הריסות של בניין מגורים בבורודינקה, אוקראינה, אחרי הפגזת הרוסים, 5 באפריל 2022 (צילום: AP Photo/Vadim Ghirda)
AP Photo/Vadim Ghirda

האמת מאחורי הדיווחים על סורים הנלחמים באוקראינה

כשישה שבועות מפרוץ המלחמה, אף מדינה בעולם אינה משתפת פעולה עם פוטין באוקראינה - גם לא סוריה ובלארוס ● מהפך במשפחת המלוכה הירדנית - חמזה כבר לא נסיך ● שלטונות עיראק נגד "מולה טלאל" ● "הבחירה" של רמדאן 2022 ● ו-14 שנים חלפו מאז השביתה במצרים שקדמה לאביב הערבי ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזה"ת

חיילים סורים נלחמים באוקראינה: מה אמת ומה פייק

לפני כשבועיים, כשכבר היה ברור לכולם ש"המבצע הצבאי המיוחד" הרוסי באוקראינה לא משיג את מטרותיו, כלי תקשורת ברוסיה פרסמו ידיעה על כך שסוריה מתכוונת לשגר את חייליה לשדה הקרב באוקראינה במסגרת של "מידה נגד מידה" בין שני בעלי ברית.

מ-2015 רוסיה נלחמת עבור המשטר של בשאר אל-אסד ומסייעת לו להחזיר שליטה על אזורים נרחבים. עכשיו, כשרוסיה מובילה את "מסע הדה-נאציפיקציה" שלה באוקראינה, הגיע הזמן לתת כתף.

כתבת וידיאו של ערוץ טלוויזיה רוסי הנציחה כמה חיילים סורים שלכאורה התנדבו להילחם באוקראינה. לאחר מספר ימים, דווח כי 300 חיילים סורים כבר הגיעו לרוסיה על מנת לעבור הכנה בטרם יישלחו לשדה הקרב בדרום-מזרח המדינה.

טוויסט בעלילה הגיע כאשר בסוף השבוע יועצת לנשיא אסד הודיעה שרוסיה כלל לא פנתה לסוריה בבקשה לשגר לאוקראינה את חייליה, וכי למרות שיש "מתנדבים רבים", אין כרגע כל כוונה להעביר אותם לאדמת אוקראינה.

טוויסט בעלילה הגיע כאשר בסוף השבוע יועצת של אסד הודיעה כי רוסיה כלל לא פנתה לסוריה בבקשה לשגר לאוקראינה את חייליה, וכי למרות שיש "מתנדבים רבים", אין כרגע כל כוונה להעביר אותם לאוקראינה

נשיא רוססיה ולדימיר פוטין ונשיא סוריה בשאר אל-אסד בפגישה בדמשק, ינואר 2020 (צילום: Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
נשיא רוססיה ולדימיר פוטין ונשיא סוריה בשאר אל-אסד בפגישה בדמשק, ינואר 2020 (צילום: Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)

במקביל, כלי תקשורת מערביים פרסמו בשבועות האחרונים לא מעט מידע לגבי גיוס של שכירי חרב ברוסיה תמורת סכומים של כ-$1,000 לחודש – שכר גבוה משמעותית מכל מה ששכירי חרב יכולים להרוויח בשירות של ארגונים מזויינים איראניים או רוסיים הפועלים בסוריה.

השאלה היא מדוע רוסיה מפיצה מידע דרך אמצעי תקשורת שנשלטים על ידה בנוגע לחיילי צבא סוריה שעומדים להצטרף ללחימה באוקראינה? ייתכן שמדובר בלוחמה פסיכולוגית ויצירת רושם של גיבוש קואליציה פרו-רוסית באוקראינה. הבעיה עם התזה הזאת היא שאין בעצם קואליציה כזאת, כיוון שאף מדינה – אפילו לא סוריה ובלארוס – לא שיגרה לאוקראינה את הגייסות שלה.

