ראש הממשלה נפתלי בנט בראיון לחדשות 12, 11 באפריל 2022 (צילום: צילום מסך, ערוץ 12)
צילום מסך, ערוץ 12

בנט צלח את ראיונות הטלוויזיה, אבל לא סיפק תשובה לנושא הבוער ביותר

ראש הממשלה התייצב אמש בשלושת מהדורות החדשות של הערוצים המרכזיים כשהוא ממוקד ומוכן עם דף מסרים, ממנו לא סטה ● הוא הפגין אמפתיה כלפי סילמן, ביטחון בנוגע לשאר חבריו למפלגה, לא ניצל את הבמה מספיק לעשות פוליטיקה והפגין חוסר ידע מביך בנוגע לשיפוצים בביתו ● אבל על הנקודה הכי חשובה לבנט לא היו תשובות כלל: כיצד יפתור את המשבר העמוק שבו מצויה הקואליציה

ראש הממשלה נפתלי בנט צלח אתמול (שני) ראיונות בשלושת ערוצי הטלוויזיה המרכזיים כשהוא ממוקד וענייני. ניכר היה כי הכין תשובות מראש ובא מצויד עם דף מסרים, ממנו לא סטה.

אבל היכולת של בנט להשיב היטב לשאלות המראיינים, לא פתרה את המשבר הפוליטי החמור והעמוק בו הוא נמצא. בנט לא הציג בפני הציבור פתרון כלשהו לסיטואציה הפוליטית האומללה בה שוררת ממשלת ישראל.

בעבר (לפני עידן בנימין נתניהו) נהגו ראשי ממשלה לכבד את חג הפסח ולשבת לראיונות ארוכים בכל כלי התקשורת. ספק אם בנט תכנן מראש סבב תקשורת לקראת החג, אבל בשל דוחק המצב הפוליטי, הוא יזם את שלושת הראיונות הטלוויזיוניים כדי לכבות את שריפת עידית סילמן.

"צריך לדבר יותר לציבור", אמר בנט להילה קורח בערוץ 13, ברגע של גילוי לב כשהבין (אולי) שהוא צריך לעשות פוליטיקה קטנה כגדולה ולתקשר את הפוליטיקה לציבור הישראלי. לבנט אין קהל אוהדים רחב ברשתות החברתיות או פעילי שטח שיעשו לו יחסי ציבור. כדאי לו לעשות ריענון לאסטרטגיה התקשורתית ולדבר יותר.

"צריך לדבר יותר לציבור", אמר בנט להילה קורח בערוץ 13, ברגע של גילוי לב כשהבין (אולי) שהוא צריך לעשות פוליטיקה קטנה כגדולה ולתקשר את הפוליטיקה לציבור

דבר אחד עלה בבירור מכל הראיונות: סילמן שעשתה את המעשה הפוליטי החמור ביותר מבחינת בנט וימינה – אבל קיבלה בתמורה את פינת החיבוקים והליטופים של ראש הממשלה. בנט ממש יצא להגנתה בשל הסבל הרב שעברה בשנה האחרונה. על הדרך, הוא חלק מחמאות לאביר קארה וניר אורבך. אם בתוך ליבו הוא זועם על סילמן או חושש מקארה ואורבך – הוא הצליח להסתיר זאת היטב אתמול בכל הראיונות.

אבל, לבנט לא היו תשובות של ממש באשר למשבר הפוליטי שבפניו הוא ניצב. ממשלה הנשענת על קואליציה של 60 חברי כנסת תהפוך לסיוט מתמשך וספק אם תשרוד עד תום כהונתה. "חוקים שנויים במחלוקת יהיה קשה להעביר", הודה בנט – וחזר להאשים את הקשרים בין בצלאל סמוטריץ', נתניהו ואיימן עודה שמוכנים להפיל כל חוק, לא משנה מה תוכנו, כדי להפיל את הממשלה.

לבנט לא היו תשובות של ממש באשר למשבר הפוליטי שבפניו הוא ניצב. ממשלה הנשענת על קואליציה של 60 חברי כנסת תהפוך לסיוט מתמשך וספק אם תשרוד עד תום כהונתה

מעל לכל הראיונות התנוסס עקרון אחד עליו הוא חזר: בנט לא מוכן לגרור את המדינה לעוד מערכת בחירות (אשר ספק אם יצא ממנה בשלום). את הצרכים והאגו של אביר קארה הוא לש בימים אלה ומכין חבילת מהלכים (לטובת עסקים קטנים ובינוניים) שקארה יוכל להציג לקבוצה שאיתו. גם את ניר אורבך, יום-טוב כלפון, איילת שקד ושירלי פינטו בנט צריך להעסיק ולטפח. מה שחשוב לו עכשיו, זה לבודד את סילמן.

