בנט: "אנחנו עוברים מהגנה להתקפה ופוגעים במקורות הטרור בכל זמן ובכל מקום"

בעקבות הפיגועים - ערבים-ישראלים לא יוכלו להיכנס לג'נין ● בתגובה לכוונה להכריז עליו כפורש תקף שיקלי את בנט: "תאוות שררה הובילה אותו למעילה חסרת תקדים באמון הבוחר" ● הוושינגטון פוסט: ממשל ביידן החליט שלא להוציא את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור ● ראש ממשלת בריטניה ג'ונסון וקנצלר אוסטריה ניהאמר נפגשו בקייב, בנפרד, עם הנשיא זלנסקי

ראש הממשלה נפתלי בנט מבקר בבית החולים איכילוב פצוע, שנפגע בפיגוע שאירע בתל אביב, 9 באפריל 2022
ראש הממשלה נפתלי בנט מבקר בבית החולים איכילוב פצוע, שנפגע בפיגוע שאירע בתל אביב, 9 באפריל 2022

ממשל ביידן החליט שלא להוציא את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור – כך כתב הפרשן הביטחוני הבכיר דייוויד איגנשייס בטור דעה שפרסם ב"וושינגטון פוסט".

להדלפה הזו לעיתונאי הוותיק מידי "גורם בכיר בממשל" קדמו שני סימנים. אמירה ברורה של הרמטכ"ל האמריקאי, מארק מילי, במהלך שימוע בפני ועדת הכוחות המזויינים של הסנאט, שהוא סבור כי אין להוציא אותם מרשימת ארגוני הטרור. והסימן השני היה ראיון שנתן ביום שישי שר החוץ אנתוני בלינקן לרשת CNN, ובו נשאל האם משמרות המהפכה הן ארגון טרור והשיב בחיוב.

ברקע עומד שבוע עבודה של היועצת המדינית שמרית מאיר בוושינגטון, בצמוד עם שגריר ישראל בוושינגטון מייק הרצוג, לשכנע את אנשי הממשל האמריקאי בצורך להשאיר את הארגון ברשימת ה-FTO (רשימת ארגוני הטרור).

המשמעות של הצעד קריטית עבור ישראל. אם הארגון מוסר מתוך הרשימה, והסנקציות נגדו לא מוסרות – כפי שבממשל טענו להגנתם – עדיין מעמדו של הארגון משתחרר מבחינת גורמי צד ג', והכסף מתחיל לזרום לעברם.

משמרות המהפכה אינם ארגון טרור במובן המקובל של המושג, אלא יותר גורם הממשל הבכיר והשורשי ביותר ברחבי זרועות הממשל הטהראני, עד כדי כך שהם מושרשים כלכלית בכל אגף של השלטון. שחרורם מתוך הרשימה מאפשרת מיידית בניית כוחות צבאיים אנטי-ישראליים בתוך החיזבאללה ובג'יהאד האסלאמי וכמובן רכש רקטות וכטב"מים מתאבדים שיפעלו נגד ישראל.

משמרות המהפכה במצעד הצבאי השנתי לציון יום השנה לפרוץ המלחמה עם עיראק של סדאם חוסיין, טהרן, 22 בספטמבר 2018 (צילום: Stringer/AFP)
משמרות המהפכה במצעד הצבאי השנתי לציון יום השנה לפרוץ המלחמה עם עיראק של סדאם חוסיין, טהרן, 22 בספטמבר 2018 (צילום: Stringer/AFP)

לפיכך, לאלמנט הזה הייתה חשיבות רבה – גם אם זה אומר שנושא זה לא יעצור את המו"מ של האמריקאים בנושא חתימה על הסכם הגרעין. בלשכת ראש הממשלה בנט, הביעו שביעות רצון גדולה מההחלטה, אך הבינו שזה לא בהכרח יעצור את המשא ומתן על הסכם הגרעין. האיראנים עשויים לכלכל את ההחלטה ולחתום על ההסכם בכל מקרה.

בירושלים לא מסתירים, שהם מקווים שהנושא הזה יהיה 'דיל ברייקר' בעיני האיראנים, אך יחד עם זאת מבינים שההסכם עדיין לא ירד מהפרק. יצוין שנושא משמרות המהפכה היה אחת הפעמים הבודדות שנפתלי בנט ויאיר לפיד – ביחד – יצאו בהצהרה (וציוצים) נגד הממשל האמריקאי. בנוסף, כל שרי החוץ הערביים שהתכנסו בפסגת הנגב – של מצרים, בחריין, איחוד האמירויות ומרוקו – הביעו עמדה מאוחדת בנושא הזה כאשר פגשו את בלינקן פנים אל פנים בפסגה בשדה בוקר ב-28 במרץ.

הממשלה תאשר מחר בישיבתה השבועית הקמה של יישוב עירוני חדש במועצה האזורית בני שמעון והקמה של יישוב קהילתי בערבה, מדרום לצומת עין חצבה – עיר אובות.

למעלה מ-4.4 מיליון בני אדם עזבו את אוקראינה מאז החלה המלחמה עם רוסיה – כך מסרה נציבות האו"ם לפליטים.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מבקר בקייב ונפגש עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. מלשכתו של ג'ונסון נמסר ששני המנהיגים ידונו בתמיכת בריטניה באוקראינה.

 

שר הביטחון בני גנץ קיים הערכת מצב עם הרמטכ"ל אביב כוכבי, ראש השב"כ רונן בר ועם בכירים נוספים. גנץ אמרה שהפעילות האזרחית תימשך כפי שסוכמה. המשמעות – ככל הנראה – היא שההקלות שניתנו לא יבוטלו.

סגירה