ייתכן שמדובר בלוחמה פסיכולוגית ויצירת רושם של גיבוש קואליציה פרו-רוסית באוקראינה. אלא שאין בעצם קואליציה כזאת, כיוון שאף מדינה – אפילו לא סוריה ובלארוס – לא שיגרה לאוקראינה את הגייסות שלה

גם אסד וגם נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו מבינים שאין להם צורך בהסתבכות נוספת ובסנקציות נוספות, שניהם רואים שהמבצע הרוסי בינתיים לא מתקדם לפי התכנון המקורי, שניהם פוחדים להעביר כוחות צבא ולחשוף את עצמם למתנגדים מבית.

במקביל, מאות שכירי חרב סורים כבר נמצאים ככל הנראה באוקראינה, אך קיים ספק רב אם נוכחותם שם תשפיע על המצב בשטח באופן מהותי. הם לא מדברים אוקראינית או רוסית, לא יכולים לשמש בתור אנשי משטרה צבאית, לא יודעים לשתף פעולה עם החיילים הרוסים ולא מכירים את שיטות הלחימה הרוסיות.

תמונה שפירסם משרד ההגנה הרוסי, בטענה שמדובר ברכב של מהנדסים צבאיים רוסים שפועלים בח'לב, סוריה (צילום: Russian Defense Ministry Press Service photo via AP)
תמונה שפירסם משרד ההגנה הרוסי, בטענה שמדובר ברכב של מהנדסים צבאיים רוסים שפועלים בח'לב, סוריה (צילום: Russian Defense Ministry Press Service photo via AP)

גם מבחינת האפקט הפסיכולוגי יש ספק רב לגבי השגת המטרה הסופית: הפחדה של האוכלוסייה האוקראינית. רוסיה כבר פרסה בשטח את הגדודים הצ'צ'ניים שמטילים מורא על האוכלוסייה, וגם חייליה שלה מבצעים פשעים קשים נגד האזרחים בערים הכבושות, לרבות התעללות, אונס ורצח של חפים מפשע. עוד כמה שכירי חרב סורים לא ישנו את התמונה המחרידה ממילא.

מה שחשוב לדעת מהסיפור הזה הוא, שלאחר כמעט שישה שבועות מפרוץ המלחמה, אף מדינה בעולם אינה משתפת פעולה עם פוטין ועם צבאו באוקראינה.

מהפך במשפחת המלוכה  – לא עוד נסיך

בתחילת השבוע הנסיך חמזה – אח למחצה של עבדאללה מלך ירדן ובנה של המלכה נור – עורר סערה לא קטנה בממלכה הירדנית ההאשמית כאשר הודיע בחשבון הטוויטר שלו שהוא מוותר על תואר הנסיך שלו במחאה על "אופן ניהול המדינה".

חמזה – אח למחצה של המלך עבדאללה ובנה של המלכה נור – עורר סערה לא קטנה בממלכה הירדנית ההאשמית כאשר הודיע בחשבון הטוויטר שלו שהוא מוותר על תואר הנסיך שלו במחאה על "אופן ניהול המדינה"

חמזה כתב שהוא נאלץ לוותר על התואר מכיוון שלא ניתן ליישב את דעותיו עם "הגישות, המדיניות והשיטות הנוכחיות של המוסדות שלנו".

לפני כשנה התקשורת הבינלאומית פרסמה ידיעה על כך שכוחות הביטחון עצרו עשרות אנשי צבא ושהנסיך חמזה הושם במעצר בית (הוא הצליח להעביר סרטון לרשת ה-BBC על כך) בגלל החשדות לכך שתכנן הפיכה צבאית נגד המלך עבדאללה. משפחת המלוכה השתדלה לסיים את הסכסוך הזה כמה שיותר מהר, ולאחר מספר ימים עבדאללה הכריז ש"הכל נשאר במשפחה".

