הבורות הזאת איננה תקלה, היא בורות מודעת וכפויה, בורות מיליטנטית

ארץ שטוחה

בכל שנה מצויין "יום דרווין" (ב-12 בפברואר), יום הולדתו (1809) של צ'רלס דרווין, על תרומתו הגדולה למדע הביולוגיה ולמדעים בכלל. בישראל פחות.

האבולוציה של המינים החיים על כדור הארץ היא אמנם מהעובדות המבוססות ביותר במדעים במאה ה-21, אבל באזור הזה של העולם – כוחה של המיתולוגיה המונותאיסטית עדיין חזק מאוד, וממשיך לעוות את החינוך אפילו בשנת 2019.

האבולוציה היא אמנם מהעובדות המבוססות ביותר במדעים במאה ה-21, אבל באזור הזה של העולם – כוחה של המיתולוגיה המונותאיסטית ממשיך לעוות את החינוך אפילו בשנת 2019

על פי המיתולוגיה הזאת, הומו סאפיינס איננו צאצא של מינים אחרים (וגם לא כל שאר המינים החיים בפלנטה הזאת), אלא צאצא של עפר, שהפך מיידית לאיש בעקבות כמה מילים שנאמרו בלי פה בעברית.

זאת לפני שצלע שלו הפכה לאישה, שבעצה אחת עם נחש חכם, מדבר ומבין עניין, החטיאה את האיש, ולכן גורשו מהגן המושלם בו חיו, ונשלחו לשוטט בארץ השטוחה המכוסה ברקיע קשיח בצורת כיפה, שמעליו הרבה מים, וברקיע יש ארובות שכאשר הן נפתחות יש מבול וכולם טובעים.

והשמש (שקיימת פחות זמן מהעשב) שטה קרוב מאוד לארץ, מתחת לרקיע ביום, ומעליו בלילה, ובגלל זה חשוך בלילה. ובני אדם חיו ביחד עם דינוזאורים כמו בפלינטסטונס (משפחת קדמוני כסרט דוקו), וכל זה – יחד עם כוכבונים קטנים (מעין נצנצים) וקרובים מאוד לארץ, שגם הם מטיילים מעל ומתחת לרקיע.

כל זה נקרא במיתולוגיה "עולם", והוא עולמון מדומיין וקטנטן שלא קיים בשום מקום מחוץ למיתולוגיה ואין לו קשר קלוש למה שמכונה בימינו יקום.

השמש (שקיימת פחות זמן מהעשב) שטה קרוב מאוד לארץ, מתחת לרקיע ביום, ומעליו בלילה, ובגלל זה חשוך בלילה. ובני אדם חיו ביחד עם דינוזאורים כמו בפלינטסטונס (משפחת קדמוני כסרט דוקו)

על פי המיתולוגיה הזאת, כל זה קרה לפני פחות מ-6,000 שנה (בזמן שבפועל, כל היבשות היו כבר אז – מזמן מאוכלסות בתרבויות אנושיות עתיקות, מסיביר ועד דרום אמריקה), ולפני זה לא היה כלום כי אין כלום בשום מקום כי טרם נאמרו מילות הקסם.

אז מובן לגמרי, שחובבי המיתולוגיה הזאת כמציאות יהפכו למכחישי 99.9% מההיסטוריה בת 4.5 מיליארדי שנים של כדור הארץ (מסתבר שכדור), של היקום (בן קרוב ל-14 מיליארדי שנים) ושל בני אדם בתוכו.

בגלל האמונה במיתולוגיה כהיסטוריה, נאלצים מאמיניה להכחיש את קיומו של כמעט כל הזמן, כמעט כל המרחב וכמעט כל מה שקרה בהם. אין במיתולוגיה מיליארדי שנים, אין מיליוני שנים ואין עשרות אלפי שנים. יש זמן, שהוא זמנון. אין היסטוריה גדולה, יש סיפורון קטנטן ובו במקרה "אנחנו", כך יצא, במרכז הכל מהרגע הראשון, שהיה לא מזמן.

איך מכחישים? הרי עובדת אבולוציית המינים היא מהמבוססות במדע. מאחר ואין שום דרך להסתכל על העובדות ולהכחישן, כל מה שנותר הוא לסרב בתוקף להסתכל עליהן, ולהתעקש להמשיך לשקר לילדים מגיל אפס. הבורות הזאת איננה תקלה, היא בורות מודעת וכפויה, בורות מיליטנטית, שהחינוך המאורגן משת"פ שלה ושותף בכיר והיסטורי בהפצתה.

אז מובן לגמרי, שחובבי המיתולוגיה הזאת כמציאות – יהפכו למכחישי 99.9% מההיסטוריה בת 4.5 מיליארדי שנים של כדור הארץ (מסתבר שכדור), של היקום (בן קרוב ל-14 מיליארדי שנים) ושל בני אדם בתוכו

איך מכחישים מדע? ראשית, מעודדים אי לימוד ואי הכרה גורפת של העובדות הידועות. שנית, הרבה שקרים ודיסאינפורמציה. למשל: זאת "רק תיאוריה". באמירה הזאת יש ניצול מעוות של אי הכרת המושג 'תיאוריה' במדע, בניגוד לשפת היומיום.

