המחיר האנושי של מאבקו הרצחני של פוטין  

הבריחה מאוקראינה בפלישה הרוסית (צילום: AP Photo/Andriy Andriyenko)
AP Photo/Andriy Andriyenko
בריחה מאוקראינה בפלישה הרוסית

תמונות זוועה שצולמו השבוע בעיר בוצ'ה שבאוקראינה משקפות את מאבקו הרצחני והאלים עד אימה של צבא רוסיה בהובלת פוטין. גופות מרוטשות של נשים ונערות שנאנסו, גברים וילדים צעירים שנכפתו ונרצחו, לצד קברי אחים בהם הוטלו חלקי גופות שרופים ומאות קורבנות אדם, מציפים את שלל ערוצי המדיה העולמית.

התמונות המחרידות, קשות לצפייה וערכן יותר מאלף מילים. הן מדברות בעד עצמן, נוגעות בבלוטות הרגש ואינן מותירות כל מקום לספק. מדובר באלימות מצמררת, בפשעי מלחמה ברוטאליים, אכזריים ומטלטלים עד כאב, המנפצים באחת את אשליית המציאות. פשעים נגד האנושות שמחולל הצבא מעידים יותר מכל על תיעוב עמוק, שנאה יוקדת וזילות בלתי נתפסת לערך חיי אדם.

מדובר באלימות מצמררת, בפשעי מלחמה ברוטאליים ומטלטלים. פשעים נגד האנושות שמחולל הצבא מעידים יותר מכל על תיעוב עמוק, שנאה יוקדת וזילות בלתי נתפסת לערך חיי אדם

תמונת מציאות מעוותת

תמונות קשות ככל שתהיינה, עבור המערב האדיש, השבוי באידיאלים כוזבים ו"משאלת לב" תלושה מהמציאות, פוטין הוא "פושע מלחמה", "רודן אכזר" ודיקטטור מסוכן.

למרבה האירוניה, הצביעות המתחסדת והמדיניות הרופסת של ממשלות המערב, אך מעודדות את פוטין לפעול. המדיניות נותרת במישור ההצהרתי בעיקר וברמה של גינויים וסיסמאות "סאונד-בייט" קליטות, הנתפסות היטב בתקשורת, אך לא מעבר.

כל זאת, בזמן שזלנסקי, נשיא אוקראינה, מוכן להתאבד על כל במות העולם ולו כדי לזכות בכל סיוע צבאי והומניטרי אפשרי, לרבות טנקים, ארטילריה, רופאים ובתי חולים ניידים לאוקראינה המדממת.

אין ספק כי מדיניות ההכלה של ארה"ב ונאט"ו כלפי רוסיה, היעדר אינטרס אמריקאי באוקראינה וכל שכן, חולשת ממשל ביידן ונסיגתה המתמשכת של ארה"ב מקונפליקטים בינלאומיים, הם זרז המאיץ ומעודד את ה"קצב ממוסקבה" להמשיך ולהסתער על אוקראינה.

וכך, בזמן שהמערב מגלה שוב ושוב סימני חולשה וטועה בגדול ביחס לנחישותו ורצינות כוונותיו של פוטין, כל הניסיונות שנעשו עד כה לבלום את "פושע המלחמה" העלו חרס.

חמור מזה, שימוש ב"נשק" הסנקציות הבינלאומיות שנועדו להרתיע אותו, נכשל כישלון חרוץ ובאופן פרדוקסלי, החרפת השימוש בהן אף מדרבנת אותו להקצין את עמדותיו, לדרדר את המאבק ולהחריף את ממדי ההרג.

שימוש ב"נשק" הסנקציות הבינלאומיות שנועדו להרתיע אותו, נכשל כישלון חרוץ ובאופן פרדוקסלי, החרפת השימוש בהן אף מדרבנת אותו להקצין עמדות ולהחריף את ממדי ההרג

וכך, לא רק שהיקף הסנקציות הכואבות הולך וקטן, הנזק לכלכלה ולמסחר ברוסיה נהפך לנסבל והרובל מתאושש – אלא שצעדים כלכליים דרקוניים שה"קצב ממוסקבה" נוקט נגד מדינות אירופה, דוגמת המרת הדולר והיורו לרובל כתנאי לייבוא הגז הרוסי, מסייעים בהמשך מימון ותפעול מכונת המלחמה וההרג השיטתי באוקראינה.

 הקצב ממוסקבה

והעובדות קשות מנשוא. עבור פוטין וצמרת הצבא הרוסי, המלחמה באוקראינה היא מלחמת קיום אכזרית של "להיות או לחדול" ללא תג מחיר הומני או רציונלי. זוהי מלחמת חורמה חסרת גבולות ומגבלות מוסריות או נורמטיביות, ואין מקום לפשרה או הפסד, אלא רק ליצרים אפלים וחייתיים.

אם לא די בכך, הרי שעל פניו ניראה כי ככל שהמערב דבק בעמדתו ואיננו מעורב ישירות ובאופן אקטיבי במאבק הרצחני על אדמת אוקראינה, כך עולה רמת הסיכון ש"הקצב ממוסקבה" לוקח על עצמו ומוכן להמשיך לשאת, לרמה הגבוהה הרבה יותר ממה שניראה מלכתחילה. עבורו, המטרה מקדשת את כל האמצעים ומחיר הדמים ומספר הקורבנות, אוקראינים ורוסיים כאחד, הוא שולי וחסר משמעות.