עידית סילמן בוועדת הבריאות של הכנסת, 30 בנובמבר 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
עידית סילמן בוועדת הבריאות של הכנסת, 30 בנובמבר 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

יו"ר הקואליציה המתפטרת תחזור לכנס הקיץ של הכנסת במעמד מוזר. מי שניהלה ותיזזה ושכנעה, והתחננה – מי שבקושי ישנה, וחרשה מרחקים בבניין – תהיה עכשיו כמעט מובטלת במשכן. מעניין יהיה לראות מי יחליף אותה במשרה הקשה באמת של יו"ר הקואליציה, והאם בנט יאפשר לה להמשיך לשבת בראשות ועדת הבריאות – תפקיד שהיה הרבה יותר נחשק בעיני סילמן מאשר יו"ר הקואליציה.

התשובות של בנט בנוגע לשיפוץ הבית ברעננה לא היו מספקות, בלשון המעטה. ראש ממשלה לא יכול להשיב בראיון "אין לי את המספר" כשנשאל על עלות השינויים האבטחתיים שבוצעו בביתו ברעננה או "מה אני יכול לעשות שיש שביתה של עובדי משרד הביטחון" כתשובה מדוע השיפוצים בבלפור טרם החלו.

ראש ממשלה לא יכול להשיב "אין לי את המספר" כשנשאל על עלות השינויים שבוצעו בביתו ברעננה או "מה אני יכול לעשות שיש שביתה של עובדי משרד הביטחון" כתשובה מדוע השיפוצים בבלפור טרם החלו

העובדה ששב"כ עוסק בכך ובנט כראש הממשלה לא מתערב בהחלטה אינה פוטרת אותו מלהכיר את הנושא ולהשיב על כך לציבור. זאת ועוד: את הציבור לא מעניין שבנט עשה הרבה כסף בעברו בהייטק (הוא חזר על זה כמה פעמים) ושהוא לא מחפש שיפוצים על חשבון המדינה. גם לא אכפת לאף אחד שבנט כן או לא מודע לסידורי האבטחה. בית ראש הממשלה בירושלים הוא פרויקט רגיש וחשוב, ובנט חייב להיות מסוגל לספק גם בנושא הזה תשובות מקיפות וענייניות.

מעון רה"מ והרחובות בלפור וסמולנסקין אחרי פתיחתם מחדש, 15.12.2021 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מעון רה"מ והרחובות בלפור וסמולנסקין אחרי פתיחתם מחדש, 15.12.2021 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ובכל הראיונות עלה בשוליים עניין "תיאוריית ההשלכה". בנט רמז, שכל העיסוק בשיפוץ ביתו הפרטי ברעננה על חשבון המדינה נועד כדי להראות שנתניהו לא לבד – שהשחיתות היא נגע כללי, ולנתניהו סתם נרדף.

בכל הראיונות עלה בשוליים עניין "תיאוריית ההשלכה". בנט רמז, שכל העיסוק בשיפוץ ביתו הפרטי ברעננה על חשבון המדינה נועד כדי להראות שנתניהו לא לבד – שהשחיתות היא נגע כללי, ולנתניהו סתם נרדף

"מי שעושה את הספינים האלה הוא מנסה לצייר אותי כמישהו אחר, ואני לא מישהו אחר, אני – אני. אני לא צריך מהמדינה שקל, אני מסודר", אמר בנט בחדשות 12. אבל עבור הציבור הרחב התשובה הזו תלושה, מרומזת, לא ברורה.

דווקא כאן, בנט יכול היה לנצל את הבמה ולעשות פוליטיקה: להסביר מדוע מתנהל קמפיין של אנשי נתניהו להציגו כמי שעושה כל מה שנתניהו עשה. אך כפי שבנט לא טיפל בפוליטיקה בתוך הסיעה שלו, כך גם כלפי נתניהו. בנט עדיין לא למד להוריד את הכפפות ולהשיב בנוק-אאוט.

עוד 752 מילים
סגירה