליון איש שברחו מאוקראינה. בשבוע האחרון אורבן התאמץ להעביר את המסר שהוא מתנגד לאגרסיביות הרוסית, אך לא גינה את פוטין ולא צירף את ארצו למשטר הסנקציות נגד רוסיה.

בהמשך הקמפיין, ולאור העובדה שהוא בעיקר רוצה לנצח, אורבן מיתן את האמירות המחבקות לפוטין. לפתע הונגריה הפסיקה את התנגדותה המפורשת לקליטת פליטים וקלטה כחצי מיליון איש שברחו מאוקראינה

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן במסיבת עיתונאים משותפת בקרמלין, מוסקה, ב-1 בפברואר 2022 (צילום: Yuri Kochetkov/Pool Photo via AP)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן במסיבת עיתונאים משותפת בקרמלין, מוסקה, ב-1 בפברואר 2022 (צילום: Yuri Kochetkov/Pool Photo via AP)

מה שלא נעדר מהקמפיין הנוכחי הוא השקרים. כלי התקשורת, הנתונים למרות אורבן, דיווחו שמרקי-זויי יכניס את הונגריה לתוך המלחמה באוקראינה – דבר שמרקי-זויי לא אמר, כמובן. "לא נרשה לשמאל להפוך את הונגריה למטרה צבאית", אמר אורבן לאחרונה בנאום לקראת הבחירות.

הטקטיקות מוכרות לעייפה. מרקי-זויי, שאינו איש שמאל, אמר שעל הונגריה לפעול לפי הכיוון שבו ילך ארגון נאט"ו. נאט"ו, כמובן, מתנגדים לשליחת חיילים לאוקראינה.

ביממה הקרובה נראה לאן מועדות פניה של הונגריה. אם הסקרים והניתוחים הפוליטיים נכונים, לרוסיה תהיה בת ברית נוספת בציר המדינות הפופוליסטיות-סמכותניות.

עוד 572 מילים
סגירה