חיילי צה"ל פועלים בשטחים, 2 באפריל 2022 (צילום: דובר צה"ל)
דובר צה"ל

בעקבות המלחמה באוקראינה, גם צה"ל החל לחשוף מידע בנדיבות

מלחמת רוסיה-אוקראינה משנה את כללי המשחק בעולם המודיעין ובאופן שבו צבאות וממשלות מתמודדות עם מידע כוזב ולוחמה פסיכולוגית ● המונח החדש הוא: prebunking - הפרכה מראש של פייק ניוז ותאוריות קונספירציה באמצעות חשיפה נדיבה של מידע מודיעיני ומבצעי, כך שלא נותר מקום לספק ● בסוף השבוע, צה"ל יישם לראשונה את התורה אחרי פעילות מבצעית בשטחים ● פרשנות

ביום שבת, בשעה 13:30, שלח דובר צה"ל הודעות לכתבים על פעילות צה"ל ושב"כ בכפר שוויכה שבמרחב החטיבה המרחבית מנשה. הפעילות המבצעית התקיימה כמה שעות קודם לכן, באור יום. הכול צולם ותועד לפרטי פרטים, ותוך זמן קצר חלק דובר צה"ל מידע רב ומגוון על המבצעון.

המידע, שנשלח לכתבים בקבוצת ווטסאפ, פורסם באותה השעה בדיוק (צהרי יום שבת) גם בחשבון הטוויטר של צה"ל, בעמוד הפייסבוק הרשמי – ובמוצאי השבת, וגם באתר צה"ל.

אבל הנדיבות הייתה גם בפרטים המודיעיניים והמבצעיים. שם היחידה שפעלה במבצע – דובדבן. העובדה שהמבצע היה באור יום, נשק ה-M16 שאותר (ותמונה של הנשק), צילומי וידאו של פעילות לוחמי דובדבן בתוך הכפר – כולל צילומי גוף תוך כדי כניסה לבית – וקטע הווידיאו שמראה את כל הציוד שנושאים החיילים עליהם.

בנוסף, נשלח לכלי התקשורת קטע וידיאו נוסף, ערוך במקצועיות רבה, עם מגוון פעילויות של חיילי צה"ל בחטיבה המרחבית מנשה – ועבור מי שלא מיצה, גם קצינת המודיעין, סרן ת', נתנה סינק עם שכמותיה למצלמה.

נדיבות המידע נראית תואמת את מסקנות ארה"ב ובריטניה מהחודשים האחרונים ביחס לפעילות רוסיה באוקראינה: כמה שיותר מידע, כמה שיותר גלוי כדי להבהיר לצד השני שהכול נמצא על השולחן.

החשיפה המוגברת והמהירה, כך ככל הנראה חושבים בדו"צ, יכולה להועיל לגיוס דעת הקהל. אין מה להסתיר, כדאי שהציבור יראה, וגם אם האויב לומד כך פרטים על הציוד, הפעולה, כמות הכוחות – אולי זה עדיף.

החשיפה המוגברת והמהירה, כך ככל הנראה חושבים בדו"צ, יכולה להועיל לגיוס דעת הקהל. אין מה להסתיר, כדאי שהציבור יראה, וגם אם האויב לומד כך פרטים על הציוד, הפעולה, כמות הכוחות – אולי זה עדיף

כזכור, ארה"ב נתנה לציבור ברחבי העולם מידע מודיעיני נרחב ומדויק בשבועות של לפני תקיפת אוקראינה. ב-21 בפברואר, ארבעה ימים לפני המתקפה הראשונה הגדולה, היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן התייצב אל מול המצלמות וחשף מודיעין אמריקאי ברמות הגבוהות ביותר.

למעשה, בשל כמות ואיכות המסרים האמריקאיים, המלחמה באוקראינה היא אולי האירוע הצבאי הקטלני שנחזה מראש בפרטי פרטים, יותר מכל קונפליקט אחר בהיסטוריה. עד לשנת 2022 נהוג היה להסתיר את פרטי המודיעין שיש בידי צד כלשהו, וזאת כדי לא להעניק לצד האחר תובנות לגבי מקורות המודיעין.

גם צה"ל נהג ככה עד היום. הוא לא רצה שהצד השני (בין אם זה ארגוני טרור או צבאות זרים) ידעו מה ישראל יודעת, כדי שלא יוכלו לנחש מאיפה ישראל השיגה את המידע. אפשר להגזים ולומר, שהעיקרון המודיעיני הזה הוא כה מושרש בדברי ימי המלחמות, עד שקשה להאמין שבאמת מתרחש לנגד עינינו מהפך.

ובכל זאת, האמריקאים חלקו מידע מפורט: בניית הכוח הרוסי בגבולות, כולל תצלומים, סוגי נשק, היערכות. כאשר הרוסים טענו שההיערכות מיועדת לתרגיל צבאי משותף עם בלארוס, האמריקאים חשפו מודיעין לגבי אספקת שקיות תרומות דם לאזור הגבול עם אוקראינה.

לחשיפות המודיעין המוגבר הייתה גם מטרה – להוכיח שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין משקר, פעם אחר פעם. לטקטיקה הזו, של חשיפת מסיכת האויב, יש כבר מונח אמריקאי חדש, שנולד דווקא במהלך מגפת הקורונה ובמסגרת המלחמה בפייק ניוז ותאוריות הקונספירציה של מתנגדי החיסונים: prebunking ("הפרכת מנע").