וכך, בזמן שצבא רוסיה מפגיז ללא הבחנה אינספור כפרים, ערים ומחוזות ברחבי אוקראינה, "הקצב ממוסקבה" ממשיך באין מפריע לבצע רצח עם המוני. הוא מוחק אוכלוסיות שלמות ומוביל למנוסתם של כ-10 מיליון אנשים חפים מפשע אל הגבול המערבי ובעיקר אל מחוץ למדינה, כשמחציתם נשים וכל השאר ילדים וזקנים, וכל זאת תוך שישה שבועות בלבד (!).

ככל שהמערב דבק בעמדתו ואיננו מעורב ישירות ובאופן אקטיבי במאבק הרצחני על אדמת אוקראינה, כך עולה רמת הסיכון ש"הקצב ממוסקבה" לוקח על עצמו ומוכן להמשיך לשאת

צריך להבין כי כבר עכשיו מדובר באסון הומניטרי בקנה מידה עצום וזאת, בזמן שרבע מאוכלוסיית אוקראינה (שמנתה 44 מיליון איש), שהינה בהיקף של מדינת ישראל, הפכה באחת לאוכלוסיית מהגרים ופליטים בעיקר בקרב מדינות מזרח-אירופה. בראשן, פולין (2.5 מיליון איש), רומניה (609,000 איש), מולדובה (387,000 איש), הונגריה (365,000 איש) וסלובקיה (280,000 איש).

אם לא די בכך, הרי שהאוכלוסייה המוחלשת שנותרה מאחור בלא קורת גג, מזון ותרופות, בכל אותם יישובים הרוסים וכפרים נטושים באוקראינה, ממשיכה לחוות גיהנום על בשרה. מחזות מחרידים ובהם רעב, אונס ורצח ברוטאלי לצד מעשי שוד וביזה אלימים מתחוללים נגדה לאור יום.

בנוסף, ועל אף שמתקיים משא-ומתן בין רוסיה ואוקראינה הרחק משדות הקטל, צבא רוסיה ממשיך להפגיז ללא אבחנה גם מחוזות וערים בהן מתגוררות קהילות שלמות של דוברי רוסית, ובראשם מריופול וחרקיב שבדרום ובמזרח המדינה.

ובזמן שהוא נסוג מאזור קייב וממחוזות בצפון-מזרח הבירה, הוא אינו בוחל בהותרת "אדמה חרוכה" אחריו, לצד שדות מוקשים הטמונים באדמה. אין ספק כי ממדי הטבח, ההרג ורצח העם השיטתי שמוביל "הקצב ממוסקבה", מובילים כבר עתה להידרדרות ביטחונית המקרינה על כלל אירופה והזירה הבינלאומית.

אין ספק כי ממדי הטבח, ההרג ורצח העם השיטתי שמוביל "הקצב ממוסקבה", מובילים כבר עתה להידרדרות ביטחונית המקרינה על כלל אירופה והזירה הבינלאומית

הסלמה זו, נושאת השלכות גיאופוליטיות, ביטחוניות וכלכליות מרחיקות לכת, העלולות להשפיע על הסטטוס-קוו, הסדר והיציבות העולמית  בשנים הקרובות.

ד"ר ענת הוכברג-מרום היא מומחית לגיאופוליטיקה וליחסים וטרנדים בינלאומיים עם יותר מ-20 שנות וותק וניסיון בעבודה עם גורמי ממשל, בטחון ועסקים בינלאומיים בארץ ובחו"ל. במסגרת מחקריה ועבודתה כיועצת גיאופוליטית נפגשה בבית הלבן עם היועץ הישיר לענייני הטרור העולמי של הנשיא אובמה (2015) והשתתפה בכנסים ופורמים בינלאומיים שונים בחו"ל. במהלך שלוש השנים האחרונות, הרחיבה את תחומי המחקר והעניין שלה לאסיה בדגש על סין. משמשת כיועצת בכירה במכון המחקר בהינאן (דרום סין) ומספקת ניירות עמדה ומחקרים לממשל הסיני העוסקים בעיקר בממד הביטחוני של פרויקט ה"חגורה והדרך" (BRI), הכולל בניית תשתיות ענק בכל רחבי העולם.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
ההערכה שהסנקציות לא כואבות ושהרובל התאושש אינה מדוייקת מבחינה כלכלית. ראו את הניתוח של רויטרס (https://www.reuters.com/business/russias-rouble-rebound-is-not-real-it-seems-2022-04-01/).... המשך קריאה

ההערכה שהסנקציות לא כואבות ושהרובל התאושש אינה מדוייקת מבחינה כלכלית. ראו את הניתוח של רויטרס (https://www.reuters.com/business/russias-rouble-rebound-is-not-real-it-seems-2022-04-01/). לדוגמה הריבית ברוסיה הינה 20%. האם לפוטין איכפת שתושבי רוסיה עניים יותר מאשר לפני המלחמה? יתכן ולא. אך הם עניים יותר.

עוד 746 מילים ו-2 תגובות
סגירה