ב-1999 חמזה, הבן הרביעי של מלך חוסיין, מונה לתפקיד של יורש העצר, אך לפני כחמש שנים המלך עבדאללה מינה את בנו – חוסיין בן עבדאללה – לטוען לכתר הבא.

ירדן חווה כבר מספר שנים משבר כלכלי עוצמתי שהחריף בעקבות מגפת הקורונה ועלייה במחירי המזון בעולם. המדינה סובלת מהעדר משאבים וממשיכה לארח בשטחיה מאות אלפי פליטים סורים.

ירדן חווה כבר מספר שנים משבר כלכלי עוצמתי שהחריף בעקבות מגפת הקורונה ועלייה במחירי המזון בעולם. המדינה סובלת מהעדר משאבים וממשיכה לארח בשטחיה מאות אלפי פליטים סורים

חמזה, שלא חסך ביקורת מאחיו ומההנהגה הירדנית, הפך בשנים אחרונות לדמות פופולרית בקרב הצעירים הירדנים ואנשי האופוזיציה בממלכה.

המלך עבדאללה (מימין) ואחיו למחצה הנסיך חמזה בתפילה לסיום 40 ימי האבל על מות המלך חוסיין, 18 במרץ 1999 (צילום: Majed Jaber/REUTERS/Alamy)
המלך עבדאללה (מימין) ואחיו למחצה הנסיך חמזה בתפילה לסיום 40 ימי האבל על מות המלך חוסיין, 18 במרץ 1999 (צילום: Majed Jaber/REUTERS/Alamy)

שלטונות עיראק נגד "מולה טלאל"

במהלך החודשים האחרונים עיראק מתפקדת ללא ממשלה ונמצאת במשבר פוליטי עמוק, מה שככל הנראה לא משפיע על נכונותה של המדינה למנוע בכל מחיר ביקורת נגד הצבא העיראקי. השבוע הגוף הרגולטורי של התקשורת בעיראק השעה תוכנית טלוויזיה בשם "עם מולה טלאל" שבמהלכה שודר ראיון פרודי על שחיתות במשרד ההגנה.

השבוע הגוף הרגולטורי של התקשורת בעיראק השעה תוכנית טלוויזיה בשם "עם מולה טלאל" שבמהלכה שודר ראיון פרודי על שחיתות במשרד ההגנה

בתוכנית הבידור הפופולרית, המגיש אחמד מולה טלאל מתייחס למספר נושאים שנויים במחלוקת בעיראק, וחלק מהאירועים מומחזים על ידי השחקנים.

בפרק שעורר את זעמם של הפקידים הבכירים בממשל העיראקי, השחקן עיאד אל-טאי הופיע בתפקיד קצין צבא בראיון עם מולה טלאל.

אל-טאי מספר לו כיצד קצינים מרוויחים כסף בכך שהם מאפשרים לחיילים לצאת לחופשה בתמורה לממון – סידור שגם שפך אור על האופן שבו משרות נמכרות לאחר תשלום למנהיגי צבא בכירים ולפוליטיקאים וכיצד קצינים דורשים תשלום "פרוטקשן" ממרכזי קניות, מועדוני לילה, חנויות לממכר אלכוהול וממחסומים בכניסות לערים מרכזיות.

בתגובה, משרד ההגנה העיראקי תיאר את ההופעה כ"לשון הרע ועבירה" ואיים בתביעה משפטית נגד ראשי התוכנית. על פי גורם במשרד ההגנה העיראקי, אין כוונה להגן על המושחתים אלא למנוע תסיסה בעת "מצב פוליטי מורכב".

"קיומם של גורמים מושחתים בכל מערכת אזרחית או צבאית לא אומר שהשחיתות פשתה אליו באופן מוחלט", לשון ההודעה.

"הבחירה" של רמדאן 2022

במהלך חודש הרמדאן, ערוצי טלוויזיה ערביים מנהלים תחרות עזה על הצופה הערבי ומציעים מבחר עשיר של סדרות דרמה, קומדיה, סדרות בעלות תוכן דתי ועוד.