לטקטיקה הזו, של חשיפת מסיכת האויב, יש כבר מונח אמריקאי חדש, שנולד דווקא במהלך מגפת הקורונה ובמסגרת המלחמה בפייק ניוז ותאוריות הקונספירציה של מתנגדי החיסונים: prebunking ("הפרכת מנע")

פוסטר של ולדימיר פוטין בסנט פיטרסברג, רוסיה (צילום: AP Photo/Dmitry Lovetsky)
פוסטר של ולדימיר פוטין בסנט פיטרסברג, רוסיה (צילום: AP Photo/Dmitry Lovetsky)

המונח מזכיר במשהו את המונח preemptive strike – אותה מכת מנע שליוותה את המבצע הצבאי האמריקאי נגד עיראק לפני כמעט 20 שנה, בתקופתו של הנשיא ג'ורג' בוש הבן.

אז ב-2022, זה prebunking – כלומר, במקום להפריך טענות כזב של פוטין אחרי שהן נטענות, ארגוני המודיעין של המערב (בעיקר ארה"ב ובריטניה) מקדימות תרופה למכה ומפריכות מראש את הנרטיב הרוסי באמצעות מודיעין מסווג.

המהלכים הללו, כולם, הנם חדישים בעולמות המודיעין. צה"ל מתבונן ומפנים.

בתוך כך, הרשתות מלאות בניתוחים מרתקים וחשובים באשר לטקטיקות הצבאיות, השגויות והנכונות. בשל שפע המידע, הצילומים, תמונות הלוויין וקטעי הווידיאו, יכולים מומחים צבאיים לתמצת את הפעולות הצבאיות לכדי מידע מדויק, וזאת אפילו בזמן שהמלחמה לא הסתיימה.

בשל שפע המידע, הצילומים, תמונות הלוויין וקטעי הווידיאו, יכולים מומחים לתמצת את הפעולות הצבאיות לכדי מידע מדויק, וזאת אפילו בזמן שהמלחמה לא הסתיימה

באחד ההסברים המפורטים, הסופר ואיש הטכנולוגיה טומי אהונן פרסם מידע רב בטוויטר וניתח את המהלכים הרוסיים בימים הראשונים של המלחמה. בצורה בהירה (אם כי מעט ארוכה), הוא הסביר כיצד הרוסים כשלו כבר בשעות הראשונות במבצע לתפיסת שדה התעופה שליד קייב.

אחד הדברים המרתקים שאהונן מצביע עליו, הוא כיצד בימים הראשונים בזמן אמת קשה היה להבין מה מהסרטונים הוא הפצת שקרים ומה אמת. זה נכון לגבי כל מלחמה, אך בניגוד למלחמות עבר, הפעם – בשל כמות המידע שהצטברה תוך שעות וימים ספורים – ניתן היה לחזור לאחור ולנתח את הצילומים, להצליב, לפענח ולגבש מסקנות.

בניגוד למלחמות עבר, הפעם – בשל כמות המידע שהצטברה תוך שעות וימים ספורים – ניתן היה לחזור לאחור ולנתח את הצילומים, להצליב, לפענח ולגבש מסקנות

כך, למשל, ארע בבחינת תיעוד תקיפת הרוסים את שדה התעופה אנטונוב: התכנית של פוטין הייתה לכבוש את שדה התעופה תוך ארבע שעות ומייד לאחר מכן להנחית שם מטוס גדול עם כוחות מיוחדים רבים ומשם להגיע לתוככי קייב במהירות. אולם ההתנגדות בשדה התעופה – ולאחר מכן הדיפת כוחות הנחיתה הרוסיים הבאים – פגעה לרוסיה בחוליה הראשונה בשרשרת של החדירה הצבאית.

אהונן ממשיך ונותן דוגמאות ותובנות נוספות מהמהלכים הכושלים של הרוסים – בנושא לוגיסטיקה, תדלוק, אספקת אוכל וכיתור קייב.

מצד שני, הוא וגם אחרים לא יודעים עדיין פרטים רבים: כמה אנשים נהרגו ונרצחו, כמה בניינים נחרבו. הם גם לא יודעים אם המלחמה הזו מתקרבת לסיום – ואף אחד בקרב אנשי המודיעין וההיסטוריונים עוד לא יכול לענות לשאלה הגדולה: מה פוטין רוצה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
פןטין רוצה להכניע את ארה"ב בתתקפת טילי פצצות מימן כי הוא חושב שארה"ב חלשה ורוסיה חזקה כי ככה אמרו לו ה-יסמנים שלו. אוקראינה היתה רק תירוץ. אם ארה"ב תגיב, רוסיה תפעל ותנצח. אם ארה"ב תשתו... המשך קריאה

פןטין רוצה להכניע את ארה"ב בתתקפת טילי פצצות מימן כי הוא חושב שארה"ב חלשה ורוסיה חזקה כי ככה אמרו לו ה-יסמנים שלו. אוקראינה היתה רק תירוץ. אם ארה"ב תגיב, רוסיה תפעל ותנצח. אם ארה"ב תשתוק הוא הרויח את אוקראינה וימשיך בארץ אחרת. במציאות התברר לו שארה"ב שתקה, אבל אוקראינה חזקה ורוסיה חלשה. לפי נקודת המבט שלו אם רוסיה מחריבה את אוקראינה והורגת מאות אלפי אוקראינים זו זכותה, אבל אם אוקראינה הטביעה את ספינת הדגל שלו זו חוצפה.

עוד 838 מילים ו-1 תגובות
סגירה