פרשנות בנט לא הצליח לאמוד את רעידת האדמה המתרחשת מתחת לרגליו

מכבש הלחצים על סילמן עבד במישור הדתי-מסורתי, וסמוטריץ' ואנשיו הם שהכריעו אותה ● היום התברר כי סמוטריץ' אף היה זה שניסח עבורה את מכתב ההתפטרות מהקואליציה ● הבא בתור לעמוד במבחן הלחצים הוא ניר אורבך, ממעריציו של הרב דרוקמן ● אחריו יחלו על הלחצים על שקד וקארה החילונים ● בנט נכשל בהחזקת המפלגה שלו, והממשלה שלו עומדת על זמן שאול

עדית סילמן ונפתלי בנט במליאת הכנסת, 5 בינואר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
עדית סילמן ונפתלי בנט במליאת הכנסת, 5 בינואר 2022

ביום ראשון בערב, אחרי שהופיעה בוועדת הבריאות של הכנסת ותקפה את שר הבריאות ניצן הורוביץ שביקש למלא את החלטת בג"ץ ולאפשר להכניס חמץ לבתי החולים – שוחחתי עם עדית סילמן שיחה ארוכה.

סילמן דיברה בהתרגשות רבה על הזהות היהודית של המדינה שהולכת לאיבוד. לפחות שלוש פעמים במהלך השיחה היא הזכירה את האיסור החמור בהימצאות של החמץ בפסח. סילמן חזרה ואמרה כי בניגוד למצוות אחרות שצריך לקיים, מצוות החמץ היא קריטית, ויש עליה איסור כרת מן התורה.

סילמן הכחישה באותה שיחה שהיא מתכוונת לפרוש מהקואליציה וטענה שהליכוד מנסה כל הזמן למצוא עריקים אחרים ולא מצליח.

במהלך הדרמטי של סילמן הבוקר יש מוטיב דתי עמוק, ולא רק פוליטי ואופורטוניסטי כפי שטוענים היום המתנגדים שלה. בשיחה היא הביעה התמרמרות גם בנושאים אחרים, בעיקר רפורמת הגיור.

"איני יכולה עוד לשאת את הפגיעה בערכים ובדגלים שהם מהות וזכות", כך כתבה במכתב הפרישה שלה לראש הממשלה.

שר הבריאות ניצן הורוביץ לצד ח"כ עידית סילמן בוועדת הבריאות של הכנסת, 28 בפברואר 2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
שר הבריאות ניצן הורוביץ לצד ח"כ עידית סילמן בוועדת הבריאות של הכנסת, 28 בפברואר 2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

מכבש הלחצים על סילמן עבד אם כן במישור הדתי-מסורתי ולא המדיני או הביטחוני. הם שדרסו והכריעו אותה. היא פחדה מבצלאל סמוטריץ' וחבריו בציונות הדתית יותר משרצתה לפגוע בשר הורוביץ. כשזמן ישראל פרסם את ההערכה הזו שלשום (שני), סילמן התקוממה. "סמוטריץ' לא קשור", היא טענה.

מכבש הלחצים על סילמן עבד במישור הדתי-מסורתי ולא המדיני או הביטחוני. הם שדרסו והכריעו אותה. היא פחדה מבצלאל סמוטריץ' וחבריו בציונות הדתית יותר משרצתה לפגוע בשר ניצן הורוביץ

היום מתברר שסמוטריץ' היה כנראה האיש שישב לסילמן על הווריד. מיכאל שמש דיווח בכאן רשת ב' כי סמוטריץ' היה האיש שניסח את מכתב הפרישה של סילמן מהקואליציה.

סילמן סיפרה לי ששוחחה עם ראש הממשלה נפתלי בנט, שהוא גם יו"ר המפלגה שלה ימינה, והוא תמך בדברים שאמרה על שר הבריאות. אבל זה כנראה לא הספיק. בנט לא הצליח לאמוד את רעידת האדמה שמתרחשת מתחת לרגליו. הלחצים האדירים, הבלתי אנושיים, על חברי הסיעה הדתיים שלו הכריעו את הקו.