בשפה הרגילה, 'תיאוריה' היא סתם איזה רעיון שעלה לי ואולי הוא נכון ואולי לא. תיאוריה מדעית – זה משהו אחר לגמרי: מערך שלם ושיטתי של רעיונות המתאר ומסביר תופעה מסוימת, בהתבסס בין השאר על ניסויים ותצפיות רבים.

למשל, תיאוריית היחסות, התיאוריה הקוונטית, ההליוצנטרית, אבולוציית המינים החיים, התיאוריה הקינטית של הגזים ועוד רבות. לא מדובר באיזו הברקה שאולי נכונה ואולי לא, אלא במערך גדול של תצפיות ומחקרים עם ממצאים ונסויים רבים בשיטות מחקר מגוונות.

אף אחד לא אומר על היחסות או על המכניקה הקוונטית: זאת "סתם תיאוריה". מדוע? כי אין אידיאולוגיה מיתולוגיסטית נגד העובדות שתיאוריות אלה מסבירות.

אבל העובדה שבני אדם אינם צאצאים ישירים של עפר בן פחות מ-6,000 שנה שצצו בשניה אחת מתחת לרקיע חוסם שיטפון, קשה עדיין לרבים שנשבו מלידה במיתולוגיה כסיפור אמיתי.

אף אחד לא אומר על היחסות או על המכניקה הקוונטית: זאת "סתם תיאוריה". מדוע? כי אין אידיאולוגיה מיתולוגיסטית נגד העובדות שתיאוריות אלה מסבירות

למאמיני מיתולוגיה כעובדה, אין שום בעיה לכנות 'מיתולוגיה' את זו של אחרים, יוונים, הודים או מאיה. אבל לקרוא בשמה למיתולוגיה של עצמם?! חלילה וחס! למיתולוגיה שלי יש חסינות נצחית מפני עובדות! (מזכיר את המונח "לאומנות", שהוא תמיד מתיחס ללאומיות רעה של מישהו אחר, אף פעם לא לזו של הדובר/ת, שאצלו/ה יש רק "לאומיות" לגיטימית, בריאה וחביבה).

הנזקים של שילטון המיתולוגיה בתודעה במאה ה-21 על חשבון השיטה המדעית, רבים ומגוונים; לתרבות, לחינוך ולהשכלה, ליכולת לפתח חשיבה ביקורתית וערה בשלל תחומים עכשוויים, ליכולת לזהות פייק ניוז ולהתמודד איתן, לצורך הדחוף להיענות לאתגרים הסביבתיים הגדולים שהמדענים מזהירים מפניהם, ועוד רבים.

ב-2019 הגיע הזמן לשחרר את הדעת ממיתולוגיות ישנות, שאותן אפשר ורצוי להמשיך ללמוד ולהכיר כספרות, כתרבות, כביטויי יצירתיות וכחלק מהתפתחות האדם, מימי הילדות האנושית, בהם היו הרבה יותר שאלות מכלים לחקור ולתת תשובות, אבל כבר לא כעובדות.

יש שפע סיפורי ילדים מדומיינים שנעים לילדים להפליג בהם כמציאותיים, עד גיל מסויים. אחר כך, ההבחנה בין פנטזיה לעובדה חשובה לחיים, בין אם מדובר בספרי הארי פוטר או במיתולוגיה ישנה.

באקדמיה הלאומית למדעים בירושלים הוצגה עד לא מזמן תערוכה מרתקת על אבולוציית האדם, החל מאבותיו ממינים אחרים מלפני למעלה מ-3 מליון שנים. חשוב שיוצגו כמוה גם בעתיד, וחשוב להביא אליה ילדים.

בתמונה: מיתולוגיוה, שהוחלט להעניק לה חסינות קבועה מפני המציאות והעובדות, ולכן יש איסור חמור לקרוא לה כאן מיתולוגיה.

דתל"ש חילוני, ארגנטינאי טבעוני ומערער סידרתי על הסדר הקיים מתוך אמונה מפוקפקת באפשרות להשאיר אחרינו פחות בלגאן ממה שמצאנו כשהגענו. מחבר הספר 'בועה בקרקעית הים', גרוש ואב לשני בנים

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
לא רק בחלק הזה של העולם, גם בארה״ב ״המתקדמת״ חלק עצום מהאוכלוסיה מאמין בבריאתנות, או בשמה המכובס ״תכנון תבוני״ שלא בהכרח כולל אמונה בארץ השטוחה, ואפילו לא תמיד שולל את גילו האמיתי של הי... המשך קריאה

לא רק בחלק הזה של העולם, גם בארה"ב "המתקדמת" חלק עצום מהאוכלוסיה מאמין בבריאתנות, או בשמה המכובס "תכנון תבוני" שלא בהכרח כולל אמונה בארץ השטוחה, ואפילו לא תמיד שולל את גילו האמיתי של היקום, אבל תמיד שולל את "המקריות" של האבולוציה. אם פעם תלינו את האשמה בבורות של האנושות בחוסר הנגישות של המידע, הרי היום כשהכל זמין לכולם כל הזמן, עדיין רובנו בוחרים להיות בורים ולהמשיך להאמין בסיפורי מעשיות, בין אם אלה כתבים עתיקים, או סרטונים ערוכים היטב ביוטיוב. תמונה לא מעודדת על מהות האנושות, לאבולוציה יש עוד עבודה לעשות.

עוד 841 מילים ו-1 תגובות
סגירה