הצופה המצרי קיבל השנה עוד מנה של סדרה "אל-איחתיאר" ("הבחירה") שעוסקת במאבק של כוחות הביטחון המצריים נגד הטרור האסלאמי, ונגד ארגוני האסלאם הקיצוני – דאע"ש והאחים המוסלמים.

העונה השלישית של "אל-איחתיאר" מתמקדת באירועים הדרמטיים של קיץ 2013, כאשר הנשיא מוחמד מורסי, איש האחים המוסלמים, הודח בעקבות מהפכת-נגד שהובלה על ידי שר ההגנה דאז ונשיא היום – עבד אל-פתאח א-סיסי. בסדרה הזאת הנשיא א-סיסי מצטייר כגיבור וכאב רחמן שמוביל את עמו לעתיד טוב יותר, בלי פחד ומורא.

מי ששבע מתכנים פטריוטיים, יכול לצפות בשחקנית הפופולרית נלי כרים בסדרה "פאתן אמל חרבי" על אישה גרושה (מציאות של הרבה נשים במצרים) שמתמודדת עם לחץ חברתי ודיכוי. הגיבורה של "חלומות מתוקים" בו מככבת השחקנית האהובה מתמקדת אף היא בחוויה של אישה בגיל עמידה שסובלת מנדודי שינה וסיוטי לילה שמחזירים אותה אל העבר הבעייתי.

העונה השישית של הסדרה "אל-כביר אווי" מציגה את החיים בדרום מצרים ובראש העיר שתמיד נקלע לסיטואציות מצחיקות או מביכות. בסדרה "ראמי", היוצרים עוקבים אחרי חווייתו של מהגר מצרי באמריקה.

ובסדרה המקסימה "אהבה, חיים וכל מה שביניהם" הצופים צוללים לעולמם הסודי של זוגות מרחבי העולם הערבי שמדברים על זוגיות, רומנטיקה ונישואין בהומור וכנות (הסדרה זמינה בישראל דרך נטפליקס).

בסדרה המקסימה "אהבה, חיים וכל מה שביניהם" הצופים צוללים לעולמם הסודי של זוגות מרחבי העולם הערבי שמדברים על זוגיות, רומנטיקה ונישואין בהומור וכנות (הסדרה זמינה בישראל דרך נטפליקס)

היום הזה בתולדות מזרח התיכון: שביתה כללית במצרים

ב-6 באפריל 2008 בעיר מחלה אל-כוברא במצרים נפתחה שביתה כללית. פועלי הטקסטיל במפעלים שבעיר שבתו על תנאי השכר העלובים ועל עלייה במחירי המזון. השביתה התקיימה כיומיים לפני מערכת הבחירות המוניציפליות במצרים.

המשטרה ניסתה להשתלט על מפעלי הטקסטיל, אך במהלך שעות רבות לא הצליחה בכך, אך בסוף השובתים נאלצו לסגת ורבים מהם נעצרו. השלטונות האשימו את המוחים בכך שהם "מלבינים את פניה של מצרים בחו"ל" והתקשורת הממלכתית הכריזה על כך שהשביתה נכשלה.

באותה עת הוקמה במצרים תנועת נוער שקראה לעצמה "תנועת ה-6 באפריל". חברי התנועה היו פעילים מאוד בפייסבוק ותיאמו את הפעילות שלהם דרך הרשת החברתית החדשה.

באותה עת הוקמה במצרים תנועת נוער שקראה לעצמה "תנועת ה-6 באפריל". חברי התנועה היו פעילים מאוד בפייסבוק ותיאמו את הפעילות שלהם דרך הרשת החברתית

בשנת 2011, אנשי ה-6 באפריל השתתפו באופן פעיל בארגון ההפגנות נגד הנשיא חוסני מובארכ שלבסוף הביאו להדחתו.

עוד 1,275 מילים
סגירה