מתעלמים מתמרורי האזהרה

נשק שנתפס בפשיטת המשטרה, 9 בנובמבר 2021 (צילום: דוברות המשטרה)
דוברות המשטרה
נשק שנתפס בפשיטת המשטרה, 9 בנובמבר 2021

מי מעוניין בהסלמה בעורף? רצף הפיגועים בבאר שבע, חדרה, בני ברק ותל אביב, בנוסף למחאה בשיח ג'ראח לקראת הכרעה משפטית בעניין בתי המריבה, מעמיד את הדרג המדיני מול מבחן הישרדות קשה, ואת מערכת הביטחון מול השאלה: מה הוא התרחיש המסכן את יציבות הסכמי אברהם?

מי מעוניין בהסלמה בעורף? רצף הפיגועים בנוסף למחאה בשיח ג'ראח מעמיד את הדרג המדיני מול מבחן הישרדות קשה, ואת מערכת הביטחון מול השאלה: מה התרחיש המסכן את יציבות הסכמי אברהם?

על פי הערכות, אף ארגון פלסטיני או תנועה פוליטית-דתית-לאומית בישראל לא עומדת מאחורי הפיגועים. זאת אף שהממשלה הכריזה על הקמת חמישה ישובים בנגב, כתגובה לחוסר המשילות ביישובים הערבים המוכרים והבלתי מוכרים באזור מצד אחד, וכמחווה לימין שמימין, פירעון הלוואת ההכרה בשלושה ישובים ערבים וחוק החשמל המתוקן מצד שני.

עם זאת, ראשי הביטחון מאמינים, מתוך היכרות מעמיקה עם הלך הרוח בחברה הערבית בישראל ובמזרח ירושלים – בעקבות המצב הסוציו-אקונומי הנמוך, גל האלימות, מצוקת הדיור ויוקר המחיה, הסתת גורמי ימין, בתי המריבה בשיח ג'ראח והגבלות לקראת הרמדאן – שזהו העיתוי הנכון להתעוררות תאים קיצוניים בהשראת דאע"ש לצאת לפגוע באוכלוסיה האזרחית. 

החשש בקרב גורמי הביטחון הוא אובדן המשילות בערים הגדולות, בהן החיכוך בין עובדים, פקידים ותושבים ערבים ויהודים הוא מסביב לשעון. כל חיכוך נורמטיבי כמו תאונת דרכים, סכסוך כספי, ויכוח מילולי וכדומה עלול להפוך לאירוע טרגי, כי היד קלה על ההדק, והרוב היהודי נמצא בתודעה שהוא תחת מתקפה בכל מקום וזמן.

אז איך עוצרים את גל הפיגועים? ההחלטה של הדרג המדיני על גיוס כוחות מילואים נוספים למשמר הגבול היא סוג של הפגנת נוכחות לא מספקת, כי המציאות החדשה שונה ומשונה. המדינה צריכה להתמודד עם פיגועי ירי של יחידים שאינם משתייכים לאף ארגון מסורתי, אלא לאב רוחני אינטראקטיבי ברשת החברתית. הפצת קטעים מסוימים מכל סרטוני פיגועי הירי היא מעין חומר הסברה והסתה, בה האזרח או השוטר "הגיבור" סוגר את הסצנה האחרונה.

המציאות החדשה שונה ומשונה. המדינה צריכה להתמודד עם פיגועי ירי של יחידים שאינם משתייכים לאף ארגון מסורתי, אלא לאב רוחני אינטראקטיבי ברשת החברתית

לכן יש להפעיל שיקול דעת הסברתי (להבחין בין שמירה על חופש העבודה התקשורתית לבין החשש להסתה, נקמה ועידוד) לצד מתן הקלות נוספות בכניסת המתפללים המוסלמים לאל אקצא ומניעת עליית גורמי ימין קיצוני לשם. אלו צעדים הכרחיים לשמירה על היציבות לפרק זמן ארוך.

בו זמנית, היעדר אסטרטגיה ביטחונית למיגור הכהניזם וניסיונות הפגיעה בערבים מוסיף שמן למדורה. מאז היום הראשון לפיגוע בבאר שבע לא התקיים דיון אחד בנושא הנחיות שלום הציבור, כיצד להתמודד עם מעשי חבלה, כיצד לשמור על מרקם היחסים בין ערבים ליהודים, סיורים באתרי בנייה ואזורי תעשיה בהם מועסקים עובדים ערבים וכדומה. במקביל, דווח על קריסת אתר האינטרנט להוצאת רישיונות לאחזקת נשק כתוצאה מגידול במספר הנרשמים.

גל הפיגועים הנוכחי הוא עוד סבב נוסף או דור ההמשך לאירועי שומר החומות והסבבים שלפניו, ואיתו גם הדיווחים החוזרים על "זינוק של יותר מ-5000 אחוז בבקשות לרישיון נשק" (ידיעה מ-2015).

ובמערכת הפוליטית-ביטחונית מתעלמים מתמרורי האזהרה. לא צריך הרבה תירוצים כדי שהאזרחים יצאו לפגוע באזרחים אחרים, ולמעשה שיטת הפיגועים החדשה "עובדת היטב", כהגדרת המפגעים.

במערכת הפוליטית-ביטחונית מתעלמים מתמרורי האזהרה. לא צריך הרבה תירוצים כדי שהאזרחים יצאו לפגוע באזרחים אחרים, ולמעשה שיטת הפיגועים החדשה "עובדת היטב", כהגדרת המפגעים

מאמצי הביטחון בגזרה הפנימית, כולל במזרח ירושלים, הם פתרון לטווח הקצר במטרה לשמור על נאורות המדינה מול חושך בנות בריתה. אך התלות בדרג המדיני לא תאפשר לגורמי אכיפת החוק לעשות מעבר לנדרש ברמה המיידית. כלומר לא יאספו נשקים בלתי חוקיים ולא יפעלו נגד גורמי הפשיעה המאורגנת. אולי כי ידם של אותם גורמים כבדה על ההדק בעתות חירום לאומי.

בהא שחאדה הוא קריין חדשות בערבית במכאן, עורך תוכן ותסריטאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 543 מילים
סגירה