נפתלי בנט וצוותו (לפי כיוון השעון): מזכיר הממשלה – שלום שלמה, ראש הסגל – טל גן צבי, המזכיר הצבאי – אלוף אבי גיל, דובר ראש הממשלה – מתן סידי, היועצת המדינית – שמרית מאיר, ראש המל"ל – ד"ר איל חולתא. (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
אבי אוחיון/לע"מ

על רקע משבר סילמן, בלשכת רה"מ מגלגלים את האחריות על המטרה הלא נכונה

ההדלפות מלשכת ראש הממשלה העלו הילוך אחרי התפטרותה של יו"ר הקואליציה - והמטרה שסומנה היא שמרית מאיר, הנתפסת כדמות חזקה בלשכה ● אלא שמאיר היא בכלל יועצת מדינית והייתה כל שבוע שעבר בוושינטון, שם פעלה בהצלחה למנוע את הסרת משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור ● בלשכה יש בכל זאת מי שנושאים באחריות - ובראשם בנט עצמו ● פרשנות

המתחים בלשכת ראש הממשלה נפתלי בנט גלשו השבוע החוצה במלוא כיעורם. מספר דיווחים בכלי התקשורת המובילים סימנו את היועצת המדינית שמרית מאיר כמי שאחראית לבעיות סביבתו של בנט.

המדובר באירועים האחרונים – התפטרותה של יו"ר הקואליציה עידית סילמן, המשבר סביב הכנסת החמץ לבתי החולים והשימוש של בנט במונח "הגדה המערבית" במסיבת העיתונאים המשותפת עם שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן.

אלא שכל הדרמה התרחשה בזמן שמאיר עצמה בכלל לא הייתה בארץ. היועצת המדינית, הנתפסת כדמות החזקה בלשכה, שהתה כל השבוע הרחק בוושינגטון – שם עסקה בלשכנע את בכירי ממשל ביידן שלא להסיר את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור.

כל הדרמה התרחשה בזמן שמאיר עצמה בכלל לא הייתה בארץ. היועצת המדינית שהתה כל השבוע הרחק בוושינגטון – שם עסקה בלשכנע את בכירי ממשל ביידן שלא להסיר את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור

שמרית מאיר (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
שמרית מאיר (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

מאיר הצליחה במשימה, כך על פי הפרשן הביטחוני דיוויד איגנישיוס, שפירסם אתמול (שבת) בבוקר כי הממשל קיבל החלטה להשאיר את משמרות המהפכה ברשימה – אליה הוכנסו תחת הנשיא הקודם דונלד טראמפ.

אולם ההצלחה היא חלקית, מכיוון שהמהלך לא מבטל את החתירה האמריקאית להסכם גרעין, אבל מציב קושי לאיראנים.

דווקא בימים אלה, עם גל פיגועים המזעזע את כל המדינה, החליטה סילמן ללכת על צעד קטלני מאין כמוהו. היא הראתה לבנט את תחילת הסוף והודיעה לו שעם כל הכבוד ללחצים בתוך ישראל, המצוקות הפרטיות שלה ושל משפחתה קריטיות לא פחות.

בעוד אנשיו של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו משכנעים את סילמן לעבור צד, בצמרת של לשכת בנט פספסו את האירוע. אולם בחלק מכלי התקשורת דווח, שסילמן חיפשה דווקא את מאיר, וזו לא החזירה לה טלפון.

בעוד שאנשי נתניהו משכנעים את סילמן לעבור צד, בצמרת של לשכת בנט פספסו את האירוע. אולם בחלק מכלי התקשורת דווח, שסילמן חיפשה דווקא את מאיר, וזו לא החזירה לה טלפון

עדית סילמן ונפתלי בנט במליאת הכנסת, 5 בינואר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
עדית סילמן ונפתלי בנט במליאת הכנסת, 5 בינואר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

הטענה הזו, למי שמכיר מעט את העבודה הפוליטית במשרד ראש הממשלה, נשמעה מאוד מוזרה. מדוע שהיועצת המדינית, הנמצאת בכלל בוושינגטון, תהיה בקשר עם סילמן? מאיר עוסקת בנושאים מדיניים (פלסטינים, איראן, קשר עם ממשל ביידן) והעיסוק הפוליטי לא נמצא באחריותה.

מי, אם כן, אמור להיות אחראי על הפשלות הפוליטיות של ראש הממשלה, למעט הוא עצמו? מזכיר הממשלה שלום שלמה – שהובא ללשכת רה"מ כדי לתחזק את הקשרים בין שמונה המפלגות החברות בקואליציה – יהיה בוודאי  אחד האחראים.

מי אמור להיות אחראי על הפשלות הפוליטיות של ראש הממשלה, למעט הוא עצמו? מזכיר הממשלה שלום שלמה – שהובא ללשכת רה"מ כדי לתחזק את הקשרים בין מפלגות הקואליציה – הוא אחד בוודאי האחראים

בעשרת החודשים האחרונים שלמה עסק בקשרים הבלתי אפשריים בין רע"ם, מרצ, העבודה, יש עתיד, כחול-לבן, ישראל ביתנו, תקווה חדשה וימינה. הוא צבר קילמוטרז' ארוך עם מנסור עבאס, ועם כל אחד מהח"כים של רע"ם.

ואכן, בתקופה שחלפה שלמה נחל לא מעט הצלחות בגישור על פערים. גם הפעם, הציר מרצ-ימינה אמור היה להיות על הרדאר שלו.

מזכיר הממשלה שלום שלמה (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מזכיר הממשלה שלום שלמה (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

בכיר נוסף בלשכת ראש הממשלה שאמור היה להיות אמון על תחזוק הקשר בתוך סיעת ימינה הוא ראש הלשכה טל גן צבי. מאז ותמיד סיעתו של ראש הממשלה המכהן הזדקקה לתחזוק תמידי.

בכיר נוסף בלשכת ראש הממשלה שאמור היה להיות אמון על תחזוק הקשר בתוך סיעת ימינה הוא ראש הלשכה טל גן צבי. מאז ותמיד סיעתו של ראש הממשלה המכהן הזדקקה לתחזוק תמידי

במקרה של ימינה, צריך ללוש את האגו של ניר אורבך, לספק תחושת הישגים לאביר קארה, להעניק תשורות פוליטיות לסילמן. זו העבודה הפוליטית של הבכירים הפוליטיים בסביבתו המיידית של ראש הממשלה.

שתי המשימות האלה – לתחזק את הקואליציה ולטפח את חברי הכנסת של ימינה – היו צריכות להיות גם ובעיקר עבודתו של בנט. אבל הוא נפל במקום בו כל ראשי הממשלה נופלים: נשם אוויר פסגות ושכח את התסכול של החברים שבבסיס ההר.

כעת הם ניצבים בפני משבר פוליטי שרחוק מלהסתיים – וכל זה, בלי קשר לשאלה האם נפתלי בנט בחר לומר "הגדה המערבית" במקום "יהודה ושומרון". אבל דבר אחד בטוח: אם קריסת ממשלת בנט-לפיד תגלגל הלאה, הציבור ישמע עוד לכלוכים רבים מאחורי הקלעים וגלגולי אחריות בתוך לשכת בנט.

עוד 606 מילים ו-1 תגובות
סגירה