לא מפליא שסילמן הדתייה היא הראשונה שפורשת והמועמד המיידי אחריה הוא ניר אורבך, חובש כיפה סרוגה ואחד ממעריציו של הרב חיים דרוקמן. החילונים ברשימה, איילת שקד ואביר קארה נחשבים רק הבאים בתור.

מוחים, המתנגדים לממשלתם של נפתלי בנט ויאיר לפיד, מפגינים ליד ביתו של ניר אורבך בפתח תקווה, 8 ביוני 2021 (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
מוחים, המתנגדים לממשלתם של נפתלי בנט ויאיר לפיד, מפגינים ליד ביתו של ניר אורבך בפתח תקווה, 8 ביוני 2021 (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)

בנט נכשל בהחזקת המפלגה שלו. את השיחות ההיסטריות שהוא עושה בשעות אלה עם חברי הסיעה וראשי סיעות הקואליציה הוא היה צריך לעשות הרבה קודם.

בנט לא החזיק לצדו, כמו קודמיו, יועץ פוליטי רציני בסגנון נתן אשל או גיורא עיני, שתפקידו לאתר מבעוד מועד את הלוך הרוחות ואת הבעיות במפלגה ובקואליציה שלו. אפילו ניר אורבך, האיש שבנט שלף מהבית היהודי והפך אותו לחבר כנסת, נחשב היום מתנדנד, מי שישים את החותמת על סופה של הקואליציה.

בנט לא החזיק לצדו, כמו קודמיו, יועץ פוליטי רציני בסגנון נתן אשל או גיורא עיני, שתפקידו לאתר מבעוד מועד את הלוך הרוחות ואת הבעיות במפלגה ובקואליציה שלו

בכל מקרה, הפרישה של סילמן מעמידה את הממשלה הזו על זמן שאול. אין ממשלה וקואליציה שיכולים לנהל מדינה/לתפקד ברצינות/להחזיק מעמד עם תמיכה פרלמנטרית של 60 חברי כנסת על הנייר.

המערכת בסחרור פוליטי שלא היה כמוהו מאז הבחירות ובכלל. קשה להעריך ברגע זה באיזה קצב הממשלה הזו תיפול. אם אורבך יפרוש, מדובר בשליש סיעת ימינה (יחד עם עמיחי שיקלי), שיכולה להצטרף בעתיד כחטיבה לליכוד, ולקבל מימון מפלגות.

ראש הממשלה נפתלי בנט נושא דברים באוגדת איו"ש, 5 באפריל 2022 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ראש הממשלה נפתלי בנט נושא דברים באוגדת איו"ש, 5 באפריל 2022 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

במקרה כזה, אפשר יהיה להפיל את הממשלה ולהקים ממשלת ימין בלי בחירות. אלא שכדי שזה יקרה בנימין נתניהו יצטרך לוותר על ראשות הממשלה. וזה, כנראה, לא יקרה.

נתניהו מכיר את המציאות הזו ולכן הוא רוצה בחירות חדשות. עיניו נשואות לבית המשפט. הוא מעולם לא ויתר על  הרעיון לבטל, לעכב או לפרק את המשפט הפלילי נגדו באמצעות הישג פוליטי שיביא לחוקים שנוחים לו.

נתניהו מכיר את המציאות ולכן הוא רוצה בחירות חדשות. עיניו נשואות לבית המשפט. הוא מעולם לא ויתר על  הרעיון לבטל, לעכב או לפרק את המשפט הפלילי נגדו באמצעות הישג פוליטי שיביא לחוקים שנוחים לו

והערה אחרונה: פיזור הכנסת באמצעות עריק נוסף או הפלת התקציב יסלול את דרכו של יאיר לפיד לראשות המשלה בתקופה שבה תכהן כאן ממשלת מעבר.

מדובר בחודשים ספורים בלבד, אבל בשלוש השנים החולפות למדנו שאם לא מצליחים להרכיב ממשלה, התקופה הזו יכולה להימשך חודשים רבים ואפילו שנים, שבמהלכה נלך מבחירות לבחירות. היינו כבר בסרט הזה.

עוד 618 מילים
סגירה